Egy dolog biztos a Spanyol Nagydíj előtt: a pole pozícióból rajtoló versenyzőnek hatalmas esélye lesz a futamgyőzelem megszerzésére. Hogy miért? A barcelonai futam legtöbbször egy felvonulásra hasonlít, ugyanis a pályán az elmúlt években gyakorlatilag lehetetlen volt előzni. Ezt jól bizonyítja, hogy 2001 óta mindig az a pilóta nyerte meg a futamot, aki az időmérő edzésen megszerezte az első rajtkockát.
Ennek hátterében a barcelonai pályán hatalmas szerepet játszó aerodinamika áll: ha valamelyik versenyző túlságosan megközelíti az előtte haladót, autója azonnal elveszíti a tapadást. Ráadásul a keskeny pályán általában csak egy tiszta sáv található, és ha a pilóta elhagyja azt, egyből csúszkálni kezd alatta a versenygép.
Összességében elmondható, a jó időmérős szereplés a kulcsa annak, hogy jó helyezést érjen el valaki a Spanyol Nagydíjon – ráadásul ez idén fokozottan igaz, hiszen nem engedélyezett a verseny közbeni tankolás.
A barcelonai pálya gyors, közepesen gyors és lassú kanyarok kombinációja, így rendkívül megterheli a gumikat, tehát az a versenyző, aki jól tud spórolni az abroncsokkal, várhatóan nagy előnyre tesz szert riválisaival szemben.
Az időjárás ugyanakkor átírhatja a forgatókönyvet, igaz, az időjósok szerint nem fog esni a hétvégén. „Előfordulhat, hogy minden adatunkat és elemzésünket kidobhatjuk a kukába, csak azért, mert hirtelen a másik irányból kezd el fújni a szél" – ismerte el az időjárás változásának fontosságát Nico Rosberg, a Mercedes pilótája.
Ami az esélyeket illeti: a legnyugodtabban a Red Bull várhatja a hétvégét. Sebastian Vettel és Mark Webber az első négy futamon uralta a kvalifikációt (a német háromszor, az ausztrál egyszer indulhatott a pole pozícióból), és a fejlesztéseknek köszönhetően várhatóan Barcelonában is az élmezőnyben lesznek. Az istálló motorsport-tanácsadója, Helmut Marko úgy nyilatkozott, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően háromtized másodperccel lesznek gyorsabbak, mint az eddigi futamokon.
Mivel az összes istálló fejlesztette autóit, egységes vélemény, hogy Barcelonában derül ki, kik küzdhetnek a világbajnoki címért, azaz itt ismerhetjük meg a valós erőviszonyokat. Az első négy tengerentúli pálya ugyanis nem igazán mérvadó, de amelyik autónak fekszik a barcelonai ring, annak várhatóan a többi pálya nyolcvan százalékán sem lesz problémája.
A McLaren és a Ferrari is veszélyes lehet a Red Bullra, a wokingiak elsősorban fejlesztéseikben bíznak, míg a maranellóiak hagyományosan jól szerepelnek Barcelonában: az utóbbi kilenc nagydíjból hatszor az olaszok nyertek. Ráadásul a 2006-os győztes Fernando Alonso hazai közönség előtt versenyez – és nem akar csalódást okozni szurkolóinak.
|
Az első GP: 1991. 09. 29. |
Összes GP: 19 |
A leggyorsabb kör: Kimi Räikkönen (Ferrari), 1:21.670 perc |
A pálya hossza: 4.655 km |
Körök száma: 66 |
Versenytáv: 307.104 km |
Kanyarok száma: 16 |
Leszorítóerő-beállítás: közepes |
Használt üzemanyag: 2.4 kg/kör |
Az időmérő kezdési ideje: 2010. 05. 08., 14:00:00 |
A futam kezdési ideje: 2010. 05. 09., 14:00:00 |
A 2009-es győztes: Jenson Button (Brawn), 1:37:19.202 óra |
A 2009-es rajtelső: Jenson Button (Brawn), 1:20.527 perc |
A 2009-es leggyorsabb kör: Rubens Barrichello (Brawn), 1:22.762 perc |
Legtöbb győzelem: Michael Schumacher (3) |
Legtöbb rajtelsőség: Michael Schumacher (5) |