A legmeggyőzőbb teljesítményt a gyári Mercedes nyújtotta, Lewis Hamilton keddi balesetétől (amelyet az első légterelő törése okozott) eltekintve probléma nélkül körözött az istálló, s közel 1400 kilométert tettek meg a pilótái. Nico Rosberg pénteken versenyszimulációt is teljesített, s még úgy is az övé lett a legtöbb kilométer a gyakorláson, hogy az utolsó nap második felére átadta az autót Lewis Hamiltonnak.
MERCEDES | 3874 |
FERRARI | 1966 |
RENAULT | 668 |
A W05-ös az első perctől fogva remekül működött, a hajtómű minden várakozást felülmúlóan ment, így rengeteg adatot lehetett gyűjteni róla, amelyeket elemezgethetnek a mérnökök a bahreini teszt előtt. Senki más nem ismeri úgy az autóját, mint a brackleyi csapat, a jelek szerint a február 19-én kezdődő második teszten már tényleg el lehet kezdeni a valós teljesítmény megismerését.
Mert itt még tényleg minden a kilométerekről szólt, nem a kilométer/órákról. Persze a köridők is sokat jelentenek, de csak mentális okokból, és még a szaksajtó is azokba kapaszkodva számolhat be egy-egy tesztnapról.
A Mercedes vb-esélyessé való kikiáltásával még várjunk, hiszen három másik csapat használ Mercedes-motort, s ezek közül a McLaren a pályán régi önmagát idézte: annak ellenére, hogy csak szerdán kezdte el a körözést, alig maradt el kilométerben a Ferraritól. Jenson Button szerdai és Kevin Magnussen csütörtöki körideje pedig csak megerősíti azok véleményét, akik az ezüst gépet a pálya széléről figyelve azt mondták, az autó sokkal stabilabb, mint a tavalyi – pedig csak szigorítottak az aerodinamikára vonatkozó szabályokon...
A McLaren abból a szempontból is terítékre került, hogy a hátsó felfüggesztése miatt néhány csapat az FIA-hoz fordult, hiszen az istálló úgy használja a lapos szakasszal ellátott rudakat aerodinamikai haszonszerzésre, mint ahogy eddig senki sem.
A turbómotorok hangja
A McLarenhez képest is még elégedettebbek lehetnek a Williamsnél, Grove-ban ugyanis a lehető legjobb ütemben váltottak a Renault-motorokról a Mercedesekre. Felipe Massa lenti nyilatkozatából is árad, hogy a Williamsnél nagy a derűlátás, és a csapat is nagy hasznot húzhat az újrakezdés reményétől feltüzelt, a Ferrari információit a csapattal szívesen megosztó brazil szerepvállalásából.
A Ferrari szereplését nagy várakozás előzi meg, de azzal, hogy a pozitív hírek a Mercedesről szóltak, a rossz hírekért pedig a Red Bull volt a felelős, kissé a háttérbe szorult a Scuderia. Pedig az első nap legjobbja Kimi Räikkönen volt, míg Fernando Alonsónál csak Rosberg futott több kört. Az F14 T kétszer is leállt a négy nap alatt, de 1111 kilométerével a Ferrarinak cseppet sincs oka szégyenkezni, a jerezi házi feladatot Maranellóban is kipipálhatják.
A Ferrari-motorokkal a Sauber is 700 feletti kilométert teljesített, de a svájciak új fékrendszere közel sem volt tökéletes, és Esteban Gutiérrez, valamint új csapattársa, Adrian Sutil is kicsúszott. A bahreini folytatás előtt Hinwilben is sok lesz a tennivaló.
A harmadik ferraris csapat, a Marussia kétnapos késéssel érkezett, csütörtökön pedig délután kezdhette el a tesztet, mért kör nélkül. De még így is messzebbre jutott, mint a világbajnok istálló.
MERCEDES | Nico Rosberg | 832 | Lewis Hamilton | 535 | 1368 |
FERRARI | Fernando Alonso | 766 | Kimi Räikkönen | 345 | 1111 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 717 | Jenson Button | 367 | 1084 |
WILLIAMS | Felipe Massa | 588 | Valtteri Bottas | 185 | 774 |
SAUBER | Adrian Sutil | 456 | Esteban Gutiérrez | 265 | 721 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 212 | Nico Hülkenberg | 75 | 646 |
Daniel Juncadella (tesztpilóta) | 358 | ||||
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 239 | Marcus Ericsson | 53 | 336 |
Robin Frijns (tesztpilóta) | 44 | ||||
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 199 | Danyiil Kvjat | 39 | 239 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 110 | Max Chilton | 22 | 132 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 48 | Daniel Ricciardo | 44 | 92 |
A teszt egyértelmű csalódása a Red Bull-istálló volt. A legutóbbi négy világbajnokságot megnyerő osztrákok négy nap alatt 21 kört, azaz 92 kilométert tettek meg, így alig-alig jutottak használható információhoz az autóról és bonyolult motorjáról. Az egyetlen, amit megtudtak a gépükről, hogy alapvető hiba van benne: a hajtómű nem fér el úgy a motortérben, hogy annak hűtését meg lehessen oldani.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Az új energiaátalakítók háromszor akkora hűtést igényelnek, mint a tavalyiak, és bár a tervezést a Red Bull a Renault mérnökeinek felügyelete és jóváhagyása alatt végezte, valami mégsem stimmelt, az autó nem működött megfelelően.
Az RB 10-es hátsó részét emiatt újra kell tervezni és építeni, s problémát okozhat, hogy már nincs Adrian Newey technikai igazgató mellett három, nagyon fontos szakember: Peter Prodromou a McLarenhez, Mark Ellis és Giles Wood a Mercedeshez szerződött, márpedig most mindannyiukra nagy szükség lenne a gyors megoldáshoz.
Dietrich Mateschitz, a Red Bull (és a szintén Renault-motort használó Toro Rosso) tulajdonosa jó vezérként az első hét hibái ellenére is töretlenül hisz a felemelkedésben, és az ötödik világbajnoki cím megszerzésében. Úgy véli, a csapat a távozók nélkül is meg tudja oldani a feladatát.
„Derűlátó vagyok, mert tudom, milyen jó lesz az autó akkor, ha elmúlnak a kezdeti gondok vele. Az igazság úgyis Melbourne-ben derül ki – mondta Mateschitz a Salzburger Nachrichtennek. – Nem aggódom. A tesztelés előtt nagyjából felkészültünk rá, hogy gondok lehetnek az új hajtóművel. A Renault-val közösen megpróbáljuk megjavítani az autót a bahreini tesztig, aztán majd meglátjuk, mi lesz. Egy ilyen hiba a felkészülés első hetében nem jelenti azt, hogy elbuktuk a világbajnokságot, legfeljebb keményebben kell dolgoznunk, hogy utolérjük a riválisainkat. A Renault rendben lesz, csak az a kérdés, mikor."
Mateschitz elmondta, egy pillanatra sem becsültre le a riválisokat, a Ferrari és a Mercedes remek munkát végzett. Rob White, a Renault sportigazgatója elismerte, hogy a gyártó versenyt fut az idővel.
„Hosszú listánk van a teendőinkről, mit kell tennünk Bahreinben, amit Jerezben nem sikerült megvalósítanunk. A következő lépés a problémák gyökerének felkutatása lesz, aztán megtaláljuk a megoldást is, és Szahírban már normális tesztünk lehet" – mondta White.
A Renault három csapattal volt jelen Jerezben, a Lotus ugyanis előre jelezte, hogy kihagyja ezt a tesztet. Ha a Red Bull szenvedését tekintjük, nem feltétlenül hoztak rossz döntést. Az enstone-i istállóról az is kiderült, hogy némi késéssel ugyan, de befizette az idei szezon nevezési díját, s így tett a Marussia is. Azaz hivatalos, hogy teljes a mezőny.
A PILÓTÁK VÉLEMÉNYE AZ ELSŐ TESZTHÉTRŐL
Lewis Hamilton (Mercedes): – Fantasztikus teszt volt! Az autó megbízható, rengeteget köröztünk, ez a legjobb hír. Nem figyelünk másokra, csak azokra az adatokra, amelyeket gyűjtöttünk.
Nico Rosberg (Mercedes): – Ne kérdezzenek a sebességről, nem tudjuk, ebből a szempontból hol állunk. A kocsi megbízhatósága eddig jónak tűnik, és a legfontosabbat, hogy sok kilométer kerüljön a kocsiba, teljesítettük. Az autó közel sem érte el a képességei határát, és mi, pilóták sem igyekeztünk annyira.
Fernando Alonso (Ferrari): – Nem érzem visszalépésnek az új autókat. Kisebb erők hatnak ránk, de ugyanúgy a határon kell autózni velük, és a kormányon is több nyomógombot kell majd használni. A gyors kanyarokban és kigyorsításkor jobban kell figyelni. Ami a hangot illeti, tavaly sem azt élveztük. Ez még mindig az autóversenyzés csúcsa.
Daniel Ricciardo (Red Bull): – Az idő velünk van. Van két hetünk, ami jó hír, a csapat ugyanis képes megoldani az ilyen helyzeteket. Még nem kezdődött el az idény, nem veszítettünk egy pontot sem. Persze nem gyűjtöttünk elegendő kilométert a pályán, de amikor vezettem a kocsit, úgy éreztem, hogy jó lesz.
Jenson Button (McLaren): – Én élvezem a kocsi vezetését, nagyon erős a motor, a gázadásra igazi bikaként reagál a kocsi. Úgy érzem, mintha ez lenne a legerősebb motor, amelyet valaha vezettem. Nem az összes lóerő, hanem a kanyarokból kijövet érzett erő tekintetében. Nagyon érdekes.
Felipe Massa (Williams): – Nagyon elégedett vagyok a váltással, a Williams profi csapat, minden adva van hozzá, hogy jól szerepeljünk. A teszten nem minden sikerült úgy, ahogy szerettük volna, kisebb hibák miatt sok időt kellett a garázsban tölteni, de ez természetes. Ha másokat megnézünk, még kifejezetten jól is állunk, elégedett vagyok az autóval, a motorral, mindennel.
Valtteri Bottas (Williams): – Nagyon élvezetes ezzel az autóval menni, egy szavunk sem lehet, mert erős a kocsi. Tényleg változtatni kell a vezetési stíluson, és a beállítás is más lesz a mérnökök számára.
Kobajasi Kamui (Caterham): – Nem aggódom, az elmúlt években a Renault volt a legsikeresebb gyártó. Már a teszt előtt is mondták, hogy kissé el vannak maradva a tervezett ütemtől, ezért nagyon meg sem lepődtünk. Sok kilométer hiányzik a tervezetthez képest, de ezzel a Red Bull is így van. Össze kell fognunk, hogy a következő két hétben kikecmeregjünk ebből a gödörből.
Esteban Gutiérrez (Sauber): – Kicsit olyan érzésem van a géppel, mintha visszatértem volna a GP3-ba, a motor nehéz az autóhoz képest. Természetesen sokkal erősebb ez a kocsi, nagyon jó vezetni, és a nyolc sebességi fokozatban gyorsan válthatsz.
Adrian Sutil (Sauber): – Ezekkel a motorokkal már nem a fordulatszám a mérvadó. A V8-as motornál 15 és 18 ezer között volt a fordulatszám, míg itt a sok fokozat miatt mindig alacsonyan van, és szinte sohasem pörgetjük ki a motor. Az egyenesekben esélytelen, hogy leszabályozzon a limiter, akár 400 kilométer per óráig is gyorsulhatnánk.
1. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:23.276 | a 3. napon |
2. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:23.700 | 3. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:23.952 | 3. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.165 | 2. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:24.812 | 2. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:25.344 | 2. |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.495 | 3. |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.588 | 2. |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:26.096 | 3. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:28.376 | 2. |
11. | Daniel Juncadella | spanyol | Force India-Mercedes | 1:29.457 | 4. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:29.915 | 3. |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:30.161 | 3. |
14. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:32.222 | 4. |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:33.270 | 2. |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:37.975 | 2. |
17. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38.320 | 2. |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:43.193 | 4. |
19. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:44.016 | 4. |
20. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:45.374 | 4. |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | idő nélkül | |
22. | Robin Frijns | holland | Caterham-Renault | idő nélkül |
F1-ES, TESZT, JEREZ, A 4. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:28.229 (86 kör)
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:29.145 (115)
3. Juncadella (spanyol, Force India-Mercedes) 1:29.457 (81 kör)
4. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:30.806 (110 kör)
5. Hamilton (brit, Mercedes) 1:30.882 (41 kör)
6. Bianchi (francia, Marussia-Ferrari) 1:32.222 (25 kör)
7. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:36.571 (69 kör)
8. Rosberg (német, Mercedes) 1:36.951 (91 kör)
9. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:43.193 (54 kör)
10. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:44.016 (9 kör)
11. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Reanult) 1:45.374 (7 kör)
F1-ES TESZT, JEREZ, A 3. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:23.276 (52 kör)
2. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:23.700 (47)
3. Hamilton (brit, Mercedes) 1:23.952 (62)
4. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:25.030 (40)
5. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:25.495 (58)
6. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:26.096 (17)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:29.915 (30)
7. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:30.161 (34)
Frijns (holland, Caterham-Renault, 10 kör), Chilton (brit, Marussia-Ferrari, 5) és Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault, 3) nem futott mért kört.
F1-ES, TESZT, JEREZ, A 2. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:24.165 (43 kör)
2. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:24.812 (47)
3. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:25.344 (35)
4. Rosberg (német, Mercedes) 1:25.588 (97)
5. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:28.376 (37)
6. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:33.270 (53)
7. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:37.975 (11)
8. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:38.320 (8)
F1-ES TESZT, JEREZ, AZ 1. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:27.104 (31 kör)
2. Hamilton (brit, Mercedes) 1:27.820 (18)
3. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:30.072 (6)
4. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:33.161 (10)
5. Vergne (francia,Toro Rosso-Renault) 1:36.530 (15)
6. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:42.257 (7)
Vettel (német, Red Bull-Renault, 3 kör) és Ericsson (svéd, Caterham-Renault, 1 kör) nem futott mért kört