Amilyen lassan telt az augusztusi nyári szünet a Formula–1 szerelmesei számára, olyan hamar elröppent a Belga Nagydíjat követő négy nap, és ismét egy legendás versenypályán gyűlt össze az F1-es mezőny. Romain Grosjean nélkül, a Lotus pilótáját eltiltották erről a futamról a Belga GP rajtbalesete miatt, és egy tavalyi ismerős, Jérome d'Ambrosio vezeti az autóját a monzai erőbe nyúló egyenesekben.
D'Ambrosio mellett másik három beugró lesz az első edzésen, Valtteri Bottas, Jules Bianchi és Ma Csing-hua (első kínaiként) Bruno Senna, Paul di Resta és Narain Karthikeyan helyett száguld a Williams, a Force India és a HRT autójában.
Csütörtökön Lewis Hamilton és a Mercedes volt a fő téma Monzában, de konkrétum természetesen nem hangzott el. Annyit lehetett megtudni, hogy Hamilton és Button között elsimították a 2008-as bajnok spái Twitter-üzenete miatt kialakult nézeteltérést. „Azért jó, hogy gyors csapattársad van, mert így meg tudjátok osztani a telemetriai adatokat" – poénkodott Button.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A másik téma Grosjean eltiltása és a rajtbalesetek kérdése volt, miközben mindenki abban bízik, hogy Monzában a sokkal gyorsabb egyenesek végén, a három sikán előtt nem történik hasonló eset, többféle vélemény is kialakult Romain Grosjean eltiltásáról. Míg Sebastian Vettel túlzásnak tartja az eltiltást, a baleset miatt a 2. rajtkockából eredő előnyét elveszítő Kobajasi Kamui úgy véli, több versenyről is el kellett volna tiltani a Lotus pilótáját.
Az edzés elején Vergne hagyta el elsőként a boxutcát, aztán a többiek is követték a próbaköreikre, amelyet követően visszatértek a depóba.
Monzára a csapatok több aerodinamikai alkatrészt is áthoztak Spából, de van néhány speciális elem, amelyet kizárólag ezen a helyszínen lehet használni. A Pirelli ugyanúgy a kemény és közepesen kemény abroncsokat bocsátotta a csapatok rendelkezésére, mint a Belga Nagydíjon.
A pilóták visszajelzései szerint a pálya azonnal megfelelő állapotban van, Hamilton kint is maradt egy mért körre, és 1:31.028-caliratkozott fel a listára. Massa a Ferrarival szintén mért kört futott, 1:28.370-nel megelőzte Hamiltont.
Monza, a varázslatos versenypálya |
Buttonnak nem hiányzik a monzai ünneplés - Az Olasz GP előtt, csapatról csapatra |
Ezt követően kiürült a pálya. A szünet után Pic jött vissza a pályára a Marussiával, de nem sokáig volt ott, csak egy mért kört ment.
Csütörtökön elárulta Button, hogy a Belga Nagydíj eredményhirdetésén, amikor Jacky Ickx a dobogón interjút készített velük, fogadott Vettellel, hogy Räikkönen mennyi ideig fog beszélni. Mindketten mellélőttek: Vettel 7, Button 9 másodpercet mondott a finn háta mögött, mire Kimi mit sem sejtve egészen 27 másodpercen keresztül beszélt!
A Lotis finn pilótája, aki a legutóbbi öt versenyből négyet a dobogón zárt, kijött a pályára, akárcsak Ma Csing-hua a HRT-vel, hogy megfussa az F1 történetének első kínai mért körét versenyhétvégén.
Räikkönen 1:28.175-tel az élre állt, a kínai 1:39.332-vel debütált. A Lotus pilótája gyorsult, egy másodperccel és egy ezreddel Massa előtt állt. Alkalmi csapattársa, D'Ambrosio is kijött, lassan lendült bele, második mért köre 1:29 volt.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Ma Csing-hua 1:34-nél járt, a HRT az ő autójára a szokásos hátsó légterelőt tette, ami a végsebességben nagy hátrányt jelent a nagy légellenállás miatt. Vajon ez csak óvatoskodás az újonc kínaival, vagy De la Rosa sem kap speciálisat Monzára?
D'Ambrosio 6 tizedre megközelítette Räikkönen legjobbját, miközben Hamilton 1:26.980-nal az élre állt. A következő körében tovább gyorsult, és csupa legjobb szektoridővel már 1:26.346-nál járt. D'Ambrosio hatodik mért körében megelőzte Räikkönent, aki már a boxban volt.
Rosberg a Mercedesszel feljött a 2. helyre, sokat vár a német csapat az Olasz Nagydíjtól – Schumacher a 6. helyen nyitott, a hétszeres világbajnok váltóját, amely a Belga Nagydíj hajrájára elveszítette 6. fokozatát, anélkül meg tudták javítani, hogy ki kell cserélni, így jelen állás szerint nem lesz rajtbüntetés.
A versenyzőket figyelmeztették, hogy a gumik felmelegítése lassan megy, ha tehetik, a felvezető körükben cikázzanak az egyenesekben, hogy minél hamarabb melegedjenek az abroncsok – persze mindezt nagy figyelemmel tegyék a többiek miatt.
Elsőként Schumacher ment be 1:26 alá, a hétszeres bajnok 1:25.961-et ment a 40. percben. A következő körében tovább faragott, 1:25.422-re. Button jött fel a 2. helyre, mögöttük Alonso, Pérez, Hamilton, Massa, Rosberg, D'Ambrosio, Bianchi, Räikkönen és Bottas sorakozott.
Miután Alonso beküzdötte magát 1:26 alá, Button visszaelőzte 1:25.8-cal.
Az edzés felénél egyedül Vettelnek nem volt mért köre. Kijött a pályára, de elsőre a 17. eredményt érte el.
Közben Grosjean megérkezett a paddockba – farmerban, és csak azért, hogy együtt legyen a csapattal, amely elvárta tőle ezt.
Vettel feljött a 11. helyre, de elfékezte magát a célegyenes végén, és levágta a lassítót. A többiekhez hasonlóan a kemény keverékű abroncsot használta, a közepesen keményeket délutánra tartogatta.
Vettel végül a 8. helyre küzdötte fel magát, eggyel csapattársa, Webber mögé. Előttük Schumi, Button, Alonso, Massa, Hamilton és Pérez állt, fél óra maradt a tréningből. Rosberg feljött a 3. helyre, majd a két Ferrari is belehúzott.
A lista alján a kínai Ma Csing-hua állt, 2.5 másodperccel az utolsó előtti Pic mögött, 6.2-re Schumachertől.
Az első nyolc, Webberrel bezárólag egy másodpercen belül volt, a 11. Hülkenberg 1.1-re volt Schumitól. A versenyzők nemigen akartak új készlet abroncsot megkezdeni, az időeredmények már nemigen javultak.
Az utolsó percekre mindenki a pályára hajtott, Alonso Ferrarija azonban az első sikánnál leállt – padlógázzal ment végig az egyenesen, de fékezés után nem kanyarodott be, hanem leállította a műszaki hibás autót. A Scuderia teljesen új kocsit hozott a spanyolnak a belgiumi rajtbaleset után. Alonso a főtribünön ülő nézőknek integetve sétált vissza a boxutcába.
Vettel a boxban maradt, miközben Maldonado Williamse is leállt a pálya mellett. Schumacher, aki 25 kört megtett az edzésen a kemény gumikon, arról számolt be csapatának a rádión, hogy a hátsó gumik teljesen elkoptak.
Az edzés végére nem változott meg a sorrend, Schumacher, az Olasz GP ötszörös győztese zárt az élen.
1. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.422 | átlag: 244.138 km/ó | 26 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.723 | 0.301 mp h. | 29 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.762 | 0.340 | 26 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.800 | 0.378 | 22 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.861 | 0.439 | 27 |
6. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.944 | 0.522 | 30 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.046 | 0.624 | 25 |
8. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.323 | 0.901 | 26 |
9. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.390 | 0.968 | 24 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.504 | 1.082 | 19 |
11. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:26.508 | 1.086 | 18 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:26.518 | 1.096 | 21 |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:26.641 | 1.219 | 26 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:26.746 | 1.324 | 23 |
15. | Jerome D'Ambrosio | belga | Lotus-Renault | 1:27.180 | 1.758 | 29 |
16. | Jules Bianchi | francia | Force India-Mercedes | 1:27.192 | 1.770 | 22 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.373 | 1.951 | 25 |
18. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.789 | 2.367 | 24 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:27.855 | 2.433 | 27 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:28.578 | 3.156 | 20 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:28.751 | 3.329 | 26 |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:29.207 | 3.785 | 21 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:29.331 | 3.909 | 21 |
24. | Ma Csing-hua | kínai | HRT-Cosworth | 1:31.239 | 5.817 | 26 |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2005 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen |
2006 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
2009 | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Adrian Sutil |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Lewis Hamilton |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
3. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 11 | 131 |
5. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Michael Schumacher | – | 1 | 6 | 35 |
11. | Felipe Massa | – | – | 6 | 35 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
15. | Paul di Resta | – | – | 6 | 28 |
16. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 218 |
3. | Lotus-Renault | 207 |
4. | Ferrari | 199 |
5. | Mercedes | 112 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Force India-Mercedes | 59 |
8. | Williams-Renault | 53 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |