Sebastian Vettel nem beszélt mellé szombaton, amikor azt mondta, neki mindegy, milyen időben rendezik meg a Kanadai Nagydíjat. A péntekinél és a szombatinál sokkal melegebb, napos időben megtartott futamon a pole-ból indulva az első méterektől uralta a versenyt, és kétség sem férhetett hozzá, hogy győzni fog Montrealban. Zsinórban harmadik kanadai pole pozíciójából az elsőt váltotta győzelemre.
A második helyre Fernando Alonso jött fel, a Ferrari spanyol pilótája a hatodik pozícióból indulva az első körben letudta Valtteri Bottas kötelező leelőzését, majd szépen lassan Nico Rosbergen, Mark Webberen és Lewis Hamiltonon is átverekedte magát. Vettellel szemben esélyes sem volt, de legalább 18 pontot szerzett, amivel feljött a vb-pontverseny második helyére, igaz, 36 pontra van már Vetteltől.
Hamilton a rajtnál megőrizte második helyét, és egészen a hajráig ott is haladt, ám a végén Alonsóval szemben nem volt esélye védekezni – igaz, több lekörözött is feltartotta, amire sokat panaszkodott a rádión. Mindenesetre a Mercedes nagyon jól bánt a gumikkal magához képest, és az egész mezőny kényelmesen versenyezhetett velük. Paul di Resta a 17. helyről indulva a közepesen kemény keverékeken 13 körrel a vége előtt ment először és utoljára a boxba, stratégiája 7. helyezést ért.
Bottas viszont nem tudta pontszerzésre váltani harmadik rajthelyét, a verseny előtt már elmondta, hogy száraz pályán nem volt versenyképes. Végül 14. lett, két hellyel ért csapattársa, Pastor Maldonado előtt a célba.
Felipe Massa a 16. helyről indulva nyolcadik lett, az utolsó előtti körben előzte meg Kimi Räikkönent, aki már 44 pontra van Vetteltől. Ugynaakkor zsinórban a 24. versenyén is pontot szerzett, amivel beállította Michael Schumacher F1-es rekordját.
A McLaren pontszerző sorozata viszont a szintén rekordnak számító 64 verseny után véget ért.
A FUTAM (70 kör, 305.270 km)
IDE KATTINTVA ÉRHETI EL ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT!
Csak Di Resta, Bianchi, Chilton és Grosjean kezdte el a felvezető kört közepesen kemény keverékű abroncsokkal, a többiek a szuperlágyat használták. „Te vagy az első a közepesen keményet használók közül" – mondták a boxból a 17. rajthelyről induló Di Restának.
A rajtnál Vettel nagyon magabiztosan jött el, mögötte Hamilton mögé feljött Rosberg, és Bottast később Webber is megelőzte, de Alonso a hátsó egyenesig hiába próbálkozott, ott már ő is elment.
Az első kört Vettel, Hamilton, Rosberg, Webber, Alonso, Bottas, Vergne, Sutil, Ricciardo, Räikkönen sorrendben zárták a pontszerző helyeken. Vettel a második kör végére 2.8 másodpercre növelte előnyét Hamiltonnal szemben.
Massa a 16. helyről a 13.-ra jött fel, Button viszont a 14. rajtkockából visszacsúszott a 15. helyre.
A 4. körre Vettel előnye3.8 másodpercre nőtt, a Red Bull elhúzott a két Mercedestől, amelyre felzárkózott Webber. Alonsónak az ausztrált feltartó Mercedesek adtak esélyt, hiszen Webber 2.4 másodperccel elhúzott tőle. A 6. kör elején Vergne megelőzte Bottast, a finnt támadó Sutil azonban megpördült, és egészen Massa mögé csúszott vissza. Szerencséje volt, hogy senki sem találta el a 3-4-es kanyarkombinációban. Remek reflexek kellettek hozzá.
A hajtűkanyar előtt aztán Maldonado megtalálta Sutilt, nekikoccant, és eltörte a Williams első légterelőjét.
Vettel a 7. kör végén 4.4 másodperccel vezetett Hamilton előtt. Webber lemaradt Rosbergről, Alonso továbbra is két másodpercen kívül volt az ausztrálhoz képest. Csata a 8. helyért volt Ricciardo és Räikkönen között, esemény pedig mögöttük, ahol Hülkenberg, Massa, Pérez, Sutil, Button, Maldonado, Di Resta és Gutiérrez küzdött.Grosjean tisztes távolból követte a vonatot.
Massa a 10. kör elején megelőzte Hülkenberget, és már a 10. helyen haladt. Vettel az egyik sikánban eltalálta a falat a jobb hátsó kerekével. Kérdés, okozott-e mindez kárt az autójában?
Több se kellett Räikkönennek, hogy Massa támadni kezdje: a finn elszánta magát, és a 12. kör elején a célegyenesben megelőzte Ricciardót, aki a kör végén a boxba hajtott.
A 13. kör végén Webber és Vergne is új kerekeket kapott, az ausztrál a közepesen kemény gumikat kapta meg. Vettel már 7.5 másodperccel haladt Hamilton előtt.
Rosberg a 14. körben ment a boxba, újra szuperlágyakat kapott. Bottas is a szerelőinél járt. Rosberg Alonso mögé, Webber elé jött vissza. A közepesen keményen rajtoló Di Restával közölték, eddig nyerő a taktikája.
Vettel és Alonso a 16. kör végén hajtotta végre első pit-stopját. A német és a spanyol is közepesen keményet kapta meg. Hamilton állt az élre, miközben Webber Rosberget támadta. Alonso kettejük mögött folytatta, Vettel 11 másodperccel haladt Rosberg előtt.
Hamilton másfél másodperccel volt lassabb Vettelnél, a 19. körben be is jött a boxba a keményebb gumikért, ami az előzetes tervtől eltérő váltás volt.
A 20. körben Vettel 10.9 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Rosberg további 3.6 másodpercre volt, majd szorosabban jött Webber és Alonso, s 16.5 másodpercre, körönként 1.5 másodperccel lassabban a boxkiállását halogató Räikkönen, akit Vergne támadott.
A finn a 22. körben jött be a boxba, közepesen keményeket kapott, a bal hátsó kerék felrakását elrontotta a Lotus, a finn a 14. helyen, Bottas és Pérez mögött folytatta.
Button a 11. helyen még mindig a rajtnál használt szuperlágy gumikon haladt, méghozzá ugyanabban a tempóban, mint Bianchi, aki a keményebben rajtolt, és még nem szervizelt.
Vettel a 23. körben másfél másodperccel volt gyorsabb Hamiltonnál, egy körrel később viszont több mint fél másodperccel az angol ment jobb időt. A távolság 13.1 másodperc volt.
A Rosberg, Webber, Alonso hármas között éleződött a küzdelem.
Vettel a 29. körben már 16.9 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Rosbergék több mint 25 másodpercre voltak tőle.
Wrebber a 30. kör végén, a célegyenes előtt megelőzte Rosberget, akit a célegyenesben Alonso is maga mögé utasított. A német átkozhatja a dupla DRS-zónát, amelyhez csak egy mérési pont tartozik a hajtűkanyarnál.
Rosberg a 31. kör végén be is ment a depóba a közepesen keményekért. Még 39 kör volt hátra a versenyből, és már két kiálláson túl volt – a boxból érkezett üzenet alapján a végéig megy velük. Webber közben a szabad úton a verseny addigi leggyorsabb körét futotta.
A 35. körben, azaz fél távnál Vettel 16.1 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Webber 8.6 másodpercdcel ment az angol mögött, majd jött Alonso, Rosbberg, aki a kerékcsere után visszajött z 5. helyre,. A további sorrend Vergne, Di Resta, Grosjean (utóbbi kettő boxkiállás nélkül), Sutil és Massa következett. A brazil mögött Pérez és Räikkönen jött, tisztes távolságra egymástól.
Webber Van der Gardéval koccant a holland lekörözésekor, és a Red Bull első légterelőjéből le is szakadt az egyik záró elem. Alonso fel is zárkózott Webberre, Van der Garde 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott.
A 38. körben már csak kilencebn voltak egy körön belül, Räikkönen is körhátrányban volt már.
Alonso a 42. kör elején a célegyenesben megelőzte Webbert, és feljött a 3. helyre.
Hamilton közeledett Vettelhez, aki a 42. körben a leggyorsabb körrel reagált a „veszélyre.”
A 43. körben Grosjean végrehajtotta egyetlen kerékcseréjét, megkapta a szuperlágy gumikat. Már csak a 7. helyen haladó Di Resta első kiállása volt hátra. A skót azonban tovább javította részidőit, Webber tempójában haladt.
A 46. körben Webber állt ki a boxba újabb készlet közepesen kemény gumiért, miközben Buttont arra biztatták a boxból, támadja az előtte a 12. helyen haladó Pérezt. Alonso a 47. körben kapott fehér feliratú gumikat. Hamilton egy körrel később jött, szintén a keményebb gumikért. A két McLaren közé jött vissza, de Pérez és Button egy kör hátrányban volt.
Vettel is kiállt a boxba, kiváló kerékcserével kapott közepesen kemény gumikat.
Vettel az 50 körben, hússzal a vége előtt 18.4 másodperccel vezetett Hamilton előtt. Alonso 5.7-re volt Hamiltontóül, Webber 3.2-re Alonsótól, Rosberg 19.5-re Webbertől, Vergne 11-re Rosbergtől. A francia után jött Di Resta, aki Vergne-hez közeledett.
Vettel az 52. kör elején elrontotta az első kanyart, négy másodpercet veszített, de autója sérülés nélkül megúszta. A Red Bull nyugtatgatta a rádión, szerencséje volt, hogy nem egy fal mellett hibázott. Webbert ismét megzavarta az egyik lekörözött: „Ez komoly, amit a lekörözöttek csinálnak? Hihetetlen."
Alonso közben közeledett Hamiltonhoz, és a boxbókl azt mondták, támadnia kell. A spanyol 2.7 másodperccel volt az angol mögött.
Di Resta az 57. körben végrehajtotta első és egyetlen kerékcseréjét, miközben Rosberg harmadszor állt ki.
Közben Alonso egy másodpercre megközelítette Hamiltont. 11 köre volt arra, hogy megelőzze. Sutil, aki egy körig feltartotta Hamiltont, a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt boxutcai áthajtásos büntetést kapott.
Hamilton továbbra is a kék zászlók hiányára panaszkodott, miközben az egyik Williams feltartotta. A 63. kör elején a célegyenesben Alonso meg is előzte az angolt. Egy körrel később Hamilton visszatámadott, de a célegyenes előtti sikánnál hiába próbált meg előzni, a két autó összeért, és egy elem lerepült a Mercedes első légterelőjéről.
Az utolsó előtti körben Massa megelőzte Räikkönent, és feljött a 8. helyre. A finn csak két pontot szerez, tovább nő a hátránya Vettellel szemben, és bizonyára az sem vigasztalja, hogy beállítja Michael Schumacher 24 versenyes pontszerző rekordját.
Vettel megszerezte első győzelmét a Kanadai Nagydíjon. Fernando Alonso és Lewis Hamilton áll még a dobogóra, akárcsak a tavalyi Amerikai Nagydíjon.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32:09.143 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 14.408 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 15.942 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 25.731 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:09.725 p h. |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 2 kör h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 2 kör h. |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 3 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 3 kör h. |
20. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 7 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | MEGTETT KÖRÖK | |||
Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 45 | |
Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 43 | |
Leggyorsabb kör: Webber (69. kör) 1:16.182 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 3 | 5 | 7 | 132 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 4 | 6 | 96 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 4 | 7 | 88 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 6 | 77 |
5. | Mark Webber | – | 2 | 6 | 69 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 5 | 57 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 5 | 49 |
8. | Paul di Resta | – | – | 6 | 34 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 4 | 26 |
10. | Jenson Button | – | – | 5 | 25 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 3 | 17 |
12. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 7 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 5 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 201 |
2. | Ferrari | 145 |
3. | Mercedes | 134 |
4. | Lotus-Renault | 114 |
5. | Force India-Mercedes | 51 |
6. | McLaren-Mercedes | 37 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 20 |
8. | Sauber-Ferrari | 5 |
ELŐZMÉNYEK
A Marussia azzal köszönt be vasárnap helyi idő szerint délben a Twitteren, hogy helyreállt a montreali paddockban dolgozók D-vitamin háztartása. Azaz megjött a napsütés a Circuit Gilles Villeneuve-re, amelyen lehangoló volt az első két nap időjárása. A radarképek tanúsága szerint a legközelebbi esőzóna északra van a versenypályától, és nem is közelít.
Az időjárás változása (az aszfalt egy órával a rajt előtt 11 fokkal melegebb, mint az időmérőn) nemcsak a lelátón helyet foglaló nézőknek szerzett örömet, hanem a versenyzők nagy részének is. Fernando Alonso és Kimi Räikkönen így sokkal nagyobb eséllyel pályázik a dobogós helyezésre, mintha vizes vagy hűvös aszfalton kellene messziről Sebastian Vettel nyomába erednie. A győzelemre azonban még így is a világbajnok a legesélyesebb, még akkor is, ha a mellőle rajtoló Lewis Hamilton nagyon magabiztosan nyilatkozott pénteken és szombaton. Annyiban igaza van, hogy bár nem fog esni az eső, túlzott forróság sem lesz, ami ideális a Mercedesnek.
A hajtűkanyarban az F1-ben már sajnos csak ritkán látható szurkolói csoport foglalt helyet, a csupa ezüst pólóba öltözött társaság neve LewisNation, és a pilótaparádé alatt óriási hangorkánnal köszöntötte a Mercedes brit pilótáját, aki széles mosollyal integetett vissza.
A mezőnyből három pilóta kapott rajtbüntetést, Romain Grosjean még Monacóból hozott magával tíz rajthelyes visszasorolást Daniel Ricciardo kilökése miatt, ebből végül három helyet vesztett, mert csak a 19. lett az időmérőn. Räikkönen és Ricciardo azért kapott két-két rajthelyes büntetést, mert az időmérő második szakaszának újraindításakor szabálytalanul helyezkedett el a boxban.
Bár utóbbi szankció után mindenki borítékolta, hogy Räikkönen és Ricciardo a 9. és a 10. rajthely helyett a 11. és a 12. pozícióba csúszik vissza, az F1-es büntetések rendszere miatt végül mindketten csak egy helyet veszítettek. Először ugyanis Räikkönen kapta meg a büntetését, így Ricciardo és Nico Hülkenberg mögé került a 11. helyre. Aztán Ricciardo büntetése jött, ő az ölébe hullott 9. helyről Hülkenberg és Räikkönen mögé csúszott vissza, így Sergio Pérez maradt a 12., a Lotus finnje a 10., a Toro Rosso ausztrálja pedig a 11. helyről rajtolhat.
Az első öt rajtsorban helyet foglaló tíz autót nyolc különböző csapat adja, s egyik sem a legutóbbi három Kanadai Nagydíjat megnyerő McLarené.
Kétségkívül Valtteri Bottas volt az időmérő hőse, a Williams finn újonca a vizes pályán a harmadik rajtkockát szerezte meg. Bár ő maga is elismerte, hogy száraz versenyen így is szinte lehetetlen küldetés a pontszerzés, leszögezte: mindent elkövet majd a grove-iak első 2013-as pontjai érdekében. Az amerikai NBC tévétársaságnak elmondta, ha sikerül, a célegyenes mögötti evezőspálya tavába ugrik.
Amikor fél órával a rajt előtt kinyitották a boxutcát, hogy a versenyzők a boxból a rajtrácsra juthassanak, a levegő 22, az aszfalt a sűrűsödő felhők alatt 25 fokos volt.
A pénteki szabadedzésen annyira jól bírták a teli tankos meneteket a szuperlágy gumik, hogy a csapatok többsége egy és két boxkiállás között hezitál.
Ha Räikkönen az első tízben zárja a futamot, beállítja Michael Schumacher F1-es rekordját, eddig ugyanis csak a hétszeres világbajnok tudott egyhuzamban 24 versenyen pontot szerezni.
IDE KATTINTVA MÁR ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK!
Mivel az időmérőn mindenki intermediate gumikat használt, szabadon választhatják meg a versenyzők, melyik gumitípuson rajtolnak. A Pireli szerint az ideális stratégia: rajt a szuperlágyon, csere a 20. körben másik szuperlágyra, a 40. körben pedig közepesen keményre – feltéve, hogy nincs eső és biztonsági autós időszak a 70 körös viadalon.
A rajtrácson több színész is az autók között lófrál, Hugh Grant, Michael Fassbender és James McAvoy is tiszteletét teszi a futamon.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
9. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
10. | Kimi Räikkönen* | finn | Lotus-Renault |
11. | Daniel Ricciardo* | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
22. | Romain Grosjean** | francia | Lotus-Renault |
*két rajthelyes büntetés a boxutca szabálytalan elhagyásáért | |||
**tíz rajthelyes büntetés, mert balesetet okozott a Monacói Nagydíjon |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a montreali pályán a Kanadai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a hátsó egyenesben és a célegyenesben is kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. A két zóna azonban rövidebb a 2011-esnél (tavaly csak egy zóna volt): az első 113, a második egy méterrel.