Hiába a lentebb taglalt szigorítások, Valenciában sem lehetett megfékezni Sebastian Vettelt és a Red Bull-istállót az időmérő edzésen. A német pilótát csak csapattársa, Mark Webber tudta megszorongatni a kikötői pályán, a harmadik leggyorsabb Lewis Hamilton több mint négy tizeddel kikapott tőle.
A McLaren 1988-as pazar idénye óta először fordul elő, hogy egy csapat szerezte meg az idény első nyolc rajtelsőségét. A riválisoknak, akárcsak akkor, ezúttal is a reménykedés maradt.
Bár az idén a McLaren és a Ferrari közelebb van a Red Bullhoz, mint az akkori ellenfelek Ayrton Senna és Alain Prost McLarenjéhez, nehéz lesz legyőzni a Red Bullt a vasárnapi versenyen.
ELŐZMÉNYEK
A Red Bull-istállóról a szakértők azt feltételezték, hogy azért olyan sikeres az időmérő edzéseken, mert olyan programozást fejlesztett ki a motorjára, amely alapjáraton is elég nagy nyomású gázt tud a diffúzorra ömleszteni a kipufogócsöveken keresztül ahhoz, hogy ezzel jobban befolyásolja az autó stabilitását a kanyarokban. Erre senki más nem volt képes, így az időmérő és a verseny közötti változtatásokat azért tiltották be a motorbeállításokon, hogy eltűnjön a vb-címvédő teljesítménybeli fölénye a rajthelyezésekről határozó tréningen.
Ám Vettel korábban többször hangoztatta, és szombat délelőtt a szabadedzésen elért remek időeredményével jelezte is, hogy nem lesz ilyen egyszerű megszüntetni csapatának fölényét.
A Pirelli az Európai Nagydíjra a lágy és a közepesen kemény abroncsokat hozta el, pár napja döntött úgy, hogy a szuperlágyat a lággyal helyettesíti. Az eddigi edzések alapján jó döntés volt, hiszen így is két-három másodperces különbség van a két gumikeveréken elért köridők között.
Az időmérő elején a levegő 27, a pálya 44 fokos – ilyen meleg aszfalton még nem száguldottak az autók a hétvégén.
1. SZAKASZ
Nick Heidfeld hagyta el elsőként a boxutcát. Három perccel később már 18-an száguldottak a kikötői pályán. Heidfeld 1:41.897 perces idővel mutatkozott be a közepesen kemény gumin. Várhatóan a Renault, a Mercedes, a McLaren, a Ferrari és a Red Bull pilótái ezeken a keverékeken is továbbjutnak a második szakaszba.
Az első menetek végén Vettel 1:39.965-tel állt az élen, Webber, Massa és Petrov követte, majd Kovalainen a lágy gumival felszerelt Lotusszal következett – Michael Schumacher előtt.
Alonso bejött Vettel és Webber közé, majd a korábban a gumik felmelegítésével bajlódó McLaren párosából Button az élre állt.
Vettel visszavette tőle az első helyet. Hátul Kovalainen lágy gumis körénél csak az öt nagyobb csapat pilótái tudtak jobbat futni, ami azt jelentette, hogy a többieknek muszáj volt a lágyra váltaniuk.
Hamilton vette át a vezetést, a Toro Rossók és Pérez 7 perccel a szakasz vége előtt hagyták el a boxutcát, a többi középcsapat megjelent a lágy gumikon.
Pérez a lágyon a 4. helyre jött fel, miközben ismét Vettel állt az élre. A Toro Rossók is bejöttek az élmezőnybe, akárcsak Maldonado és Sutil. A Kovalainen előtt álló Schumacher hirtelen nagy bajba került, de feltette a lágy gumikat, és azokkal feljött a 2. helyre.
Kobajasi és Webber került a kieső zónába. Mindketten kimenekültek, Webbernek ez a közepesen kemény gumikon sikerült. Massa a lágy gumikon 1:38.413-at futott, és megnyerte a szakaszt. Végül Alguersuari esett ki a Lotusok, a Virginek és a Hispaniák társaságában. Karthikeyan a 24. helyen egy másodperccel a 107 százalékos határon belülre került.
2. SZAKASZ
Massa kezdte meg a második etapot, lágy gumikon száguldott. Petrovon és Buemin kívül mindenki egyből a pályára hajtott. Vettel, Webber, Alonso, Hamilton és Button tartotta meg összes lágy gumiját a 2. szakaszra. Heidfeld használt lágyon ment ki.
Massa 1:38.058-cal kezdett, Alonso és Webber egyaránt fél másodpercet vert rá. Vettel 1:37.305-tel állt az élre, mögé bejött Hamilton és Button.
Sutil és Di Resta jó körökkel a 10. és a 11. helyen állt, de Petrovnak továbbra sem volt mért köre. Maldonado megpördülése és az úton keresztbeálló autója miatt a szakaszt 7:59 perccel a vége előtt piros zászlóval félbeszakították.
Az autót körülményesen, traktorral szállították el a pályáról. Az újrakezdés előtt Vettel, Hamilton, Button, Alonso, Webber, Rosberg, Massa, Schumacher, Heidfeld, Sutil volt az első tíz sorrendje, a kiesőzónában Di Resta, Barrichello, a kicsúszó Maldonado, Pérez, Kobajasi, valamint a még idő nélkül álló Petrov és Buemi tanyázott.
Újraindult az edzés, Kobajasi ment elsőként a pályára. A hétvége eddigi eredményei alapján a 7. helyezett Massával bezárólag biztonságban voltak a pilóták.
Petrov a pályán volt, az orosznak igyekeznie kellett, mert az erőviszonyok alapján tőle elvárható, hogy kiüsse Sutilt a 10. helyről. Schumacher és Heidfeld is kijött a pályára, Petrov ugyanis bejött kettejük közé, és Heidfeld szorult a 10. pozícióba.
Schumacher feljött a 6. helyre, Massa pedig kijött a pályára. Sutil 3 századra volt Heidfeldtől, de a Renault-pilóta javítani tudott, és megelőzte Petrovot.
Sutil a végén 34 ezreddel kiütötte Petrovot, és bejuttatta a Force Indiát a harmadik szakaszba. csapattársa, Di Resta a 12. lett, 4 tizeddel kapott ki Sutiltól úgy, hogy pénteken alig körözhetett: az első edzésen a csapat 3. számú pilótája, Nico Hülkenberg vezette az autóját, s mivel összetörte, a 2. edzés hajrájáig a szerelők azt javították.
3. SZAKASZ
Alonso hajtott elsőként a pályára, az első percben a Ferrarik, a McLaren-Mercedesek és a Red Bull-Renault-k foglalták el az aszfaltcsíkot. A többiek a boxban vártak.
Alonso 1:37.454-gyel kezdett, Massa 4 tizeddel kikapott tőle. Hamilton a két Ferrari elé, Button közéjük jött be. Webber Alonso mögé érkezett, Vettel pedig az élre: 1:36.975. A szokásos négy tizednyi különbség ezúttal is megvolt.
A Vettel, Hamilton, Alonso, Webber, Button, Massa hatos mögé Rosberg érkezett hetediknek.
A végén Schumacher és Heidfeld is kijött a pályára, a többiek még egy-egy kört vállaltak. Alonso, Hamilton, Webber és Button 3 tizeden belül volt egymáshoz képest, Vettel pedig biztos, ami biztos alapon jött ki a boxból.
Webber bejött a második helyre, Alonso a boxba hajtott gyors köre végén. Massa tudott még javítani, ő Buttont előzte meg.
Rosberg és Schumacher a 4. sort kaparintotta meg, Heidfeld mért kör nélkül zárt, Sutil pedig ki sem jött a boxból.
Vettel az idei 8. időmérő edzésén a 7. pole pozícióját szerezte meg.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:36.975 | átlag: 201.169 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:37.163 | 0.188 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:37.380 | 0.405 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.454 | 0.479 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:37.535 | 0.560 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:37.645 | 0.670 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.231 | 1.256 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:38.240 | 1.265 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | idő nélkül | |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:39.068 | 1.763 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:39.422 | 2.117 |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:39.489 | 2.184 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:39.525 | 2.220 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:39.645 | 2.340 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.657 | 2.352 |
17. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.711 | 2.406 |
18. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:40.232 | 1.819 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:41.664 | 3.251 |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:42.234 | 3.821 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:42.553 | 4.140 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:43.584 | 5.171 |
23. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:43.735 | 5.322 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:44.363 | 5.950 |