Az előzetesen vártnál kisebb kavarodást hozó Ausztrál Nagydíj után Malajziában láthattuk, hogyan is fognak kinézni az idei Formula–1-es futamok. Ám e két viadal után Kínába is úgy megy a mezőny, hogy szinte fogalma sincs arról, mire lehet számítani – egyet leszámítva: valószínűleg Sebastian Vettel Red Bull-Renault-ja lesz a mezőny élén.
A pálya hossza: 5451 méter |
A verseny: 56 kör, 305.066 km |
Leggyorsabb kör: Schumacher (2004) 1:32.238 (átlag: 212.749 km/óra) |
Teljes gázzal: 17 mp a hátsó egyenesben, 62% a teljes pályán. Váltások egy körben: 55 |
Kicsit melegebb idő várható a melbourne-inél, de közel sem lesz akkora forróság, mint Malajziában. Esőt viszont jósolnak, de a múlt hét után ezekkel az előrejelzésekkel nem árt óvatosnak lenni. A sepangi hétvégére előbb szombatra, majd vasárnapra ígértek felhőszakadást (még a verseny előtti percekben is biztosra mondták a csapadékot), s hiába érkezett meg a zivatar szerdán és csütörtökön is a futam rajtjának időpontjában, azaz délután négy órakor, szombaton és vasárnap elmaradt.
A rend kedvéért azért jelezzük, hogy erre a hétvégére szombatra ígérik az esőt. Péntekre 25, szombatra 17, vasárnapra 22 fokos maximumot jósolnak.
Konkrétabb a hétvégét illetően, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség kijelölte, hol lehet használni a versenyen a légellenállás-csökkentő rendszert, azaz hol lehet kinyitni a hátsó légterelőt. Az idén először nem a célegyenesben, hanem a sanghaji pálya hátsó egyenesében lesz bevethető az eszköz. A két autó közötti távolságot a 12-es kanyarban mérik le (a versenyen csak az nyithatja ki a hátsó légterelőjét, aki előtt legfeljebb egy másodperc az előnye a riválisnak).
Az egyenesre vezető 13-as kanyar karakterisztikája miatt nem várható olyan elsöprő hatás, mint Malajziában, de megkönnyíti az előzést.
Kínában tavaly 82 előzést számláltak meg, ami 1982 óta a legtöbb volt egy versenyen, igaz, ehhez az eső is kellett. A csapadéknak abban is óriási szerepe van, hogy a pályán megrendezett versenyeken átlagosan itt volt a legtöbb előzés. Az eddigi hét futamon átlagosan 37.4 sikeres manővert számláltak, amivel Sanghaj több mint tízzel veri futamonként a sorban következő Silverstone-t és Spa-Francorchamps-t.
(magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 4.00–5.30 | |||
2. szabadedzés | 8.00–9.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 5.00–6.00 | |||
Időmérő edzés | 8.00–9.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 9.00 |
Ha viszont a száraz versenyek átlagát nézzük (ebből mindössze három volt ezidáig Sanghajban), 13.7 az átlag, aminél még a Hungaroringé is jobb, és csak Valencia, Barcelona, Abu-Dzabi, Monaco és Szingapúr múlja alul a kínai helyszínt.
A pálya kiesési rátája közepesnek mondható, a rajthoz állók 78.7 százaléka célba szokott érni, a balesetek és a műszaki hibák száma is alacsonyabb az átlagosnál, utóbbi a sok esős versenyt figyelembe véve érdekes. A versenyzők közül a legalább kétszer elindulók közül egyedül Jarno Trulli volt képtelen arra, hogy rajthoz állásainak fele után célba is érjen, hatból ez csupán kétszer sikerült, legjobb eredménye egy 13. helyezés.
Az egyszer rajtolók közül Kobajasi Kamui és Narain Karthikeyan nem tudott végigmenni, az indiai pilóta 2005-ös szereplésének talán legemlékezetesebb pillanata volt, amikor a hátsó egyenesben összetörte Jordanjét.
A mezőny egyetlen többszörös kínai győztest sem számlál, hatan viszont nyertek már Sanghajban – lásd táblázatunkat. Rajtuk kívül Felipe Massa, Mark Webber és Nico Rosberg állt már a dobogón itt.
A Red Bull-istálló két évvel ezelőtt Vettelnek köszönhetően itt jegyezte első pole pozícióját és első nagydíjgyőzelmét, két évvel korábban a Ferrari is itt ünnepelt, méghozzá 200. futamsikerét. Ám az osztrák csapat vélhetően ezen a hétvégén sem lesz tekintettel az olasz rivális múltjára.
győztes | pole | leggyorsabb kör | |
2004 | Barrichello | Barrichello | Schumacher |
2005 | Alonso | Alonso | Räikkönen |
2006 | Schumacher | Alonso | Alonso |
2007 | Räikkönen | Hamilton | Massa |
2008 | Hamilton | Hamilton | Hamilton |
2009 | Vettel | Vettel | Barrchello |
2010 | Button | Vettel | Hamilton |