A helyszínen tartózkodó alig fél tucat újságírónak, köztük az NSO munkatársának is megerősítette Paolo Ciabatti, a Ducati Corse sportigazgatója, hogy csütörtökön egy újabb MSMA-ülés során a gyárak képviselői megegyeztek abban, hogy elfogadják a felügyelők döntését, bármilyen mértékű is legyen a büntetés és nem fognak fellebbezni.
„A tegnapi megbeszélésen, minden információ elérhető volt, kivéve az egyetem technikai tanulmányának egyes technikai részleteit. De ezek alapján is egyértelmű volt, hogy a két szelep eltérő volt – utalt Ciabatti a Padovai Egyetem kohászati laboratóriumában végzett vizsgáltra, amely az első jerezi futam során és a mintaként átadott blokkokban lévő szelep azonosságát vizsgálta.
„Az érintett blokkok nem egyeztek meg azzal a mintával, amelyet a Yamaha bemutatott korábban a FIM-nek, és nem voltak szabályosak. Nagyon sokáig tartott az egész folyamat, és nagyon sok tisztázatlan dolog volt, a gyártók pedig egyetértettek abban, hogy ez büntetést érdemel. A büntetés kapcsán azonban nem nekünk kell dönteni, de mi, a gyárak képviselői voltunk azok, akiket első körben meg kellett volna keresni ezzel, mielőtt még kicserélték volna a szelepeket. Mégis csak azután tájékoztattak minket, hogy a szelepek ki lettek cserélve.
Egyhangúlag egyetértettünk abban, hogy büntetést kell kapniuk, legkevesebb annyit, hogy elveszik a konstruktőri és a csapatok pontjait. Abban is megegyeztünk, hogy a többit a FIM-felügyelőkre bízzuk, nem fogunk fellebbezni, és ehhez tartjuk magunkat.
Ez egy precedensértékű ügy. Az alapelv az, hogy ha a motor nem felel meg annak, amit homologizáltak, az szabályellenes. Ha szabályellenes, mindegy, hogy jobb vagy rosszabb teljesítményt ad le emiatt, a gyár, a csapat és a versenyző is elveszíti a pontjait. Azt hiszem, ez mindig így volt a motorsportban. Ez egy kritikus ügy a jövőre nézve is, mert nemcsak a tények alapján lesznek ítéletek, hanem az okok, a magyarázatok alapján, hogy elnézést, hibáztunk, de nem állt szándékunkban, azt hittük, hogy megtehetjük, de aztán rájöttünk, hogy nem tehettük volna meg. A szabályokat még egyértelműbben kell megfogalmazni. Ha lehetőséget adunk a magyarázkodásra, az megnyitja az utat a megítélés szerinti döntések irányába. És minden, egyéni belátásra bízott döntés vitatható. Hogy politikai döntés volt-e? Igen– mondta Ciabatti.
Davide Brivio szerint talán túlságosan romantikus a hozzáállásuk, de a sport oldaláról nézve szerinte jó döntés született, hogy nem vették el a pilóták pontjait is.
„Bármilyen döntés is születik, ez beárnyékolja a bajnokságot és a bajnoki címet. Ha megbünteted az érintett versenyzőket, és végül emiatt nem ők nyerik meg a bajnokságot, az árnyékot vet a győztesre. Ha nem bünteted meg a versenyzőket, akkor a yamahás pilótákra vetül árnyék, mert súlyos pontokat szereztek az első futamon.
A véleményem az, hogy örülök annak, hogy nem vették el az egyéni pontokat, mert így nekik lesz csak szégyenkezni valójuk, ha végül mégis ők nyernek, de ez nem az én hibám. Saját maguk miatt kerültek ebbe a helyzetbe. Az ő helyükben talán jobban örültem volna a diszkvalifikációnak, és megpróbáltam volna ennek ellenére győzni – mondta Brivio, aki nem arra azonban nem tudott választ adni, hogy mi lesz akkor, ha Joan Mir éppen emiatt veszíti el a bajnokságot.
„Ha nyerünk, ha veszítünk, mi nem szeretnénk, hogy felhők legyenek a fejünk fölött. Inkább dőljön el minden a pályán.”
Brivio gondolkodása mögött természetesen a Suzuki márka és család alapgondolkodása is megtalálható. Míg a Hondára az a jellemző, hogy mindenáron győzni akarnak és csak a győzelem a fontos, addig a Suzuki szellemisége teljesen más, sokkal simulékonyabb, számukra a lélek mindig is nagyon fontos volt. Ez egyébként a pilótáikkal való bánásmódon is meglátszik.
Azzal a suzukis csapatfőnök is egyetértett, hogy ez nem történhet meg még egyszer, tanulni kell az esetből.
„Nagyon veszélyes, ha ezek után valaki azt gondolja, hogy bármilyen illegális tett esetén a versenyző majd megússza. A legfontosabb, hogy javítani kell a technikai ellenőrzésen. Az is igaz, hogy a konstruktőri és csapatbajnoki cím a motorsportban nem sokat ér. A legfontosabb az egyéni bajnokság. Mi pedig a pályán akarunk harcolni és nyerni.”
A Suzuki hozzáállása valóban nagyon nemes, kérdés, hogy Portimao után is így gondolkodnak-e.
A büntetés egyébként az ellenfél pilóták szerint enyhe, de senki sem szeretne igazán ezzel foglalkozni. Mir és csapattársa, Álex Rins azt hangsúlyozta inkább, hogy ez is csak egy újabb példa idén a sportfelügyelők munkájának minőségére, amelyet nem kevés kritika ért már az idén.
De hiába mondja ezt el minden versenyző és csapat minden egyes hétvégén, süket füleket találnak, a Dorna szerint ugyanis minden a legnagyobb rendben zajlik, és ők bizony elégedettek Freddie Spencerék munkájával, és azzal, hogy hétről hétre az aktuális történésekre igazítják át a szabályokat, az előírásokat és a büntetéseket.
Andrea Dovizioso sem szeretett volna mélyebben belemenni a témába, mert nem ismeri a részleteket. Furcsa számára, hogy ilyen büntetés született, ahogy az is, hogy a gyárak előre paktumot kötöttek ezzel kapcsolatban. Azt pedig végképp nem érti, hogy a Ducati részéről senki sem vonta őt be, nem tájékoztatták és nem a saját pilótájuk érdekeit tartották szem előtt.
Vinales a boxutcából rajtol, telemetriamérnöke nem lesz mellette
A négy yamahás pilóta közül Maverick Vinalest sújtja leginkább a kialakult helyzet. Mivel neki már az első futam harmadik szabadedzésén gondja akadt az egyik, nem szabályos blokkal, nála egy harmadik erőforrást is lezártak a szabálytalan szelepekkel, így neki két erőforrása maradt az egész szezonra, és azzal próbálták kimozogni a helyzetet.
Pénteken azonban úgy döntöttek, hogy egy hatodik erőforrást is bevonnak, ami büntetést von maga után, így Vinales csak a boxutcából rajtolhat vasárnap.
És nem is egy sima boxutcarajtról van szó, hiszen csak a zöld jelzés után 5 másodperccel eredhet csak a mezőny után.
Ha ez még mindig nem lenne elég, a Yamaha gyári csapatában kötelezővé tett extra PCR-teszt során Vinales adatelemző mérnökéről kiderült, hogy koronavírusos, így péntek délután háromkor elhagyta a depót, és négy másik csapattaggal együtt megkezdte 10 napos karanténidőszakát, azaz a jövő heti versenyhétvégén sem vehet részt. A másik négy csapattag között további szerelő nincs, de elsődleges kontaktnak számított Massimo Meregalli csapatfőnök is.