Alonso taktikai csatát nyert Barcelonában

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.05.12. 13:06
null
Fernando Alonso az 5. rajtkockából indulva ment föl a mezőny élére (Fotók: Action Images)
A Formula–1-es világbajnokság Spanyol Nagydíját a hazai pályán versenyző Fernando Alonso nyerte meg, a zsinórban harmadszor a második helyen célba érő finn Kimi Räikkönen és a brazil Felipe Massa előtt. Az összetettben élen álló Sebastian Vettel a 4. helyen zárt, és négy pontra csökkent az előnye a Lotus finn pilótájával szemben. Az első sorból induló Mercedes-pilóták közül Nico Rosberg hatodik lett, Lewis Hamilton a 12. helyen célba érve az idén először nem szerzett pontot. Alonso révén Massa 2008-as brazíliai diadala óta először nyerte meg F1-es pilóta hazája nagydíját.

Fernando Alonsónak sikerült, ami még senkinek F1-es futamon a Circuit de Catalunyán: száraz pályás versenyen az első rajtsornál hátrébbról indulva győzött. A tavaly Valenciában is diadalmaskodó Ferrari-pilóta 2006 után másodszor nyert Barcelonában, köszönhetően kiváló rajtjának – amely során Lewis Hamiltont és Kimi Räikkönent is maga mögé utasította –, illetve a Ferrari elképesztő versenytempójának.

Alonsóval egyedül Kimi Räikkönen tudta volna tartani a tempót, de a finn ezúttal is hátrányba került a rajt után, és alternatív stratégiája (az élmezőnyből egyedüliként csak háromszor állt ki kerékcserére, nem négyszer) csupán arra volt elég, hogy a második helyre felverekedje magát.

Sorozatban harmadszor ért célba ezen a helyen, s miután Sebastian Vettelt Felipe Massa is megverte, a vb-pontversenybeli hátrányát négy pontra csökkentette (csak ők ketten szereztek pontot az összes idei futamon). Alonso 13 pontot faragott a lemaradásából, így 17 pontos hátránnyal áll Vettel mögött a 3. helyen.

Alonso könnyedén megelőzte Lewis Hamiltont az összetettben, az első sorból rajtoló Mercedes ugyanis a várakozásoknak megfelelően visszacsúszott a futam alatt, gyorsan kopó gumijai miatt az angol csak 12. lett, míg a pole-ból indulva első helyét az első boxkiállásáig őrző Nico Rosberg végül hatodikként futott be.

A FUTAM – 66 KÖR

A pilóták 20 fokos levegőben, 36 fokos aszfalton kezdték meg a felvezető kört. Bianchi, Chilton és Pic kemény, a többiek közepesen kemény gumit használtak. A Pirelli szerint 3-4 kerékcsere várható versenyzőnként.

A rajtnál Rosberg megőrizte első helyét, Hamilton keményen próbálta visszaverni Vettel támadását, de elfékezte magát (mindkét első kereke leblokkolt), így Vettel külső íven meg tudta előzni. Alonso Räikkönen mellett ment el a 3-as kanyar külső ívén, majd Hamiltont is megelőzte ugyanazzal a lendülettel.

Rosberg, Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Massa, Sutil, Grosjean, Di Resta, Webber sorrend alakult ki az első kör végén, majd Massa a célegyenesben megelőzte Pérezt.

Rosberg mögött Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönen, Massa vonat alakult ki. Rosbergnek vigyáznia kellett a bal hátsóra, amit Ross Brawn már a verseny előtt elmondott.

A Mercedes pilótája az 5. kör végén is tartotta első helyezését, köszönhetően autója utolsó szektorbeli gyorsaságának, amit az egész hétvégén láthattunk. Vettel és Alonso üldözte, Hamilton, Räikkönen és Massa viszont elkezdett leszakadni róluk.

A 7. körben Räikkönen a 10-es kanyar előtt, a DRS-zónában megelőzte Hamiltont. Webber a 11. helyről bement a boxba kemény gumikért – a Red Bull ezekkel a keverékekkel spórolt az időmérőn.

Egy körrel később Massa is elment Hamilton mellett, majd ment a boxba új gumikért. Sutil is érkezett, autója füstölve állt meg, s Grosjean Lotusának jobb hátsó kerékfelfüggesztése tönkrement.

A 9. körben Alonso és Hamilton érkezett kerékcserére, az angol Webber mögé jött vissza, az ausztrál nagyon gyors volt a Red Bull-lal.

A 10. körben Rosberg, Vettel és Räikkönen is érkezett, Alonso befért Rosberg és Vettel közé. Gutiérrez állt az élre. A mexikói mögött Rosberg, Alonso, Vettel, Massa, Räikkönen, Webber, Pérez, Di Resta, Hamilton sorrend alakult ki.

Alonso a 13. kör elején a célegyenesben elment Rosberg mellett, majd a Mercedes elkezdett süllyedni: a kör során Vettel és Massa is elment mellette. Gutiérrez boxkiállása után Alonsónak már az első helyezést jelentette a korábbi előzés.

Hamilton már a rajtnál elkezdett visszaesni, Rosberg csak az első boxkiállása után
Hamilton már a rajtnál elkezdett visszaesni, Rosberg csak az első boxkiállása után

Räikkönen beragadt Rosberg mögé, a 15. kör elejéig várnia kellett az előzéssel. Közel három másodpercre volt Massától. Az első négy két másodperccel jobb köröket ment, mint Rosberg és mögötte Webber. Pérez viszont villámgyorsan közeledett a Red Bullhoz, miközben Ricciardo megelőzte Hamiltont – az angol visszaesett a 10. helyre.

Vettelt figyelmeztette a mérnöke, kímélje a gumikat, az utolsó öt körig maradjon Alonso mögött, majd a hajrában kell támadni.

Az elsőként kereket cserélő Webber gumijai nagyon elkoptak, lemaradt Rosbergről, Pérez támadta. Ricciardo Di Restát is megelőzte. Vettel is lassult, a 19. kör végén már több mint négy másodpercre volt Alonsótól, de Massa sem tudta támadni.

A brazil autóján is elkoptak a gumik, Räikkönen már közvetlen közelről üldözte. Massa a 20. kör végén újra kereket cserélt, megint kemény keveréket kapott – biztosan négyszer kell kiállnia.

Alonso a 21. körben ment ki kereket cserélni, Vettel állt az élre. A spanyol a boxból visszatérve meg is előzte a harmadik helyen haladó Rosberget, majd négy másodperccel volt gyorsabb a következő körben, mint Vettel, aki ment is a boxba a 24. kör végén. Räikkönen állt az élre.

Vettel a két Ferrari és Rosberg mögött folytatta, de a Mercedest nem esett nehezére megelőzni. Alonso négy másodpercre megközelítette Räikkönent, aki a 26. kör végén jött be új kerekekért – a közepesen kemény keveréket kapta meg, Vettel és Rosberg közé ékelődött be.

Miután Rosberg is kiállt új gumikért, Alonso, Massa, Vettel, Räikkönen, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Pérez, Rosberg, Ricciardo, Vergne, Hamilton sorrend alakult ki.

Alonso a 30. körben már 10.7 másodperccel vezetett Massa előtt, Vettel 17 másodpercre volt tőle, Räikkönen keményen támadta a világbajnokot. Az ötödik Webber lemaradása az éllovashoz képest 30 másodperc volt.

Räikkönen a 33. körben nagy csatában a célegyenes végén és az 1-2-3-as kanyarkombinációban megelőzte Vettelt. Gyorsan le is rázta a címvédőt. A boxban az idő előtt elengedett Hülkenberg nekiment Vergne-nek, egy körrel később jöhetett vissza új első légterelőért.

Alonso a 36. kör végén szervizelt, akárcsak Massa és Webber. Räikkönen állt az élre, Alonso 1.7 másodperccel ment mögötte.

A Mercedesnek meg kellett elégednie a puszta pontszerzéssel
A Mercedesnek meg kellett elégednie a puszta pontszerzéssel

Mindkettejüknek egy boxkiállása volt hátra. Alonso a friss közepes gumikon a 39. kör elején átvette a vezetést.

Vergne jobb hátsó kerekéről úgy szakadt le a futófelület, mint Bahreinben Hamilton, itt pénteken Di Resta autójáról. A Pirelli nem véletlenül tervezi a gumik felépítésének sürgős megváltoztatását.

Alonso 24 körrel a vége előtt 6.4 másodperces előnnyel vezetett Räikkönen előtt, a Lotus a már az időmérőn is használt gumikon lelassult, Massa elkezdte csökkenteni 10 másodperces hátrányát.

A finn a 46. kör végén végrehajtotta utolsó tervezett kerékcseréjét, vadonatúj kemény keverékű gumikat kapott az utolsó 20 körre. A finn Vettel előtt folytatta.

Az utolsó kerékcserék előtt Webber mögött nagy űr tátongott, majd Rosberg, Di Resta, Pérez, Ricciardo, Hamilton, Gutiérrez és Sutil követte egymást.

Alonso a 49. kör végén utoljára kapott új kerekeket, az első helyre jött vissza Massa elé. A brazilra feljött Räikkönen, miközben Webber is megkapta utolsó készlet új gumiját. Massa és Vettel az 51. kör végén állt ki, ezt követően kialakult az Alonso, Räikkönen, Massa, Vettel sorrend.

Miután Di Resta is kiáll Webber elől, a pontszerző helyeken Alonso, Räikkönen, Massa, Vettel, Webber, Rosberg, Di Resta, Button, Pérez, Ricciardo sorrend alakult ki.

Massa nagy hajrát nyitott, gyors köröket futott, de 10 körrel a vége előtt 12 másodpercre volt Räikkönentől.

A végére belassult a brazil, inkább csak őrizte harmadik helyét. A végén az első hatban nem volt kisebb különbség 12 másodpercnél.

Az utolsó körökben a hatodik Rosberget Di Resta, a nyolcadik Buttont Pérez, a tizedik Ricciardót Gutiérrez támadta.

Alonso végül az ötödik helyről rajtolva simán megnyerte hazai versenyét, Räikkönen lett a második, Massa a harmadik, Vettel lemaradt a dobogóról, de ismét értékes pontokat szerzett. A vb-pontverseny élén maradt, de már csak négy ponttal előzi meg Räikkönent. Alonso 30-ról 17-re módosította lemaradását a címvédőhöz képest.

SPANYOL NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (66 kör, 307.104 km)
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:39:16.596
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 9.338 mp h.
3. Felipe Massa brazil Ferrari 26.049 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 38.273 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 47.963 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:08.020 p h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:08.988 p h.
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:19.506 p h.
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:21.738 p h.
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
11. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
12. Lewis Hamilton brit Mercedes 1 kör h.
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
15. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1 kör h.
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1 kör h.
17. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 2 kör h.
FELADTA
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 52 megtett kör
Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 21
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 8
Leggyorsabb kör: Gutiérrez (56. kör) 1:26.217
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 2 3 5 89
2. Kimi Räikkönen 1 4 5 85
3. Fernando Alonso 2 3 4 72
4. Lewis Hamilton 2 4 50
5. Felipe Massa 1 4 45
6. Mark Webber 1 4 42
7. Romain Grosjean 1 4 26
8. Paul di Resta 4 26
9. Nico Rosberg 3 22
10. Jenson Button 4 17
11. Sergio Pérez 3 12
12. Daniel Ricciardo 2 7
13. Adrian Sutil 1 6
14. Nico Hülkenberg 2 5
15. Jean-Éric Vergne 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 131
2. Ferrari 117
3. Lotus-Renault 111
4. Mercedes 72
5. Force India-Mercedes 32
6. McLaren-Mercedes 29
7. Toro Rosso-Ferrari 8
8. Sauber-Ferrari 5
SPANYOL NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT RAJTSORREND
1. Nico Rosberg német Mercedes
2. Lewis Hamilton brit Mercedes
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
4. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
7. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
8. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
9. Felipe Massa* brazil Ferrari
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
11. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
14. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
15. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
19. Esteban Gutiérrez* mexikói Sauber-Ferrari
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
22. Charles Pic francia Caterham-Renault
*három rajthelyes büntetés mások feltartásáért

ELŐZMÉNYEK

Őrület van Barcelonában Fernando Alonso körül, a Ferrari pilótája az ötödik rajtkockából indulva is győzelmet ígért honfitársainak,s bő egy órával a rajt előtt a pilóták parádéján az őt szállító nyitott oldtimerből kiugorva a lelátót a pályától elválasztó kerítéshez rohant, kidobta a sapkáját a nézőknek, akikkel még a verseny előtt érintkezhetett.

A napokban a barcelonai állatkert szamara, Pardal kiválasztotta a futam nyertesét: Fernando Alonso képéről ette le elsőként a sárgarépát…

PARDAL, A SZAMÁR SZERINT ALONSO NYER

Az idén először használható lesz a versenyen az FIA versenyigazgatóságát és az autókat összekötő GPS-rendszer, így a pilóták először kapnak jelzéseket a verseny alatt a műszerfalukon arról, hogy bejön-e a biztonsági autó, hol használható a DRS, és milyen színű zászlót lengetnek a pályának azon a pontján, amelyen elhaladnak.

Ross Brawn a Mercedes esélyeiről elmondta, azon múlik, hogy lesz-e esélye a pilótáinak a győzelemre, hogy mennyire tudják megkímélni a bal hátsó gumit.

Fél kettőkor kinyitott a boxutca, a pilóták kikormányozták autóikat a rajtrácsra. Felipe Massa és Esteban Gutiérrez három-három helyt veszített az időmérőn elért eredményéhez képest, mert feltartotta a kvalifikáción riválisát.

ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA TALÁL MEG!

Nemcsak a szamár, Bernie Ecclestone is Alonsóra tippel. „Fernandóra teszem a pénzem. Lehet, hogy nem lesz igazam, de neki van a legnagyobb esélye a győzelemre” – mondta az F1 gazdasági vezetője az NBC-nek.

Több helyen is úgy vezették fel a Spanyol Nagydíjat, hogy Alonso és Vettel folytatja a spanyolok és a németek ütközetét, amely a labdarúgó Bajnokok Ligája elődöntőjében elsöprő német fölényt hozott. Az ibériaiak tekintélyét Alonsónak kellene helyre tennie, de Vettel mellett Rosberggel is meggyűlhet a baja.

Bár a pole pozíciós az eddigi 21 barcelonai (Circuit de Catalunya) futamból 18-at megnyert, a legutóbbi két évben az első kör végén nem vezetett. Tavaly Maldonado mégis nyert.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a barcelonai pályán a Spanyol Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik