RED BULL
A szabadedzéseken és az időmérőn látott elképesztő fölénynek szikráját sem láthattuk Sebastian Vetteltől a melbourne-i versenyen, amiből egyértelműen következett, hogy a Red Bull-Renault kiváló egykörös tempóját eredményező gyors gumimelegítés hosszú távon gyors gumikopást is okozott, és ez a futamon visszaütött. A szakértőkhöz hasonlóan Helmut Marko tanácsadó is levonta a tanulságot: a beállításokat úgy kell átalakítani, hogy kevésbé legyen agresszív az autó a gumikkal, így bár az időmérőn eltűnik a jelentős fölény, Vettel és Mark Webber hosszú távon takarékoskodhat a gumikkal.
Persze ezt könnyebb elmondani, mint megvalósítani, és az sem elképzelhetetlen, hogy van az a pálya, amelyen a kiváló edzéstempó nem jár feltétlenül gyorsabb kopással. Sebastian Vettel gyors megoldásra számít.
„Nem gondoltuk, hogy annyi problémánk lesz a versenyen a gumikkal, de tanultunk a leckéből, és már Sepangban nagy lépést teszünk a megoldás felé. Az időmérő és a verseny között nem állíthatunk az autón, így előre kell gondolkoznunk. A vezetési stílusom nem lesz nagy hatással a gumik kopására, a pilóta feladata az, hogy a lehető leggyorsabban menjen” – mondta Vettel.
FERRARI
PÉNTEK |
3.00–4.30: 1. szabadedzés |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
9.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
A Scuderia az Ausztrál Nagydíjon a középutat jelentette az időmérőn gyors Red Bull és a versenyen hatékonyabb Lotus között. Fernando Alonso szerint a Lotus formája nem megfejthetetlen.
„Mi is meg tudjuk csinálni, amit a Lotus tett Ausztráliában. Kiminek tiszta versenye volt, a stratégiát eltalálták, de a sebessége nem volt utánozhatatlan. Sepang más pálya, itt sokkal közelebb lehetünk, a Malajziai Nagydíjon bizonyíthatjuk, hogy versenyképesek vagyunk” – mondta Alonso, aki tavaly sokkal gyengébb Ferrarival nyert Sepangban. Diadalához némi eső is hozzásegítette, ezúttal viszont vélhetően nem szeretne esőt.
McLAREN
Az idei McLaren-Mercedes annyira nehezen kezelhető, hogy nem maradt más Jenson Buttonnak és Sergio Péreznek, hogy esős sepangi futamban reménykedjen. A 2009-es világbajnok többször bizonyította, hogy változó körülmények között mesterien alakítja ki boxtaktikáját, és az élre keveredik, míg a mexikói tavaly épp itt bizonyította be, hogy vizes pályán sem szeppen meg, és közepes autóval is képes a győzelemért küzdeni.
„Jó lenne, ha esne egy kicsit az eső, így nagyobb esélyünk lenne a pontszerzésre – mondta Button. – Az intermediate gumik jók voltak hozzánk Ausztráliában, az időmérő második szakaszát a harmadik helyen zártam. Ha jó az autód, nem akarod, hogy az eső esélyt adjon a többieknek, de ha lassabb a kocsid, olyan körülményekre vágysz, amelyek nem várt lehetőségekkel ajándékoznak meg.
LOTUS
Az enstone-i istálló tavaly forró időben volt igazán elemében, ha hűvösebbre fordult az idő, bajba kerültek Kimi Räikkönenék. Ehhez képest Ausztráliában hűvös késő délutánon aratott magabiztos győzelmet a finn világbajnok, akinek istállója abban bízik, hogy nem fordul meg a tendencia, azaz melegben is versenyképes lesz az arany-fekete autó.
„Kapunk egy-két új alkatrészt, és abban is bízunk, hogy sikerül megtartani remek tavalyi formánkat a forró időben. Az előző hétvége furcsa volt, sokan nem tudták beállítani az autójukat, biztos vagyok benne, hogy az időjárás szempontjából normális hétvégén nehezebb lesz a dolgunk” – mondta Eric Boullier csapatfőnök.
Räikkönen abban bízik, hogy az időmérőn a negyedik sornál előrébb kerül, amihez a Ferrarikkal és a Mercedesekkel is meg kell küzdenie, és abban is bízhat, hogy a Red Bull a versenytempó javítása érdekében feláldozza szombati gyorsaságát.
MERCEDES
Lewis Hamilton szerint a Mercedes ezen a hétvégén kezdi meg F1-es idényét, Ausztráliában ugyanis elsősorban tesztelésre használták a pénteki edzéseket, nem az autó finomhangolására. Sepangban viszont már teljes erővel támad a Mercedes, pénteken a beállításokat próbálják a lehető legjobban megoldani – bár a csapat tavalyi formáját látva sokan kétségbe vonják, hogy nagy hőségben kiegyensúlyozott formát mutat-e.
„Nagyon szépen dolgozik a csapat, ha valami változtatást kérek, hihetetlenül hamar végrehajtják, elképesztő a fejlődés. Úgy érzem, egyre inkább összecsiszolódunk” – fogalmazott Hamilton, akinek csapattársa, Nico Rosberg esőben bízik. Nem meglepő, hiszen vizes pályán ő volt a leggyorsabb Ausztráliában.
SAUBER
Nico Hülkenberg a fejét verte a falba az Ausztrál Nagydíjat látva, hiszen Adrian Sutil helyett ő is ott lehetett volna az élmezőnyben a közepesen kemény gumikkal rajtolva. Ám a Sauber-Ferrari üzemanyagtartálya kilyukadt, Hülkenberg pedig el sem rajtolhatott. A német új autót kap Sepangban, és abban bízik, hogy nem lesz újabb gond.
„Nagyon csalódott voltam Melbourne-ben, de a csapat a pályán és a főhadiszálláson is elemezte a problémát, és remélhetőleg többé nem fordul elő hasonló” – mondta Hülkenberg, aki Pérez és az istálló tavalyi első megvillanásának helyszínén állhat rajthoz először Sauber-pilótaként.
FORCE INDIA
Adrian Sutil az idénynyitó hőse lett azzal, hogy felvette a versenyt az élcsapatok pilótáival Melbourne-ben, de a verseny végén neki is fel kellett tennie a szuperlágy gumikat, így a hetedik helyen zárt. A Force India a Lotushoz és a Ferrarihoz hasonlóan a versenyen sokkal jobban bánt a gumijaival, mint az időmérőn, a dupla pontszerzésével a Mercedeshez hasonlóan tíz ponthoz jutott.
Bob Fernley csapatfőnök szerint a csapat nagy esélye lehet az erős idénykezdés, s ha a McLaren hosszú távon szenved, tartósíthatja helyét a pontszerzők között. „Az első verseny alapján az ötödik legerősebb autó a mienk, de a McLaren vissza fog kapaszkodni. Azt mondják, nem lesz gyors folyamat, ezért ki kell használnunk, amíg lehet, rendszeresen pontokat kell szereznünk, hogy előnybe kerüljünk a többi középcsapattal szemben” – mondta Fernley.
WILLIAMS
A McLaren mellett a Williams-istálló volt az idénynyitó nagy csalódása, a tavaly Melbourne-ben Fernando Alonsóval küzdő Pastor Maldonado az időmérő első szakaszában kiesett, és a versenyen sem termett babér a számára. Ezek után lelombozó nyilatkozatokat tett („Ez az autó vezethetetlen” vagy „Kiegyensúlyozott-e a kocsi? Persze, kiegyensúlyozottan rémes.”), s abból, amit az Albert Parkban láttunk, arra lehet következtetni, hogy a csapat a Toro Rosso és a kiscsapatok közé süllyedt.
Ám okosabb a következtetésekkel kivárni, s ezt Maldonado hideg fejjel belátta. „Remélem, rövid távon megoldódnak a problémáink, hiszen az alapkoncepciónk jó, a tavalyiból építkeztünk, csak finomítani kell rajta” – mondta a venezuelai.
TORO ROSSO
A kiscsapat az időmérőn és a versenyen is kényelmesen a kiscsapatok előtt zárt Ausztráliában, de a pontszerzéstől azért messze volt. A legnagyobb büszkeséget az szerezhette a csapat számára, hogy Jean-Éric Vergne leggyorsabb körénél csak a győztes Kimi Räikkönen teljesített jobb kört a futam alatt. A Malajziai Nagydíjon az esőben bízik a Toro Rosso, elsősorban Vergne-nek megy a vizes pályán.
CATERHAM
A HRT kiszállásával és a Marussia fejlődésével a Caterham-istálló a mezőny végére esett vissza. A tavalyi vb hajrájában a több mint 10 millió dolláros jutalmat elcsípő istálló e befolyó pluszpénz és a két fizető pilóta alkalmazása ellenére szinte nem is módosított az autóján az előző szezonhoz képest. Ezek után Formula–1-es berkekben elterjedt a pletyka, hogy Tony Fernandes tulajdonos már csak kiveszi a pénzt a csapatból, s csak annyit fektet bele, hogy kihúzza az idény végi megszűnésig.
Az istálló hazai versenye előtt ez nem jó reklám, ezért nem csoda, hogy a csapat cáfolja a híreket. „Az autónk azért nem a legversenyképesebb, mert inkább a 2014-es projektre szenteljük a pénzt. Miért tennénk ezt, ha ki akarnánk szállni?” – tette fel a kérdést Riad Asmat, a csapat malajziai ügyvezetője.
MARUSSIA
Az orosz istálló az idénynyitón látottak alapján átlépte a Caterhamet, s mivel ez éppen Jules Bianchi érkezésével egy időben történt, megnőtt a francia ázsiója. A Ferrari akadémiájának növendéke, aki tavaly a Force India tartalékjaként tapasztalatot szerzett a nagydíjhétvégékről is, kiemelkedik a két kiscsapat pilótái közül.
„Meglepődtem, amikor az autóba ültem, sokkal rosszabbra számítottam. Elégedett vagyok, és úgy érzem, ezzel a kocsival meg tudunk csípni egy-két jó eredményt” – mondta Bianchi.
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sepangi pályán a Malajziai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Kimi Räikkönen | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Fernando Alonso | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Felipe Massa | – | – | 1 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | – | – | 1 | 10 |
6. | Mark Webber | – | – | 1 | 8 |
7. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 6 |
8. | Paul di Resta | – | – | 1 | 4 |
9. | Jenson Button | – | – | 1 | 2 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Ferrari | 30 |
2. | Lotus-Renault | 26 |
3. | Red Bull-Renault | 23 |
4. | Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | McLaren-Mercedes | 2 |