Fotó: Imago (archív)
Massa mögött a csapat: az Ferrari hibái is szerepet játszottak abban, hogy a brazil nem lett világbajnok
Fotó: Imago (archív)
Massa mögött a csapat: az Ferrari hibái is szerepet játszottak abban, hogy a brazil nem lett világbajnok
Erre az évadra a Ferrari építette a legjobb autót, és amikor minden rendben volt, nem is lehetett legyőzni a Scuderia pilótáit. A balulsikerült idénynyitót követően zsinórban négy futamot nyertek meg a maranellóiak, ezeknek pedig azért lett csak a fele kettős diadal, mert Malajziában Felipe Massa kicsúszott a második helyről, Isztambulban pedig Lewis Hamilton szenzációs versenyzéssel, a McLaren remek taktikai húzásának köszönhetően bejött Massaés Kimi Räikkönen közé.
SOROZATUNK TOVÁBBI RÉSZEI
A Török Nagydíjig úgy tűnt, ha a Ferrari megtartja a formáját, más nem szólhat bele a vb-címért folyó csatába, amely a finn és a brazil pilóta belügyévé vált volna. Azonban Isztambulban be is fejeződött a vörösök sikersorozata, az idény hátralévő részében csak Franciaországban tudta uralni az eseményeket a vb-címvédő istálló (igaz, Magny-Cours-ban Räikkönen autójának kipufogócsöve leszakadt, szerencséje volt a finnek, hogy egyáltalán a második helyre befutott).
Érthetetlen hibák sora és Räikkönen formahanyatlása miatt még a konstruktőr-vb-cím is veszélybe került, de végül „csak” az egyéni elsőségről kellett lemondania a csapatnak.
Räikkönen szűnni nem akaró gyengélkedése miatt Massa lett a csapat első számú pilótája, és az év elején sokak által leírt brazil főmérnöke, Rob Smedley segítségével fel is nőtt a feladathoz.
Az első két versenyen nem szerzett pontot, Ausztráliában David Coultharddal ütközött, majdmotorhiba miatt kiesett, Malajziában pedig senkitől sem zavartatva csúszott a kavicságyba. Sepangban történt kiesésekor igazolva érezték magukat azok, akik szerint az élpilóták közül Massa függött leginkább a kipörgésgátlótól, és annak betiltása miatt középszerűvé válik.
Monacóban, ahol zseniális körrel megszerezte a pole pozíciót, a vizes pályán megcsúszott, ami miatt a győzelmet szalasztotta el. A silverstone-i esőben bemutatott bakiparádéját látva az autósport rajongók kellemetlenül érezték magukat, hogy ilyet látnak egy Ferrari-pilótától.
Japánban még nekiment Hamiltonnak, ezzel azonban le is zárhatjuk egyéni hibáinak sorát, és rátérhetünk azokra a versenyekre, amelyeken a csapaton múltak értékes vb-pontok.
Kanadában a rosszkor érkező biztonsági időszak miatt a boxkiállását követően Massa a mezőny végére került, és lemaradt a dobogóról, Magyarországon élete egyik legjobb versenyének a vége motorhiba lett, Szingapúrban pedig mindennek mélypontjaként jött a boxutcai bohózat, amely miatt biztosnak tűnő kettős győzelem helyett nulla vb-ponttal zárt a Scuderia.
Amíg Massa a csapat élpilótájává nőtt, räikkönen azzal tartotta magán a figyelmet, hogy titokzatos nyilatkozatokat tett jövőjéről. Sokáig nem erősítette meg, hogy folytatja pályafutását, így elkezdődtek a pletykák arról, hogy Alonso érkezik a Ferrarihoz. Räikkönen az Olasz Nagydíjon bejelentette, hogy 2010 végéig marad, azaz még két évig nem változik a Ferrari felállása.
Nehéz elképzelni, hogy még egy ilyen nehéz idénye legyen a finnek, de most már az első futamtól kezdve számolni kell Massával is.
A KÉT PILÓTA
Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
brazil, 27 éves | finn, 29 éves |
97 pont, 2. a vb-n | 75 pont, 3. a vb-n |
A 2008-AS ÉV VERSENYEI
| Massa | Räikkönen |
Ausztrál GP | motorhiba (4.) | 8.** (15.) |
Malajziai GP | kicsúszás (1.) | 1. (2.) |
Bahreini GP | 1. (2.) | 2. (4.) |
Spanyol GP | 2. (3.) | 1. (1.) |
Török GP | 1. (1.) | 3. (4.) |
Monacói GP | 3. (1.) | 9. (2.) |
Kanadai GP | 5. (6.) | ütközés (3.) |
Francia GP | 1. (2.) | 2. (1.) |
Brit GP | 13. (9.) | 4. (3.) |
Német GP | 3. (2.) | 6. (6.) |
Magyar GP | 17.* (3.) | 3. (6.) |
Európai GP | 1. (1.) | motorhiba (4.) |
Belga GP | 1. (2.) | 18.*** (4.) |
Olasz GP | 6. (6.) | 9. (14.) |
Szingapúri GP | 13. (1.) | 15.*** (3.) |
Japán GP | 7. (5.) | 3. (2.) |
Kínai GP | 2. (3.) | 3. (2.) |
Brazil GP | 1. (1.) | 3. (3.) |
- Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük. *Massa motorhiba miatt nem ért célba. **Räikkönen motorhiba miatt nem ért célba. ***Räikkönen kicsúszás miatt nem ért célba
Megtett körök pozíciónként
Helyezés | Massa | Räikkönen |
| 1057 kör | 1042 kör |
1. | 363 | 178 |
2. | 215 | 192 |
3. | 121 | 189 |
4. | 38 | 105 |
5. | 24 | 91 |
6. | 54 | 79 |
7. | 32 | 67 |
8. | 18 | 30 |
9. | 8 | 21 |
10. | 12 | 16 |
11. | 12 | 22 |
12. | 15 | 27 |
13. | 33 | 6 |
14. | 20 | 7 |
15. | 28 | 10 |
16. | 18 | 1 |
17. | 30 | 1 |
18. | 16 | – |