Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíj csonka délelőtti edzésén teli tankkal autózva a 18. legjobb köridőt érte el, aztán délután megmutatta, hogy még mindig ő az úr az F1-ben. A kemény és a közepesen kemény abroncsokon is az övé volt a legjobb köridő, utóbbin úgy, hogy az első három mért körét „elszórakozta". Elég Mark Webber szavait átfutni a négyszeres világbajnok német formájáról.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Köd, helikopterrejtély, Alonso-elsőség a bizarr edzésen |
2. szabadedzés: Vettel az élen, Kovalainen Grosjean előtt Austinban |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli tartja magát az első Amerikai Nagydíjra választott abroncsaihoz, és ezúttal is a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja Austinba. |
IDŐJÁRÁS. Az őszi texasi átlagnál melegebb idő van Austin környékén, a szokásos 22 fok helyett akár 28 fokig is felszökhet a hőmérséklet a kora délutáni órákban. A Karibi-öböl felől a pálya felé azonban felhőzóna közelít, amely sebességétől függően szombat délután és vasárnap reggel bármikor megérkezhet. Ezek szerint csak az időmérő lehet esős. |
„Seb nagyon jó kört futott, méghozzá a negyedik kísérletére. Sajnos ez azt jelenti, hogy nem hozta ki a legjobbat a gumikból, bőven van még bennük tartalék – mondta az utolsó előtti versenyére készülő ausztrál, akli a legutóbbi három időmérőből kettőn legyőzte csapattársát. – Persze ez csak nekünk sajnos, neki nem. Az időmérőn megpróbálok versenyre kelni vele. Abu-Dzabiban nem volt boldog az időmérő után, de aztán jött a verseny, és kivégzett minket. csak arra törekszem, hogy tiszta szombatom és vasárnapom legyen, ezzel lehetek leginkább a csapat hasznára."
Vettel esetleges vasárnapi győzelme esetén Austin kipipálásával az idei nagydíjhelyszínek közül csak a Hungaroringen maradna nyeretlen. Az edzésnapjáról elmondta, hogy minden rendben ment, a gumik tartósnak tűnnek, és annak ellenére, hogy udvariasan felsorolta, kiktől tart a hétvégén, természetesen a győzelem a célja – mi más lenne?
Lewis Hamilton a negyedik legjobb lett pénteken, de nagyon örült annak, hogy kicserélték a kasztniját, miután csütörtökön felfedezték, hogy sérülés van rajta, ami szerepet játszhatott az elmúlt hetekben látott gyengélkedésében.
„A hosszú menetben jobb volt a kocsi, mint korábban, remélem, a versenyen, teli tankolva is hasonló lesz, és ez a hétvége már jobban sikerül, mint az előzőek – mondta Hamilton, aki még így sem biztos benne, hogy kizárólag az autójának volt betudható a formahanyatlása. – Nem tudom, és nem is érdekel már, ez a múlt, és inkább a jövőbe tekintek. Van még két verseny, ezeken jól kell szerepelni. Nem tudom, mi lehetett, de az a repedés nem segített. Mit repedés? Lyuk volt a kasztnin!"
A nap hőse a második szabadedzést az 5. helyen záró, Romain Grosjeant két tizedmásodperccel megelőző Heikki Kovalainen volt, a csütörtökön sikeres hátműtéten átesett Kimi Räikkönent pótló finn nem is kezdhette volna jobban lotusos beugrását, egy körön és a hosszabb menetek során is versenyképesnek tűnt, három, kiscsapatnál töltött év után hamar felvette a ritmust.
„Nagyon sima landolás volt a Lotusnál, minden rendben volt, a beállításokat mindjárt az elején eltaláltuk, csak finomhangolni kellett és a gumikra fektethettük a hangsúlyt. Néha rossz gombot nyomtam a kormányon, de egyébként nagyon erős alapról várjuk a szombati folytatást, remélem, tovább javul a kocsi. A gyakorlat nem sokban tér el más csapatokétól, és az is segít, hogy az idén már többször dolgoztam a Renault rendszerével" – mondta Kovalainen.
A német Auto Motor und Sport szerint a Lotus-istálló vezetői hét pilóta nevét írták fel a listájukra, amikor kiderült, hogy Kimi Räikkönen hátát csütörtökön megműtik, és a finn lemondta a szereplést az idény utolsó két versenyéről. Kovalainen mellett Hülkenberg, Michael Schumacher („Jó móka lett volna" – mondta Gerard Lopez csapattulajdonos) és Davide Valsecchi elég sajtót kapott, de a német szaklap szerint Pastor Maldonado, Kobajasi Kamui és Rubens Barrichello is meghívót kapott volna, ha Kovalainen is nemet mond. Valsecchi mindenesetre pénteken nem rejtette véka alá a véleményét.
„Ez számomra hatalmas csapás, igazi tragédia. Mérges vagyok, hogy Kovalainent választották helyettem, annak ellenére, hogy nem nagy bajnok, öt éve nem ért el jó eredményt. Ha Hülkenberget vagy Maldonadót választották volna, megérteném, de ez..." – panaszkodott a GP2 2012-es bajnoka.
Az olaszt valószínűleg élete lehetőségétől fosztották meg, és sokan együtt éreznek vele, sőt, furcsállják, hogy a csapat az első 17 versenyre elcipelte magával, Räikkönennel ellentétben állítólag neki kifizette a – sokkal alacsonyabb – bérét, de amikor be lehetne dobni a mély vízbe, nem teszik meg.
A Formula–1-es csapatok műszaki vezetői szerint jövőre véget ér a sportág szinte makulátlan megbízhatóságnak örvendő időszaka. Sokan a jelenlegi F1 egyik hátrányaként róják fel, hogy hiányzik a kiesések miatti bizonytalanság, ami fokozná az izgalmat. Számukra mindenképpen kecsegtetőnek hatnak a topcsapatok technikai vezetőinek véleményei. „A mostani autók sok év evolúciói, nem csoda, hogy sikerült minimálisra csökkenteni a műszaki hibák számát. Jövőre sokkal komplexebb autók indulnak, talán ezen dől majd el a vébé" – mondta Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója. „El tudom képzelni, hogy a következő idény első felét a műszaki hibák határozzák meg. Az autók nagyon átalakulnak, megsokszorozódik a meghibásodások lehetőségének száma" – tette hozzá Pat Fry, a Ferrari technikai vezetője, míg Sam Michael, a McLaren sportigazgatója tovább ment: „A szimulátorok és a tesztpadok, valamint az, hogy egy évtizedig ugyanazokat a motorokat használtuk, azt eredményezték, hogy alig voltak kiesések technikai hibák miatt. Jövőre, sőt az azt követő években is hatalmas változásra lehet számítani ezen a téren." |
Persze Kovalainen teljesítményét látva jól döntött a Lotus vezetősége, s a csapat mérnökei a nap végén nem győzték dicsérni a finnt. Sokkal aggasztóbb a csapat számára, hogy még mindig nem véglegesítették a Quantum befektetőcsoporttal felvázolt együttműködést, és Gerard Lopez tulajdonos azt mondta, kezdenek kifutni az időből.
„A Quantum Abu-Dzabiban saját elhatározására jelentette be, hogy megkötöttük az üzletet, de ez nem igaz. Vannak lehetőségeink, hogy a megfelelő irányba induljunk el, a Quantum is közéjük tartozik, de még semmi sem biztos – mondta Lopez. – Egyelőre elvagyunk, de nem várhatunk örökké, vagyis nagyon kevés időnk van. A csapat jövője nem ezen múlik, az mindenképpen biztosítva van."
Fernando Alonso remekül kezdte a hétvégét, az első szabadedzést az élen zárta, de a másodikon visszaesett a 10. helyre, ahol a korábbi versenyek szabadedzésein is szerepelni szokott. A lényeg, hogy nem fájt már a dereka, jól érzi magát az abu-dzabi problémák után.
„Semmi gondom nem volt az autóban, úgy éreztem magam, mint bármikor máskor, jól van a derekam. A pálya sokkal jobb, mint tavaly, amikor annyira új volt az aszfalt, hogy tele volt olajjal a pálya. Az idén jobb a tapadás, és a gumik sem kopnak, ami nem csoda, hiszen a Pirelli nagyon óvatosan választotta ide a keverékeket" – mondta Alonso.
A nap krónikájához tartozik, hogy Jenson Buttonnak három rajthelyes büntetéssel kell számolnia, mert az első szabadedzésen akkor előzött, amikor a piros zászlót lengették, és ez szabálytalan, veszélyes vezetésnek minősül.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.305 | átlag: 203.964 km/ó | 35 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:37.420 | 0.115 mp h. | 37 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:37.785 | 0.480 | 38 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37.958 | 0.653 | 38 |
5. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:38.073 | 0.768 | 41 |
6. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:38.229 | 0.924 | 40 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:38.254 | 0.949 | 40 |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:38.255 | 0.950 | 33 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.269 | 0.964 | 34 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:38.461 | 1.156 | 33 |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:38.719 | 1.414 | 31 |
12. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:38.938 | 1.633 | 37 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:38.941 | 1.636 | 31 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.246 | 1.941 | 28 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:39.410 | 2.105 | 34 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:39.512 | 2.207 | 37 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.579 | 2.274 | 36 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:39.784 | 2.479 | 33 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:40.376 | 3.071 | 39 |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:40.563 | 3.258 | 35 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:46.226 | 8.921 | 31 |
22. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:47.009 | 9.704 | 20 |
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:38.343 | átlag: 201.812 km/ó | 16 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.371 | 0.028 mp h. | 25 |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:38.388 | 0.045 | 17 |
4. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:38.532 | 0.189 | 18 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.657 | 0.314 | 21 |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:38.979 | 0.636 | 21 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:39.005 | 0.662 | 17 |
8. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:39.083 | 0.740 | 17 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:39.158 | 0.815 | 17 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:39.200 | 0.857 | 15 |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:39.238 | 0.895 | 13 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:39.256 | 0.913 | 17 |
13. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:39.487 | 1.144 | 18 |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:39.699 | 1.356 | 15 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:39.836 | 1.493 | 15 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.863 | 1.520 | 19 |
17. | Danil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari | 1:40.065 | 1.722 | 20 |
18. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:40.662 | 2.319 | 21 |
19. | Alexander Rossi | amerikai | Caterham-Renault | 1:41.399 | 3.056 | 21 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:41.605 | 3.262 | 19 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:42.054 | 3.711 | 19 |
22. | Rodolfo González | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:43.716 | 5.373 | 17 |