Sebastian Vettel újabb magabiztos győzelmet aratott, a belga, az Olasz és a Szingapúri Nagydíj után Dél-Koreában is simán nyert, s mivel Fernando Alonso csak a 6. lett, 77 pontra növelte előnyét, és lehetőséget teremtett ahhoz, hogy már a következő hét végén, a Japán Nagydíjon bebiztosítsa 4. világbajnoki címét.
Vettel a jó rajtját követően két biztonsági autós időszak után is megőrizte előnyét az újrainduláskor, előbb Romain Grosjeannal, majd Kimi Räikkönennel szemben. A két Lotus remek versenyzéssel feljött a dobogóra, Grosjean a rajt után megelőzte Lewis Hamiltont, míg Räikkönen jó boxtaktikájának és néhány előzésnek köszönhetően feljött a 3. helyre, majd a két biztonsági időszak között megelőzte csapattársát is.
A Lotus vezetői a rádión keresztül űzték-hajtották a franciát, kapja el csapattársát, de nem járt sikerrel.
A negyedik helyezést a nap talán legjobb vezetésével Nico Hülkenberg szerezte meg, a legutóbbi futamokon a Sauberrel feljavuló német jó stratégiával és Hamilton első biztonsági autós időszak utáni megelőzésével feljött a negyedik helyre, és bár autója lassabb volt a mögötte sorakozókénál, kiválóan védekezett, Hamilton a korai támadások után a hajrában már inkább csak tanácstalanul csodálta őt.
Hamilton megelőzte Alonsót, Nico Rosberg is megverte a rajt után megpördülő, de a verseny második felében csodás előzéseket végrehajtó Felipe Massát, így a Mercedes egy pontra felzárkózott a Ferrarira a konstruktőrök világbajnokságában.
Az első biztonsági autós időszakot Sergio Pérez defektje okozta, a mexikói elfékezte magát a célegyenes végén, és a következő egyenesben levált a futófelület a McLarenről. Másodszor a megcsúszó Adrian Sutil miatt jött a safety car, a német nekicsúszott Mark Webber Red Bulljának, amely ezután kigyulladt a pálya mellett.
Folytatás a jövő hét végén Japánban.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:43:13.701 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 4.224 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 4.927 mp h. |
4. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 24.114 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 25.255 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 26.189 mp h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 26.698 mp h. |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 32.262 mp h. |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 34.390 mp h. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 35.155 mp h. |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 35.990 mp h. |
12. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 47.049 mp h. |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 50.013 mp h. |
14. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:03.578 p h. |
15. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:04.501 p h. |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:07.970 p h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:12.898 p h. |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 2 kör h.* |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 3 kör h.* |
20. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 5 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 36 | |
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 24 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (53. kör) 1:41.380 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 8 | 11 | 13 | 272 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 8 | 13 | 195 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 8 | 12 | 167 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 13 | 161 |
5. | Mark Webber | – | 4 | 11 | 130 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 11 | 122 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 72 |
9. | Jenson Button | – | – | 11 | 58 |
10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 7 | 31 |
12. | Adrian Sutil | – | – | 6 | 26 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 7 | 23 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 18 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 402 pont |
2. | Ferrari | 284 |
3. | Mercedes | 283 |
4. | Lotus-Renault | 239 |
5. | McLaren-Mercedes | 81 |
6. | Force India-Mercedes | 62 |
7. | Sauber-Ferrari | 31 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (55 kör, 308.630 km)
KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRI EL.
Egyedül Ricciardo indul a közepesen kemény gumikon, a többiek a szuperlágyakat használják. Vettel lehet az első, aki a pole-ból indulva nyeri meg a Dél-koreai Nagydíjat: három éve Vettel kiesett, tavalyelőtt Hamilton 2., tavaly Webber szintén 2. lett.
A levegő 27, az aszfalt 29 fokos.
A rajtnál Vettel nagyon simán eljött, megőrizte első helyét, és az 1-es és 2-es kanyarból kigyorsítva növelte előnyét Hamiltonnal szemben. Az angol nem tudta támadni, sőt a 3-as kanyar előtt Grosjean megelőzte őt. A 4-esben visszatámadott volna a Mercedes pilótája,de a Lotus agresszívan védekezve megőrizte a 2. helyet.
Hamilton és Rosberg mögé a Ferrarikat megelőzve feljött Hülkenberg. Massa a 3-as kanyarban megpördült a belső íven, visszaesett a mezőny végére – a miatta történt kalamajkában egyik autó sem sérült meg annyira, hogy egyből a boxba kellett volna hajtania.
Az 1. kör végén Vettel, Grosjean, Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Maldonado, Button, Pérez, Webber volt a sorrend.
A 3. körben Webber megelőzte Pérezt, Räikkönen a 4. körben Ricciardo elé került a 3-as kanyar előtti DRS-zónában. Sutil a 3., Button a 4. körben jött ki autója szerelésére, a rajtnál elszenvedett sérülésekről ekkorra derültek ki, hogy nem lehet velük tovább menni.
Vettel az 5. körben 2.7 másodperccel vezetett Grosjean előtt, a francia lerázta Hamiltont. Webber a 6. körben már Maldonadót előzte meg, a 9. helyre jött fel. Hülkenberget Alonso és Raikkönen üldözte közvetlen közelről.
Massa a 7. kör végén kiállt új gumikért, és Alonso is lelassult a szuperlágyakon – mondta szombaton, hogy probléma lesz velük. Räikkönen a 9. körben megelőzte Alonsót a hosszú DRS-zónában, már a Ricciardót megelőző Webber üldözte a spanyolt.
A 9. körben Hamilton és Alonso is a boxba hajtott közepesen kemény abroncsokért. A 10. körben Grosjean, Rosberg és Hülkenberg is szervizelt. Grosjean éppen Hamilton elé jött vissza, de mivel a DRS-zóna érzékelési pontja az egyenesben van (lásd a lenti grafikát), a box kijárata után, a Mercedes DRS-sel támadhatott. Ám Grosjean megvédte a pozícióját.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Hamilton a két Red Bull előtt, Räikkönen összetörte a Lotust |
2. szabadedzés: Hamilton a szuperlágy gumikon is Vettel előtt maradt |
Reakciók: Rosberg visszaszólt Vettelnek: „A saját golyóival foglalkozzon!" |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: Vettel szombatra felgyorsult, az övé a 3. szabadedzés |
Időmérő: Hiába támadott Hamilton, Vettel ezt a pole-t is behúzta |
Reakciók: Alonso: Ezek a szuperlágy gumik nem normálisak |
Vettel és Räikkönen a 11. kör végén állt ki a boxba, a finn Alonso mögé jött vissza. Webber állt az élre, de egy körrel később ő is a boxba hajtott. Di Resta támadta Pérezt, aki túlságosan agresszívan védekezett, és emiatt vizsgálatot indított a sportfelügyelő testület.
A 13. kör végén Vettel, Grosjean, Hamilton, Ricciardo (még nem volt a boxban), Rosberg, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Webber, Button volt az első tíz sorrendje.
Vettel az idén már a 407. körében állt az élen. A második legtöbb körön át Rosberg vezetett ebben az évben, ő 104 kört zárt az első helyen…
Hülkenberg a közepesen kemény gumikon nem volt annyira versenyképes, mint a szuperlágyakon, Alonso, Raikkönen és Webber sorakozott mögötte. Elöl Vettel lassan távolodott Grosjeantól, aki szintén lerázta Hamiltont.
Hülkenberg autója az egyenesekre lett optimalizálva, Alonso nem tudta támadni a Saubert, a német viszont a kanyargósabb részeken magabiztosan megoldotta a védekezést.
Sutilt győzködték, gyorsítson, amire káromkodva reagált, és tragédiának nevezte az autóját.
Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, a többiek vigyáztak jobb első gumijukra, amelyen szemcsésedés jelentkezett. Az angol közeledett Grosjeanhoz, aki szintén gyorsított, és csökkentett Vettellel szembeni hátrányából.
Vettel a 21. körben a verseny leggyorsabb körével (1:44.485) válaszolt. Másfél másodperccel volt gyorsabb, mint Hülkenberg és üldözői. Nagyjából megmaradtak a távolságok az első három között. Rosberg messze volt, és a Mercedestől is messze volt Hülkenberg.
Hamilton jelezte a rádión, hogy a jobb első kereke elfogyott. Felvetették, hogy ugyanaz a szemcsésedés jött elő, mint a többieknél, mire azt mondta, azon ő már túl van, ez a következő, visszafordíthatatlan fázis. A köridőin is meglátszott a probléma, a 24. körben 2.5, a 25. körben 3.4 másodpercet veszített Vettellel szemben.
Räikkönen a 25. körben a boxba ment új, közepesen kemény abroncsokért. Ezzel próbált meg Hülkenberg és Alonso elé kerülni. Hamilton még ment tovább. Hülkenberg a 26. körben kiállt, Webber megelőzte a pályán Alonsót, aki a 6-os kanyarnál hibázott.
Di Resta kicsúszott és feladta a versenyt.
Rosberg megelőzte a lelassuló Hamiltont, de az első légterelő lehajlott a német kocsijáról, nagy szikrákat hányt az egyenesekben. A németnek kellett kijönnie a boxba, Hamiltonnak mennie kellett tovább. Nehezen szedték le az orrkúpot Rosberg autójáról, 22.6 másodperces boxkiállás után ment tovább.
Hamilton már nagyon idegesen panaszkodott, kérdezte, mikor lesznek hajlandóak kihívni kerékcserére. A 29. kör végén került sor a szervizre.
Alonso is kiállt a boxba, Räikkönen és Hülkenberg mögött folytatta, sőt Ricciardo is elé került. Az ausztrált utána hamar megelőzte. Webber a 30. körben állt ki. Az ausztrál Räikkönen mögé jött, éppen Hamilton elé, de a Mercedes hamar megelőzte. Pérez McLarenjéről a 3-as kanyar előtti egyenesben levált a futófelület, jött a biztonsági autó.
A mexikói a célegyenes végén csúnyán elfékezte a kopott gumiját, amely emiatt a sérülés miatt szakadt szét.
Vettel és Grosjean kiállt új kerekekért, akárcsak Webber, aki ráfutott Pérez törmelékeire. A McLaren is kiállt a boxba, eljutott a depóig.
A biztonsági autó mögött Vettel, Grosjean, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Button, Rosberg, Maldonado, Ricciardo, Webber, Sutil, Gutiérrez, Massa, Pérez, Vergne, Bottas, Pic, Bianchi, Van der Garde, Chilton volt a sorrend.
A csapatok újragondolhatják a stratégiákat, 20 kör van hátra, Webber és Ricciardo szuperlágy gumikon halad – a Red Bull pilótája kifogyott a keményebb abroncsokból. Az aszfalt továbbra is 29 fokos.
A 37. körben újraindult a verseny, a pilóták kerékcsere nélkül tervezték, hogy végigmennek. Hülkenberg megelőzte Hamiltont. Webber a megcsúszó Sutillal ütközött, a Red Bull a Szingapúri GP után ismét lángra kapott. Nem érkezett pályabíró, hogy eloltsa az autót.
Újra jött a safety car, Räikkönen előtte még megelőzte Grosjeant a célegyenesben. A következő egyenesben egy városi terepjáró haladt Vettel előtt.
Vettel, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Button, Rosberg, Maldonado, Ricciardo volt az első tíz sorrendje.
Rob Smedley versenymérnök Massának: „Ez nagyon bizarr volt, egy jármű a pályára hajtott anélkül, hogy bárki bármit közölt volna. Jön a biztonsági autó is."
A 40. kör végén indult újra a verseny. Hamiltonnak ez az újraindulás sem sikerült jól, Alonsóval oda-vissza előzgették egymást, de végül a 4-es kanyarban ő került előre, és ott is maradt.
Vettel gyorsan lerázta Räikkönent. Hamilton abroncsai is bemelegedtek, Hülkenberget támadta a 42. körben. Grosjean arra panaszkodik, hogy beszorult Räikkönen mögé. „Használd a DRS-t” – jött a válasz. Ehhez azonban nem volt elég közel csapattársához.
A 10. helyért nagy csatát vívott Maldonado és Gutiérrez, ám a mögöttük Pérezzel szemben védekező Massa rutinból megoldotta a dolgot: fél kör alatt mindenkit maga mögött hagyott, és már pontszerző helyen haladt. Maldonado egy kör alatt négy helyet veszítve a 14. helyre esett vissza, még Bottas is megelőzte.
Hamilton továbbra sem bírt Hülkenberggel, akinek viszont nagyon szemcsésedett a jobb első kereke. A 48. körben a célegyenesben Hamilton előzött, Hülkenberg a hosszú egyenesben visszaelőzte, Hamiltonnak Alonsóval szemben is védekeznie kellett. Button és Rosberg is megérkezett mögéjük.
A Lotusnál Grosjeant „ráuszították” Räikkönenre. A francia azt mondta a rádión, nem tud gyorsabb lenni, mire a mérnök helyett Eric Boullier csapatfőnök szólt be, hogy igenis támadni kell. Nem Hülkenbergtől tartottak, ő 15 másodpercre volt.
Hülkenberg csodálatosan védekezett. A KERS-ről adtak neki tanácsot, mire visszaszólt: „Ne beszélj hozzám, ha fékezek!” Hamilton a Sauber kigyorsításán csodálkozott, nem tudja támadni az egyenesekben. A csapata arra kéri, vigyázzon a jobb első gumikra. Hamilton azt kérdezte, van-e valakinek ötlete, hogyan lehetne megelőzni Hülkenberget…
Az 53. körben Rosberg megelőzte Buttont, akinek visszatámadása a 4-es kanyarban nem volt sikeres.
Grosjean az utolsó három körre utolérte Räikkönent, DRS-távolságon belülre került a frissebb gumikon. Vettelre 1:41.380 perces leggyorsabb köre után rászóltak, hogy vigyázzon.
Ricciardo kiesésével Massa feljött a 9. helyre.
Vettel nyert, Räikkönen legyőzte Grosjeant, Hülkenberg pedig maga mögött tartotta Hamiltont és Alonsót.
ELŐZMÉNYEK
Minden Sebastian Vettel mellett szól a Dél-Koreai Nagydíj előtt: a pole-ból indul, Jongnamban két éve verhetetlen, a legutóbbi három futamot ő nyerte meg a 2013-as idényben. Lewis Hamilton és a Lotus pilótái bíznak a legyőzésében, de Fernando Alonso nagyon pesszimista, míg Mark Webber tíz rajthelyes büntetése miatt a középmezőnyből próbál meg felzárkózni, és már a dobogó is bravúr lenne tőle.
Felhős az idő, de csapadékra nem kell számítani a futam alatt. A Pirelli szerint két kerékcserére lehet számítani.
A pilóták gond nélkül elfoglalták helyüket a rajtrácson. A szervezők 80 ezer nézőre számítottak, ennél azonban jóval kevesebb van. Megint lehet számítani arra, hogy extra közeli felvételeket látunk a közvetítések alatt a nézőkről, ezeken ugyanis nem látszik, mennyire hézagos a lelátó. A helikopteres felvételeket már nem is hiányoljuk.
Az eddigi három Dél-koreai Nagydíj 165 köréből 153-at Vettel töltött az élen.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
7. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
8. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
13. | Mark Webber* | ausztrál | Red Bull-Renault |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
22. | Jules Bianchi** | francia | Marussia-Cosworth |
*Tíz rajthelyes büntetés három megrovás miatt **Három rajthelyes büntetés Di Resta feltartása miatt |
DRS-ZÓNA
Dél-Koreában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve a hármas kanyar előtti hosszú egyenesben. Érdekesség, hogy mindkettőhöz külön mérési pont (DRS detection a grafikán) tartozik, a 3-as kanyar előttihez rendhagyó módon nem az egyenesre fordító a kanyar előtt, hanem után. Aki egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést.