A Bahreini Nagydíj kárpótolta a közönséget az unalmasabb első két versenyért, a két Mercedes régen látott csatát vívott a győzelemért, és bár a pole-ból indulva a rajtnál Lewis Hamilton mögé kerülő Nico Rosberg többször is csapattársa elé került néhány pillanatra, az angol rendre visszaverte az akciókat. Az angol a hajrá előtt 10 másodperces előnyt veszített el, amikor a pályára küldték a biztonsági autót, és a lassabb, közepesen kemény gumikon kellett kivédekeznie csapattársa támadásait.
Olykor agresszív manőverekkel meg is tette, és megnyerte a versenyt, ezzel kilenc pontra csökkentette hátrányát csapattársával szemben.
A Mercedes fölényére jellemző, hogy a biztonsági időszak utáni tíz körben 24 másodperces előnyt dolgozott ki a harmadik helyezett Sergio Pérez előtt. Ám hiába a nagy fölény, ez nem járt együtt unalommal, előre kiosztott kártyákkal, a két versenyzőt hagyták csatázni, és a végén Rosberg nem volt dühös, látszólag inkább magára haragudott, hogy nem tudott túljárni csapattársa eszén.
A harmadik helyért vívott szoros csatát Pérez nyerte meg a 13. helyről rajtoló, a végére felzárkózó Daniel Ricciardo előtt, de a teljes mezőnyben hatalmas csatákat láthattunk, ez a futam remek reklám volt az F1 számára, amely már kiáltott azért, hogy ilyen verseny is legyen, hiszen sokan kezdtek kiábrándulni belőle.
A Mercedes-motorok fölénye szemmel látható a Ferrarik és a Renault-k előtt, de a Red bull megmutatta, hogy mindez jól megépített autóval kompenzálható.
A futamon nagy baleset is történt, Pastor Maldonado a boxutcát elhagyva megtorpedózta az első kanyarban Esteban Gutiérrezt, akinek Sauberje a levegőbe emelkedett, és egy szaltó után esett a földre. Ezt követően volt szükség a biztonsági autó beküldésére, szerencsére a mexikói nem sérült meg, csak megijedt.
Maldonado 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott, emellett öt rajthellyel hátrébb sorolják Sanghajban, és három büntetőpontot is zsebre tett.
Folytatás két hét múlva Kínában.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:39:42.743 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1.085 mp h. |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 24.067 mp h. |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 24.489 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 28.654 mp h. |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 29.879 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 31.265 mp h. |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 31.576 mp h. |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 32.595 mp h. |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 33.462 mp h. |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 41.342 mp h. |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 43.143 mp h. |
13. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 59.909 mp h. |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:02.803 p h. |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:27.900 p h. |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 40 | |
Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 39 | |
Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 33 | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 18 | |
Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 17 | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (49. kör) 1:37.020 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 3 | 3 | 61 |
2. | Lewis Hamilton | 2 | 2 | 2 | 50 |
3. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 28 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 3 | 26 |
5. | Sebastian Vettel | – | 1 | 2 | 23 |
5. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
7. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 3 | 18 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 2 | 16 |
10. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 12 |
11. | Felipe Massa | – | – | 2 | 12 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 2 | 7 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
14. | Danyiil Kvjat | – | – | 2 | 3 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 111 |
2. | Force India-Mercedes | 44 |
3. | McLaren-Mercedes | 43 |
4. | Red Bull-Renault | 35 |
5. | Ferrari | 33 |
6. | Williams-Mercedes | 30 |
7. | Toro Rosso-Renault | 7 |
ÉLŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK IDE KATTINTVA ÉRHETŐ EL.
A FUTAM
Nem volt több a németben, Hamilton megnyerte a Bahreini Nagydíjat. Pérez lett a harmadik, Ricciardo a negyedik.
Rosberg hátránya egy másodpercre nőtt az utolsó körben.
Massa Vettelt támadta, a német veszélyesen védekezett, a brazil megelőzte, de a világbajnok a következő kigyorsításnál visszavette a hatodik helyet.
Button lelassult, feladja a 250. versenyét.
Hamilton használhatja a teljes teljesítményt hozó gombot a védekezés során.
Elképesztő csata, Hamilton nagyon agresszívan védekezik. Rosberg az 53. körben megint lemaradt, az utolsó körre tartogatja a támadást. Ricciardo megelőzte Hülkenberget, már a 4. helyen a Red Bull-lal.
Hamilton nagyon keményen védekezett csapattársával szemben, Rosberg hiába támadta. Ha így marad, a német dühöngeni fog a verseny után.
Az 51. körben Rosberg visszajött Hamiltonra. Még egy támadás biztosan várható.
Vettel a két Force Indiát üldözi a lágy gumikon. Rosberg a korai támadása után kicsit leszakadt Hamiltontól, de még lőtávolban van. Ricciardo az 50. kör elején megelőzte Vettelt, és az 5. Alonso elment Button mellett, a McLaren nagyon visszaesik.
Button autóján tartósak maradnának a gumik, de nem tudta felmelegíteni azokat, és már Massa és Bottas is megelőzte.
A 46. kör végén újraindult a verseny. Rosberg Hamiltont, Hülkenberg Pérezt támadta. A két Red Bull a lágy gumikon Buttont támadta, és meg is előzte.
Paddy Lowe, a Mercedes technikai igazgatója azt mondta Hamiltonnak, szeretné, ha mindketten célba érnének. Ezt Rosbergnek is elismételte. Rosberg a gyorsabb gumikon támadhatja az élen haladó Hamiltont, és elég kevés kör van hátra ahhoz, hogy ne kelljen aggódnia a kopás miatt.
Räikkönen a rádión: „Azt mondjátok meg, hogy igen vagy nem! Nem mindig értelek titeket."
Vettel és Ricciardo is lágy gumikon halad.
Hamiltonnak most az lenne jó, ha mielőbb elengednék a versenyt, a keményebb gumijai elméletileg lassabban kopnak, a több kör neki kedvezne. Button McLarenje is jobban óvja a gumikat, mint a két Force India, még talán ő is reménykedhet a dobogós helyben.
A biztonsági autó mögött Hamilton, Rosberg, Pérez, Hülkenberg, Button, Vettel, Ricciardo, Massa, Bottas, Alonso, Räikkönen, Kvjat, Grosjean, Maldonado, Kobajasi, Chilton, Bianchi a sorrend.
Magnussen feladta a McLarennel.
A safety car Rosberg kezére játszhat, hiszen eltűnik a hátránya Hamiltonnal szemben, és az utolsó etapot lágy gumikon teljesíti, míg Hamilton a közepesen keményeken halad. Meg is volt a kerékcsere.
Ezért hány büntetőpontot kap Maldonado?
A 40. körben Maldonado ment neki Gutiérrez Sauberének, a mexikói leállt a pálya mellett. A boxból kijövő venezuelai nekiment a Saubernek, amely szaltózott egyet. Jön a biztonsági autó.
Rosberg már 9.7 másodperccel van Hamilton mögött.
Massa a 38. kör végén jött be új gumikért, immár a közepesen keményekért, amelyekkel a verseny végéig menni fog. Így próbál a még mindig haladó Bottas elé kerülni.
Massa szerint elrontották a stratégiát. A Williamsnek nem ártott volna többet gyakorolnia a szabadedzéseken, s nem ülni 45 percen át, akkor rájöttek volna, hogy többet bírnak a gumik ezen a hétvégén, és két kiállással is teljesíthető az 57 kör.
Hamiltonnak szóltak, hogy jól áll üzemanyaggal, már nyomhatja neki, mire az angol azt válaszolta, most éppen a gumijaira vigyáz.
A 35. körben kiállt Hülkenberg, Button és Ricciardo is, a mindannyian a közepesen kemény gumikon haladnak,a tervük szerint nem jönnek ki többször.
Pérez a 34. kör végén jött ki a boxba. Hülkenberg 29.3 másodperccel van Roisberg mögött, a német 8.8 másodpercre van Hamiltontól.
A két Force India és a két Mercedes továbbra sem volt a boxban, a Williams a háromkiállásos stratégiája miatt mégsem lesz előnyben a Force Indiával szemben.
Bottas utolérte Räikkönent és Ricciardót, kis híján nekiment a Ferrarinak, elfékezte magát, és lesodródott az útról. A Ferrarira panaszkodott, mert szerinte „túl lassú.” Később Ricciardo és Bottas is megelőzte a 2007-es világbajnokot.
Massa is a boxban járt, a két Williams a boxban visszaelőzheti a két Force Indiát. Bottas ugyanuis nagyon gyors a friss gumikon.
A 28. körben Pérez és Hülkenberg is megelőzte Massát. A Force Indiának pazar versenye van. Ricciardo keményen támadta Räikkönent, de nem tudta megelőzni.
Az Alonsót üldöző Button DRS-e nem működik, de így is megelőzte a spanyolt, akire Vettel zárkózott fel.
Bottas a 25. kör végén a boxba hajtott, a két Force India Massa mögött maradt. Hülkenberg támadta a brazilt, de nem járt sikerrel, sőt Pérez elment mellette a 26. körben. Hülkenberg Pérezre panaszkodott, hogy leszorította az útról.
A 24. körben Vettel megelőzte Räikkönent. Egy körrel később Massa Bottast támadta, Hülkenberg közelről figyelte, mikor jut helyzetbe.
A két Williams és a két Force India sűrű bolyban halad Bottas, Massa, Hülkenberg, Pérez sorrendben. Vettel Räikkönent támadja a 9. helyért.
A 21. kör végén Rosberg szervizelt, közepesen kemény gumikat kapott. Hat másodperccel van Hamilton mögött.
A Force Indiánál a korábban kereket cserélő Hülkenberg Pérez előtt halad, de a két Williams előttük van. A 20. kör végén Rosberg, Hamilton, Bottas, Massa, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Räikkönen, Button, Vettel, Kvjat, Ricciardo a sorrend. Button a 21. kör elején megelőzte Räikkönent.
Sutil és Vergne feladta.
A 19. körben Rosberg nagyobb szerencsével járt, de Hamilton pár kanyarral később megint visszatámadott, és visszavágott a németnek. Újra ő van az élen. A kör végén az angol kijött új kerekekért, Rosbergnek mondták, hogy a következő két kört nyomja meg.
A 18. kör elején Rosberg Hamiltont támadta, meg is előzte a célegyenes végén, de elfékezte magát, és az angol visszatámadott. Rosbergnek nem tetszett Hamilton kemény manővere, panaszkodott is a rádión.
A 16. kör végén Pérez és Vettel is a boxba hajtott, Ricciardo a lágy gumikon tovább kint maradt, mint csapattársa a közepesen keményen.
Massa és Räikkönen is járt a boxban, akárcsak Hülkenberg. A német Kvjat és a finn mögé került, de gyorsan megelőzte őket.
Bianchi és Sutil nagy csatája csúnya véget ért, a német lelassult, a francia defektet kapott. Vettel a 14. körben jelentette, hogy nem működik a DRS-e. Ricciardo utolérte a „sebzett” csapattársat. Szóltak is a németnek, hogy engedje el a gyorsabb csapattársát.
Bottas korábbi boxkiállása után Alonso a 12. kör végén cserélt kereket. Újra lágy gumikat kapott.
Ricciardo a 11. körben már megelőzte Magnussent, szép csatában járt túl a dán eszén. Pérez is remek csatában szerzett egy pozíciót Massával szemben, már a 3. a Force Indiával.
Massa a 9. körben már kilenc másodpercre volt Rosbergtől, hátrébb Alonso meglógott Räikkönen elől. Rendbejött a Ferrarija? Button nagy csatában megelőzte Bottast, aki lendületet vesztett, és Hülkenberg is elment mellette. Az 5. helyről a hetedikre esett vissza.
Rosbergnek szóltak, tovább fog a pályán maradni, mint Hamilton, a kerékcserékkel próbálják csapattársa elé juttatni. Ricciardo megígérte, hogy agresszív lesz, és meg is támadta Magnussent, de elfékezte magát, és kis híján a 13. Kvjat mögé is visszaesett.
Alonso autójának végsebessége csökken, azaz műszaki probléma lehet, Räikkönen a 7. körben utol is érte.
Rosberggel közölték, jobban spórol az üzemanyaggal, mint Hamilton, akinek az autója gyorsabban fogyasztja az első gumikat (is). A bal első kerék a kritikus.
Rosberg nem tudja támadni Hamiltont, de nem marad le róla, a 3. körben 9 tized van a két Mercedes között. Massa két másodpercre lemaradt, mögötte tömött sor alakult ki. Alonso Hülkenberggel csatázik a 7. helyért. A spanyol arra panaszkodott, hogy az egyenesben lassabb az autója, mint a Mercedes-motoros Force India.
Hamilton kiválóan kapta el a rajtot, megelőzte a pole-ból induló Rosberget. Mögöttük a zseniálisan induló Massa, majd Pérez, Bottas, Button, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen, Vettel sorrend alakult ki.
Vergne-t meglökte az egyik Red Bull, defekt miatt a boxba hajtott az első kör végén. Azt mondta a francia, nem tudja, ki lökte meg, de mentális problémát érzékelt, s hozzátette, „Ez az ember meg akart ölni!” Lotusra gyanakodott.
495, 10-44 méter magas villanyoszlop világítja meg a pályát, közel 5000 reflektorral. A verseny 57 körös.
Vettel és a 22. Sutil közepesen kemény gumikon rajtol, a többiek lágyakon. Mindenki eljött a felvezető körre – Pérez Force Indiája nehezen indult.
ELŐZMÉNYEK
16.57 Most megy le a nap. A levegő 25, az aszfalt 29 fokos.
16.53 Bernie Ecclestone a 2015-ben csatlakozó csapatokról is beszélt. A Hondát ugyan nem említette, de úgy tűnik, a japán gyár a McLarennel kötött (nem exkluzív) motorszállítói szerződése mellé egy saját csapatot is indítana.
16.47 Mindenki kijutott a rajtrácsra, ahol Ron Dennis azt nyilatkozta, be kellene fejezni az idei F1 kritizálását, már legalábbis a csapatok vezetőinek. „Együtt alkottuk a szabályokat, mindenkinek el kell fogadnia. Mindig azok reklamálnak, akiknek nem megy, ideje lenne végre dolgozni" – mondta a McLaren első embere. További (pozitív) vélemények itt!
A helyszín: Szahír, Manáma A pálya hossza: 5412 méter Kanyarok száma: 15 (6 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 57 kör (308.238 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:29.527 (Mark Webber, Williams-BMW, 2005) Tavalyi pole pozíció: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Romain Grosjean (Lotus) |
Eddigi versenyek Szahírban: 9 Győzelmek a pole-ból: 4 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jenson Button (2009) és Fernando Alonso (2006) 4.-4. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso 3, Massa, Vettel 2-2, Button |
16.42 Daniel Ricciardo ugyan a 3. helyen zárta az időmérőt, a malajziai kerékcseréje során a csapat által elkövetett hiba miatt (rosszul rögzített bal első kerékkel engedték útjára) 10 rajthelyes büntetést kapott. Adrian Sutil Romain Grosjean feltartásáért kapott büntetést, a mezőny végéről rajtol.
16.40 Több autót is alaposan megszereltek, Fernando Alonso Ferrarija új kipufogót kapott, Kimi Räikkönen vörös gépében a turbót és a hőenergia-visszanyerőt cserélték ki. Sebastian Vettel Red Bulljában is számos alkatrészt kicseréltek, ezekre az időmérőn nem volt idő, és szerepet játszottak abban, hogy a vb-címvédő csak 11. lett az időmérőn.
16.38 A nap 16.57-kor (helyi idő szerint 17.57-kor) megy le, három perccel a felvezető kör kezdete előtt. Ez az első éjszakai F1-es futam Szahírban, és a verseny szervezői szerint a jövőben is ilyenkor lesz a rajt, hiszen az arab országban a vasárnap munkanap, és este többen el tudnak jutni a viadalra.
16.36 Többszörös jubileum a mai futam, az F1-es vb 900. futama a Force India és elődei (Jordan, Midland, Spyker) 400. versenye, és Jenson Button 250. nagydíja. A Toro Rosso a 150. viadalán vesz részt.
16.35 Már kinyitott a boxutca, a versenyzők elindulhattak a rajtrácsra, ahol16.45-ig el kell foglalniuk a helyüket.
16.30 Niki Lauda szavaiból kiindulva végre az első helyért is kemény csata folyhat Bahreinben – az idén először: „Megkértük Nicót és Lewist, hogy nagyon vigyázzanak egymásra az első kanyarban a rajt után. Bólintottak, de biztos vagyok benne, hogy meg sem hallották. Hagyjuk, hadd versenyezzenek."
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
7. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
13. | Daniel Ricciardo* | ausztrál | Red Bull-Renault |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
22. | Adrian Sutil** | német | Sauber-Ferrari |
*10 rajthelyes büntetés a malajziai veszélyes boxkiállásért. **5 rajthelyes büntetés Grosjean feltartásáért |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 2 | 43 |
2. | Lewis Hamilton | 1 | 1 | 1 | 25 |
3. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 24 |
4. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
5. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 18 |
7. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 2 | 14 |
9. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
Felipe Massa | – | – | 1 | 6 | |
11. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
12. | Danyiil Kvjat | – | – | 2 | 3 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 68 |
2. | McLaren-Mercedes | 43 |
3. | Ferrari | 30 |
4. | Williams-Mercedes | 20 |
5. | Force India-Mercedes | 19 |
6. | Red Bull-Renault | 15 |
7. | Toro Rosso-Renault | 7 |