Piastri a bajnokság élére állna; fokozódik a helyzet a Red Bullnál, a Ferrari az idei első dobogóját kergeti Dzsiddában

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.04.17. 15:53
null
A tavalyi Szaúdi Nagydíj dobogósai (Fotó: AFP)
Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, az áprilisi tripla hétvége utolsó állomása Dzsidda, ahol az ötödik Szaúdi Nagydíjat rendezik meg. Oscar Piastri átvenné a vezetést a bajnokságban, de ehhez Lando Norrisnak is lesz néhány szava. A Mercedes újra dobogóra állna, a Ferrari még tovább javulna, míg Max Verstappen visszavágna a bahreini csalódás után.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN

Piastri magabiztossága elbizonytalanítja Norrist?

Lando Norris ott nyitotta a 2025-ös idényt, ahol az előzőt befejezte, a csúcson, s egészen azóta vezeti az egyéni bajnokságot is. Most azonban nagy esély van rá, hogy kicsússzon a kezei közül az elsőség, hiszen az idén elsőként duplázó, és Szahírban rendkívül magabiztos teljesítményt nyújtó Oscar Piastri mindössze három pontra van tőle. Az ausztrál kétségkívül lendületben van,  míg a csapattársának egy nehéz és csalódást keltő hétvége után kellene visszavágnia, amit követően az jelentette az egyik fő beszédtémát, hogy mentálisan padlóra kerülhetett, és összeroppantja a házon belüli nyomás.

Noha a brit versenyző szerint az, hogy nyíltan beszél a gyengeségeiről és a problémáiról, egyfajta frusztráció-levezetés a számára, és összességében inkább segíti, minthogy gátat szabna neki, az egyértelmű, hogy jelenleg pont az önbizalma hiányzik. Norrise kicsit sem érzi magát kényelmesen az MCL38-asban, küszködik a volán mögött, nem tud megbízni a gépben, aminek nyomán a saját elmondása szerint nem tudja megfutni azokat a köröket, mint egy évvel ezelőtt, és közelében sincs annak, amire képes lehetne.

F1
2025.04.14. 20:03

Közelében sem vagyok annak, amire képes lehetnék, bármilyen fájó is ezt kimondani – Norris

„Próbálok rájönni, mi változott az előző évhez képest. Én vagyok a gond? Vagy valami az autón? Eléggé bonyolult.”

 

Norris már több ízben hibázott egy körön, ami múlt szombaton a hatodik rajthelyet jelentette a számára. A mclarenes már akkor is elég nehéz helyzetbe hozta magát, hiszen elvette az esélyét a győzelemre, de a Szaúdi GP-n még nagyobb árat fizethet egy rosszul sikerült időmérő után. Egyrészről várhatóan nehezebb lesz előzni Dzsiddában, másrészről akár kis megingás is végzetes lehet a falak közelsége okán. A vb-éllovas számára pontosan ezért kiemelten fontos lesz, hogy minél hamarabb megtalálja a megfelelő beállításokat, és körről körre tudja építeni az önbizalmát.

Igaz, az sem biztos, hogy egy remek formában lévő Norris képes lenne megálljt parancsolni a helyszínen már tavaly is nagyon jó teljesítményt nyújtó Piastrinak. Az ausztrál ugyanis a 2024 idény folyamán mindösszesen három alkalommal tudott a csapattársa előtt végezni a kvalifikáción, közülük egyszer pont a szaúdi pályán. A harmadik idényét futó pilóta az ötödik helyre kvalifikálta magát és negyedikként szelte át a célvonalat, míg a márkatársa a hatodik pozícióból indulva nyolcadikként ért célba.

F1 Grand Prix of Bahrain
 

Ami Norris problémáit illeti, a csapat is igyekszik segíteni a versenyzőt, és nagyra értékeli a hozzáállását is, mint ahogyan a korábban visszavonult négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel is, aki szerint követendő példát jelent az, hogy a brit ilyen magas szinten sem fél felvállalni a sérülékenységét. A pilóta már többször elmondta, belőle hiányzik az a bizonyos gyilkos ösztön, de bízik benne, hogy így is világbajnokká válhat, az elmúlt hétvégéken látott bizonytalanságokhoz azonban részben az is hozzájárulhatott, hogy mentálisan nem olyan erős vagy éppen felkészült az F1 könyörtelenségére.

A McLaren-versenyzők közül szemlátomást Norris hallotta meg jobban a kritikus hangokat, George Russell, majd Max Verstappen megjegyzéseire is reagált a nyilvánosság előtt, s az utóbbi pont a japán győzelmét követően kezdett komoly hadviselésbe, amikor kijelentette, ha a wokingiak autójában ülne, jóval dominánsabb teljesítményre lenne képes. Kérdéses, Norris miként reagál az elmúlt hetek vereségeire, képes lesz-e visszavágni, vagy inkább még mélyebbre kerül. Egy biztos, ha pont Dzsiddában sikerülne erős teljesítményt nyújtani, az mindenképpen nagy önbizalom-löketet és lendületet adna neki a folytatás előtt.

A Mercedes megint dobogóra áll?

Noha a Mercedest és George Russellt nem igazán emlegetik bajnoki esélyesként, a csapat a címvédő McLaren mögött a második helyet foglalja el a konstruktőri tabellán, miközben a versenyző is bőven lőtávolon belül az egyéni összetettben. A remek eredmények mögött rendkívül kiegyensúlyozott teljesítmény áll: a házon belül vezérpilótává előrelépő brit a négy nagydíjon mindössze egyszer maradt le a dobogóról, miközben valamennyi időmérőn és versenyen (beleértve a sprinteseményeket is) ott volt az első ötösben.

A német csapat még nem kezdett ilyen jól a 2022-ben életbe lépő szabályváltoztatások óta, s segítségére van az is, hogy a hétszeres világbajnok, Lewis Hamilton helyére hozott fiatal tehetség, Andrea Kimi Antonelli egyelőre állja a sarat, és nagyon jól teljesít már az első versenyein is. A Mercedesnek megvan az esélye rá, hogy jó formában zárja a mostani érát, amit egy igazán sikeres követhet. Sajtóinformációk szerint a 2014 és 2021 között sorozatban nyolc konstruktőri címet szerző csapat nagyon jól áll az új erőforrásokkal, és nagy esély van rá, hogy fölényesen kezdje az új korszakot.

F1 Grand Prix of Bahrain
Russell marad a Mercedesnél? (Fotó: AFP)

Ez mindenképpen vonzó opcióvá teheti a gárdát, amely bár a jelek szerint erős párossal rendelkezik, egyelőre nem írt alá hosszabbítást egyik versenyzőjével sem. Az nem jelent meglepetést, hogy Antonelli mindössze egyéves kontraktust kapott, de az, hogy Russell még nem írt alá hosszabbítást, megmutatja, hogy a csapat abban sem volt teljesen biztos, hogy a brit képes lesz betölteni a vezérpilóta szerepét.

A csapatfőnök, Toto Wolff már az előző évben is nyíltan udvarolt Verstappennek, a felek nyáron tárgyaltak is egymással, ám az osztrák tavaly augusztusban realizálta, hogy nem fog megvalósulni az együttműködés 2025-ben. A pilóta ezt követően bebiztosította sorozatban a negyedik bajnoki címét is, s ekkor elcsendesedtek az esetleges távozásáról szóló hírek, miközben Wolff bevallottan lemondott a pilóta megszerzéséről.

Négy nagydíj után azonban újra felerősödött a pletyka, hogy Verstappen nem fogja kitölteni a 2028 végéig szóló szerződését, a csalódást keltő bahreini versenyhétvége után maga a Red Bull-tanácsadó fogalmazott úgy, hogy aggódik, a holland távozni fog, ha nem tudnak záros határidőn belül győzelemre képes autót biztosítani a számára.

 

Bár egyes sajtóhírek szerint a Mercedes és Russell közeledett a hosszabbításhoz, és azt rebesgetik 2+1 éves kontraktussal akár 2028-ig is elköteleződhetnek egymás mellett, többek között a korábbi F1-es pilóta, Karun Chandhok, és a Sky Sports F1 riportere, Ted Kravitz szerint sem kérdéses, hogy Wolff lecsapna Verstappenre, ha lehetősége nyílna rá.

Több forrás szerint a Red Bullnak a nyári szünetig van lehetősége arra, hogy meghiúsítsa a teljesítménnyel kapcsolatos záradék aktiválódását, és így a holland távozása előtti opciót, így mindenképpen érdekes lesz látni, hogyan alakul a „vörös bikák” teljesítménye, és a házon belüli hangulat.

A Red Bull melyik arcát mutatja ezúttal?

Éles kontrasztot mutatott a Red Bull teljesítménye mindössze hét nap leforgása alatt, míg Szuzukában Verstappen nagy meglepetésre megszerezte a pole pozíciót, és a másnapi versenyen maga mögött tudta tartani mindkét McLarent a győzelemhez vezető úton, egy héttel később, Szahírban esélytelen volt. A holland rendkívül szenvedett az autóban, nem volt meg az egyensúly, lassú volt a tempó, túlmelegítette az abroncsokat, csúszkált, ami aztán még rosszabb gumikopáshoz vezetett. Ráadásul a csapat is rontott a bokszutcában, és fékgondok is hátráltatták a négyszeres bajnokot.

A „vörös bikáknál’’ tehát csőstül jött a baj, s a riasztó versenyt azonnali válságmegbeszélés követte. Marko a csapatfőnökkel, Christian Hornerrel, főmérnökkel, Paul Monaghannel és a technikai vezetővel, Pierre Wachéval vitatta meg a kialakult helyzetet, majd később helyszíni beszámolók szerint Verstappen menedzserével, Raymond Vermeulen társaságában élt át kellemetlen pillanatokat. Kravitz elmondása alapján a menedzser kiosztotta a tanácsadót, amit ezt csendben tűrte, majd dühösen elviharzott a garázs mögé, és közben elhajította a belépőkártyáját…

Mindössze hét nap leforgása után azonban megint éles váltás lehet a Red Bull formájában, a négyszeres világbajnok ugyanis bizakodó azt illetően, hogy Dzsidda jobban fog feküdni az autójának, és szerinte esély van rá, hogy a Szuzukában mutatott teljesítményt hozza most hétvégén is. A holland ugyanakkor már Japánban és Bahreinben is elmondta, a pillanatnyi sikerek nem fogják megszüntetni a meglévő problémákat, és hogy nem tartja a McLarent az ellenfelének, mert magasabb szintet képvisel.

 

A pilóta a bajnoki esélyeit tekintve is pesszimistán nyilatkozott, szerinte ő jelenleg csak részt vesz a bajnokságban, pedig a Red Bull mindent az ő újabb sikerére tesz fel. Ha nem lenne elég a mostani helyzet, Verstappent az is elbizonytalaníthatja, hogy az új szabálykorszakot a Forddal megkezdő csapat a hírek szerint nem áll jól a 2026-os motorokkal sem, ami még inkább az esetleges váltás felé billentheti a mérleg nyelvét.

Verstappen a Mercedes mellett az Aston Martint is számításba veheti, hiszen noha a csapat pillanatnyilag egyáltalán nem teljesít jól, már hosszú évek óta azért építkezik, hogy a nagy szabályváltoztatásokat hozó új érában arathassa le a munkája gyümölcsét. A holland számára Adrian Newey személye és a Honda is kecsegtető lehet, mivel eddig mindegyik bajnoki címét a tervezőzseni által megálmodott autóban, és a japán erőforrással hajtott autóban érte el. 

A Ferrari megszerzi az első dobogóját?

Norris és Verstappen mellett Charles Leclerc sem volt elégedett a bahreini hétvégén elért eredménnyel. Noha a monacói és a csapattársa, Hamilton is úgy érezte, hogy előrelépést jelent az új fejlesztési csomag, előbbit csalódottsággal töltötte el, hogy hiába teljesített végig jól, és javult az autó teljesítménye, így sem volt elég jó a tempó ahhoz, hogy az idén először felállhasson a dobogóra.

Leclerc ugyanakkor bizakodóan tekintett előre Szaúd-Arábiára, hiszen meglátása szerint a frissítések sokkal jobban fogják éreztetni a hatásukat a dzsiddai pályán, ahol a pilóta már a múltban is fantasztikusan teljesített, különösen egy körön. Ráadásul a hétszeres világbajnok is egyre inkább kezd összeszokni a Ferrarival, és érzése szerint Szahírban rájött, mit szeret az SF25-ös, ami magabiztossággal töltheti el a folytatás előtt.

F1
2025.04.14. 12:09

Hamilton úgy érzi, rájött, hogyan kell vezetni az „idegen" Ferrarit

Míg a brit bizakodó, Leclerc nagyon csalódott, hogy lemaradt a dobogóról Bahreinben.

 

A múlt vasárnap alternatív stratégiát választó maranellói istálló egyébként kifejezetten erős diktált a verseny középső szakaszában a közepes gumikon, azonban a későbbi biztonsági autó lenullázta minden taktikai előnyüket, amit feledhető etap követett a kemény keveréken. Leclerc a negyedik, míg Hamilton az ötödik pozícióban szelte át a célvonalat, ami az idei év eddigi legerősebb eredményt jelentette az alakulat számára. Hogy a Ferrari most hétvégén mire lehet képes, nagy kérdés, de talán minden eddiginél nagyobb esélye van rá, hogy megszerezze az idei első pódiumát.

F1 Grand Prix of Bahrain
 

MI VÁRHATÓ A SZAÚDI NAGYDÍJON?

Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, az ötödik állomás és a tripla hétvége záró felvonása Dzsidda, ahol az ötödik Szaúdi Nagydíjat rendezik meg. A 6147 méter hosszú és rekordot jelentő 27 kanyart magába foglaló  félig utcai pálya 2021-ben adott először otthont F1-es versenynek, majd 2023-ban több módosításon is átesett, miután túlságosan veszélyesnek találták bizonyos pontjait. Az eddig megrendezett négy versenyen összesen tíz alkalommal lépett életbe virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz, és nagy a valószínűsége annak, hogy ez a szám az idén még tovább gyarapodik.

Óriási a tempó és közel vannak a falak, ami magában hordozza az izgalmakat és a váratlan eredményeket is, igaz, meglehetősen fontos a jó időmérő, és a kisebb mértékű gumikopás miatt meghatározó lesz a  pályapozíció is. Egy évvel ezelőtt a Haas pontosan ezt igyekezett kihasználni, amikor a korai safety car-periódus alatt úgy döntött, megosztja a stratégiát az épp top 10-en kívül álló Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg között. Előbbi a bokszutca felé vette az irányt, míg utóbbi maradt, és előrelépett a nyolcadik helyre.

A csapat ezt követően arra kérte a dánt, hogy próbálja meg feltartani a mögötte haladókat, ezzel segítve a márkatársát. Magnussen körönként közel két másodperccel volt lassabb, és gyorsan hosszú vonat alakult ki mögötte, miközben több büntetést is összeszedett az akció nyomán. Mindez jól mutatja, egyáltalán nem könnyű előzni az ultragyors pályán, a három DRS-zóna ugyanakkor a versenyzők segítségére lehet, mint ahogyan adott esetben a Pirelli új megközelítése is.

A hivatalos olasz gumibeszállító ugyanis úgy határozott, eggyel lágyabb gumikat (C3, C4, C5) hoz ai nyomvonalra, mint egy évvel ezelőtt. Akkor két pilóta, Valtteri Bottas és a Carlos Sainz Jr. helyére beugró Oliver Bearman kivételével mindenki egy kerékcserével teljesítette a versenyt, s ez a taktika volt a legkedveltebb választás az azt megelőző futamokon is, még akkor is, amikor a biztonsági autó kissé megkeverte a lapokat. Kérdéses, hogy a Pirelli által választott irány izgalmasabb taktikai harcot hoz, és több előzési helyzetet teremt, vagy épp ellenkezőleg inkább még nagyobb gumispórolásra sarkallja a mezőnyt.

EDDIG CSAK AZ ELSŐ KÉT SORBÓL SZÜLETETT GYŐZELEM

Az eddigi négy versenyből három alkalommal a pole pozícióból induló aratott győzelmet, az egyetlen kivételt 2022 jelentette, akkor Verstappen a negyedik rajtkockát váltotta a dobogó felső fokára.

Ami a történelmi múltat illeti, a négy eddigi futamon három különböző versenyző szerzett rajtelsőséget és futamgyőzelmet. Az időmérőn az azóta visszavonult Sergio Pérez, míg a versenyen Verstappen tudott duplázni. Utóbbi tavaly nyert az első rajthelyről indulva, rajta kívül Hamilton diadalmaskodott már, a hétszeres világbajnok az első ottani nagydíjon állt fel a dobogó felső fokára, méghozzá a pole-ból indulva.

Ami a jelenlegi formát illeti, noha a McLaren egyértelműen fő esélyesként érkezik meg, figyelembe véve, hogy versenyzői, főleg Norris többször küszködött egy körön, könnyen borulhat a papírforma már szombaton. Verstappen Szuzukában már varázsolt, és abban bízik, hogy Dzsiddában hasonló teljesítményre lehet képes, míg Leclerc már több ízben brillírozott a szaúdi időmérőkön, és eddig egyetlen alkalommal sem zárt a top 4-en kívül.

A Ferrari számára egyértelmű előrelépést jelentett a Bahreinbe vitt fejlesztési csomag, de a monacói arra számít, hogy Szaúd-Arábiában még többet tudnak kihozni belőle. Bár az olasz istálló még egyszer sem győzedelmeskedett a helyszínen, versenyzői összesen háromszor képviseltették magukat a dobogón, amivel a csapatok közül a Red Bull (6) mögött a második helyet foglalja el az örökranglistán. A Mercedes kettő, míg az Aston Martin egy ízben zárt a pódiumon.

A McLaren számára tehát az elsőségek hétvégéje lehet a mostani: első pole pozíció, első dobogó és első győzelem Dzsiddában, de nagy kérdést jelent, házon belül ki bírja jobban a nyomást, és hogy okozhat-e valaki meglepetést.

A négy élcsapat küzdelme mellett érdemes lesz figyelemmel követni azt is, miként alakul a harc a középmezőnyben. A Haas újabb kettős pontszerzéssel erősítette meg az ötödik helyét, és a hétvégén segítségére lehet, hogy brit pilótája, Bearman először utazik olyan helyszínre, ahol korábban már részt vett nagydíjon. A versenyző tavaly Sainzot helyettesítette Dzsiddában a Ferrariban, és azonnal pontot szerzett. Az amerikaiak mellett a Bahreinben rendkívül gyors és az idei első pontjait megszerző Alpine mostani teljesítményét is érdekes lesz látni, mint ahogyan azt is, hogy az idén először pont nélkül maradó Williams visszavág-e, és újra a mezőny első felében zár-e. 

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
1. Lando Norris14577
2. Oscar Piastri23574
3. Max Verstappen12569
4. George Russell3563
5. Charles Leclerc432
6. Andrea Kimi Antonelli430
7. Lewis Hamilton425
8. Alexander Albon318
9. Esteban Ocon214
10. Lance Stroll210
11. Pierre Gasly16
12. Nico Hülkenberg16
13. Oliver Bearman36
14. Cunoda Juki25
15. Isack Hadjar14
16. Carlos Sainz11
KONSTRUKTŐRÖK 
1. McLaren-Mercedes151
2. Mercedes93
3. Red Bull-Honda71
4. Ferrari57
5. Haas-Ferrari20
6. Williams-Mercedes19
7. Aston Martin-Mercedes10
8. Racing Bulls-Honda7
9. Alpine-Renault6
10. Sauber-Ferrari6
5. SZAÚDI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 18., PÉNTEK
1. szabadedzés15.30–16.30
2. szabadedzés19.00–20.00
ÁPRILIS 19., SZOMBAT
3. szabadedzés15.30–16.30
Időmérő19.00–20.00
ÁPRILIS 20., VASÁRNAP
A verseny (50 kör, 308.45 km) rajtja19.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Miami Nagydíj, Miamimájus 4., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00
Monacói Nagydíj, Monte-Carlomájus 25., 15.00

 

Legfrissebb hírek

Hamilton nem tudja, képes lesz-e bejutni a Q3-ba; Leclerc szerint bármi lehetséges Dzsiddában

F1
8 órája

Norris vezérletével a McLaren kettőse az élen; Cunoda összetörte a Red Bullt a második szaúdi edzésen

F1
12 órája

Gasly az élre repítette az Alpine-t a szaúdi nyitányon; Verstappen kilencedik

F1
16 órája

„Miért ne akarnák szerződtetni Verstappent?" – Russell reagált a pletykákra

F1
17 órája

„Képes lehetek legyőzni őt" – Cunoda már most ellesett néhány dolgot Verstappentől

F1
19 órája

Verstappen nem foglalkozik a távozásáról szóló pletykákkal; Alonso nem félti a helyét az Aston Martinnál

F1
2025.04.17. 23:51

Verstappen szuzukai teljesítménnyel feledtetné a bahreini csalódást Szaúd-Arábiában

F1
2025.04.16. 16:37

Russell közeledik a hosszabbításhoz, de Verstappen mindent boríthat?

F1
2025.04.16. 13:12
Ezek is érdekelhetik