A két fő kérdés Barcelonában a rajt előtt az volt, hogy vajon mit tud kezdeni Pastor Maldonado a pole-lal – a venezuelai ugyan „csak” a második helyen zárta az edzést, de Hamilton visszasorolásával előrelépett, és igen meggyőző teljesítményt nyújtott szombaton.
Kanyarok száma: 16 (7 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásának megfelelően Aszfalt minősége: kielégítő Leszorító erő: magas (kb. 80 %) Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 1140 m (kb. 16 sec) Legmagasabb mért sebesség: 308 km/h Üzemanyag-fogyasztás: 2.44 kg/kör Benzinkorrekció: kb. 0.45 sec/10 kg Teljes gázadás: közepes (kb. 62%) Gumik igénybevétele: közepes (kb. 60%) Fékek igénybevétele: közepes (kb. 60%) Körönként váltások száma: 44 Hétvégére szánt gumikeverék: Lágy/Kemény |
A másik, hogy a McLaren a szombati üzemanyagbaki (Hamiltonnak túl kevés maradt a tankjában mintaadáshoz, így megállították a pályán) után mit tud kezdeni két gyenge rajthellyel a versenyen. A paddockban arra tettek volna többet, hogy Maldonado nem bírja a nyomást és „fejre áll” – óriási sanszot kapott a Williams pilótája, de még rutintalan az ilyen szituációkban. A McLarenek szereplésével kapcsolatban vegyesek voltak a vélemények – szenvedéstől kettős pontszerzésig jósoltak mindent –, a csapat a szezonbeli hibák miatt viszont „kapta az ívet” a kritikusoktól... Jenson Button mindenesetre amondó volt, Maldonado királysága pünkösdi:
„Lewis nagyon csalódott lehetett a tegnap történtek miatt, hiszen nagyon gyors volt – és én is úgy érzem, hogy a pontszerző helyeken mindenképp ott lehetek. Szokatlan dolog Maldonadót ennyire a mezőny elején látni, én amondó vagyok, hogy teljesen más végeredményt fogunk látni” – idézte a BBC Buttont (az angol aztán rossz jósnak bizonyult).
A VERSENY
Nos, elizgulja-e Maldonado? – kérdezte mindenki a rajt előtt. Mindenki lágy keverékű gumikon startolt a hatvanhat körös távra. Maldonado jobbra szorította Alonsót, aki bejött a belső íven, bedugta az autó orrát, és elsőként fordult el a célegyenesből – közben Pérez kicsúszott, de bravúrosan korrigált. Alonso el tudott lépni egy kicsit, és hogy a Ferrarinak jó napja legyen, Massa is remekül rajtolt. Alonso, Maldonado, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Schumacher, Vettel, Button volt a sorrend az első kör után. A nagyot csúszó Pérez pedig elsőként bevonulhatott a boxutcába kerékcserére. Massa a 11., Vergne a 14., Hamilton a 18. helyre jött föl.
Schumacher bejött a hatodik helyre, Vettel elé; a kerékcserén túllevő Pérez kemény keveréken adott mindenkinek egy másodpercet, megfutva a leggyorsabb kört (alighanem berágott a rajtproblémák miatt, és kicsit megnyomta...). Webbert kihívták a boxba, Alonso másfél másodperccel volt Maldonado és néggyel Räikkönen előtt – a Red Bull pedig a nyolcadik körben kihozta Vettelt is. Webber közben utolérte Karthikeyant, és alig győzött fékezni, hogy ne bontsa le a HRT-t... Maldonado és Alonso nagyon hasonló köridőket futott, így a venezuelai nem tudott közelebb kerülni, Lewis Hamilton pedig hátulról indulva lassan, de biztosan darálta be a mezőnyt, feljőve a 11. helyre, kihasználva az előtte autózó Nico Hülkenberg hibáját.
Rosberg, Button és Di Resta is „a boxba szaladt”, majd kiállt Alonso is, a Ferrari-csapat jól dolgozott, kevesebb mint húsz másodperc alatt végzett. Érkezett a boxba Maldonado és Räikkönen, váratlan esemény nem nehezítette a munkát, a finn viszont (a többiekkel ellentétben) lágy gumikat kapott. A BBC-nek besegítő Jaime Alguersuari közben „tökéletesnek” nevezte a Red Bull boxkiállásának ütemét.
Eddie Jordan kommentárja a Schumacher–Senna csattanásról: „Nem láttam hibásnak Sennát, ártatlan volt az esetben, Michael nagyon csúnyán elszúrta, és büntetésre számíthat, amely Monacóra is áthúzódhat.” Schumacher az eset visszanézése után fenntartotta véleményét (Senna védekezés közben tett egy plusz manővert, ami az ütközést okozta), Senna szerint a német elszámította magát. |
Bruno Sennának már volt egy afférja Grosjeannal, aztán a 13. körben Michael Schumacherrel is – Schumacher a kavicságyban végezte, szezonbeli szerencsétlenségéhez híven, miután hátulról megzúzta Sennát, aki csúnya hátsó defekttel poroszkált tovább (majd feladta a versenyt). Az „öklelő” Schumacher a csapatrádión egy „Idióta!” harci kiáltással kommentálta az esetet... Pedig Schumacher nem tűnt épp ártatlannak.
Hamilton bemutatott egy elég sajátos elindulást a boxban (nem ez volt az első baki, ott maradt az autó előtt egy emelő), a kerékcserék első köre után Alonso, Maldonado, Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Vettel, Button, Kobajasi volt a sorrend, a Lotusok és Rosberg és Di Resta mentek lágy keverékkel.
A 17. körben Webber alól „elfogyott” a Red Bull, nem volt leszorítóerő, az ausztrált négyen faképnél hagyták, mielőtt bevergődött volna a boxba egy kerék- és első orrkúpcserére. Maldonado üldözte Alonsót, de a lőtávolba kerülést gátolta, hogy nem tudott „csont nélkül” elmenni Narain Karthikeyan mellett. A háttérben (8–9. hely) Massa és Hamilton került küzdőtávolságba (felkészül a tréler...), Maldonadót kihívta a Williams második kerékcseréjére, a venezuelai kemény keveréket kapott, és a harmadik helyre sorolt vissza.A 27. körben Fernando Alonso látogatott a boxba, viszont nem távozott boldogan, mert a korábban kihozott Maldonado irgalmatlan gyors (1:27.9) kört futott, és átvette a vezetést. A Williams igen jót húzott!
Ismét csúcsforgalom volt a boxutcában, Räikkönen és Vettel „depózott” egymás után, Massa és Hamilton pedig elkezdte páros csatáját. Vettel és Massa sárga zászló figyelmen kívül hagyásáért egyaránt áthajtásos büntetést kapott (ennyit a csatáról). A sorrend harminc kör után: Maldonado, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Vettel, Rosberg, Button, Kobajasi, Hülkenberg volt, Maldonado előnye pedig hét másodperc.
Charles Pic feladta a versenyt, Alonso pedig elkezdett közelebb jönni Maldonadóhoz, igaz, stabilan lőtávolon kívül maradt így is, míg Hamilton a két Toro Rossóval keveredett szórakoztató kis csatába (erőből „megette mindkettőt” nagyon szépen). A középmezőnyben Di Resta, Massa és Button keserítette egymás életét, végül Button sebességi fölénye érvényesült.
Maldonado következő kiállása a 41. körre esett (volt egy kis bizonytalanság a boxban a csapatnál, pár tized biztos benne maradt a kerékcserében), így Alonso az első helyre került, Räikkönen a másodikra, és a finn gyorsabb volt a spanyolnál. Alonsót a 45. körben hívták ki, a ferraris 3.1 másodperccel Maldonado mögé jött vissza, míg közben Räikkönen ment az élen, igaz, annak tudatában, hogy még ki kellett jönnie. Alonso a leggyorsabb körrel villant (1:27.390), Maldonado pedig megelőzte Räikkönent, akinek visszapillantójában feltűnt a spanyol Ferrarija. Maldonadót a boxból a gumik óvására utasították (elhangzott több olyan vélemény, hogy harmadik kerékcseréje túl korai volt), és a venezuelainak közben Alonsót is maga mögött kellett tartania. Van könnyebb feladat is, főleg, hogy Alonso nagyon jött.Räikkönen kiállt a boxba, Alonso pedig sokkal gyorsabb volt Maldonadónál, a csapatrádión pedig a Lotustól azt tippelték, hogy az élen hajtó kettősnek még ki kell jönnie kerékcserére a legvégén. Ez csak tipp volt, az viszont biztos, hogy Alonso megérkezett Maldonado nyakára – az 50. körben a tűzpiros Ferrari támadási távolság közelébe ért a Williams mögött. Räikkönen 1:26.938-cal megfutotta a leggyorsabb kört, Maldonado és Alonso között egy másodperc körül állandósult a különbség, vihar előtti csend honolt. Grosjean 1:26.250-et ment, a két Lotus félelmetes sebességgel körözött a pályán.
Tíz körrel a vége előtt Maldonado, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Rosberg, Kobajasi, Hamilton, Button, Vettel, Hülkenberg volt az első tíz sorrendje; Alonso ismét megnyomta, és közelebb került az éllovashoz. Räikkönen sokkal gyorsabb volt náluk, de nagy különbséget kellett ledolgoznia, Vettel pedig átvette a nyolcadik helyet, megelőzve Buttont. Kobajasi Rosberggel csatázott az 5. helyért, össze is ért a két autó kereke az első előzési próbálkozásnál, majd a másodiknál a japán megelőzte a Mercedes-pilótát.
1. | Red Bull-Renault | 109 |
2. | McLaren-Mercedes | 98 |
3. | Lotus-Renault | 84 |
4. | Ferrari | 63 |
5. | Mercedes | 43 |
6. | Williams-Renault | 43 |
7. | Sauber-Ferrari | 41 |
8. | Force India-Mercedes | 18 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
10. | Caterham-Renault | 0 |
HRT-Cosworth | 0 | |
Marussia-Cosworth | 0 |
Maldonado (már amennyire ilyen esetben ez elképzelhető) kicsit fellélegezhetett, mert két másodpercre került Alonsótól, közben a hátsó gumik óvására figyelmeztette csapata. Alonsónak elfogytak a gumijai, Räikkönen pedig nagyon jött hátulról, a kérdés az utolsó körre az maradt, hogy ez elég lesz-e. Maldonado elsőségét nem fenyegette ekkor már veszély (legfeljebb a venezuelai nyomhatta volna be az önpusztító gombot), a Williams-csapatnál alighanem az égben volt mindenkinek a pulzusa, miközben figyelték a 18-as számú kék-fehér autót. Maldonado végigment, bravúros hétvégi teljesítményét élete első (egyben Venezuela első) futamgyőzelmével koronázta meg, Alonso ért célba a második, Räikkönen a harmadik helyen. Ebből az is látszik, hogy Button milyen rossz jósnak bizonyult, mert ő azt mondta, a rajtsorrend úgyis megváltozik...
A dobogósok mögött Grosjean, Kobajasi, Vettel, Rosberg, Hamilton, Button, Hülkenberg lett az első tíz helyezettet kikerekítő pilóták sorrendje – a Williams 114. futamgyőzelmét aratta, a 113.-at még 2004-ben Juan Pablo Montoya a Brazil Nagydíjon, 131 futammal ezelőtt. Megvan a szezonbeli ötödik futamon az ötödik futamgyőztes és az ötödik csapat, amelyik nyerni tud (McLaren, Ferrari, Mercedes, Red Bull, Williams) – hatalmas diadal ez a hétvége Sir Frank Williams csapatának, amely hosszas szenvedés után került vissza a futamgyőztesek sorába! Williams-Renault-val legutóbb Jacques Villeneuve győzött 1997-ben.
És ami nagyon sok izgalmat sejtet: legutóbb 1983-ban fordult elő, hogy az első öt futamot öt különböző konstruktőr képviselője nyerje meg – abban az évben Keke Rosberg nyerte meg Williamsszel az ötödik futamot.
1. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:39:09.145 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | |
5. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
19. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 3 kör h. |
NEM ÉRTEK CÉLBA | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | ||
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | ||
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | ||
Michael Schumacher | német | Mercedes | ||
Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
1. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:22.285 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:22.302 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:22.424 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:22.487 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:22.533 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.005 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | idő nélkül |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | idő nélkül |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | idő nélkül |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.944 |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:22.977 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:23.125 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:23.177 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.265 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.442 |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:23.444 |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:24.981 |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:25.277 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:25.507 |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:26.582 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.032 |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:27.555 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:31.122 |
24. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | (1:21.707 ) – eredményét (1.) törölték, visszasorolták a rajtrács végére |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1 | 2 | 4 | 61 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | 1 | 2 | 5 | 61 |
3. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | – | 3 | 5 | 53 |
4. | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | – | 2 | 4 | 49 |
5. | Mark Webber | Red Bull-Renault | – | – | 4 | 48 |
6. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1 | 2 | 3 | 45 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 1 | 1 | 3 | 41 |
8. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | – | 1 | 3 | 35 |
9. | Pastor Maldonado | Williams-Renault | 1 | 1 | 2 | 29 |
10. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | – | 1 | 2 | 22 |
11. | Kobajasi Kamui | Sauber-Ferrari | – | – | 3 | 19 |
12. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | – | – | 3 | 15 |
13. | Bruno Senna | Williams-Renault | – | – | 2 | 14 |
14. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 1 | 4 |
15. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 3 |
16. | Felipe Massa | Ferrari | – | – | 1 | 2 |
16. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 1 | 2 |
18. | Michael Schumacher | Mercedes | – | – | 2 | 2 |