Jenson Button először indulhat a pole-ból a McLaren pilótájaként (Fotók: Reuters) |
Jenson Button a második helyen zárta a Belga Nagydíj időmérő edzésének első szakaszát, de elégedetlen volt az autójával, amely több kanyarban is bizonytalan volt, főleg az ötösben érezte alulkormányozottnak az angol. Aztán a csapat állított a légterelőkön, Button késéssel jött ki a második szakaszra, amelyen a többiek számára elérhetetlen időeredményt ért el.
Produkcióját a harmadik szakaszban is megismételte, és ezzel megszerezte első mclarenes pole pozícióját.
A második rajthely a Spában fantasztikus Sauberrel száguldó Kobajasi Kamuié lett, a harmadikból pedig Pasrtor Maldonado rajtolhat – ha nem büntetik meg, hiszen az első szakaszban vizsgálták az esetét Nico Hülkenberggel, akit vélhetően feltartott.
A vb-pontverseny első öt helyezettje közül Kimi Räikkönen a leggyorsabb, a finn a 4. rajthelyet szerezte meg Sergio Pérez előtt. A vb-éllovas Fernando Alonso a 6. lett, mögüle pedig Mark Webber váltócsere miatti büntetésének köszönhetően Lewis Hamilton indul majd.
A tavalyi pole pozíciós Sebastian Vettel a 11. pozícióban zárta az edzést, de Webber büntetésének jóvoltából a 10. rajtkockából startolhat. Michael Schumacher a 13. helyet szerezte meg a vasárnap 14 órától rajtoló futamra.
ELŐZMÉNYEK
A Formula–1-es Német Nagydíjon Mark Webber, Nico Rosberg és Romain Grosjean is rajtbüntetést kapott váltócsere miatt, s hármójuk közül ketten Belgiumban is öt rajthellyel hátrébb kerülnek az időmérőn elért helyezésükhöz képest. Webbernek a harmadik szabadedzés előtt, Rosbergnek a tréninget követően kellett lecserélni a váltót az autójában.
Az esős péntek után a szombat délelőtti szabadedzést napsütésben tartották meg, s délutánra is maradt a jó idő, mert bár hűvös volt (16 fok), a 28 fokos aszfaltot tovább sütötte a nap.
A versenyzők a kemény és a közepesen kemény gumikat használhatták, a szabadedzésen a lágyabbik keverék egyértelműen gyorsabb volt.
1. SZAKASZ
Elsőként Charles Pic hajtott ki a pályára.
Michael Schumacher a 300. nagydíjhétvégéjét különleges sisakfestéssel ünnepli, a pirosat ezüst színűre váltotta, hogy „beleolvadjon a környezetébe”.
Pic első köre 1:53.493 lett. Rosberg az új váltóval megelőzte, de Di Resta és Maldonado még jobbat ment. A skót 1:50.033-mal állt az élre.
Pérez 1:49.642-t ment, de már kint volt a két Ferrari és a két McLaren is. Alonso kiválóan kezdte a körét, ám vissza kellett vennie. Hamilton feljött Pérez mögé a 2. helyre. A szabadedzésen is sokat csúszkáló Massa ismét elrontotta az egyik kanyart. Alonso második kísérletére felzárkózott a harmadik helyre.
A pálya adatai Hosszúság: 7.004 km Teljes versenytáv: 44 kör (308.052 km) Pályacsúcs: 1:45.070 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2007)* Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:47.263 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)* *A rekordok a 2007-től használt nyomvonalra értendők. A tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:48.298; Red Bull) Futamgyőztes: Sebastian Vettel (1:26:44.893; Red Bull) A leggyorsabb kör: Mark Webber (1:49.883; Red Bull) |
Schumacher az első két körében visszavett a tempóból, az autójával és a forgalommal is elégedetlenkedett.
Tizenegy perc elteltével Button csak a 9., Massa a 12. volt, a két Red Bull és Räikkönen is a pályára hajtott. Alonso 1:49.401-gyel átvette a vezetést, Pérezt Hamilton is megelőzte – 201 ezredre volt a spanyoltól.
Ezután aztán Button autója alulkormányozottságára panaszkodott, de kint kellett maradnia, és 1:49.250-nel átvette a vezetést. Räikkönen első kísérletére a 3. helyre ékelődött be.
Vettel és Webber a 6.és a 7. helyen kezdett, míg a Mercedes igazán nagy bajban volt: három perccel a szakasz vége előtt Rosberg a 17., Schumacher a 18. pozícióban állt.
Rosberg a 14. helyre tudott javítani, Schumi 1:50-en belülre kerülve a 9. helyre jött fel. Maldonado ugrott az élre 1:48.993-mal, miközben a sportfelügyelők jelezték, vizsgálják a venezuelait, aki Hülkenberget tarthatta fel.
Az első, kemény gumikon futott gyors körök után a lágyabb abroncsokon mindenkinek sikerült javítania, ezért az élcsapatok pilótáinak autójára is feltették a közepes abroncsokat – hátha szükség lesz rájuk alapon.
Massa kimenekült a veszélyes zónából, ahová végül Rosberg ragadt be, és kiesett az első szakaszban. A Mercedesnél elszámolták magukat, a németnek nem maradt ideje még egy mért körre, ezért búcsúzott. Öt rajthelyes büntetésével együtt az utolsó sorba kerül. Grosjean volt az utolsó továbbjutó.
A 18. rajthelytől lefelé Kovalainen, Petrov, Glock, De la Rosa, Pic, Rosberg (büntetéssel), Karthikeyan sorrend alakult ki.
2. SZAKASZ
Az első 20 perc végén az első 15 egy másodpercen belül volt, ami az 1:50 perc körüli eredmények mellett nagyon szoros eredménynek számít.
A második, 15 perces szakaszt Pérez nyitotta. Már nem lehetett a gumikkal taktikázni, a továbbjutáshoz a közepesen kemény abroncsok kellettek. Pérez 1:48.880-nal nyitott.
A mezőnyből csak Button maradt a boxban, az autóját szerelték, miközben Webber a lágyabb gumikon 1:48.662-vel átvette a vezetést. Alonso szinte azonnal elé ugrott 1:48.598-cal, majd Grosjean is bejött 1:49 alá. Csapattársa, Räikkönen 1:48.414-gyel kezdett, a Lotusnál nem véletlenül reménykednek nagyon erős eredményben.
Vettel csak a 10. eredménnyel kezdett, Button is kijött a pályára. Mért körének első szektora az addigi legjobb volt – s ugyanez igaz a másodikra is. A McLaren-pilóta végül 1:47.654-gyel az élre repült. Közel nyolc tizeddel ment jobbat a második legjobb Räikkönennél – jól sikerült a szárny átállítása!
A hajrá előtt Schumi, Di Resta, Massa, Vergne, Ricciardo, Maldonado és Senna volt a kiesőzónában. Räikkönen és Button kivételével mindenki a pályára hajtott.
Az aszfalt egy fokot melegedett, a 29 fokos felületen Di Resta a legjobb szektoridővel a 8. helyre jött fel, viszont mindenki javított a korábbi legjobbján. Vettel nem eleget, a 11. helyre visszacsúszva kifutott az időből, és kiesett!
A 11. pozíciótól lefelé Vettel, Hülkenberg, Schumacher, Massa, Vergne, Ricciardo, Senna sorrend alakult ki.
Button mögé Pérez jött be másodiknak, szintén 1:48 alatti idővel.
3. SZAKASZ
Tudni lehetett, hogy Webber öt rajthelyes büntetése miatt a Red Bull számára biztosan rosszul alakul a Belga GP szombatja. De legalább az ausztrál ott volt a legjobb tízben – mellette a két-két McLaren, Sauber és Lotus, valamint Maldonado (a venezuelai 12 ezreddel előzte meg Vettelt a második etapban), Di Resta és Alonso szállhatott versenybe az edzéselsőségért.
Button és Räikkönen két-két készlet közepesen kemény abronccsal vághatott neki a záró szakasznak.
Rajtuk kívül Hamilton, Grosjean, Di Resta és Maldonado is a szakasz elején a pályára hajtott, de Di Resta egyből vissza is ment a depóba.
A Lotus finn pilótája 1:48.205-tel kezdett, az első mclarenes pole-jára hajtó Button 1:47.686-tal az élre állt. Hamilton, Grosjean és Maldonado is visszament a boxba mért kör nélkül.
Az utolsó percekre mindenki visszament a pályára, tűzijáték következett. Button nagyon jól eltalálta autója beállításait, kiemelkedett a mezőnyből.
Kobajasi és Maldonado megelőzte Räikkönent. Alonso a finn mögé jött be, Button még javítani tudott, 1:47.573-mal az övé lett a pole. A második rajtkocka pedig Kobajasié, a harmadik Maldonadóé, a negyedik Räikkönené. A harmadik sorból Pérez és Alonso indul majd, továbbá a megbüntetett Webber kiesésével Hamilton, Grosjean és Di Resta fért be az első kilencbe.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Mark Webber* | ausztrál | Red Bull-Renault |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
23. | Nico Rosberg* | német | Mercedes |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott |
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:47.573 | átlag: 234.393 km/ó |
2. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:47.871 | 0.298 mp h. |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:47.893 | 0.320 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:48.205 | 0.632 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:48.219 | 0.646 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:48.313 | 0.740 |
7. | Mark Webber* | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:48.392 | 0.819 |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:48.394 | 0.821 |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:48.538 | 0.965 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:48.890 | 1.317 |
11. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:48.792 | |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:48.855 | |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:49.081 | |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:49.147 | |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:49.354 | |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:49.543 | |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:50.088 | |
18. | Nico Rosberg* | német | Mercedes | 1:50.181 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:51.739 | |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:51.967 | |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:52.336 | |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:53.030 | |
23. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:53.493 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:54.989 | |
*Váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolják |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Maldonado | 1:48.993 | 1. | Button | 1:47.654 |
2. | Button | 1:49.250 | 2. | Pérez | 1:47.980 |
3. | Hülkenberg | 1:49.362 | 3. | Räikkönen | 1:48.414 |
4. | Alonso | 1:49.401 | 4. | Webber | 1:48.546 |
5. | Räikkönen | 1:49.546 | 5. | Hamilton | 1:48.563 |
6. | Ricciardo | 1:49.572 | 6. | Kobajasi | 1:48.569 |
7. | Massa | 1:49.588 | 7. | Alonso | 1:48.598 |
8. | Hamilton | 1:49.605 | 8. | Grosjean | 1:48.714 |
9. | Pérez | 1:49.642 | 9. | Di Resta | 1:48.729 |
10. | Kobajasi | 1:49.686 | 10. | Maldonado | 1:48.780 |
11. | Vettel | 1:49.722 | 11. | Vettel | 1:48.792 |
12. | Schumacher | 1:49.742 | 12. | Hülkenberg | 1:48.855 |
13. | Vergne | 1:49.763 | 13. | Schumacher | 1:49.081 |
14. | Webber | 1:49.859 | 14. | Massa | 1:49.147 |
15. | Senna | 1:49.958 | 15. | Vergne | 1:49.354 |
16. | Di Resta | 1:50.033 | 16. | Ricciardo | 1:49.543 |
17. | Grosjean | 1:50.126 | 17. | Senna | 1:50.088 |
18. | Rosberg | 1:50.181 | |||
19. | Kovalainen | 1:51.739 | |||
20. | Petrov | 1:51.967 | |||
21. | Glock | 1:52.336 | |||
22. | de la Rosa | 1:53.030 | |||
23. | Pic | 1:53.493 | |||
24. | Karthikeyan | 1:54.989 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Mark Webber | 2 | 2 | 10 | 124 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 3 | 9 | 122 |
4. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
5. | Kimi Räikkönen | – | 5 | 10 | 116 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
7. | Jenson Button | 1 | 3 | 7 | 76 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
11. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 5 | 29 |
13. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
14. | Felipe Massa | – | – | 5 | 25 |
15. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
16. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 19 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 246 |
2. | McLaren-Mercedes | 193 |
3. | Lotus-Renault | 192 |
4. | Ferrari | 189 |
5. | Mercedes | 106 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Williams-Renault | 53 |
8. | Force India-Mercedes | 46 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |