Nem vicc: mostantól tényleg a gumin múlik az élvezet

Vágólapra másolva!
2011.03.24. 14:31
null
A Pirelli gyorsan kopó abroncsai miatt eltűnnek az eseménytelen szakaszok a versenyekből (Fotó: Imago)
Jenson Button, a Formula–1-es McLaren-istálló angol pilótája úgy véli, az új Pirelli-gumik gyors kopása miatt a verseny utolsó szakaszára olyan sebességkülönbségek alakulnak majd ki a pilóták között, hogy a nézők sokkot kapnak a sok előzéstől, és több helyezés is az utolsó kanyarban dől el. A Pirelli sportigazgatója szerint elérték céljukat, de még kellenek apró finomítások.

Bár még el sem kezdődött a körözés Melbourne-ben, máris biztosak lehetünk benne, hogy a legfőbb beszédtémát a gumik szolgáltatják majd az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. A Bridgestone helyébe lépő Pirelli gumijai ugyanis gyorsabban kopnak, mint a japán gyár tavalyi termékei, és ez káoszt ígér a versenyre.

A Pirelli szerint a barcelonai tesztelésen tapasztalt gyors kopás melegebb időjárási körülmények között nem jelentkezik majd, ám Melbourne-ben nem sokkal fog eltérni az idő attól, amit Katalóniában tapasztalt a mezőny. Pénteken az első edzésen még várhatóan esni fog, a másodikon is szemerkélhet az eső, s bár szombaton és vasárnap már kitisztul az ég, nemigen lesz melegebb 21 foknál.

Jenson Button úgy érzi, az időjárástól függetlenül érdekes lesz a vasárnapi verseny, a nézők nem is nagyon tudják majd számon tartani az előzéseket.

„A futam utolsó szakaszában olyan sok előzés lesz, hogy az ember majd csak kapkodja a fejét, és mindenkit sokkol a helyzet – mondta Button. – Könnyen előfordulhat, hogy csak az utolsó kanyarban dől el egy-két pozíció sorsa, ami szenzációs lesz. Nem tudom, hogy ez minden versenyen megismétlődik-e, de most még nem értjük a gumik viselkedését.”

Az előző két Ausztrál Nagydíj győztese szerint még jó néhány futam ilyen stratégiai csatát hoz, mielőtt a pilóták többsége rájön, hogyan lehet a leggyorsabban teljesíteni a versenytávot.

A GUMIK

A Bridgestone kivonulása után az F1-be 1991 után visszatérő Pirelli az egyedüli beszállító. A tavalyi 14 helyett az idén költséghatékonyság miatt csak 11 készletet, két típusú száraz pályás gumit (hat készlet keményet és öt lágyabbat) kap egy-egy versenyző egy futamhétvégére, ami azért különös, mert a Pirelli gumijai sokkal gyorsabban kopnak, mint a japán abroncsok. A készletek közül hármat (Melbourne-ben négyet, de csak azért, mert kivételesen 12 készletet kapnak a csapatok) a pénteki edzések után le kell adni (két keményet és egy lágyat), majd újabb kettőt (egy-egy keményet és lágyat) az időmérő után is. Azaz a kvalifikációra és a futamra összesen hat készlet száraz pályás gumi (3-3 kemény és lágy) marad a csapatok számára.

A száraz pályás versenyeken a pilótáknak mindkét típusú abroncsot használniuk kell, különben kizárják őket a versenyről. Ha a száraz pályás versenyt felfüggesztik, a csak egy keveréket használó pilóták 30 másodperces időbüntetést kapnak. A Pirelli a Bridgestone-hoz hasonlóan törekszik rá, hogy egy futamra nagyobb különbségű keverékeket vigyen (azaz a lágyat a keménnyel, a szuperlágyat a közepesen keménnyel teszi párba), de előfordulhat, hogy rákényszerül a „szomszéd” típusok szállítására.

„Az utolsó szakaszon sokkal jobban kell vigyázni a gumikra, mint a korábbi etapokban, azoknál úgyis mindig az lesz a fontos, hogy egy körrel korábban állj ki, mint a riválisaid – ecsetelte Button. – Aki ezt megteszi, körönként két-három másodpercet nyer azokkal szemben, akik kint maradnak, és eléjük kerül. Érdekes lesz, bátor döntéseket kell majd hozni, de a túl korai kiállás visszaüthet a hajrában. Kényes kérdés az egyensúly megtalálása, jó néhány futam kell rá, hogy rájöjjünk, mi a helyes megoldás.”

Sokan azt gondolnák, a Pirellinek óriási gondot okoz megbízható, lassan kopó abroncsok kialakítása, de a milánói gyár ezt cáfolta, mondván, szándékosan, a show kedvéért alakították ki úgy a gumikat, amilyenek.

„A tavalyi Kanadai Nagydíj óriási sikert aratott azzal, hogy gyorsan elhasználódtak a gumik, és amikor beszéltünk a csapatokkal, mit szeretnének tőlünk, azt mondták, Kanadát – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – A Formula–1 nemcsak sport, hanem show is egyben, és ehhez mi is hozzátesszük a részünket. A cégünk politikáját meg kellett erőszakolnunk, mi ugyanis könnyedén gyártanánk olyan gumikat, amelyekkel teljesíteni lehet a versenytávot, de láthattuk, hogy ezek miatt unalomba fulladnak a versenyek. Ezért kellett kidolgozni olyan keverékeket, amelyek gyorsabban kopnak.”

Hembery rámutatott, hogy különösen ügyeltek rá, hogy fokozatosan kopjon el a gumi, azaz három-négy gyors kör után lassú romlás legyen tapasztalható, majd utána egyre gyorsabban romoljon a köridő.

„Megtehettük volna, hogy bár hamar elkopik a gumi, végig kiegyensúlyozott marad, de azzal csak azt értük volna el, hogy a leggyorsabb autók végig a leggyorsabbak maradnak, és nem változik meg az autók közötti sebességbeli különbség – mondta Hembery. – Kockázatos is lett volna, mert ha a pilóta nem érezne visszaesést a teljesítményben, rengeteg defekt történne figyelmeztetés nélkül, s nem kell ecsetelnem, miféle veszélyeket hordoz ez magában. A mostani keverékünk viszont a fokozatos romlásával már bőven azelőtt kerékcserére sarkallja a pilótát, hogy bekövetkezhetne a defekt.”

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5303 méter
A verseny: 58 kör, 307.574 km
Leggyorsabb kör: Vettel (2010) 1:23.919
Teljes gázzal: 10 mp a célegyenesben, 66% a teljes pályán. Váltások egy körben: 54

Hembery elmondta, a Pirelli egyetlen gondja jelenleg abból adódik, hogy túl nagy cafatokban válnak le a gumidarabok a kerekekről. A Bridgestone-nál ez nem volt jellemző, de korábban, még a Goodyear éveiben sok F1-es rajongó gyűjthetett ökölnyi gumiforgácsot a verseny után a pálya mellett. Most ezek a darabok a pályán az ideális ív mellett gyűlnek össze, csúszóssá téve az aszfaltot, és növelve az előzések rizikóját.

Egyes csapatok mérései szerint az egyenként 10-12 kilogrammos kerekek tavaly fél kilogrammot veszítettek a gumi kopása következtében, ez az érték a Pirelli esetében másfél kilogrammra nő. Sőt Barcelonában arra is volt példa, hogy a gyors kanyarokban az ökölnyi leváló cafatok több tízméteres távolságba elrepültek – ez a lelátón ülőkre is veszélyt jelenthet.

„Tisztában vagyunk a problémával, s bár reméljük, hogy a teszten a kora tavaszi hidegnek nagy szerepe volt a jelenség kialakulásában, nem ülhetünk ölbe tett kézzel, és keressük a megoldást. Remélem, legkésőbb a Török Nagydíjra elfelejthetjük ezeket a cafatokat” – mondta Hembery.

27. AUSZTRÁL NAGYDÍJ, MELBOURNE
(a vb 1. futama, március 27.)
Várakozások (magyar idő szerint)
PÉNTEK (kövesse az edzéseket az NSO élő szöveges tudósításával!)
1. szabadedzés
2.30–4.00
2. szabadedzés
6.30–8.00
SZOMBAT (kövesse az időmérőt az NSO élő szöveges tudósításával!)
3. szabadedzés 4.00–5.00
időmérő 7.00–8.00
VASÁRNAP (kövesse a versenyt az NSO élő szöveges tudósításával!)
A verseny
8.00
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik