Sebastian Vettel nem szerezte meg a pole pozíciót, elrontotta a rajtot, mégis megnyerte a Japán Nagydíjat, amelyen aranyat ért magabiztossága. A futam elején türelmesen autózott Romain Grosjean és Mark Webber mögött, aztán a két boxkiállás után, a verseny utolsó etapjában a gázra lépett, és megelőzte a franciát. Miután Webber stratégiáját a csapat három kerékcserésre módosította, az ausztrál is mögé került, így megszerezte idei 9., zsinórban 5. győzelmét, és 90 pontosra növelte előnyét Fernando Alonsóval szemben a vb-pontversenyben.
Webber a pole-ból indulva az első kanyarban Grosjean mögé került, és ott is autózott. Ahhoz, hogy legyőzze a Lotus pilótáját, váltania kellett a stratégiában, így átállt három kiállásra, és a végén nem kellett tartalékolnia. Nyomhatta a friss gumikon, és megelőzte a franciát.
Grosjean szenzációs rajtja után a verseny végén a két szék között a pad alá esett, mert sem Webber, sem Vettel taktikáját nem követte, hanem a kettő közöttin ment, és egyik Red Bullt sem tudta maga mögött tartani.
Alonso a negyedik helyen ért célba, megelőzve Kimi Räikkönent. A két világbajnok a hajrában előzte meg Nico Hülkenberget, aki nem volt messze attól, hogy a Dél-koreai GP után ismét negyedik legyen. Hülkenberg csapattársa, Esteban Gutiérrez a 7. helyezésével megszerezte első F1-es pontjait, így a mezőnyből a kiscsapatok pilótáit leszámítva már csak Valtteri Bottas áll pont nélkül.
A Mercedestől Nico Rosberg 4 pontot szerzett, Lewis Hamilton viszont a rajtnál Vettellel koccanva defektet kapott, s bár visszajött a kerékcsere után, végül nem sokáig folytatta, kiesett. A Mercedes a konstruktőr-vb-n tíz ponttal visszaesett a Ferrari mögé.
Folytatás két hét múlva Indiában.
IDE KATTINTVA OLVASHATJA KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT!
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:26:49.301 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 7.129 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 9.910 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 45.605 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 47.325 mp h. |
6. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 51.615 mp h. |
7. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:11.630 p h. |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:12.023 p h. |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:20.821 p h. |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:29.263 p h. |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:38.572 p h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 7 | |
Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 0 | |
Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 0 | |
Leggyorsabb kör: Webber (44. kör) 1:34.587 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 9 | 12 | 14 | 297 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 8 | 14 | 207 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 8 | 13 | 177 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 13 | 161 |
5. | Mark Webber | – | 5 | 12 | 148 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 12 | 126 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 12 | 90 |
8. | Romain Grosjean | – | 4 | 10 | 87 |
9. | Jenson Button | – | – | 12 | 60 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 8 | 39 |
11. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
12. | Adrian Sutil | – | – | 6 | 26 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 7 | 23 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 18 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Esteban Gutiérrez | – | – | 1 | 6 |
17. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 445 |
2. | Ferrari | 297 |
3. | Mercedes | 287 |
4. | Lotus-Renault | 264 |
5. | McLaren-Mercedes | 83 |
6. | Force India-Mercedes | 62 |
7. | Sauber-Ferrari | 45 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (53 KÖR, 307.471 KM)
A rajt előtt a levegő 24, az aszfalt 37 fokos, szép idő van. Ricciardót és Picet leszámítva mindenki a közepesen kemény gumikon rajtol. A Toro Rosso ausztrálja és a Caterham franciája a keményeket választotta.
Az első tízből csak Grosjean és Räikkönen használhat egy új készlet kemény gumit, a többieknek kettő-kettő maradt az időmérőről.
A rajtnál Webber kihasználta a pole pozícióját, szokásától eltérően kiválóan rajtolt, miközben Vettel beragadt. Á német mögül induló Grosjean azonban a jobb oldalon elhúzva a célegyenes végére megelőzte Webbert, így ő fordult elsőként. Utána Webber és Vettel következett. Az első kanyarban ütközött Van der Garde és Bianchi, mindketten kiestek.
Vettelt az első kanyarhoz érve Hamilton is megelőzte, de a két autó még a célegyenesben összeért, és Hamilton a jobb hátsó kerekének defektje miatt visszaesett a mezőny végére. Hamilton húzta rá az autóját Vettelére, mert nem akart nekimenni Webbernek. Az angol a kör végén a boxba is ment új kerekekért.
Az első kört Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Gutiérrez, Button sorrendben zárta az első tíz.
Grosjean tartotta az első helyét, a 4. körben egy másodperces előnye volt, Vettel tartotta a tisztes távolságot Webber mögött. A Red Bull pilótái pénteken felhívták a figyelmet arra, hogy nem szabad közelről követni a másik autót, mert hamar tönkremennek a gumik, és hatalmas előnyben van, aki szabad levegőn autózhat.
Hamilton jelentette a rádión, hogy nagyon rossz az autója. A boxból azt mondták, megsérült a defekt miatt. Vettelnek lassítania kellett, hogy ne legyen túl közel Webberhez a gumik kímélése miatt. Megtehette, mert nagy volt az előnye Rosberggel szemben. Később Webbert is arra kérték, hogy inkább maradjon le Grosjeantól.
Räikkönen a hetedik kör elején a célegyenesben megelőzte Buttont, és visszajött a 10. helyre. Hamilton a kör végén visszament a boxba, és feladta a versenyt. „Bocs, srácok!” – mondta a rádión. „Nem a te hibád, Vettel légterelője szúrta ki a kerekedet” – jött a megnyugtató szándékú válasz.
Rosberg hibázott a 9. kör elején, lefutott az útról, a két Ferrari a sarkára ért.
A 10. kör végén Hülkenberg a boxba állt, korábban Button és Gutiérrez is kint volt. Kemény keverékű abroncsokat kaptak. A 11. körben Webber is érkezett, hátha Grosjean elé tud kerülni.
Massa kerékcseréje után Hülkenberg mögé jött vissza. Buttonnak nem sikerült a szintén szervizelő Räikkönen elé kerülnie.
Grosjean jött is a 12. kör végén, Vettel állt az élre. Rosberg és Pérez is szervizelt (a Mercedes büntetésre számíthat, mert az elinduló német majdnem nekiment Péreznek), Alonso Vettelhez hasonlóan kint maradt. A Lotus gyorsan dolgozott, Grosjean simán Webber előtt maradt.
A 13. körben Alonso jött ki a boxba, Vettel kint maradt. Pérez visszaesett Button mögé, de a friss gumikon gyorsan megelőzte. Vettel a 14. körben szervizelt, a 3. helyre jött vissza. Alonso a Rosberg, Hülkenberg, Massa négyes mögött folytatta.
Rosberg áthajtásos büntetést kapott, mert a csapata veszélyesen engedte el. Így Hülkenberg előtt csak Grosjean, Webber, Vettel és az első boxkiállását a kemény gumikon későbbre halaszó Ricciardo haladt. Az ausztrált hamar utolérte, és rá is felzárkóztak a Ferrarik.
A 20. kör elején aztán Alonso megelőzte Massát, Hülkenberg továbbra sem bírt Ricciardóval. Mögöttük volt már Gutiérrez, Räikkönen és Pérez is. Hülkenberg végül a 130R, azaz a 15-ös kanyar előtt megelőzte Ricciardót, aki mellett a célegyenesben Alonso is elhúzott.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: A szokásos rutin: Hamilton nyitott az élen |
2. szabadedzés: Vettel máris lehűtötte a kedélyeket a Mercedesnél |
A Red Bull és a Mercedes nagy csatára készül |
Elhunyt María de Villota, a Marussia korábbi tesztpilótája |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: Webberé a 3. edzés Szuzukában, Vettel műszaki hiba miatt csak 9. |
Időmérő edzés: Webber megverte a KERS-telen Vettelt |
Reakciók: Alonso: Mindig ugyanaz történik, senkivel sem tudjuk fölvenni a versenyt |
VASÁRNAP |
8.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Nagy csata alakult ki, Gutiérrez Massát támadta, de sikertelenül, aminek az lett a vége, hogy Räikkönen megelőzte a mexikóit. Ricciardo végül bement a boxba.
Közben elöl Grosjean simán tartotta Webbert és Vettelt, akik a gumik kímélése miatt nem mentek közel az előttük haladóhoz. Webber sorra kapta a motorra vonatkozó Multi-üzeneteket, amelyek egy részét nem értette, legalábbis visszakérdezett. Aztán megértette, mert a leggyorsabb kört futva felzárkózott Grosjeanra, aki az időmérőn használt gumikat használta, míg Webber vadonatújakon száguldott – azaz hiába volt kint korábban az ausztrál, neki volt kevesebb kör az abroncsaiban.
Hátrébb Alonso Hülkenberget, Räikkönen a csapattársáról leszakadó Massát támadta.
Webber a 25. kör végén a boxba állt. 28 kört kell megtennie a gumikon, vagy még egyszer jönnie kell a boxba. Vettel felgyorsult, s közelebb került Grosjeanhoz. Webber Hülkenberg előtt folytatta. Grosjean és a Lotus nem reagált, ragaszkodott a kétkiállásos taktikához. Vettelt arra utasították, hogy támadja a franciát.
Grosjean a 29. kör végén kapta meg az időmérőn megspórolt teljesen friss kemény gumikészletét. Hülkenberg is kiállt. Grosjean 8.3 másodperccel Webber mögött autózott. A 30. kör végén Alonso is kiált, Hülkenberg mögé tért vissza.
Vettel kint maradt, de lassabb volt Grosjeannál. Räikkönen a 31. körben kapta meg utolsó gumikészletét. Massa mögé, Ricciardo és Rosberg elé, a 7. helyre ért vissza a finn. Ricciardót áthajtásos büntetéssel sújtották, mert úgy előzte meg Di Restát, hogy elhagyta a pályát a 130R-ben.
Webber mindent beleadott, távolodott Grosjeantól, aki visszafogta magát, Vettel tempójában autózott (kicsit gyorsabb is volt a címvédőnél), hogy a német előtt legyen a vb-éllovas kiállása után, de ne koptassa el az abroncsait.
Massa letöltötte áthajtásos büntetését a boxutcai sebességhatár átlépéséért, Räikkönen így feljött a 6. helyre Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg és Alonso mögé. A finn 1:35.5-ös körrel közeledett Alonsóhoz, aki két másodperccel lassabb volt nála. A 36. kör végére a finn megérkezett a Ferrari mögé.
Webbert nyugtatgatták, hogy még nincs vége, nyomja nyugodtan a gázt, nyerhet még a boxkiállása ellenére.
A 37. kör végén Vettel a boxba állt. Gyors, 2.4 másodperces kerékcseréje után messze a francia mögé tért vissza. Nyolc körrel frissebb gumikon haladt a német, de három másodperc előnye volt a franciának.
Vettel a leggyorsabb kört futva utolérte Grosjeant, a 40. körben már támadhatta. Nagyon felzárkózott a Lotsura, a célegyenesbe érve támadta is, és megelőzte. Feljött a második helyre Webber mögé, de az ausztrálnak még volt egy kerékcseréje.
Vettel megmutatta, hogy ha kell, előzni is tud a győzelemért, nem csak az élről képes futamot nyerni. Grosjean viszont aggódhatott Webber miatt, az ausztrál gyorsabb volt nála. A 42. kör végén jött a boxba, és utána a közepesen kemény gumikon üldözőbe vette a franciát. 4.2 másodperc volt a hátránya.
Rosberg és Pérez koccant a 9. helyért folyó csatában, a McLaren bal hátsó kereke defektes lett.
Vettel 10 körrel a vége előtt simán vezetett, Grosjeant Webber üldözte, 28 másodperccel mögöttük Hüllkenberget Alonso és Räikkönen követte szorosan. Aztán Gutiérrez, Massa, Rosberg és Ricciardo következett, Rosberg Massát támadta.
Alonso a 46. kör elején a célegyenesben megelőzte Hülkenberget. Egy körrel később ugyanott Webber Grosjeant támadta, sikertelenül. Rosberg viszont megelőzte Massát.
Webber a 49. körben sem járt még sikerrel, kezdtek kopni a közepesen kemény abroncsai. Räikkönen Hülkenberg mögé ragadt be.
Webber aztán az 52. kör elején a célegyenesben már megelőzte Grosjeant, aki hiába húzódott a pálya közepére, az ausztrál bátor manőverrel elhúzott mellette. Räikkönen Hülkenberget a sikánnál megelőzve az 5. helyre került.
A Red Bull kettős győzelmet aratott, Vettel zsinórban ötödször nyert, de mivel Alonso a 4. helyen végzett, a német még nem lett négyszeres világbajnok. A 7. helyen célba érő Gutiérrez megszerezte első F1-es vb-pontjait.
ELŐZMÉNYEK
A japán szurkolók a lelátón hatalmas zászlóval köszöntötték Vettelt, akit az előző futamokon kifütyültek az eredményhirdetéseken – Dél-Koreában talán csak azért nem volt így, mert ott alig volt néző…
Rádióüzenet Massa rajtrácsra vezető köréről: „Valami nem jó a kormánnyal, azt hiszem.” Nem indul jól a brazil futama.
Az is nagy kérdés, sikerült-e megjavítani Vettel KERS-ét úgy, hogy az ne szálljon el ugyanúgy a verseny alatt, ahogy az időmérőn. A Red Bull a 3. szabadedzésen az energia-visszanyerőt szerelte, rendbe is hozta az időmérőre, amelyen ismét elromlott.
Mark Webber idei első pole pozícióját szerezte meg, és az idén először versenyt is nyerhet. A Red Bull vezetői engedik a csatát a két pilóta között, az ausztrál visszavághat Sebastian Vettelnek, aki Malajziában a csapat utasítása ellenére előzte meg, és vette el tőle a győzelmet. Ha a német nyer, és a 8. helyről rajtoló Fernando Alonso nem végez az első nyolcban, máris négyszeres világbajnok.
A Japán Nagydíjra három versenyző kapott rajtbüntetést. Charles Pic és Jules Bianchi tíz-tíz rajthelyes visszasorolást hozott magával Dél-Koreából, míg Adrian Sutil váltócsere miatt öt rajthellyel került hátrébb. Az F1-es büntetésekre vonatkozó furcsa szabály miatt Sutil a másik két pilóta mögül rajtol, annak ellenére, hogy bőven előttük zárta az időmérőt, és kisebb büntetést is kapott – az F1-ben azonban a büntetések kiszabásának időrendje dönt, és ezúttal az járt a legrosszabbul, aki a legutolsó büntetést kapta.
Ám Pic nem úszta meg ennyivel, a Caterham pilótája a Dél-koreai Nagydíj után a szuzukai időmérőn is piros lámpa ellenére hagyta el a boxutcát, amiért már úgy büntették, ahogy eddig senkit sem: Emanuele Pirro és a többi sportfelügyelő a verseny előtt szabott ki rá boxutcai áthajtásos büntetést, amit az első öt körben le kell töltenie.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
20. | Charles Pic* | francia | Caterham-Renault |
21. | Jules Bianchi* | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Adrian Sutil** | német | Force India-Mercedes |
*három megrovás miatt 10 rajthelyes büntetés | |||
**váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés |
DRS-ZÓNA
Japánban csupán egy DRS-zóna lesz a hétvégén, mégpedig a célegyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőponton (DRS detection a grafikán), a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a zónában.