Ha Lewis Hamilton lehiggad, a hét végén valóra válthatja régi álmát és nyerhet Monzában. Az idén több karambolba is belekeveredő McLaren-pilóta 2007-ben második lett a legendás olasz pályán, egy évvel később az esős időmérőn a csapata rossz gumiválasztása miatt esélye sem volt a győzelemre, míg 2009-ben az utolsó, tavaly az első körben esett ki.
Az első szabadedzés alapján úgy tűnik, ezúttal a sebessége megvan hozzá, hogy győzzön, a McLaren-Mercedes ugyanis péntek délelőtt kiemelkedett a mezőnyből. Hamiltonnal csak Jenson Button tudta úgy-ahogy tartani a lépést, de a csapattárs is közel egy másodpercet kapott az éllovastól.
A Red Bull pilótái már majdnem másfél másodpercre voltak Hamiltontól, míg Fernando Alonso, aki a kerekén keletkezett vágás miatt az edzés hajrájában csak pihent, 2.7-re végzett Hamiltontól. A ferrarist Adrian Sutil és Vitalij Petrov is megelőzte.
A Mercedes egyelőre nem mutatta meg, mit tud, Nico Rosberg a 18., Michael Schumacher a 19. helyen zárta a másfél órás tréninget, amelyet szép időben tartottak meg, s amelyen Petrov 347 kilométer per órás végsebességet ért el.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
Az első szabadedzés elején a pálya hőmérséklete 19, a levegőé 24 fokos volt, a versenyzők Heikki Kovalainen vezérletével az első percekben a pályára hajtottak.
A tréningeken a szabadon használható DRS-nek köszönhetően a hosszú egyenesekben akár 20 kilométer per órával is nagyobb lehet az autók végsebessége, mint az előző években. A slick gumik miatt azonban várhatóan nem dől meg Antonio Pizzonia 2004-es rekordja: a 369.9 kilométer per órát még barázdált gumikon futotta, amelyeket az aszfalthoz érintkező kisebb felület miatt kisebb tapadás hátráltatott.
A pálya hossza: 5793 méter |
A verseny: 53 kör, 306.720 km |
Leggyorsabb kör: Barrichello (2004) 1:20.089 (átlag: 260.395 km/óra) |
Teljes gázzal: 16 mp a célegyenesben, 72% a teljes pályán. Váltások egy körben: 46 |
A pilóták egy-két bemelegítő kör után visszatértek a boxba. A Lotusnál Karun Chandhok Jarno Trulli helyett vezetett az első szabadedzésen, míg a Force Indiánál Nico Hülkenberg Paul di Restát helyettesítette.
Az első mért kör Jérome d'Ambrosióé volt, 1:43.577 percet futott a Virginnel. A nagymenők közül elsőként a tavalyi második helyezett Jenson Button kezdett bele mért körbe, de nem fejezte be, a végén a boxba hajtott.
Aztán jött Fernando Alonso és a fák árnyékában süvítő vörös Ferrari, amely a mért köre végén szintén a boxba hajtott, pedig a második mérőpontnál majdnem kilenc másodperc előnye volt D'Ambrosióhoz képest. Kobajasi és Schumacher is kiment a pályára, ám mindketten a boxba mentek, így 25 perc elteltével csak D'Ambrosiónak volt időeredménye.
Ricciardo a 30. percben végigment, az ausztrál a Hispaniával 1:34.675 perces kört futott. Másodikra 1:33.223-ra javított, miközben Chandhok a Lotusszal nagyon lassan haladt, s műszaki hiba gyanújával visszatért a boxba. Ricciardo 1:32.124-re faragta le a legjobbját.
Egyre többen kimerészkedtek a pályára, s bár Pérez nem tudta megjavítani Ricciardo idejét, Alguersuarinak elsőre sikerült (1:29.779, majd másodszorra 1:28.185, harmadszorra 1:27.650).
A spanyol 1:27.224-re javított a negyedik körében, miközben a vb-éllovas Vettel 1:29-cel mutatkozott be. A Red Bull-pilóta a harmadik körében vette át a vezetést, méghozzá 1:26.381-gyel. Webber, Hamilton és Alonso is a pályára hajtott. A célegyenesben elhelyezett mérőpontnál 45 perc elteltével Alguersuari végsebessége volt a legmagasabb: 344 km/óra.
Buemi az Ascari-kombinációban elhagyta a pályát, de folytatni tudta. Vettel tovább gyorsult: 1:25.914.
Hamilton is kezdett belelendülni, 11 ezredre megközelítette Vettelt, aki 1:25.849-re javított. Ám Hamiltonnak volt válasza: 1:25.203. Egy lassabb kör után az angol 1:24.512 percre szorította le a legjobbját, miközben Button is megérkezett a pályára, és egyre gyorsabbá vált. Egyedül ő tudta egy másodpercnél jobban megközelíteni Hamiltont. A Red Bull párosa 1.3, Alonso 2.1 másodpercre volt a 2008-as világbajnoktól.
Az 54. percre az aszfalt hőmérséklete felkúszott 23 fokosra. A Lotus problémás délelőttje folytatódott: a kormánymű meghibásodásával bajlódó Chandhok után Kovalainen is lassan csorgott a pályán – a finn váltóhibáról számolt be rádión csapatának. Közben Schumacher kisodródott a Parabolicában, de vissza tudott menni a pályára, majd a boxba.
Kovalainen viszont nem tudott visszamenni, autója leállt az aszfaltcsík mellett az első Lesmo-kanyarnál.
Az utolsó 25 percben ismét nagy forgalom lett a ringen, Vettel 719 ezredre megközelítette Hamiltont. A pilóták maradtak a közepesen kemény keverékű gumikon, a lágyat későbbre tartogatták.
Webbernek 947 ezredre sikerült kerülnie Hamiltonhoz képest, miközben D'Ambrosio füstölő Virginje leállt a pálya mellett.
A 17. helyről javítani igyekvő Schumacher a második Lesmo-kanyarban kis híján a kavicságyba sodródott, ám a meleg pillanat után komolyabb lendületvesztés nélkül folytatta. Glock, akinek még nem volt ideje, elhagyta a Virgin boxát, de lassan haladt körbe a piros autóval.
A McLaren-pilóták végső hajrába kezdtek, miközben a Petrov mögé visszacsúszó Alonso a Ferrari boxában ücsörgött, miután a csapat vágást talált az egyik hátsó gumijában, és a délutáni készletet nem akarták „megkezdeni”. Button 451 ezredre megközelítette Hamiltont.
Az utolsó percekben Hamilton 1:24.127-re javított, majd az utolsó körében 1:23.865-tel még ezt is felülmúlta.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.865 | átlag: 248.671 km/ó | 18 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.786 | 0.921 mp h. | 19 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.231 | 1.366 | 25 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.459 | 1.594 | 24 |
5. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.550 | 2.685 | 23 |
6. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:26.625 | 2.760 | 20 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.647 | 2.782 | 20 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.676 | 2.811 | 24 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.694 | 2.829 | 28 |
10. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.696 | 2.831 | 15 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:26.699 | 2.834 | 21 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:26.826 | 2.961 | 21 |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:26.836 | 2.971 | 25 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:26.996 | 3.131 | 29 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:27.365 | 3.500 | 25 |
16. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:27.385 | 3.520 | 23 |
17. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.433 | 3.568 | 25 |
18. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:27.492 | 3.627 | 24 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:29.539 | 5.674 | 10 |
20. | Karun Chandhok | indiai | Lotus-Renault | 1:30.148 | 6.283 | 19 |
21. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:30.609 | 6.744 | 27 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:30.619 | 6.754 | 24 |
23. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:31.052 | 7.187 | 12 |
24. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:31.899 | 8.034 | 22 |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2001 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Ralf Schumacher |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2005 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen |
2006 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
2009 | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Adrian Sutil |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |