Bár még el sem kezdődött a körözés Melbourne-ben, máris biztosak lehetünk benne, hogy a legfőbb beszédtémát a gumik szolgáltatják majd az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. A Bridgestone helyébe lépő Pirelli gumijai ugyanis gyorsabban kopnak, mint a japán gyár tavalyi termékei, és ez káoszt ígér a versenyre.
A Pirelli szerint a barcelonai tesztelésen tapasztalt gyors kopás melegebb időjárási körülmények között nem jelentkezik majd, ám Melbourne-ben nem sokkal fog eltérni az idő attól, amit Katalóniában tapasztalt a mezőny. Pénteken az első edzésen még várhatóan esni fog, a másodikon is szemerkélhet az eső, s bár szombaton és vasárnap már kitisztul az ég, nemigen lesz melegebb 21 foknál.
Jenson Button úgy érzi, az időjárástól függetlenül érdekes lesz a vasárnapi verseny, a nézők nem is nagyon tudják majd számon tartani az előzéseket.
„A futam utolsó szakaszában olyan sok előzés lesz, hogy az ember majd csak kapkodja a fejét, és mindenkit sokkol a helyzet – mondta Button. – Könnyen előfordulhat, hogy csak az utolsó kanyarban dől el egy-két pozíció sorsa, ami szenzációs lesz. Nem tudom, hogy ez minden versenyen megismétlődik-e, de most még nem értjük a gumik viselkedését.”
Az előző két Ausztrál Nagydíj győztese szerint még jó néhány futam ilyen stratégiai csatát hoz, mielőtt a pilóták többsége rájön, hogyan lehet a leggyorsabban teljesíteni a versenytávot.
A Bridgestone kivonulása után az F1-be 1991 után visszatérő Pirelli az egyedüli beszállító. A tavalyi 14 helyett az idén költséghatékonyság miatt csak 11 készletet, két típusú száraz pályás gumit (hat készlet keményet és öt lágyabbat) kap egy-egy versenyző egy futamhétvégére, ami azért különös, mert a Pirelli gumijai sokkal gyorsabban kopnak, mint a japán abroncsok. A készletek közül hármat (Melbourne-ben négyet, de csak azért, mert kivételesen 12 készletet kapnak a csapatok) a pénteki edzések után le kell adni (két keményet és egy lágyat), majd újabb kettőt (egy-egy keményet és lágyat) az időmérő után is. Azaz a kvalifikációra és a futamra összesen hat készlet száraz pályás gumi (3-3 kemény és lágy) marad a csapatok számára. A száraz pályás versenyeken a pilótáknak mindkét típusú abroncsot használniuk kell, különben kizárják őket a versenyről. Ha a száraz pályás versenyt felfüggesztik, a csak egy keveréket használó pilóták 30 másodperces időbüntetést kapnak. A Pirelli a Bridgestone-hoz hasonlóan törekszik rá, hogy egy futamra nagyobb különbségű keverékeket vigyen (azaz a lágyat a keménnyel, a szuperlágyat a közepesen keménnyel teszi párba), de előfordulhat, hogy rákényszerül a „szomszéd” típusok szállítására. |
„Az utolsó szakaszon sokkal jobban kell vigyázni a gumikra, mint a korábbi etapokban, azoknál úgyis mindig az lesz a fontos, hogy egy körrel korábban állj ki, mint a riválisaid – ecsetelte Button. – Aki ezt megteszi, körönként két-három másodpercet nyer azokkal szemben, akik kint maradnak, és eléjük kerül. Érdekes lesz, bátor döntéseket kell majd hozni, de a túl korai kiállás visszaüthet a hajrában. Kényes kérdés az egyensúly megtalálása, jó néhány futam kell rá, hogy rájöjjünk, mi a helyes megoldás.”
Sokan azt gondolnák, a Pirellinek óriási gondot okoz megbízható, lassan kopó abroncsok kialakítása, de a milánói gyár ezt cáfolta, mondván, szándékosan, a show kedvéért alakították ki úgy a gumikat, amilyenek.
„A tavalyi Kanadai Nagydíj óriási sikert aratott azzal, hogy gyorsan elhasználódtak a gumik, és amikor beszéltünk a csapatokkal, mit szeretnének tőlünk, azt mondták, Kanadát – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – A Formula–1 nemcsak sport, hanem show is egyben, és ehhez mi is hozzátesszük a részünket. A cégünk politikáját meg kellett erőszakolnunk, mi ugyanis könnyedén gyártanánk olyan gumikat, amelyekkel teljesíteni lehet a versenytávot, de láthattuk, hogy ezek miatt unalomba fulladnak a versenyek. Ezért kellett kidolgozni olyan keverékeket, amelyek gyorsabban kopnak.”
Hembery rámutatott, hogy különösen ügyeltek rá, hogy fokozatosan kopjon el a gumi, azaz három-négy gyors kör után lassú romlás legyen tapasztalható, majd utána egyre gyorsabban romoljon a köridő.
„Megtehettük volna, hogy bár hamar elkopik a gumi, végig kiegyensúlyozott marad, de azzal csak azt értük volna el, hogy a leggyorsabb autók végig a leggyorsabbak maradnak, és nem változik meg az autók közötti sebességbeli különbség – mondta Hembery. – Kockázatos is lett volna, mert ha a pilóta nem érezne visszaesést a teljesítményben, rengeteg defekt történne figyelmeztetés nélkül, s nem kell ecsetelnem, miféle veszélyeket hordoz ez magában. A mostani keverékünk viszont a fokozatos romlásával már bőven azelőtt kerékcserére sarkallja a pilótát, hogy bekövetkezhetne a defekt.”
A pálya hossza: 5303 méter |
A verseny: 58 kör, 307.574 km |
Leggyorsabb kör: Vettel (2010) 1:23.919 |
Teljes gázzal: 10 mp a célegyenesben, 66% a teljes pályán. Váltások egy körben: 54 |
Hembery elmondta, a Pirelli egyetlen gondja jelenleg abból adódik, hogy túl nagy cafatokban válnak le a gumidarabok a kerekekről. A Bridgestone-nál ez nem volt jellemző, de korábban, még a Goodyear éveiben sok F1-es rajongó gyűjthetett ökölnyi gumiforgácsot a verseny után a pálya mellett. Most ezek a darabok a pályán az ideális ív mellett gyűlnek össze, csúszóssá téve az aszfaltot, és növelve az előzések rizikóját.
Ideális ív: |
A McLarennél esőtáncot járnak |
Egyes csapatok mérései szerint az egyenként 10-12 kilogrammos kerekek tavaly fél kilogrammot veszítettek a gumi kopása következtében, ez az érték a Pirelli esetében másfél kilogrammra nő. Sőt Barcelonában arra is volt példa, hogy a gyors kanyarokban az ökölnyi leváló cafatok több tízméteres távolságba elrepültek – ez a lelátón ülőkre is veszélyt jelenthet.
„Tisztában vagyunk a problémával, s bár reméljük, hogy a teszten a kora tavaszi hidegnek nagy szerepe volt a jelenség kialakulásában, nem ülhetünk ölbe tett kézzel, és keressük a megoldást. Remélem, legkésőbb a Török Nagydíjra elfelejthetjük ezeket a cafatokat” – mondta Hembery.
Várakozások | (magyar idő szerint) | |||
PÉNTEK (kövesse az edzéseket az NSO élő szöveges tudósításával!) | ||||
1. szabadedzés | 2.30–4.00 | |||
2. szabadedzés | 6.30–8.00 | |||
SZOMBAT (kövesse az időmérőt az NSO élő szöveges tudósításával!) | ||||
3. szabadedzés | 4.00–5.00 | |||
időmérő | 7.00–8.00 | |||
VASÁRNAP (kövesse a versenyt az NSO élő szöveges tudósításával!) | ||||
A verseny | 8.00 |