Sebastian Vettel nevethetett a Szingapúri Nagydíj végén, az őt az időmérőn legyőző Lewis Hamiltion ugyanis váltóhiba miatt kiesett a versenyből, amelyet két biztonsági időszak miatt az előre tervezett 61 kör helyett a kétórás határidő miatt végül csak 59 körön át futottak.
A német pilóta így a vb-pontverseny 4. helyéről feljött a 2., helyre, hátránya a 3. helyen célba érő Fernando Alonsóhoz képest 29 pontra csökkent. Hat verseny van hátra, és bár Hamilton esélyei jócskán csökkentek, még talán őt sem szabad leírni.
A második helyen célba érő Jenson Buttonnál még mindig több esélye van…
A verseny nagy vesztese Hamilton mellett Michael Schumacher lehet, a német az első, Narain Karthikeyan autója miatt elrendelt biztonsági autós időszak utáni újraindulást követően elnézett egy féktávot, és ugyanolyan nagy lendülettel csapódott neki Jean-Éric Vergne autójának, mint Bruno Sennáénak Barcelonában – akkor tíz rajthelyes büntetést kapott, ha nem műszaki hiba miatt nem tudott lassítani, akkor ez most is a minimum.
Említést érdemel, hogy Timo Glock a 12. helyre hozta be a Marussiát, aminek köszönhetően csapata megelőzte a Caterhamet a konstruktőrök pontversenyében – a 10. helyezéssel pedig súlyos dollármilliók járnak együtt az év végén.
ELŐZMÉNYEK
Sebastian Vettel nagyon jól kezdte a szingapúri nagydíjhétvégét, de a pole pozíció Lewis Hamiltoné lett szombaton. A Red Bull német pilótája azonban biztos benne, hogy a verseny végére megfordul a sorrend kettejük között – bár Pastor Maldonadóval is számolni kell, a 2. rajthelyről induló venezuelai a rajtnál és azt követően is veszélyt jelenthet a két vb-aspiránsra, több szempontból is.
Öt rajthelyes büntetéssel sújtották Bruno Sennát a Formula–1-es Szingapúri Nagydíjon, miután az időmérőn az autójával a falnak csapódó Williams-pilóta gépében váltót kellett cserélni. A brazil ezzel nem a 17., hanem a 22. helyről várhatja a magyar idő szerint 14 órai rajtot.
Pedro de la Rosa autójában is váltót cseréltek, de mivel a HRT spanyolja az utolsó helyen zárta az időmérőt, az ő rajthelye nem módosul. Mark Webber megrovással megúszta, hogy az időmérő harmadik szakaszának végén kétszer is levágott egy kanyart – az ausztrált Timo Glock első etapbeli feltartásában nem találták vétkesnek.
A Formula–1 szereplői negyedórával a rajt előtt egyperces csenddel emlékeztek Sid Watkinsra, a sportág egykori főorvosára, aki a napokban hunyt el.
A versenyen fontos lesz, ki hogyan spórol a gumikkal és az üzemanyaggal – mindkettőnek kulcsszerepe lehet, utóbbiban sokat segíthet a pilótáknak az esetleges biztonsági autós időszak, amikor csökken az autók fogyasztása.
Az első tízből a két Mercedes a szuperlágy helyett a lágy gumikon ment az időmérő utolsó szakaszában, de mivel nem futott mért kört, szabadon választhatott a két keverék közül. A rajthoz végül Schumacher és Rosberg is szuperlágy gumikon állt oda.
Nem úgy Hülkenberg, Pérez, Vergne, Kobajasi, Glock, Pic és De la Rosa, ők a lágyat választották. A lágy tovább bírja majd, de a rajtnál hátrányt jelenthet, pozíciókat veszíthetnek, akik azokon kezdik a futamot.
A FUTAM
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
Hamilton jól rajtolt, megtartotta első helyét, de az óvatos Maldonado mellett Vettel és Button is elhúzott az első kanyarkombinációban. Mögöttük megmaradt az Alonso, Di Resta, Webber, Grosjean, Schumacher, Rosberg sorrend – Rosberg a kör végére megelőzte csapattársát.
A pálya adatai: Hossza: 5.073 km |
Tisztán jött el a mezőny, csak Massa és Petrov járt pórul, ők a boxba is hajtottak gyors szervizre. A sportfelügyelők jelezték, vizsgálják azokat, akik a rajtnál levágták a 2. kanyart – az élmezőnyből Webbert, illetve Grosjeant.
Vettel tapadt Hamiltonra, Button lemaradt tőlük, őt Maldonado üldözte. Räikkönen a rajtnál egy helyezést nyerve a 11. helyen haladt, de éppen Schumacher Mercedese mögött, amelyet nehéz megelőzni az egyenesekben.
A Lotus-istálló és Grosjean között megszakadt a telemetriai kapcsolat, ami Szingapúrban nagyon nehézzé teheti a pilóta versenyét.
Massa a lágyabb keverékű abroncsokon haladt, a leggyorsabb kört futotta, a csapat szerint 20 kört kibírnak a gumijai, ami a 61 körös versenyen két kiállást jelentene ideális esetben.
A sportfelügyelők nem állapítottak meg szabálytalanságot a rajt utáni helyezkedésben,senki sem kapott büntetést. A 6. kör végén Button már 5 másodpercre leszakadt Vetteltől, de sikerült leráznia Maldonadót.
Pérez jelezte a Sauber rádióján, hogy a szuperlágy gumikon haladók egyre jobban csúszkálnak. Webber a 8. körben be is ment a boxba. Pic mögé jött vissza, de azonnal megelőzte a franciát.
Vettel a 10. kör végén jött a boxba, Pérez mögött, a 12. helyen folytatta. A friss lágy gumikon gyorsan megelőzte a mexikóit. Egy körrel később Alonso is érkezett, a két McLaren kint maradt, de Hamilton fokozatosan lassult. Ám a Vettel-féle csoportnál így is egy másodperccel gyorsabb volt. A német megelőzte Hülkenberget.
Hamilton a 12. körben szervizelt, Vettel elé jött vissza. A német könnyedén előzte meg Räikkönent.
Maldonado a 13. körben cserélt kereket, Button maradt az élen. A 14. körben ő is kiállt, Vettel és Maldonado közé jött vissza.
A 15. körben Hamilton, Vettel, Button, Maldonado, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Di Resta, Webber, Rosberg volt az első tíz sorrendje, Hülkenberg és Pérez még nem volt a boxban. Hülkenberg megelőzésekor Maldonado fékjei csúnyán füstöltek, ez még problémát okozhat a Williams pilótájának.
A kerékcsere után az élmezőny a keményebb (azaz lágy) gumikon haladt. Button a legfrissebb gumikon száguldva gyorsabb volt Vettelnél, közeledett a némethez. Alonso megelőzte Hülkenberget. A spanyolnak hat másodperces hátrányt kellett lefaragnia Maldonadóhoz képest.
A 18. körben Hülkenberg és Pérez is kereket cserélt. Lágyakat kaptak, a verseny legvégére hagyják a szuperlágyas menetet. Grosjean és Schumacher visszazárkózott a pontzónába. Räikkönen ismét Schumit üldözte.
A 20. körben Hamilton veszített az előnyéből Vettellel (1.5 mp), Buttonnal (4.3), Maldonadóval (8.3), Alonsóval (12.4), Di Restával (20.2) és Webberrel (22.3) szemben is.
Hamilton autója a 23. körben leállt, a pole pozíciós feladta a versenyt. A McLarennek a váltója ment tönkre.
Vettel állt az élre, aztán Button, Maldonado, Alonso, Di Resta, Webber, Rosberg, Grosjean, Schumacher és Räikkönen következett. A német mögött Button 3, Maldonado 4.7, Alonso 7.9 másodpercre volt.
Vettel belehúzott, fokozatosan rázta le magáról Buttont. Alonso közben jött fel a Williamsre.
Egyes feltételezések szerint Hamilton váltója az időmérőn sérülhetett meg, amikor véletlenül a hátsó kerekével nekikoccant a falnak.
Webber a 28. kör végén járt a boxban, de elrontotta a bejáratot – ezt elvileg nem veszik olyan szigorúan a sportbírók, mint a kijáratnál történő hasonló hibát. Az ausztrál szuperlágyon folytatta, még egy kiállás várható tőle.
A 29. körben Maldonado és Alonso együtt jött a boxba, a Williams pilótája elöl maradt. Alonso lágyat, Maldonado szuperlágyat kapott.
Rengeteg törmelék hever az ideális ív mellett,ez a lekörözéseket is megnehezíti, nemcsak az éles szituációban történő előzéseket.
Maldonado és Alonso a Rosberg, Grosjean duó mögé szorult, a spanyol támadta a venezuelait. Rengeteg időt veszítettek a Mercedes mögött, Di Resta is nyert időt velük szemben.
Ám a 32. körben Karthikeyan a falnak ütközött, és jött a biztonsági autó.
Button és Vettel szervizelt, akárcsak Di Resta, Rosberg, Grosjean, Maldonado és Schumacher.
A safety car mögött Vettel, Button, Alonso, Di Resta, Hülkenberg, Webber, Pérez, Rosberg, Grosjean, Maldonado volt a pontszerző helyen haladók sorrendje. Mögöttük Vergne, Schumi és Räikkönen haladt.
Maldonadót arról tájékoztatta a Williams, hogy hidraulikai probléma van az autójában, és le kell állítania. A Williams-pilóta így továbbra sem szerez pontot a Spanyol GP megnyerése óta.
A 36. kör végén be is ment a boxba, és feladta a versenyt. Az első rajtsorból már mindkét pilóta kiesett.
Vergne jött fel a 10. helyr5e, mögötte Schumi és Raikkönen sorakozott.
A biztonsági autó kiállása után a 38. körben folytatódott a verseny – Button majdnem nekiment Vettelnek, de megúszták.
Webber nagy csata után megelőzte Hülkenberget, és feljött az 5. helyre. Grosjean elment Rosberg mellett.
Schumacher a Pérezzel küzdő Vergne-nyel ütközött, miután elnézte a féktávot – akárcsak egy éve Pérezzel. Újra jött a biztonsági autó.
Schumacher Barcelonában ugyanezt csinálta Bruno Sennával, azért tíz rajthelyes büntetést kapott. Ha nem műszaki hiba történt, ezért akár eltiltást is kaphat visszaesőként – bár nem vb-esélyes versenyzőt ütött ki… A Mercedes mérnökei a boxból azt kérdezték Schumachertől: „Mi történt ott, mi történt ott?”
Vergne-nek a monzai balesete miatt még ezen a hétvégén is fájt a dereka, ez az ütközés biztosan nem használt neki.
Az esetet a verseny után vizsgálják ki.
A biztonsági autó a 42. kör előtt hagyta el a pályát, a verseny Vettel, Button, Alonso, Di Resta, Rosberg, Grosjean, Räikkönen, Ricciardo, Senna, Massa sorrendben folytatódott.
Webber, Hülkenberg és Pérez a mezőny végéről igyekszik felzárkózni, Kovalainen a 11.
Massa és Senna óriási csatát vívott, a ferraris végül vad manőverrel, de hatalmasat mentve megelőzte a Williams pilótáját.
Vettel elöl elszakadt Buttontól, de Alonso sem tudta tartani a lépést az angollal. Di Resta viszont tapadt a vb-éllovasra.
Massa már Ricciardót támadta, a szuperlágy gumikon gyors volt a Ferrari. A kétórás határidő miatt a verseny várhatóan nem megy 61 körig. Senna esetét vizsgálták a sportfelügyelők, a Williams-pilóta leszorította Massát a korábbi előzéskor.
Massa megelőzte Ricciardót, és Räikkönen nyomába eredt. A brazil nagyon elemében volt,láthatóan feldobta, hogy a safety car esélyt adott neki a felzárkózásra a lehetetlen helyzetből.
Raikkönen megelőzte Grosjeant, és feljött a 6. helyre. A csapat rászólt a franciára, ne tartsa fel a finnt.Massa ellen Grosjeannak kellett védekeznie.
A pontzóna felé igyekvő Hülkenberg, Pérez páros a Ricciardo mögött kialakult vonatban koccant a 13. és a 14. helyen, a Force India meg is hibásodott.Aztán Hülkenberg adott is egyet: miután Webber megelőzte Kobajasit, a rést kihasználva befurakodott a japán elé, majd koccant a védekező Sauber-pilótával, a Sauberről letört az első légterelő.
Senna megúszta büntetés nélkül a Massa-incidenst, miközben Hülkenberg és Kobajasi is a boxba hajtott.
Webbert vizsgálták, mert Kobajasi megelőzésekor mind a négy kerekével elhagyta a pályát.
Hülkenberg a friss gumijain megfutotta a verseny leggyorsabb körét: ő az idén a 10. pilóta, a Force India pedig a 7. csapat, amely leggyorsabb kört jegyez valamelyik versenyen.
Webber megelőzte Sennát, és feljött a 10. helyre. Massa autóján elkoptak a gumik, nem tudta támadni Grosjeant, maradt a 8. helyen.
Webber Ricciardót támadta a hajrában, miközben jelezték, a kobajasis esetet a verseny után vizsgálják meg.
A versenyt végül a kétórás határidő lejárta után, a 61. helyett az 59. kör végén leintették, Vettel nyert Button és Alonso előtt. Di Resta, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Massa, Ricciardo és Webber szerzett pontot.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2:00:26.144 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 8.959 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 15.227 mp h. |
4. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 19.063 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 34.784 mp h. |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 35.759 mp h. |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 36.698 mp h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 42.829 mp h. |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 45.820 mp h. |
10. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 47.175 mp h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 50.619 mp h. |
12. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:31.918 p h. |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:37.141 p h. |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:39.413 p h. |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:47.967 p h. |
16. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 2:12.925 p h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 2 kör h. |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Michael Schumacher | német | Mercedes | 38 megtett kör | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 38 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 36 | |
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 30 | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 22 | |
Leggyorsabb kör: Hülkenberg (52. kör) 1:51.033 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 2 | 5 | 11 | 165 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 13 | 149 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 12 | 133 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 9 | 119 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 6 | 65 |
10. | Felipe Massa | – | – | 8 | 51 |
11. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
13. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 298 |
2. | McLaren-Mercedes | 261 |
3. | Ferrari | 245 |
4. | Lotus-Renault | 231 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 100 |
7. | Force India-Mercedes | 75 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 14 |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
13. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |