Kimi Räikkönen, aki két hete csapata 2010-es autójával három napon át tesztelt, remekül kezdett, a több szponzorát is a helyszínen vendégül látó Lotus vélhetően edzésbeállításokkal küldte ki a pályára a 2007-es világbajnokot, aki már az első órákban 1:19.670 perces kört futott – jobbat, mint tavaly bárki ugyanitt.
Persze ilyenkor mindig el kell mondani, hogy az időeredmények nem mérvadóak – tavaly Rubens Barrichello volt a leggyorsabb a Williamsszel, amely a 9. helyen zárta a vb-pontversenyt. A tesztelés 5 fokos hidegben vette kezdetét, de a reggeli köd hamar felszállt, s kora délutánra 15 fok fölé emelkedett a hőmérséklet, a szikrázó napsütésben az aszfalt hőmérséklete 30 fok fölé emelkedett.
Az arany-fekete Lotusszal mindenesetre remek formát mutató Räikkönen nagyon örül neki, hogy a Lotusnál azzal a Mark Slade-del dolgozhat együtt, aki a McLarennél a főmérnöke volt. „Nagyon szerettem volna Markot magam mellé, köszönöm a csapatnak, hogy lehetővé tette, hogy ismét ő legyen a főmérnököm″ – mondta a finn.
Az első tesztnapon a Red Bull új autója gurult ki legkésőbb a pályára, a tesztnap felénél Mark Webber neve mellett csupán négy megtett kör állt. A csapat közlése szerint a nagy köd miatt több, repülőgéppel az utolsó pillanatban Spanyolországba szállított alkatrész nem érkezett meg időben, ezért késtek az autó összeszerelésével.
Hétfőn a Toro Rosso bemutatója kis híján elmaradt, mert a csapat kamionjai csak késéssel érkeztek meg a dél-spanyolországi helyszínre. A csapathoz fűződött a 2012-es tesztidény első piros zászlós megszakítása, Daniel Ricciardo autója szűk másfél órával a gyakorlás vége előtt állt meg a célegyenest követő kanyarban.
A kedden Heikki Kovalainent foglalkoztató Caterham már beszerelte az autójába a Red Bulltól kapott KERS-t, de az első napon még nem aktiválta az eszközt, az autó alapvető eszközeit próbálta ki a csapat.
A tavalyi autóját használó Mercedes-istálló elsődleges célja a 2012-es Pirelli-gumik megismerése, akárcsak a HRT esetében. A kevesebb tennivalóval magyarázható az is, hogy egyik csapat sem marad péntekig, a spanyolok már a szerdai, a németek a csütörtöki edzésnap után összepakolnak, és távoznak Jerezből. Kedden délelőtt Nico Rosberg, délután Michael Schumacher ült a Mercedesben, a stuttgartiak voltak ez egyetlenek, akik megosztották a napi feladatokat.
A TÖRÖTT ORROK TITKA
Az idei Formula–1-es autók többségének az eddig megszokottól eltérő, lépcsőzetes orr-részt építettek, az eddig bemutatott gépek közül egyedül a McLaren-Mercedesen nem látható törés a kasztni első részén.
Az első látásra fura megoldások oka az a szabálymódosítás, amely szerint az autók orrkúpjának legmagasabb pontja nem lehet a talajhoz képest 550 milliméternél magasabban, a pilótafülke nyílásának legalacsonyabb pontja viszont 625 milliméterre kell, hogy legyen a talajtól. Ennek oka, hogy a tavalyi évre az autó alatti rész aerodinamikai hatásának növelése érdekében annyira felemelték az autók orrát, hogy már magasabban voltak, mint a pilótafülke nyílásának egyes pontjai, ami oldalirányú ütközésnél veszélyt jelentett volna a versenyző fejére.
Így viszont, a 7.5 centiméteres különbség kötelezővé tételével sokkal kisebb a valószínűsége annak, hogy az autó orra a váz felett a versenyző fejének ütközzön.
A lépcsőzetes orral a csapatok elérték, hogy a kocsi alá kerülő levegő aerodinamikai hatása alig csökkent. A McLaren esetében az orr már korábban lehajlik, meredekebben zuhan az ívje, ami kevesebb levegőt jelent az autó alsó része felé, de ezzel együtt alacsonyabbra kerül az autó tömegközéppontja is.
Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója szerint a McLaren megoldása nem feltétlenül rosszabb, mint a többieké, a szakember nem számít arra, hogy a wokingiak az idény első futamára átalakítják az autójukat. Már csak azért sem, mert ehhez új FIA-töréstesztre lenne szükség, ami bonyodalmas folyamat.
1. TESZTNAP | |||||
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:19.670 | 74 |
2. | Paul Di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:19.772 | 101 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:20.219 | 56 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:20.496 | 54 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:20.694 | 57 |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:20.794 | 42 |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:21.353 | 106 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.530 | 61 |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:22.815 | 69 |
10. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:23.178 | 28 |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:23.371 | 25 |
12. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:23.676 | 44 |
Az eredmények nem hivatalosak |
szerda | csütörtök | péntek | |
ÚJ AUTÓVAL | |||
RED BULL | Webber | Vettel | Vettel |
McLAREN | Button | Hamilton | Hamilton |
FERRARI | Massa | Alonso | Alonso |
LOTUS | Räikkönen | Grosjean | Grosjean |
FORCE INDIA | Di Resta | Hülkenberg | Hülkenberg |
SAUBER | Pérez | Pérez | Kobajasi |
TORO ROSSO | Ricciardo | Vergne | Vergne |
WILLIAMS | Maldonado | Senna | Senna |
CATERHAM | Kovalainen | Van der Garde | Trulli |
TAVALYI AUTÓVAL | |||
MERCEDES | Schumacher | Rosberg | |
HRT | De la Rosa | ||
NEM VESZ RÉSZT | |||
MARUSSIA |
Red Bull (Red Bull-Renault, Sebastian Vettel, Mark Webber) | Február 6. | képek |
McLaren (McLaren-Mercedes, Jenson Button, Lewis Hamilton) | Február 1. | képek |
Ferrari (Ferrari, Fernando Alonso, Felipe Massa) | Február 3. | képek |
Mercedes (Mercedes, Michael Schumacher, Nico Rosberg) | Február 21. | |
Lotus (Lotus-Renault, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean) | Február 5. | képek |
Force India (Force India-Mercedes, Paul Di Resta, Nico Hülkenberg) | Február 3. | képek |
Sauber (Sauber-Ferrari, Kobajasi Kamui, Sergio Pérez) | Február 6. | képek |
Toro Rosso (Toro Rosso-Ferrari, Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne) | Február 6. | képek |
Williams (Williams-Renault, Pastor Maldonado, Bruno Senna) | Február 7. | képek |
Caterham (Caterham-Renault, Heikki Kovalainen, Jarno Trulli) | Január 26. | képek |
HRT (HRT-Cosworth, Pedro de la Rosa, Narain Karthikeyan) | ??? | |
Marussia (Marussia-Cosworth, Timo Glock, Charles Pic) | Március 1. |