A Red Bull-istálló Sebastian Vettellel a volánjánál a harmadik szabadedzésen megmutatta 2011-es autója valós erejét, és az időmérőn is az volt a célja, hogy elsöpörje riválisait – meg is tette, méghozzá tavalyi pályacsúcsának négy tizeddel való megjavításával.
A világbajnoki címvédő már a második szakaszban a mezőny fölé emelkedett, és a záró etapban a második helyezett Lewis Hamiltonnak nyolc tizedet adva megszerezte pályafutása 16. rajtelsőségét.
Pedig csapattársa, a hazai pályán versenyző Mark Webber óvatos volt az időmérő előtt, szerinte a vetélytársak nagy része még nem mutatta meg, mit tud valójában, s hozzátette, már azzal is elégedett lenne, ha az első sorból rajtolhatna holnap. Csak a saját nevében beszélhetett, ő ugyanis egy szinten volt a McLarenekkel és Fernando Alonsóval, s végül ki is kapott a fantasztikus kört futó Hamiltontól, aki valóban bebizonyította, hogy számolni kell a McLarennel.
Michael Schumachernek viszont még javulnia kell, ezúttal nem jutott be a legjobb tízbe. A dobogós helyről álmodozó Nick Heidfeld pedig már az első szakaszban elbúcsúzott, ami főleg azért kellemetlen számára, mert Vitalij Petrov a 6. rajtkockát szerezte meg a Renault-val. Adódik a kérdés: hol lenne ezzel az autóval most Robert Kubica?
1. SZAKASZ
Elkezdődött az időmérő első, húszperces szakasza, amelynek a végén hét pilótától köszöntünk el. Elsőként Vitalij Petrov hagyta el a boxutcát.
A pilóták az időmérőn és a versenyen három-három készlet lágy és kemény gumit használhatnak. Ha száraz marad az idő, és valóban legalább három boxkiállásra lesz szükség a futamon, az négy szett gumit jelent, azaz az időmérőn nagyon kell spórolni az abroncsokkal. Ez volt az egyik nagy dilemma az első futam időmérője előtt.
Petrov első köre 1:29.463 perc, az első öt percben 18 autó hajtott a pályára. Nagy részük természetesen a kemény keverékű gumikat használta. Petrov 1:27.396 percre javított, Vettel 1:26.657-tel mutatkozott be.
Akárcsak tavaly, most is az volt a kérdés, hogy a Lotus, a Virgin és a Hispania pilótái mellett ki esik ki hetedikként. Pastor Maldonado első gyors köre Timo Glockénál és Jarno Trulliénál is gyengébb volt.
Webber és Vettel csatájába Hamilton szólt bele, 1:25.384-gyel állt az élre, de ez még mindig jóval elmaradt Vettel szabadedzés-eredményétől (1:24.507).
Maldonado „kiszabadult" az új csapatok közül, Vettel pedig átvette a vezetést. Karthikeyan lágy gumin ment ki a Hispania-Cosworthtal, de ideje több mint tíz másodperccel maradt el Vettelétől. Ez nem csoda, első köreit futotta a csapat új F111-ese.
A két Red Bull és a két McLaren mögött Michael Schumacher, Jaime Alguersuari és Fernando Alonso volt biztonságos zónában, mielőtt Kobajasi Kamui feljött a harmadik helyre, csapattársa, az újonc Sergio Pérez pedig a negyedikre.
Alonso és Felipe Massa lágy gumin ment ki a pályára – nemigen számíthatott erre a csapat a szűk készletekkel és a gyorsan kopó gumikkal. Ez később, akár a versenyen is visszaüthet. Alonso mindenesetre a lágy gumikkal feljött a harmadik helyre, azaz Vettel és Hamilton kemény gumis körét ezekkel sem tudta felülmúlni.
Vitantonio Liuzzi, aki a szabadedzéseken egyetlen mért kört sem futott, két másodpercre került D'Ambrosiótól, ami elképesztő a Hispania helyzetét nézve.
Az idő leteltekor Heidfeld állt kieső helyen, előtte Massával és Paul di Restával. Heidfeld csak Massát tudta megverni, de a Ferrari brazilja visszavágott, és így a Rubert Kubicát helyettesítő német esett ki az új csapatok pilótáival együtt. Ez azért kellemetlen számára, mert közben csapattársa, Vitalij Petrov a 3. helyen zárta a szakaszt...
Heidfeld mögött két másodperccel lemaradva Kovalainen, Trulli, Glock, D'Ambrosio volt a sorrend, míg Liuzzi és Karthikeyan nem került a 107 százalékos határon belülre. Vajon kapnak-e rajtengedélyt különleges körülményekre hivatkozva?…
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.296 | 6 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.384 | 5 |
3. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:25.543 | 10 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.707 | 9 |
5. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.717 | 5 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.812 | 5 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.856 | 4 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.886 | 6 |
9. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.900 | 5 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.962 | 5 |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.031 | 9 |
12. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.232 | 4 |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.245 | 9 |
14. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:26.270 | 10 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:26.298 | 10 |
16. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.620 | 4 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:27.222 | 10 |
18. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:27.239 | 10 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:29.254 | 10 |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:29.342 | 12 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:29.858 | 10 |
22. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:30.822 | 8 |
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:32.978 | 11 | |
Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:34.293 | 11 |
2. SZAKASZ
A második szakasz elején a két Toro Rosso-Ferrari hagyta el először a boxutcát. A cél a negyedórás szakaszban a legjobb tízbe kerülés volt, miközben újabb hét autó esett ki.
Alonso és Massa újabb vadonatúj lágy gumikészlettel ment ki a pályára, úgy tűnt, az első tízbe kerülés volt a Ferrari célja ezen az időmérőn.
Rubens Barrichello a 3-as kanyart elrontotta, és a kavicságyba ragadt – a harmadik szabadedzésen újonc társa, Maldonado járt ugyanígy. A veterán kicsúszása azt jelenti, hogy a 304. nagydíját a 17. rajthelyről kell kezdenie. A kanyarnál meglengetett sárga zászlók miatt a versenyzőknek lassítaniuk kellett, a Red Bull lágy gumikat használó pilótái és a ferrarisok így mért kör nélkül a boxba hajtottak.
Hamilton kemény keveréken száguldott, 1:25.522 perces idővel állt az élre. Vettel visszajött a lágyon, és 1:24.090 perccel átvette a helyét. Button 9 tizeddel lemaradva volt a második.
Webber bejött Button elé, Alonso azonban csak negyedik lett ekkor a lágy gumikon. A két Sauber és Petrov az utolsó pillanatokra hagyta a körözést, Kobajasi és az orosz simán befért a tízbe. Schumacher került veszélybe, miközben Sutil pördült meg a célegyenesben: kinyitotta a hátsó légterelőjét, amikor a kerékvetőn megcsúszott – nagy szerencséje volt, hogy nem csapódott a falnak, és folytatni tudta.
A mérnöke a rádión a következőt mondta: „Szép mentés volt, de azt hiszem, nem ezeken a gumikon kezdjük a versenyt."
Hamilton a lágy gumival fél másodpercre megközelítette Vettelt, miközben Schumacher csak a 11. helyre tudott feljönni, de még volt egy köre. Ez sem volt elég, a hétszeres világbajnoknak, a melbourne-i viadal négyszeres győztesének meg kell elégednie a 11. rajtkockával.
Rajta kívül Alguersuari, Pérez, Di Resta, Maldonado, Sutil és a kicsúszó Barrichello esett ki a második szakasz végén.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.090 | 4 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.595 | 8 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.658 | 4 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.957 | 6 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.242 | 6 |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.405 | 7 |
7. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:25.582 | 5 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.606 | 8 |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.611 | 6 |
10. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.882 | 7 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.971 | 8 |
12. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.103 | 7 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.108 | 4 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.739 | 6 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:26.768 | 7 |
16. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:31.407 | 6 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | idő nélkül | 2 |
3. SZAKASZ
Az első tíz helyért Vettel, Webber, Hamilton, Button, Alonso, Massa, Rosberg, Petrov, Kobajasi és Buemi csaphatott össze a záró tíz percben.
Hamilton kezdte meg az első mért kört, 1:24.501 perc volt a mércéje, de Vettel 1:23.529-cel válaszolt, sokkal jobb idővel, mint a tavalyi pole alkalmával. Az új körrekord a tavalyinál tíz százalékkal kisebb leszorítóerő ellenére született meg, a KERS és a nyitható hátsó légterelő miatt megnövő végsebesség nagy szerepet játszhat az idő javulásában.
No meg persze Vettel és a Red Bull-Renault-ja. Más autóval nem lehet ilyen kört futni, és Webber 1:24.395-ös idejét nézve az sem mindegy természetesen, ki ül az autóban.
Az utolsó percekben a további helyekért folyó csatában Massa megperdült, tönkretéve egy újabb készlet lágy gumit. A Red Bullok mögött a McLaren pilótái álltak.
Alonso az utolsó körében csak az 5. rajtkockát tudta megszerezni, Vettel pedig ment még egy kört, hogy összecsapjon – önmagával.
79 ezreddel „kikapott", miközben Hamilton megelőzte Webbert, és megszerezte a második rajtkockát.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23.529 | 6 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.307 | 6 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.395 | 6 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.779 | 6 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.974 | 4 |
6. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:25.247 | 3 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.421 | 6 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.599 | 3 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.626 | 5 |
10. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.066 | 4 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23.529 |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.307 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.395 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.779 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.974 |
6. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:25.274 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.421 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.599 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.626 |
10. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.066 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.971 |
12. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.103 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.108 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.739 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:26.768 |
16. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:31.407 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | idő nélkül |
18. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:27.239 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:29.254 |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:29.342 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:29.858 |
22. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:30.822 |
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:32.978 | |
Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:34.293 | |
Liuzzi és Karthikeyan a 107 százalékos határon kívülre esett, így a szabályok szerint nem indulhat |