„Az új autók hangja sz.r – mondta Sebastian Vettel, amikor a sepangi paddockban az új turbómotorok hangjáról kérdezték. – Az Ausztrál Nagydíjon korán kiestem, a boxutca falán figyeltem tovább a versenyt, és halkabb volt az alapzaj, mint egy bárban. Együtt tudok érezni a szurkolókkal, egyetértek velük, hogy nem jó ez így. Az F1-nek lenyűgözőnek kellene lennie, s ehhez a hang tehet hozzá a legtöbbet. Vannak emlékeim arról, amikor hatévesen kimentem egy F1-es szabadedzésre, és a hang fogott meg leginkább, még a föld is beleremegett abba, ha elment mellettünk egy autó. Ez már nincs többé így."
Az új motorokban a turbó a kipufogógázokat használja fel a turbinájának felpörgetésére, és ez a kipufogóhang elnyelésével jár együtt. Vettel elmondta, beszélt már erről Bernie Ecclestone-nal is. Jenson Button viszont azt mondta: akinek nem tetszik a mostani formula, keressen másik versenykategóriát.
PÉNTEK |
3.00–4.30: 1. szabadedzés |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
10.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
„Ha nem tetszik, el lehet menni másik sorozatba. Nem hiszem el, hogy valamelyik pilótának a motorok hangja vagy az autók kinézete a legnagyobb szívfájdalma. Minket csak az érdekel, hogy elsőként érjünk a célba. Ha legyőzöd a világ legjobb pilótáit, nem fog már érdekelni a hang vagy a külső" – fogalmazott Button, amikor Vettel szavait idézték neki.
Vettel véleményében sokak szerint a Red Bull rossz tesztsorozatának és az első futamon történt kiesésének is szerepe van. Csapattársa, Daniel Ricciardo, aki második lett Melbourne-ben, mielőtt kizárták, szintén nem panaszkodik a hang miatt.
„Ha padlógázt nyomsz, ugyanúgy nem hallasz semmi mást, csak a motort, mint ezelőtt. Szerintem teljesen rendben van a hang, persze más, mint eddig, de könnyen meg lehet szokni. Még jó is, hogy így valószínűleg csak életünk későbbi szakaszában szenvedünk majd a halláskárosodástól" – mondta Ricciardo.
A sepangi pálya igazgatója szintén az új hanghatás jó oldalát kereste, és meg is találta.
„A csendesebb motor, amely az ellentéte annak, amit korábban sokan a motorsporttal azonosítottak, nem feltétlenül rossz. Gondoljunk azokra a szülőkre, akik azért nem hozták el eddig a gyerekeiket a futamra, mert attól féltek, hogy halláskárosodást szenved a gyerekük. Most jöhetnek, és együtt élvezhetik a versenyt" – mondta Razlan Razali.
A helyszín: Sepang, Kuala Lumpur A pálya hossza: 5543 méter Kanyarok száma: 16 (5 bal és 10 jobb) A verseny hossza: 58 kör (310.408 km) Gumitípusok: Kemény, közepesen kemény |
Körrekord: 1:32.582 (Fernando Alonso, Renault, 2005) Tavalyi pole pozíció: 1:49.674 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:39.199 (Sergio Pérez, McLaren) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Mark Webber (Red Bull), 3. Lewis Hamilton (Mercedes) |
Eddigi versenyek Sepangban: 15 Győzelmek a pole-ból: 8 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Fernando Alonso (2012) 8. |
Kimi Räikkönen nem foglalt állást a kérdésben.
„Nem érzek nagy különbséget az autók között, számomra sokkal nagyobb változás, hogy új csapathoz szerződtem. Nem hiszem, hogy túl kellene dramatizálni a helyzetet" – mondta Räikkönen.
RED BULL
A csapat gőzerővel készül Daniel Ricciardo Ausztrál Nagydíjról történt kizárásának fellebbviteli tárgyalására. A pilóta elmondta, semmit sem tudott róla, hogy csapata az FIA-val vitázott arról Melbourne-ben, melyik üzemanyagáramlás-mérőt használja a futamon az istálló.
„Fogalmam sem volt, mi van a háttérben. Persze a verseny alatt figyeltem a mérnököm utasításait, mikor vegyek vissza, mikor spóroljak, de a szenzorról folyó vita nem az én ügyem. Nem jó, hogy kizártak, de elégedett vagyok magammal, mert amit tudtam, megtettem" – mondta Ricciardo.
MERCEDES
Az első futamot megnyerő csapatnál nem győzik hangsúlyozni, hogy vigyázni kell, nem szabad elkényelmesedni a teljesítménybeli fölény miatt. Lewis Hamilton abban bízik, hogy a kiesését okozó problémákat megoldotta az istálló, s erre utal, hogy bejelentették, az angol ugyanazzal a motorral versenyez Sepangban, amelynek hibája miatt kiesett az Albert Parkban.
FERRARI
A csapat a minap arról számolt be, hogy Kimi Räikkönennek az új elektronikai vezérlésű fékkel vannak gondjai, ezért nem volt olyan gyors az idénynyitón, mint Fernando Alonso. Csakhogy ezt cáfolta a finn Malajziában. „Nem tudom, honnan vették, hogy a fékekkel van gond, ez nem igaz. A rendszer jól működik, inkább az autó megfelelő beállításait nem találjuk még. A fejlesztések érkezése segíthet ennek megoldásában, és ha egyszer megjönnek az új elemek, jobban fogom érezni a kocsi elejét" – mondta Räikkönen.
LOTUS
Biztató a csapat számára, hogy az Ausztrál Nagydíjnál csak jobb lehet a helyzet, hiszen a melbourne-i hétvége egy teszt volt a Lotus számára, és nem sokkal működött jobban az E22-es, mint a bahreini gyakorlásokon. Pastor Maldonado csütörtökön Sepangban nem is tudott arra válaszolni, miben változott meg az F1 2014-ben („Még nem ültem annyit az autóban, hogy ezt meg tudjam mondani."), míg Romain Grosjean megfogadta, próbál több türelemmel hozzáállni, mint Melbourne-ben, ahol az edzések során a rádiós beszélgetések során hol hörögve, hol siránkozva szidta a négykerekűjét.
McLAREN
A dupla dobogójával a konstruktőr-vb élére álló csapat számára minden szép és jó az első futam után, nem csoda, hogy Ron Dennis a szószólója annak a csoportnak, amely szerint a Mercedest előbb-utóbb utol fogják érni a riválisok. Jenson Button mellett Kevin Magnussen is remek pilóta, ezzel a párossal ismét tényező a wokingi csapat az F1-ben.
FORCE INDIA
Bár Bernie Ecclestone azt mondta, az idény legnagyobb meglepetését a Force Indiától várja, az alakulat elmaradt a várakozásoktól Melbourne-ben, és egyelőre semmi jel sem utal arra, hogy a dobogóért küzdhetne. Ám egy futamból nem lehet kiindulni, átalakulhat a kép Sepangban – Nico Hülkenberg és Sergio Pérez pedig biztos benne, hogy ez a csapatuknak kedvező módon történik meg.
SAUBER
A svájci istálló több problémával is küzd, ezek közül a legsúlyosabb a gépük össztömege, amely jóval meghaladja a szabályokban rögzített 691 kilogrammot. „Túlsúlyos az autó, amin nem lehet egyik napról a másikra változtatni. Apró lépésekben kell eljutnunk a megfelelő szintig, de ez időbe telik, addig viszont egyértelműen hátrányban leszünk" – mondta Adrian Sutil.
TORO ROSSO
Dupla pontszerzéssel rajtolt az olasz kiscsapat, amely megmutatta, hogy ha egy istálló rendben teszi a dolgát, ki tudja használni mások gyengélkedéseit. Danyiil Kvjat bizakodó, hiszen Sepangban aratta az első sikereit autóversenyzőként, Jean-Éric Vergne azonban visszafogottabb. „Ha valami mellettünk szólhat, az az eső. Újabb bizonytalansági tényező, ami esélyt adhat nekünk" – mondta a francia.
WILLIAMS
Grove-ban biztosak benne, hogy ha az Ausztrál Nagydíj rajtjánál nem lökik ki Felipe Massát, és Valtteri Bottas sem szenved defektet, a McLaren helyett a Williams ünnepelt volna dupla dobogót. A brazil pilóta szerint azonban még nincs a Mercedes szintjén a gépük, ehhez a hátsó rész stabilitását kellene növelni, méghozzá több leszorítóerővel. A Williamsnek nincsenek fejlesztései Sepangban, de még van mit kihozni a melbourne-i verzióból.
MARUSSIA
A csapat az időmérőn elmaradt a Caterhamtől, de legalább mindkét autóját a célig juttatta Melbourne-ben. Az elmúlt másfél hét csendes készülődéssel telt el, ám nagy kérdés, sikerül-e bármit megvalósítani a teszteken mutatott biztató formából?
CATERHAM
Kobajasi Kamui mérgesen beszélt a teszteken a csapat kilátásairól, de egyre jobban hisz a Caterhamben. Az, hogy az Albert Park-i időmérőn a második szakaszba jutott, meggyőző volt, főleg úgy, hogy a szabadedzéseken nem tudta beállítani az autóját. „Sokkal több van az autóban, és remélem, meg is tudjuk mutatni" – mondta a japán.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Kevin Magnussen | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Jenson Button | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
8. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
9. | Danyiil Kvjat | – | – | 1 | 2 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 33 |
2. | Mercedes | 25 |
3. | Ferrari | 18 |
4. | Williams-Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 9 |