Lewis Hamilton délután a lágy gumikon a leggyorsabb volt (Fotók: Action Images) |
Lewis Hamilton volt a Formula–1-es idény első tesztnapjának főszereplője: a Mercedes angol pilótája az első szabadedzésen fél kört sem tett meg, amikor leállt az autója, így ki kellett hagynia a tréninget. Aztán kiderült, hogy nincs súlyos baj a kocsijával, a második edzésen rövid alkalmazkodás után a lágy gumikon a mezőny leggyorsabbja volt.
Elkezdődött: Alonso az élen, Hamilton leállt, az egyik Lotus el sem indult A Ferrari spanyolja mögött Button és a két Williams zárt • A Red Bull viszonylag jól ment. |
Hamilton az élre száguldott Melbourne-ben A Mercedes elindult, és gyors volt a 2. melbourne-i szabadedzésen • Grosjean kicsúszott a Lotusszal. |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
FORMULA-1 2014, ADATBANK Csapatbemutatók, tesztek, rajtlista, versenynaptár – minden egy helyen a 2014-es idényről. |
Eső nélkül is kaotikus lenne az új F1, hát még így – újdonságok 2014-ben |
Alonso hat, Hamilton hét, Vettel tíz kiesőt jósol vasárnapra |
Az összes pilóta várakozása az Ausztrál Nagydíj előtt |
A 2014-es idény szurkolói szoftvere - kattintson és töltse le! |
„Jó lett volna az első edzésen is menni, de a második mindenért kárpótolt. Összességében jó nap volt, ráéreztem a kocsira és a pályára is, jó lehet a folytatás. Kényelmesen érzem magam az autóban – mondta Hamilton. – Nem figyeltem, mit csináltak mások, zavart, hogy a második edzés előtt nem köröztem, és csak az foglalkoztatott, hogy elkapjam a ritmust, ami sikerült is.”
Hamilton elárulta, még mindig nem rajong az új autóért, de elmondta, nem is ez a fontos, hanem hogy a leggyorsabb legyen vele a mezőnyben. Toto Wolff csapatfőnök szerint a szurkolók hamar hozzászoknak majd az autók új hangjához, azok a rajongók, akik kényesek a kocsik hangjára, túlságosan felületesnek tekinthetők.
„Ha csak a hang számítana, még mindegyik autót tizenkét hengeres motorok hajtanák. Ám el kell fogadni, hogy haladunk a korral, és új technológiára van szükség” – mondta Wolff.
A nap legnagyobb meglepetését a Red Bull szerezte, a vb-címvédő a rossz tesztelések után hibái többségét kijavította péntekre, és a két autó 115 kört tett meg – nagyjából egy-egy versenytávot. Nem csoda, hogy Sebastian Vettel és csapata megkönnyebbült a második 90 perc végére.
„Nagyon jó nap volt, hatalmas megkönnyebbülés, hogy a rengeteg munkának, amit a csapat a bahreini teszt óta elvégzett, ilyen jó eredménye lett – mondta Vettel. – Nem voltak súlyos gondjaink, az autók jól mentek, az egyensúly szuper volt. Az időeredmények még nem sokatmondóak, de azért örülök, hogy az élbolyban vagyunk, és nem a mezőny végén. Még messze vagyunk a csúcssebességünktől, de eddig minden rendben.”
Vettel szerint a hétvégéről akkor lehet teljes joggal kijelenteni, hogy sikeres, ha világbajnoki pontokban is megmutatkozik az eredmény. Csapattársa, Daniel Ricciardo viszont úgy véli, máris van minek örülni.
„Arra számítottunk, hogy nagyobb lesz a lemaradásunk. Remélhetőleg nem nő meg szombaton a különbség, s ha egy másodperc körül marad, elégedettek lehetünk, mert sokkal rosszabbra számítottunk – mondta az első Red Bull-os versenyére készülő ausztrál. – Fontos nap ez a pénteki, sokat tanultunk, de azért nem szállhatunk el magunktól. Örülünk, a mai eredmények tovább motiválják a csapatot, hiszen jó úton járunk, s bármilyen nehézségen felül tudunk kerekedni.”
Christian Horner csapatfőnök azt mondta, hogy bár a Red Bull még nem jár a Mercedes és a Ferrari szintjén, elégedett lehet a csapat, és rövidesen közelebb kerül a riválisokhoz. Stefano Domenicali, a Ferrari főnöke úgy vélte, pénteken több csapat is elrejtette valós erejét, nagy fordulatra számít az időmérőn.
A Williamstől a téli tesztek alapján mindenképpen többet várhattunk, mint a délutáni 8. és 12. helyezés. Felipe Massa nem is titkolta, hogy még tartalékol a csapata.
„Próbáltuk megérteni a beállításokat, és a lehető legjobban felkészülni az időmérőre. Még sok tartalék van az autóban – mondta a brazil. – Nem lepett meg, hogy a Mercedes van az élen, és hogy a Ferrari is erős. Szerintem a McLaren és a Red Bull is ott lesz, de remélem, jó eredményt érünk el. A lágy gumik nemcsak egy körön, a hosszabb menetben is nagy előnyt jelentenek.”
Valtteri Bottas arra tért ki, mennyivel jobb Felipe Massával dolgozni, mint tavaly Pastor Maldonadóval. „Az idén többet tanulhatok a csapattársamtól, mint tavaly. Felipe sokkal tapasztaltabb és nyíltabb, mint a korábbi társam, sokkal inkább hajtja, hogy a csapatért tegyen. Minden információt megoszt velem és a mérnökökkel, ez elengedhetetlen az előre lépéshez” – mondta Bottas.
A Ferrari az első edzést az élen zárta Fernando Alonsóval, délután a spanyol a harmadik helyen zárt. Kimi Räikkönen visszafogottabb tempóban autózott, egyszer le is fulladt a boxutcában rajtgyakorlat közben, de miután visszatolták a garázsba, újraindult.
„Bár nagyon stresszes volt az idény első edzésnapja, összességében jól alakult. A csapat jól felkészült, nem volt problémám a kocsival. Az erőviszonyok továbbra sem tiszták, ez csak edzés volt, az időmérőn derülhet ki legkorábban, hol állunk valójában” – mondta Alonso.
A Caterhamnek rémes napja volt, a téli teszteken a legtöbb kilométert teljesítő renault-s csapat pilótái az első edzésen egy-egy kört tettek meg, a másodikra viszont már csak Marcus Ericsson ment ki, de akkor is egy kör jutott neki. Az újonc jobb kezdésre számított, akárcsak Kobajasi Kamui, akinek esélye sem volt arra, hogy autóba üljön délután.
„Nem ideális a kezdés, a bahreini tesztek után sokkal jobbra számítottunk. Az első edzésen az üzemanyag-adagolóval támadt gond, a motortérben kisebb tűz keletkezett. Lehet, hogy meg tudtuk volna oldani, hogy kimenjek a második edzésre, de jobbnak láttuk, ha eltávolítjuk a motort, mindent rendesen a helyére rakunk, hogy legalább szombaton és vasárnap normálisan menjen az autó, az lenne a legfontosabb. Ha sikerül annyira megbízhatóvá tenni az autót, mint az utolsó bahreini teszten, jó versenyünk lehet” – mondta Kobajasi.
A Lotus sem járt sokkal jobban, Pastor Maldonado délelőtt két kört ment, mielőtt füstölő pilótafülkével a boxba hajtott. Délután Romain Grosjean ment ki, neki 12 köre volt, köztük mértek is, de nagyon idegesen viselkedett az autója, a francia az edzés végét a kavicságyban zárta. A francia délelőtt a váltó folyadékának szivárgása miatt ragadt a boxban, a venezuelai esetében délután a motor elektronikájának kábelhálózatával adódtak problémák. Rengeteg tennivalója van az istállónak, amely a Red Bull-lal ellentétben továbbra is egy helyben jár.
A Saubernél is elismerték, hogy problémás tesztnap volt, Adrian Sutil nem használhatta ki a kocsi teljes erejét, míg Esteban Gutiérrezt váltóhiba hátráltatta. A Marussia napja nehezen indult, de a második edzésre kezdett összeállni a kép, és a csapat vezetői elégedetten nyugtázták, hogy jó kiindulási pontot találtak a szombati folytatáshoz. A Toro Rosso párosa annak ellenére nagyon elégedett volt, hogy a két edzésen számtalanszor meglátogatta a bukóteret – a munka javát elvégezte.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:29.625 | átlag: 213.007 km/ó | 37 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:29.782 | 0.157 mp h. | 31 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:30.132 | 0.507 | 28 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30.381 | 0.756 | 41 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:30.510 | 0.885 | 33 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:30.538 | 0.913 | 38 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:30.898 | 1.273 | 32 |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:30.920 | 1.295 | 38 |
9. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:31.031 | 1.406 | 34 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:31.054 | 1.429 | 33 |
11. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:31.060 | 1.435 | 35 |
12. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:31.119 | 1.494 | 31 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:31.283 | 1.658 | 36 |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:32.355 | 2.730 | 36 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:32.468 | 2.843 | 26 |
16. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:32.495 | 2.870 | 36 |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:33.486 | 3.861 | 29 |
18. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:33.646 | 4.021 | 12 |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:34.757 | 5.132 | 29 |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | idő nélkül | 1 |
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:31.840 | átlag: 207.870 km/ó | 20 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.357 | 0.517 mp h. | 23 |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:32.403 | 0.563 | 27 |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:32.431 | 0.591 | 19 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.599 | 0.759 | 26 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.604 | 0.764 | 17 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.793 | 0.953 | 10 |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:32.847 | 1.007 | 28 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:32.977 | 1.137 | 18 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:33.446 | 1.606 | 30 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:33.533 | 1.693 | 23 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:33.855 | 2.015 | 24 |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:34.272 | 2.432 | 27 |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.578 | 3.738 | 7 |
15. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:36.445 | 4.605 | 13 |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:40.859 | 9.019 | 6 |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:46.922 | 15.082 | 4 |
18. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | idő nélkül | 1 | |
19. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | idő nélkül | 1 | |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | idő nélkül | 1 | |
21. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | idő nélkül | 2 |