ELŐZMÉNYEK
A száraz barcelonai időjárás és a gyorsan felmelegedő aszfalt nehezítette a versenyzők dolgát a Spanyol Nagydíj első szabadedzésén. Péntek délelőtt a hazai pályán szereplő Fernando Alonso volt a leggyorsabb, aki már a Ferrari újításait is tesztelte. Ehhez képest csapattársa, Felipe Massa a 12. lett, több mint egy másodperccel lemaradva.
A második helyen Sebastian Vettel zárta a délelőtti gyakorlást, mögötte a sokáig vezető Kobajasi Kamui lett a harmadik, míg Jenson Button a negyedik.
Az első szabadedzésről szóló összefoglaló cikkünket itt olvashatják.
AZ EDZÉS
Hosszúság: 4.655 km
A tavalyi eredmények |
A délelőttinél is melegebb, 29 fok várta délután a versenyzőket Barcelonában, míg az aszfalt hőmérséklete 43 fokra kúszott föl.
A Toro Rossóval versenyző Jean-Éric Vergne törte meg a csendet, majd csapattársa, Daniel Ricciardo is elkezdte a körözést. Az első mért kört a Toro Rosso franciája tette meg (1:27.146), majd Ricciardo és Bruno Senna is jobbat autózott nála. Heikki Kovalainen visszatért a Caterhambe, délelőtt ugyanis Alexander Rossi tesztpilóta körözött a finn helyett, csakúgy, ahogyan Paul di Resta is visszavette a helyét a Force Indiában Jules Bianchitól.
Folyamatosan jöttek ki a pilóták a boxból, és a tréning elején a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel autózott egy 1:25.000-t, majd Michael Schumacher állt az élre – a rutinosabbik német pilóta már 1:25 alatti időt ment.
Az orrkúpfejlesztéssel kísérletező McLarennél Jenson Button „masszív” alulkormányzottságra panaszkodott délután – délelőtt csapattársa, Lewis Hamilton tette ugyanezt. Eközben a Ferrarik folyamatos javulást mutattak, Fernando Alonso (a délelőtti gyakorlás győztese) letaszította az élről Schumachert, míg Felipe Massa feljött a negyedik helyre.
A HRT-nél technikai hibák léptek fel a délelőtt folyamán: Dani Clos autója megállt a boxutca bejáratánál – állítólag a csapat még nem tudta leküzdeni az elektronikai problémákat.
Vergne közel két másodpercet javított a saját idején, s ezzel átvette a vezetést Alonsótól. Ekkorra Nico Hülkenbergen és Narain Karthikeyanon kívül már mindenki tett meg mért kört. Daniel Ricciardo és Bruno Senna is lágy keverékre váltott időközben.
Vettel 1:24 alá szorította az idejét (1:23.563), ezzel átvette a vezetést, míg a délelőtt remeklő Kobajasi feljött a második helyre – szintén lágy keverékkel. Maldonado is lágyra váltott, és 1:24.468-as köridejével fellépett a harmadik helyre. Alonso és a Ferrari továbbra is ragaszkodott a kemény keverékhez, így a spanyol ezzel jött vissza a pályára.
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Lewis Hamitlon autózta a leggyorsabb részidőt az első szektorban, ám a hátsó kettőben veszített az idejéből a pályán kialakuló „forgalmi dugó” miatt, így a második helyre jött be – a brit pilóta ideje is már 1:24 alatti volt. A lágy keverékre váltó Button remek első szektorbeli ideje után 1:23.399-cel állt az élre.
A HRT háza tájáról továbbra sem érkeztek hírek, Karthikeyan még mindig a boxutcában rostokolt, csapata egyelőre nem talált megoldást az elektronikai problémára.
Aztán a csapat a twitter-oldalán közölte a jó hírt: a mérnökök elhárították a hibákat, így Karthikeyan 15 percen belül végre megtehette az első köreit a 2012-es Spanyol Nagydíj szabadedzésén.
Button és Vettel mögött egyre sűrűsödött a mezőny, Rosberg, Webber, Hamilton és Schumacher is három tizeden belül voltak. A szabadedzés elején gyengélkedő Lotusok a gyakorlás utolsó harmadára belehúztak: Grosjean az első szektorban a legjobb időt autózta, ám csak a hatodik helyre tudott bejönni, míg Kimi Räikkönen az ötödikre.
Mark Webber is mért kört ment, ám a négyes kanyarban a kavicságyba sodródott, azonban vissza tudott jönni a pályára – emiatt Button óvatosan közelítette meg az ötös kanyart, mivel kavicsok maradtak az aszfalton.
Eljött Karthikeyan nagy pillanata: fél órával a szabadedzés vége előtt kijöhetett a pályára, ám rögtön az első mért köre során megállt az autója az egyes kanyarnál, így be kellett fejeznie az autózást, a HRT-t pedig gyorsan elvontatták az aszfaltról (sárga zászló kíséretében).
Sergio Pérez is tesztelte a Webber által már kipróbált kavicságyat a négyes kanyarnál, majd a mexikói pilóta is folytatni tudta a gyakorlást.
A HRT vesszőfutása tovább tartott: a csapat megerősítette, hogy Karthikeyan autója ismeretlen hiba miatt állt le a második körében, így nehéz délután elé nézett az istálló, amely persze minél előbb fel akarta fedni, majd megoldani a problémát.
Webber kis híján kicsúszott az utolsó kanyarban, ám a pályán tudta tartani a Red Bullt, nem úgy, mint Kovalainen, aki kicsúszott a kavicságyba a Caterhammel. Hamilton, Schumacher és Massa is szorgalmasan körözött a hajrában, ám egyikőjük sem tudott jelentősen javítani.
A második pénteki tréninget végül Jenson Button nyerte meg, kicsivel több, mint egy tizeddel megelőzve a délelőtt is második helyen záró Sebastian Vettelt. A harmadik Nico Rosberg lett, a negyedik Lewis Hamilton, az ötödik és a hatodik helyezett pedig a két Lotus, Räikkönen és Grosjean.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.399 | átlag: 200.937 km/ó | 38 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23.563 | 0.164 mp h. | 38 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.771 | 0.372 | 41 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.909 | 0.510 | 32 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:23.918 | 0.519 | 32 |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:23.964 | 0.565 | 37 |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.065 | 0.666 | 34 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.080 | 0.681 | 36 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:24.214 | 0.815 | 41 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:24.365 | 0.966 | 22 |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.418 | 1.019 | 35 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:24.422 | 1.023 | 32 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:24.468 | 1.069 | 40 |
14. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.600 | 1.201 | 33 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.688 | 1.289 | 30 |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.733 | 1.334 | 34 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.769 | 1.370 | 37 |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:25.047 | 1.648 | 42 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:26.296 | 2.897 | 36 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:26.740 | 3.341 | 35 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.314 | 3.915 | 27 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.664 | 4.265 | 30 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:28.235 | 4.836 | 26 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | idő nélkül | 2 |