Az első edzés Hamiltoné lett Kanadában

Vágólapra másolva!
2012.06.08. 15:57
null
Lewis Hamilton szinte végig az élen állt az első szabadedzésen (Fotók: Reuters)
A Formula–1-es mezőny megérkezett Kanadába, ahol tüntető diákok és az időjárás-előrejelzésekkel ellentétben napsütés fogadta a csapatokat. A montreali a versenyzők egyik kedvenc pályáján azonban az edzés megkezdését követően hamar beborult az ég, és bár folyamatosan fenyegetett az eső, végül nem eredt el. A legjobb köridőt Lewis Hamilton jegyezte a lágy gumikon, Sebastian Vettel a szuperlágyon 118 ezreddel maradt el tőle. A tréninget tíz percre megszakították Heikki Kovalainen szerencsés balesete miatt.

 

Felhős, de száraz időben vette kezdetét a Kanadai Nagydíj első szabadedzése, amelyen elsőként Jean-Éric Vergne hagyta el a boxutcát a Toro Rosso-Ferrarival.

A szokásos próbakörök közül Buttoné nemcsak egyig tartott, a tavalyi győztes kint maradt a pályán, és csak a második végén hajtott vissza a boxba. A McLaren pilótájának nem sikerült jól a legutóbbi két időmérő edzése, ami aggasztja, ezért mindent igyekszik megtenni azért, hogy Montrealban ismét az első sorokba kvalifikálja magát.

Montreal egyes utcáit ellepték a tüntető diákok
Montreal egyes utcáit ellepték a tüntető diákok

Utolsóként Vettel tette meg próbakörét az autójával, majd kiürült a pálya.

Montrealban az F1 mellett a hónapok óta tüntető diákokra irányul a figyelem, s a nagydíj szervezői nem titkolják, tartanak tőle, hogy az egyetemi tandíjak emelését sérelmező diákok szélsőséges csoportjai megpróbálja kihasználni a futam adta lehetőséget arra, hogy felhívja a figyelmet az őt sértő törvénymódosításra. Az észak-amerikai országban történt tandíjemelések miatt az idén a diákok rendszeresen tüntetnek, s nem feltétlenül békésen – országszerte már több mint 700 embert vettek őrizetbe a sztrájksorozat téli megkezdése óta.

Az időjósok péntekre esőt ígértek, de a radarfelvételek szerint az első edzés alatt a pálya felé közeledő csapadékzóna elkerüli a Notre-Dame-szigetet, amelyen a pálya található. A levegő 21 fokos.

Az edzés 12. percében az előzetes adatok elemzését követően elkezdődött a száguldás, az első mért kör Räikkönené lett, 1:20.347-tel, majd csapattársa, Grosjean állt az élre 1:20.295-tel. A Monacóban az első szabadedzést kihagyó finn másodikra 1:18.703-as eredményt ért el.

Grosjean a második körét lassabban tette meg, de a harmadikban odalépett, és 1:17.988-cal visszaállt az élre.

Tavaly az első szabadedzésen Rosberg 1:15.591-gyel zárt az élen, a Mercedes erre is alapozva bízik abban, hogy esélyes lesz a jó eredményre.

A Sauber és a Toro Rosso pilótái nem tudták megközelíteni a Lotus eredményeit, de Rosberg is a pályára hajtott. Räikkönen 1:17.188-cal ismét vezetett, de jött Rosberg, aki 1:16.837-re javított.

Grosjean rossz tapadásra panaszkodott, ami Montrealban nem váratlan. A Ferrarik is a pályára hajtottak, a Scuderia autóin már a próbakörükben láthatóak voltak a zöldessárga foltok, amelyek az aerodinamikai elemek tesztelésére szolgálnak, a folyadék elszóródásának nyomaival ellenőrizhetik, merre terelik a levegőt a vezetőszárnyak.

43. KANADAI NAGYDÍJ
(magyar idő szerint)
PÉNTEK
20.00–21.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Kanadában Gilles Villeneuve-re, a pálya névadójára is emlékeznek a hétvégén, a kanadai legenda 30 éve, 1982-ben hunyt el Belgiumban edzésbalesetben. A célegyenesben „Salut Gilles 30 ans" felirat emlékeztet az évfordulóra.

A 30. perchez közeledve megnőtt a forgalom a pályán, Hamilton 1:16.080-val az élre állt. Mindenki a lágy gumikat használta. A következő körében az első két szektorban tovább javított, de a boxba hajtott.

Az esőfelhők a jelek szerint mégsem haladtak el a pálya mellett, egyre sötétebb lett, a pálya egyes pontjain cseperegni kezdett az eső. Kobajasi ennek ellenére feljött a 2., helyre, mögötte Massa sorakozott.

A 38. percre csökkent a forgalom mértéke, s aki kint volt a pályán, nemigen javított eredményén. Webber a 8. helyre jött fel a 10. pozícióból, majd Vettel javított, a német a 7. pozícióba sorolt be.

CIRCUIT GILLES VILLENEUVE
Hosszúság: 4.361 km
Teljes versenytáv: 70 kör (305.270 km)
Pályacsúcs: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)

A tavalyi eredmény:
Győztes: Jenson Button (McLaren; 4:04:39.537)
Pole pozíció: Sebastian Vettel (Red Bull; 1:13.014)
Leggyorsabb kör: Jenson Button (McLaren; 1:16.956)

Räikkönen előtt egy róka szaladt át az úton, Webber pedig megcsúszott a 3-as kanyarban.

Az eső még mindig szemerkélt, Rosberg a 41. percben feljött a 2. helyre, Vettel pedig már a 4. volt. Webber is javított a következő körében, és a 3. helyre zárkózott fel.

Bruno Senna autója lelassult a pályán, de aztán továbbment. A Mercedes az eső erősödését jelentette, de több versenyző is javítanu tudott eredményén, Button feljött a 6. helyre, miközben Vettel már a 2. volt Hamilton mögött.

A Marussia pilótáinak az 50. percben még nem volt értékelhető eredményük.

Az első nagy baleset Kovalainené volt, a Caterham finn pilótája a 8-as kanyarban ment a falnak, piros zászlóval félbe kellett szakítani az edzést. A pilóta nem sérült meg, autója jobb oldalát viszont alaposan „lereszelte” a betonfal. Kovalainen első F1-es idényében, 2007-ben a Renault-ját is a falnak csapta Montrealban.

Az edzés megszakításakor Räikkönen a mezőnyből elsőként a szuperlágy gumikon száguldott, Hamilton pedig a sárga betűs lágyakon első szektorbeli rekordidőt jegyzett.

Az ilyen balesetek miatt szokott rendszeresen megjelenni a verseny alatt a pályán a biztonsági autó, amelyet a tavalyi futamon ötször küldött be a versenyigazgató.

„Tipikus montreali hiba: kicsit megcsúsztam a kerékvetőn, ami elég volt ahhoz, hogy a jobb hátsó kerék a falhoz érjen, az autó pedig meginogjon, és az elejével is nekicsapódjon. Egy apróság hatalmas következményekkel. Remélem, nem túl nagy a kár a kocsin, és a második edzésen is beleülhetek" – mondta Kovalainen a Sky Sportsnak az esetről.

A 63. percben, közel tízperces állás után újraindult az edzés. A Lotus hű maradt tervéhez, Grosjean a szuperlágy gumikon kezdte meg a száguldást.

Massa stílszerűen Ferrari Californiával érkezett meg a paddockba
Massa stílszerűen Ferrari Californiával érkezett meg a paddockba

A francia csúszkált a lágyabb abroncsokon,nem tudott javítani az idején, a 10. helyen maradt.Többen is kijöttek szuperlágyon a pályára, amely a szemerkélő eső miatt az első percekben még nem volt olyan gyors, mint a megszakítás előtt.

Hamiltonnak le kellett vágnia az első kanyarkombinációt.

Pic 12 megtett köre ellenére több mint öt másodperccel elmaradt csapattársától, az utolsó előtti helyen álló Glocktól.

A pálya letisztulása után Rosberg 1:15.782-vel átvette a vezetést, de Hamiltonnal azonnal volt válasza: 1:15.564-et futott – jobbat, mint a német a tavalyi első edzésen.

Az edzésmegszakítást követő nagy rohamból csak Button maradt ki (Kovalainen mellett), a McLaren szerelői állítottak a tavalyi győztes autóján.

Bő negyedórával a leintés előtt Alonso a Ferrarival rekordidőt futott az első szektorban, s bár ezt a másodikban és a harmadikban nem tudta megismételni, így is feljött a 3. helyre.

Räikkönen előtt a 78. percben egy mókus futott át az úton. A finn lassan valamelyik erdei raliútvonalon érezhette magát…

Vettel Hülkenberget és Sennát is veszélyes manőverrel előzte meg, a Williams-pilóta mellett a célegyenes előtti sikánban mutatott megmozdulását a sportfelügyelők is észrevették, és jelezték, a két edzés között megtárgyalják az esetet – Maldonado Monacóban tíz rajthelyes büntetést kapott veszélyes vezetésért – igaz, ő neki is ment Pérez Sauberjének.

Az utolsó hét percben a Mercedesekre is felkerültek a szuperlágy gumik. Rosberg első köre több mint öt másodperccel elmaradt saját legjobbjától.

Webber a Red Bull-lal szintén piros betűs gumikat használt, feljött a 4. helyre.

A McLaren és a Ferrari a lágyakon maradt, a két csapat abban bízik, hogy a második szabadedzést száraz pályán tartják meg – a többiek viszont a jelek szerint biztosak benne, hogy esni fog. Legalábbis nem bízzák a véletlenre.

Vettel a szuperlágy gumikon az utolsó gyors körében a második szektorban rekordidőt futott, de a végén 118 ezreddel elmaradt Hamilton edzéselsőséget érő eredményétől,és a 2. helyen zárt.

KANADAI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:15.564 átlag: 207.765 km/ó 30 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:15.682 0.118 mp h. 29
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:15.782 0.218 30
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:15.842 0.278 34
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:15.897 0.333 28
6. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:15.986 0.422 29
7. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:16.000 0.436 31
8. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:16.249 0.685 32
9. Michael Schumacher német Mercedes 1:16.264 0.700 28
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:16.347 0.783 12
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:16.460 0.896 32
12. Felipe Massa brazil Ferrari 1:16.619 1.055 17
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:16.859 1.295 26
14. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:16.890 1.326 36
15. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:17.014 1.450 42
16. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:17.352 1.788 28
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:17.580 2.016 31
18. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:17.935 2.371 23
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:18.177 2.613 16
20. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:18.182 2.618 26
21. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:18.762 3.198 36
22. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:19.354 3.790 23
23. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:20.004 4.440 21
24. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:20.067 4.503 23

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik