Kanyarról kanyarra: tudjon meg többet a Japán Nagydíj helyszínéről

JANECSKÓ ADRIÁNJANECSKÓ ADRIÁN
Vágólapra másolva!
2008.10.10. 09:12
Címkék
A Fudzsiban található versenypálya tavaly óta része a Formula–1-es versenynaptárnak, és Szuzukát váltotta a Japán Nagydíj helyszíneként. Ez a legtöbb versenyzőnek nem tetszett, szerintük sokkal élvezetesebb volt az utóbbi helyszínen vezetni. Korábban 1976-77-ben rendeztek Fudzsiban versenyt, de az akkori pálya az akkori versenyzők állítása szerint unalmas volt. Azóta azonban jelentősen átépítették. Itt található az F1 leghosszabb, 1.5 kilométer hosszú célegyenese. Az utolsó szektort, a pálya legfontosabb szakaszát csupa lassú kanyar alkotja, amelyek nem titkoltan a köridők rontását hivatottak „elősegíteni”. A beállítások terén kompromisszumot kell kötni a végsebesség és a tapadás között.
Fotó: Reuters
Fotó: Reuters

1.-2. kanyar, egy éles majd egy gyors jobb
A célegyenesben a versenyzők 320 km/h fölötti csúcstempót érhetnek el. Az első kanyar a Hungaroring első kanyarjához hasonlít, csak nagyobb ívű és lejt a pálya. A féktáv a 100 métert jelző táblánál kezdődik, és nem kizárólag egyenesben fékeznek, hanem elfordítják a kormányt, még mielőtt a csúcspont előtt elengednék a féket. Eközben 1-es fokozatig váltanak vissza, a kanyartempó 110 km/h, és egészen a külső kerékvetőre érkeznek ki belőle a versenyzők. A második kanyar után fokozatosan húzódnak középről belülre, a pálya jobb széléhez, a következő kanyar miatt.

A célegyenes a pálya legjobb előzési pontja, ahol kijöhet az autók közötti különbség, illetve az, hogy inkább egyenesre vagy kanyarra hangolták a leszorító erőt. Az egyenes végén van lehetőség az ellenfél kifékezésére is.

3. kanyar, elnyújtott bal
Ez egy nagyon gyors balkanyar, amit fékezés nélkül, csupán gázelvétellel vesznek a pilóták. 6. sebességi fokozatból 5-be kapcsolnak vissza és 260 km/h körül teljesítik. A csúcspont előtt már padlógázt adnak a tempós kigyorsítás miatt, a kanyar előtt veszik el a gázt és a kanyar közben lépnek vissza. Érdekessége, hogy előtte lejt, majd emelkedik a pálya, és beláthatatlan a csúcspont. Szinte vakon, a tapasztalatokra hagyatkozva, emlékezetből kell kezdeni a kanyart. A kerékvető használata elengedhetetlen a jó kijövetel miatt, különben vissza kell venni. Az 50 métert jelző táblánál kezdenek kanyarodni.

4., 5. kanyar, dupla jobb
A 100R a pálya egyik leggyorsabb kanyarja hatalmas oldalerővel. Ez egy 180 fokos jobb visszafordító 6. fokozatban 250 km/h fölött. A 3. balkanyarból kijövet szinte azonnal jobbra kanyarodnak, és előtte nincs idő kívülre húzódni. Majdnem padlógázzal teljesíthető, de a közepén vissza kell venni, hogy legyen idő belülre, jobbra húzódni a hajtűnél, ami előtt az a külső ív.

6. kanyar, bal hajtű
A pilóták az előző jobbkanyarban visszavesznek, hogy legyen elég idő előtte kívülre húzódni, így a hajtűkanyart a lehető legszélesebb ívről kezdeni. A hajtű előtt 75 méterrel kezdenek fékezni, de a féktáv csupán 50 méter. A kanyar nehézségét az jelenti, hogy előtte lejt a pálya, ami meghosszabbítja a féktávot, majd kifelé is dől. Emiatt távol a csúcsponttól engedik el a féket és szinte begurulnak a kanyarba, ezzel kerülve el a megcsúszást. 2. fokozatban teljesítik 115 km/h körül. A kijárata szélesedik, a csúcsponttól fokozatosan lenyomva a gázpedált gyorsítanak ki.

7., 8. kanyar, két jobb törés
Ez két gyors jobb törés, mindkettőnél megközelítik a kerékvetőket, az egyenes végére már 300 fölött járnak 7. sebességi fokozatban.

9., 10., 11. kanyar, jobb-bal-jobb sikán
A féktáv 308 km/h-ról kezdődik a 100 métert jelző táblánál és a kanyar csúcspontjáig tart. Ez alatt 7-esből 1-esbe váltanak vissza a versenyzők, és 63 km/h-val teljesítik. Érintik a kerékvetőt, majd a csúcspont után gyorsítanak ki. Ha itt elvétik a csúcspontot, az a következő két kanyarra is kihat. A jobbkanyarból gázt adva 2-ba váltanak, majd a bal kanyarban elveszik a gázt, és 95 km/h-val teljesítik azt. A harmadikon már padlógázzal vágnak át a kerékvetőn, és 3. sebességi fokozatban teljesítik. Ezután egymást érik a kanyarok az utolsó szektorban.

12. kanyar, elnyújtott jobb
Ez egy nagy ívű jobbkanyar, 130 km/h-val, 3. fokozatban, előtte négyesből váltanak vissza. Ennél a kanyarnál már a forduló megkezdése közben az ív első felében fékeznek, nagyjából 20 métert. De akár csupán gázelvétellel is teljesíthető, csak akkor korábban kell leugrani a gázról: az egyenesben. A kerékvetőre itt nem mennek rá, mert az megbontaná az autó egyensúlyát ebben az elnyújtott kanyarban. A csúcsponttól padlógázt adhatnak, a kiérkezésnél a bal oldali kerékvetőre érkeznek, majd gázt adnak a következő kanyarig, miközben követik a pálya balra ívelését.

13. kanyar, szűkülő bal
Az előző kanyarhoz hasonlóan ez is megoldható gázelvétellel, vagy egy rövid fékezéssel. Akkor veszik el a gázt, amikor a folyamatos bal törésben elszakadnak a bal oldali kerékvetőtől, és szélesebb ívre kezdenek sodródni. Mielőtt élesen balra fordulnának a versenyzők, egészen a jobb oldali kerékvetőig sodródnak. Az egyszerre kanyarodás és fékezés ebben az éles kanyarban könnyen megcsúszáshoz vezethet, ezért ha fékeznek is, csak egy pillanatra teszik, egyenesen álló kormánynál és szinte begurulnak a kanyarba, majd már a csúcspont érintése előtt kezdenek kigyorsítani és egészen a pálya túloldalára érkeznek. A kijárat elég széles, amit kihasználnak a versenyzők. A kanyarsebesség 100 km/h körüli.

14. kanyar, jobb
A célegyenesre ráfordító 180 fokos jobbkanyar egy enyhébb ívvel kezdődik, majd egyre élesedik. Az előző kanyarokhoz hasonlóan másodikban teljesítik 100 km/h fölött, és az elején csak 30 métert fékeznek, majd sokat várnak a gázadással. Az elején egészen megközelítik a pálya külső szélét, nagy ívről kezdve ezzel a kanyart és a második, élesebb csúcspontnál fordulnak szűken, közel a kerékvetőhöz. Innen fokozatosan adnak gázt és egészen a külső kerékvetőre
érkeznek a hosszú célegyenes elején.

EGY KÖR FERNANDO ALONSÓVAL FUDZSIBAN

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik