Sebastian Vettel a Kanadai Nagydíj után Valenciában is az idei trendhez képest fölényesen megnyerte az időmérő edzést, és az idén harmadszor a pole pozícióból rajtolhat. A pályafutása 33. rajtelsőségével az örökranglista 3. helyén Jim Clarkot és Alain Prostot utolérő Vettel Bahreinben győzelemre váltotta rajtelsőségét, Kanadában viszont a dobogóról is lecsúszott. Nagy kérdés, hogy ezúttal mire lesz képes…
Ideális ív |
A végét kivéve volt okunk izgulni |
A második rajtkocka Hamiltoné, akinek minden esélye megvan arra, hogy az idén elsőként a győzelmét újabb dobogós helyezéssel kövesse. Montrealban nyert innen indulva, Valenciában a Red Bull stratégiai felkészültségén is múlik, hogy tud-e ismételni.
Hamilton mögül Pastor Maldonado indulhat, a hétvége első edzését az élen záró venezuelai spanyol földön magára talált, és ráhajthat idei második bravúrjára.
A pénteki hosszú etapok alapján a futam esélyesének tartott Lotus pilótái kedvező rajtpozícióból indulnak, Romain Grosjean a 4., Kimi Räikkönen pedig az 5. helyről várhatja a vasárnap 14 órakor esedékes rajtot.
A kis leszorító erőre és magas végsebességre esküdő Force India autói is nagyon gyorsak voltak, nem úgy a Ferrarik, amelyek kiestek a második szakaszban: Fernando Alonso a 11., Felipe Massa a 13. helyről indulhat, közülük Michael Schumacher várja a rajtjelzést. A legrosszabbul Mark Webber járt, a szombat délelőtti edzés nagy részét fékhiba miatt kihagyó ausztrál csak a 19. rajthelyet szerezte meg a Red Bull-Renault-val.
ELŐZMÉNYEK
Timo Glock csütörtök óta szenvedett gyomorrontástól, s szombatra a helyzet annyira súlyosbodott, hogy az időmérő előtt kórházba kellett szállítani, és nem vehet részt az edzésen. A Marussia senkit sem indít el helyette a kvalifikáción, de előfordulhat, hogy – ha a német vasárnapra jobban lesz – külön engedélyt kér pilótája indulásához. Fernando Alonso a 2010-es Monacói GP-n indulhatott annak ellenére, hogy kihagyta az időmérőt.
María de Villota, a Marussia hölgy tartalék pilótája azért nem vezethet, mert nincs meg az ehhez szükséges szuperlicence.
A szikrázó napsütés töretlenül folytatódott a valenciai kikötőben, az aszfalt hőmérséklete 40 fok fölé emelkedett, ilyen forró felületen ezen a hétvégén még nem száguldottak a versenyzők.
Bár a DRS bevezetésével könnyebb előzni a pályán, mint a korábbi években, a többi helyszínhez (Monacót leszámítva) viszonyítva még mindig nehéz, ezért roppant fontos az időmérő edzés eredménye.
1. SZAKASZ
A pénteken a Toro Rosso szintjére érő Caterham a harmadik szabadedzésen simán kikapott az olasz istálló versenyzőitől, ezért úgy tűnik, Valenciában is az lesz a fő kérdés, hogy a három kiscsapat öt pilótája mellett ki lesz a hatodik, aki kiesik. (Glock ugyebár nem vesz részt a tréningen, ezért esnek ki csak hatan.)
Elsőként Daniel Ricciardo hajtott ki a pályára, őt Maldonado és Pic követte a 45 fokos aszfalton. A levegő 25 fokos volt.
Hamilton Valenciában megtörheti a győztesek átkát – csapatelőzetes |
Meglesz a nyolcadik győztes a hibrid pályán? – pályabemutató |
Maldonado spanyol földön magára talált - 1. szabadedzés |
A második edzés Vettelé lett Valenciában |
Alonso előbb Hamiltont, majd Vettelt vadászná le - pénteki reakciók |
Button zárt az élen, de Vettel a leggyorsabb - 3. szabadedzés |
A 3. szabadedzés végén 6 fokkal volt melegebb az aszfalt, mint pénteken, most nyolc fokot emelkedett a két órával ezelőtti állapothoz képest. Az első mért kör Ricciardóé: 1:40.707. Maldonado a célegyenes végén hibázott (ahol Vettel délelőtt), ezért az első köre nem volt értékelhető.
Bruno Senna megelőzte Ricciardót, majd Massa állt az élre 1:39.634-gyel. Alonso is rontott a körében. A szél erősebben fújt, mit délelőtt, de nem annyira, mint pénteken.Vettel maradt legtovább a boxban, Webber mért kör nélkül visszatért: az ausztrál délelőtt fékhiba miatt csak négy kört tett meg, most csak kísérletezett az autójával.
Hét perc elteltével még Massa állt az élen, de Schumacher 1:39.577-tel megelőzte. Button, aki átvette Hamilton beállításait (ez fordítva szokott lenni), feljött a második helyre, Webber továbbra is a boxban volt. Vettel viszont fél távnál elkezdte a körözést.
Hamilton 1:38.169-cel vezetett, Massa és Alonso feljött mögé. A Toro Rossókon már lágy gumi volt. Webber a 12. percben sem mozdult ki a boxból.
Vettel első körével a HRT-k mögött maradt, Webber hét perccel a vége előtt kijött a boxból – lágy gumikon, amelyekkel pénteken elégedetlen volt, szombat délelőtt pedig nem tudta kipróbálni őket.
A Caterham párosa nem tudta utolérni a Toro Rossó-sokat, de Vergne így is a veszélyes zónában volt. Webber az első körében a 17. helyet szerezte meg, Vergne jó körével elkerült a kiesőzónából, amelyben most Bruno Senna tartózkodott. A Williams-pilóta azonban gyors körön volt, és fel is jött az ötödik helyre.
Webber a kiesőzónába csúszott, többkörös lágy gumijain utolsó gyors körre szánta el magát, miközben Di Resta 1:38.858-cal az élre ugrott. Webber első szektorban elért eredménye rossz volt, sőt forgalomba is került. Nem tudott bekerülni a 17-be, de elkezdhetett még egy kört. Ebben még lassabban ment, így kiesett.
A slusszpoén Kovalainené volt, Vergne-t és Webbert is megverte, amivel továbbjutott!
A 18. rajtkockától lefelé Vergne, Webber, Petrov, De la Rosa, Karthikeyan, Pic sorrend alakult ki, Glock versenyzéséről később lesz hír.
A szakaszt végül Maldonado nyerte meg 1:38.825-tel a két Force India előtt.
2. SZAKASZ
A pálya hosszúsága: 5419 méter |
A 15 perces szakaszra 46 fokosra hevült az aszfalt, Di Resta vezetésével mentek ki a pilóták a pályára. Az első „fecskék” közül Schumacher részideje volt a legjobb. Alonso 1:39.245-tel nyitott a közepesen kemény gumikon, a lágyakon száguldó Force Indiák megelőzték. Schumacher lelassult, Rosberg a lágy gumikon 1:38.504-gyel kezdett, és az élre állt Räikkönent megelőzve.
Alonsón és Massán kívül mindenki lágy gumikon volt. Hamilton a harmadik helyre jött be, Vettel ötödik volt. Button megelőzte csapattársát.
Kovalainen nem erőltette a száguldást, csak egy menetet tervezett a szakasz végére, nem akarta feleslegesen koptatni a gumikat, miközben tudta, a legjobb esetben is csak Ricciardót előzheti meg.
A szakasz utolsó négy perce előtt Senna, Alonso, Pérez, Massa, Maldonado, Ricciardo és Kovalainen volt a kiesőzónában.
Alonso a lágy gumikon feljött a hatodik helyre. Hülkenberg csúszott ki a tízből, de visszajött az ötödikre. Di Restán volt a sor, ő a második helyre jött fel. Az első 14 egy másodpercen belül volt. Maldonado kimenekült a kiesőzónából, Massának ez nem sikerült – pedig a középső szektorban csúcsidőt futott.
Vettel a kiesőzóna veszélyétől fenyegetve feljött a harmadik helyre, Grosjean pedig 1:38.489-cel átvette a vezetést. Alonso kiesett (az F1-es francia–spanyol csatát előbbi nyerte meg, az Euro 2012-es párharc este lesz Ukrajnában), akárcsak Massa és Schumacher.
A 11. helytől lefelé Alonso, Schumacher, Massa, Senna, Pérez, Kovalainen, Ricciardo sorrend alakult ki – a finn végül az ausztrál Toro Rosso-pilótát is megverte.
Az élen Grosjean, Rosberg és Di Resta zárt, rajtuk kívül Vettel, Räikkönen, Button, Maldonado, Hamilton, Hülkenberg és Kobajasi készülhetett a döntő szakaszra. Csak a McLaren és a Lotus duplázott.
3. SZAKASZ
Miközben Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke azon rágódhatott, hogy a reménykeltő versenyek után talán a legrosszabb nagydíjat választotta ki, hogy meglátogassa csapatát, a legjobb tíz megkezdte a záró etapot.
Maldonado a keményebb gumikon indította a záró szakaszt, a Lotusokon használt lágy gumik voltak. Rosberg 1:38.623-mal kezdett, pedig elfékezte magát az utolsó kanyarban. Mögötte Button, Hamilton, Räikkönen sorrend alakult ki, Maldonado elrontotta az egyik kanyart, és visszament a boxba – akárcsak a Force India párosa.
Vettel és Kobajasi a boxban maradt az elején.
Maldonado és Di Resta visszament a pályára, majd Hülkenberg csatlakozott hozzájuk. Grosjean nagyon lassú felvezető köre után rákapcsolt, két és fél perccel a leintés előtt mind a tíz érdekelt a pályán volt. Grosjean 1:38.505-tel az élre állt.
Az igazi tűzijáték az utolsó percre maradt. Maldonado 1:38.475-tel megelőzte a franciát.
Vettel megfoghatatlan volt, csúcs részidői voltak, s 1:38.086-tal vezetett. Hamilton feljött a második helyre, mögötte Maldonado, Grosjean, Räikkönen, Rosberg, Kobajasi, Hülkenberg, Button, Di Resta sorrend alakult ki.
A Red Bull vb-címvédője, akárcsak Kanadában, ezúttal is magabiztosan verte meg Hamiltont a pole-ért.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38.086 | átlag: 198.890 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.410 | 0.324 mp h. |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:38.475 | 0.389 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:38.505 | 0.419 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:38.513 | 0.427 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.623 | 0.537 |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:38.741 | 0.655 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:38.752 | 0.666 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.801 | 0.715 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:38.992 | 0.906 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:38.707 | |
12. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:38.770 | |
13. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:38.780 | |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:39.207 | |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.358 | |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:40.295 | |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:40.358 | |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:40.203 | |
19. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.395 | |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:40.457 | |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:42.171 | |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:42.527 | |
23. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:42.675 | |
Timo Glock (német, Marussia) nem vett részt az időmérőn. |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Maldonado | 1:38.825 | 1. | Grosjean | 1:38.489 |
2. | di Resta | 1:38.858 | 2. | Rosberg | 1:38.504 |
3. | Hülkenberg | 1:39.009 | 3. | di Resta | 1:38.519 |
4. | Rosberg | 1:39.061 | 4. | Vettel | 1:38.530 |
5. | Hamilton | 1:39.169 | 5. | Räikkönen | 1:38.531 |
6. | Pérez | 1:39.353 | 6. | Button | 1:38.563 |
7. | Massa | 1:39.388 | 7. | Maldonado | 1:38.570 |
8. | Alonso | 1:39.409 | 8. | Hamilton | 1:38.616 |
9. | Schumacher | 1:39.447 | 9. | Hülkenberg | 1:38.689 |
10. | Senna | 1:39.449 | 10. | Kobajasi | 1:38.703 |
11. | Räikkönen | 1:39.464 | 11. | Alonso | 1:38.707 |
12. | Grosjean | 1:39.530 | 12. | Schumacher | 1:38.770 |
13. | Button | 1:39.622 | 13. | Massa | 1:38.780 |
14. | Vettel | 1:39.626 | 14. | Senna | 1:39.207 |
15. | Kobajasi | 1:39.651 | 15. | Perez | 1:39.358 |
16. | Ricciardo | 1:39.924 | 16. | Kovalainen | 1:40.295 |
17. | Kovalainen | 1:40.087 | 17. | Ricciardo | 1:40.358 |
18. | Vergne | 1:40.203 | |||
19. | Webber | 1:40.395 | |||
20. | Petrov | 1:40.457 | |||
21. | De la Rosa | 1:42.171 | |||
22. | Karthikeyan | 1:42.527 | |||
23. | Pic | 1:42.675 |