Sebastian Vettel az Olasz Nagydíjon megszerezheti idei hatodik győzelmét, a monzai második szabadedzésen ugyanis mindkét gumitípuson száguldva kiemelkedett a mezőnyből. A tréninget hat tizedmásodperces előnnyel zárta csapattársa, Mark Webber előtt, és minden adva van ahhoz, hogy megszerezze a pole pozíciót és a vasárnapi győzelmet is, ezzel gyakorlatilag eldöntve a világbajnokságot.
„Jó napunk volt, de ez még csak péntek – fogalmazott visszafogottan Vettel. – Az első edzésen láttuk, hogy szoros a mezőny, és bár a két edzés eredménylistája között nagy eltérés látható, inkább arra számítok, hogy nagyon szoros lesz az időmérő, több autó is két tizeden belül végez majd. Van még mit tenni az autóval, néhány kanyarban többet csúszkáltam, mint szerettem volna. Gyors, időben rövid a pálya, egyszerű kanyarokkal, a pilóta kevés csodát tehet, és kevés dolgot ronthat el.”
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja az Olasz Nagydíjra. A pályára ugyanaz a jellemző, mint Spára, ahol bevált a két típus. |
OLASZ PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es Olasz Nagydíj. Egy kivételével az összesnek Monza adott otthont, 1980-ban Imolában rendezték meg a futamot, ahol ezt követően a San Marinó-i GP-ket rendezték. Ezeken kívül Pescarában volt még F1-es futam, a városi pályára 1957-ben látogatott el a mezőny világbajnoki futamra. |
IDŐJÁRÁS. Változtak az előrejelzések a hét közepe óta. Szombatra már kevesebb eséllyel ígérnek esőt, hasonló idő lesz, mint pénteken, de több felhővel. Vasárnap viszont délután előbb-utóbb biztosan elered az eső, csak az a kérdés, hogy a verseny közben megérkezik, vagy vár annak végéig. |
A Red Bull az egyenesekben ugyan lassú, ez nem újdonság az osztrák csapat számára, hiszen 2011-ben Vettel úgy nyert a pole-ból ugyanitt, hogy mindenkiénél alacsonyabb volt a végsebessége. Mark Webber szerint Vettel második edzésen elért eredménye csalóka.
„Nem rossz az autó, de még mindig nem hoztuk ki belőle a maximumot. Rövid és hosszú távon is van mit javítani rajta. Seb egyik köre kiemelkedőre sikerült, néha mindenkinek összejön egy ilyen. Ám láttuk Spában, hogy szombat délelőttre teljesen megváltozhat a helyzet” – mondta az utolsó európai F1-es futamán induló Webber.
Az első edzésen a Mercedes és a Ferrari volt a két leggyorsabb autó, a másodikon a Red Bull és a Lotus autói álltak az első négy helyre.
Kimi Räikkönen ritka derűlátással nyilatkozott.
„Ahhoz képest, hogy a pálya egyes pontjain állandóan gondunk volt, nagyon jó a harmadik helyezés. Meglepődtem a lista láttán, de Seb előnye óriási. Ez nem ritka, de aztán szombaton és vasárnap csökkennek a távolságok, most is arra számítok, hogy javulunk, és közelebb kerülünk. A hosszabb tengelytávú autóról majd este döntünk, nem érzek sok különbséget a másikhoz képest” – mondta a finn, akinek hosszú tengelytávú autóját elvetette a csapat, nem vállalja a felesleges kockázatot. Räikkönen csapattársa, Romain Grosjean szerint a Red Bull utolérhetetlen.
Fernando Alonso délelőtt a második, délután az ötödik lett, az erőviszonyok értékelését későbbre hagyta.
„Nem érzek mást, mint bármelyik versenyhétvége péntekjén. Sem túl elégedett nem lehetek, sem csalódott. Az időmérőig várni kell, arra pedig a lehető legjobban fel kell készülnünk. Reméljük, az időjárás velünk lesz, az is fontos, hogy ne lepjenek meg minket a vasárnap délutáni viharok. A gumik alig kopnak, biztos, hogy nem lesz sok kerékcsere" – mondta a spanyol.
Lewis Hamilton a délelőtti edzésen a leggyorsabb volt, de a második másfél órában visszaesett a Red Bullok, a Lotusok és Alonso mögé. A Mercedes pilótája amondó, a Red Bull ezúttal is kiemelkedik a mezőnyből, de nem írja le teljesen a saját esélyeit, hiszen két hete Spában is ennyivel gyorsabb volt Vettel, mégis Hamiltoné lett a pole pozíció.
„Semmi különös nem történt, rendben volt a nap – mondta Hamilton. – Tisztán ment az edzés, s bár nem vagyunk olyan gyorsak, mint a Red Bull, bizakodunk. Nem rossz az autó, le kell ülnöm, és ki kell derítenünk, hol nyerhetnék időt. Úgy érzem, az egész pályán a határon autózom, talán a légterelőn kell állítani. Nem érzem úgy, hogy felvehetjük a versenyt a Red Bull-lal az időmérőn, de talán tudunk javítani a kocsin, és az üzemanyag mennyiségét sem ismerjük minden autóban.”
A pilótapiacról Jenson Button beszélt a Tuttosportnak. A McLaren pilótája elmondta, hogy bár nem írta még alá jövő évi szerződését, mindenképpen Wokingban akar maradni, mert „itt akarok lenni, amikor a Honda megérkezik motorszállítóként. Sokáig dolgoztam a japán gyárral, nem hagyom ki a visszatérését.”
Button azt is elmondta, Martin Whitmarsh csapatfőnök vele beszélve kizárta, hogy Kimi Räikkönen a McLarenhez szerződjön, és a 2009-es világbajnok szerint a csúcspilóták nem is hagyják el jelenlegi csapataikat. A Sky Sports ugyanakkor úgy értesült, a Ferrari egyre nagyobb erőkkel ostromolja a finn pilótát, és ott tart, hogy ha nem sikerül megállapodnia legutolsó világbajnokával, még egy évvel hosszabbít Felipe Massával.
Button az első szabadedzésen tiltott helyen nyitotta ki a hátsó légterelőjét, ami miatt vizsgálták az esetet a sportfelügyelők, akik végül nem büntették meg, mert a McLaren elmondta, a Monzára kifejlesztett speciális légterelő kapcsolója váratlanul meghibásodott, és amint észlelték a problémát, le is cserélték az elemet.
A sportfelügyelők Massa esetét is vizsgálták, a brazil az első edzés végén áthajtott a boxutca végén a piros lámpán, és bár azonnal megállt, s kiszállt az autóból, nem kerülhette el az eljárást. Végül a Ferrarit büntették meg 10 ezer euróra, mert akkor engedték ki a boxból a brazilt, amikor már nem volt értelme.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.453 | átlag: 246.939 km/ó | 39 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.076 | 0.623 mp h. | 39 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.116 | 0.663 | 36 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:25.116 | 0.663 | 40 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.330 | 0.877 | 38 |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.340 | 0.887 | 39 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.367 | 0.914 | 42 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.519 | 1.066 | 29 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.532 | 1.079 | 42 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:25.627 | 1.174 | 39 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:25.830 | 1.377 | 40 |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.888 | 1.435 | 40 |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.028 | 1.575 | 37 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.138 | 1.685 | 36 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.224 | 1.771 | 32 |
16. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:26.385 | 1.932 | 43 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.599 | 2.146 | 39 |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:27.198 | 2.745 | 44 |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.548 | 3.095 | 30 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:27.696 | 3.243 | 37 |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:27.771 | 3.318 | 38 |
22. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:28.057 | 3.604 | 32 |
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.565 | átlag: 243.730 km/ó | 24 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.600 | 0.035 mp h. | 25 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.704 | 0.139 | 25 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.753 | 0.188 | 26 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.941 | 0.376 | 22 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:26.007 | 0.442 | 24 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.035 | 0.470 | 23 |
8. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.103 | 0.538 | 27 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.149 | 0.584 | 21 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.155 | 0.590 | 25 |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.194 | 0.629 | 25 |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.295 | 0.730 | 23 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.387 | 0.822 | 21 |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.449 | 0.884 | 16 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.594 | 1.029 | 13 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:26.802 | 1.237 | 21 |
17. | James Calado* | brit | Force India-Mercedes | 1:27.041 | 1.476 | 24 |
18. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:27.224 | 1.659 | 16 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:27.818 | 2.253 | 24 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.869 | 2.304 | 20 |
21. | Heikki Kovalainen* | finn | Caterham-Renault | 1:28.192 | 2.627 | 21 |
22. | Rodolfo González* | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:29.526 | 3.961 | 26 |
*tartalékpilóták, csak ezen az edzésen vettek részt |