Lewis Hamilton a rajttól a célig vezetett a kínai Nagydíjon, így karrierje során először egymás után három futamot nyert meg, s 25. elsőségével utolérte az örökranglistán Niki Laudát, valamint Jim Clarkot.
Ám a sima győzelem még mindig nem volt elég ahhoz, hogy átvegye a vezetést a vb-pontversenyben, Nico Rosberg ugyanis telemetria nélkül, rossz rajt után, idegesítő rádiós beszélgetések közepette, néhány könnyű és kevésbé egyszerű előzés után megint a második helyen ért célba. Ezzel négy pontot megtartott az előnyéből.
A Mercedes pedig már 97 ponttal előzi meg a konstruktőr-vb pontversenyében a második helyen álló Red Bullt, s százzal a Ferrarit.
Az olaszok persze nem szomorkodhatnak, hiszen az idén először állt dobogóra az egyik autójuk. A futamot tavaly megnyerő Fernando Alonso így is több mint 25 másodperccel elmaradt Hamiltontól, de a bahreini 9. helyezéshez képest látható az előrelépés. Kimi Räikkönen versenye ezúttal sem sikerült jól, közel egy percet kapott Alonsótól, és csak a 8. helyen ért célba.
A Mercedes mögött az erőviszonyok pályáról pályára változnak, igaz, a Red Bull itt is erős volt, s Daniel Ricciardo a rossz rajtja ellenére képes volt visszaküzdeni magát csapattársa, Sebastian Vettel elé, s egymás után másodszor is legyőzte.
A Force India is dupla pontszerzést ünnepelt, s négy versenyből harmadszor ért célba az újonc Danyiil Kvjat.
A verseny végeredménye végül hivatalosan az 54. kör végi állás lett, mert véletlenül már az 55. körben leintették Hamiltont, és a szabály szerint bármi is legyen ennek az oka, az előző kör végeredményét kell a hivatalos végeredménynek tekinteni.
Ez azt jelenti, hogy bár a pontszerző helyeken nem változott semmi, végül Kobajasi Kamui utolsó körös, Jules Bianchi elleni előzése a 17. helyért semmit sem ért.
Folytatás három hét múlva Barcelonában.
A KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁST IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:33:28.338 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 18.062 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 23.607 mp h. |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 27.136 mp h. |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 47.778 mp h. |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 54.295 mp h. |
7. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 55.697 mp h. |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:16.335 p h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:22.647 p h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
13. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
15. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 27 | |
Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 4 | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (39. kör) 1:40.402 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 4 | 4 | 79 |
2. | Lewis Hamilton | 3 | 3 | 3 | 75 |
3. | Fernando Alonso | – | 1 | 4 | 41 |
4. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 36 |
5. | Sebastian Vettel | – | 1 | 3 | 33 |
6. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 24 |
7. | Valtteri Bottas | – | – | 4 | 24 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
10. | Sergio Pérez | – | 1 | 3 | 18 |
11. | Felipe Massa | – | – | 2 | 12 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 3 | 11 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
14. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 154 |
2. | Red Bull-Renault | 57 |
3. | Force India-Mercedes | 54 |
4. | Ferrari | 52 |
5. | McLaren-Mercedes | 43 |
6. | Williams-Mercedes | 36 |
7. | Toro Rosso-Renault | 8 |
A FUTAM
Hamilton megnyerte a Kínai Nagydíjat, F1-es karrierje során először egymás után három F1-es futamot zárt az élen. A zsinórban harmadszor második Nico Rosberg megtartotta első helyét a vb-pontversenyben, Fernando Alonso az idén először dobogós.
Három körrel a vége előtt Ricciardo 3.7 másodperccel van Alonso mögött, ha nem hibázik a spanyol, nem lesz előzés. Hülkenberg (6.) és Bottas (7.) között a legkisebb a különbség, 1.7 másodperc.
Kvjat újabb remek versenyt fut, négyből a harmadik versenyen szerezhet pontot, ráadásul rutinosabb csapattársa, Vergne előtt halad. A Force India dupla pontszerzés felé száguld, Räikkönen jelen állás szerint 40 másodperccel kap ki Alonsótól.
A 46. körre Alonso felvette Ricciardo tempóját, beállt közöttük az 5 másodperces különbség. Vettel 14 másodpercre van csapattárástól, de nem veszélyes rá Hülkenberg, aki 7.3-ra van.
Ricciardo körönként egy másodperccel gyorsabb Alonsónál, de 6.6 másodperccel a spanyol mögött halad. Vajon utol tudja-e érni?
A 42. körben Rosberg utolérte Alonsót, s a hátsó egyenesben elgurult a Ferrari mellett. Ezzel a második helyezésével biztosítaná, hogy a vb-pontverseny élén maradjon.
Rosbergtől többször kérdezték, mennyit mutat az üzemanyagszint-mérője. A német megmondta, majd közölte: „Nagyon idegesítő ez az adatközlés, most be is fejezem." Van jobb dolga is, gyorsan közeledik Alonsóhoz.
Hamilton a 38. kör végén kapta meg a friss közepesen kemény gumikat. Alonso 5.6 másodperccel haladt Rosberg előtt, a 2. helyért még lehet nagy csata.
Rosberg és Ricciardo a 37. körben jött a boxba. Az ausztrál simán visszajött a verseny leggyorsabb körét futó Vettel elé.
Kobajasi a friss gumijain megelőzte Vettelt, és visszavette a körét. A négyszeres világbajnok kiakadt. „Most szórakozik? Megértem, hogy gyorsabb, de két kör után úgyis lelassul" – mondta a rádióban. A Caterham mérnöke szólt, hogy rázza le Vettelt, de erre nem volt szükség, mert a Red Bull a boxba hajtott. Meddig tartják kint Ricciardót?
A 33. kör végén Alonso a boxba hajtott újabb készlet közepesen kemény gumikért.
Rosberg a 32. körben utolérte Alonsót. Egyre inkább úgy tűnik, nem csak Ricciardo lesz két kiálláson, hanem az élmezőny többi tagja is. Vettelnél is ezért erőltették, hogy maradjon kint a második készlet gumiján.
Hamilton szerint a lágy gumikon jobb volt a Mercedes. A Pirelli optimális taktikáját feledve a hajrára visszatér a lágy gumikra ahelyett, hogy maradna a közepesen keményeken? Persze még így is a leggyorsabb a mezőnyben.
Grosjean autója végül megadta magát, pedig a pontszerzés sem volt elképzelhetetlen.
A 28. kör végén Hamilton előnye 12.9 másodperc Alonsóbval szemben, Rosberg közeledik a Ferrarihoz, de még 3.6-ra van. Vettel lelassult, kereket cserélne, de nem engedi a csapata.
Grosjeannak azt mondták, ne használja a negyedik sebességi fokozatot, mert ki fog esni.
A mérnöke próbálta nyugtatni Vettelt, és közölte vele, hogy Ricciardo kétkiállásos taktikán van: azaz már előtte halad a pályán úgy, hogy eggyel kevesebbszer fog kiállni – tényleg megnyugtató.
Ricciardo felért Vettel mögé, és a célegyenesben egy körrel később támadta a világbajnokot. A csapattól érkezett az utasítás, hogy stratégiai megfontolásból engedje el Ricciardót. „Milyen gumikon van?" – kérdezett vissza Vettel.„Ő is ugyanazok, de frissebbeken" – jött a mérnök válasza. „Balszerencse" – mondta Vettel. A célegyenesben egy körrel később elengedte az ausztrált.
A 22. körben el is ment a nagy ellenállást tanúsító, de az autójával esélytelen világbajnok mellett. Vettel megpróbált visszatámadni a célegyenes végén, de Rosberg visszaverte a támadást.
Rosberg utolérte Vettelt, csata körvonalazódik – bár a Mercedes végsebessége annyival magasabb, hogy a hátsó egyenesben simán meglehet az előzés.
A 19. kör végén Hamilton 4.5 másodperccel vezet Alonso előtt, nagy különbségek alakultak ki a pilóták között a pontszerző helyeken.
A 17. kör végén Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Grosjean, Magnussen a sorrend a pontszerző helyeken – aztán a dán a boxba ment Pérez elől. Hamilton is a boxba érkezett.
Ricciardo a 15. kör végén jött ki, Rosberg mögé jött vissza. Vettel a mérnöke utasítására lemaradt Alonsóról – annyival lassabb az egyenesekben, hogy esélye sincs előzni.
Tavalyi csapattársak előzgették egymást a friss gumikon: Räikkönen Grosjeant, Pérez Buttont utasította maga mögé.
A 13. kör végén az első légterelőjére panaszkodó Rosberg is a boxban járt, éppen Hülkenberg elé jött vissza. Hamilton és Ricciardo még tovább megy a lágy gumikon.
A 11. körben Alonso és Hülkenberg jött közepesen kemény gumikért. Egy körrel később Vettel és Bottas is érkezett, Alonso Vettel előtt folytatta a versenyt.
Egyre többen jöttek kii a boxba, Massa kerékcseréjét a 10. kör végén nagyon elrontották, a bal hátsó kereket nem tudták feltenni a helyére. A brazil 50 másodpercet veszített.
Hamilton a 7. kör végén 6.9 másodperces előnnyel vezet, Vettel, Alonso, Ricciardo, és a Massát az 5. körben megelőző Rosberg egymás mögött halad. Alonso szemcsésedésre panaszkodott, Vettel is lassul, ezek szerint a Red Bullnál is fellépett a hiba.
Alonso pénteken azt mondta, a verseny első körei lesznek kritikusak a Ferrari számára, ehhez képest tapad Vettel Red Bulljára.
Alonso és Massa, illetve Rosberg és Bottas felfüggesztése is jól bírja a rajtnál történt koccanások után.
Hamilton a 2. kör végén 2.4 másodperccel elhúzott Vetteltől, Bottas megelőzte Räikkönent, majd Grosjeant támadta.
Az 1. kör végén Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Rosberg, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen, Bottas a sorrend.
A rajtnál Hamilton jól jött el a pole-ból, de Ricciardo beragadt. Az ausztrál mellett Vettel, Massa és Alonso is elhúzott, az ausztrál Red Bullja és a spanyol Ferrarija közé záródó Williams koccant a Alonsóval, és a levegőbe emelkedett. Emiatt visszaesett Ricciardo mögé. Az első kanyarban Bottast Rosberg lökte meg hátulról, ő is tovább tudott menni.
Alonso Vettelt támadta, de nem tudta megelőzni.
A felvezető kör végén a célegyenes elején Hamilton szinte megállt a pályán, így kellett tenniük a többieknek is.
Rosberg autójában az időmérőn sem működött tökéletesen a telemetria, és a felvezető körben is közölték vele a rádión, hogy nem jó a rendszer. A német frusztráltan reagált: „Remek kezdés, srácok!”
Csak Magnussen rajtol a közepesen kemény gumikon, mindenki más a lágyakat választotta.
ELŐZMÉNYEK
8.56 Az FIA közleménye szerint nem nulla, hanem 10 százalék az esély arra, hogy a verseny közben elered az eső.
A helyszín: Sanghaj A pálya hossza: 5451 méter Kanyarok száma: 16 (7 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 56 kör (305.066 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) Tavalyi pole pozíció: 1:34.484 (Lewis Hamilton, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:36.808 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Fernando Alonso (Ferrari), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Lewis Hamilton (Mercedes) |
Eddigi versenyek Sanghajban: 10 Győzelmek a pole-ból: 5 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Michael Schumacher (2006) 6. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso (2), Hamilton (2), Vettel, Button, Räikkönen, Rosberg |
8.55 Ricciardo szerint az előző két naphoz képest új kihívás, hogy nagyon erősen fúj a szél, és ez megnehezítheti a féktávok bemérését.
8.52 A Pirelli szerint lágy gumikon érdemes rajtolni, aztán két vagy három etap következik a közepesen keményeken.
8.45 Itt eddig csak Alonso és Hamilton nyert kétszer, rajtuk kívül győzött már Vettel, Räikkönen, Button és Rosberg is. Utóbbi két éve itt aratta első győzelmét, akárcsak Vettel révén a Red Bull 2009-ben. Vajon Ricciardo tud csatlakozni hozzájuk az első győzelmek tekintetében?
8.42 Jobb az idő, mint pénteken vagy – főleg – szombaton, nem kell esőre számítani, de rejtély, mkit bírnak a gumik, és hogy a három kiállás lesz a nyerő, vagy valakinek sikerül kettőből úgy megoldania a futamot, hogy versenyképessé válik.
8.40 Nem volt büntetés az időmérő edzés után, a Pastor Maldonado által a Bahreini Nagydíjról áthozott öt rajthelyes visszasorolás nem került érvénybe, mert a venezuelai motorhiba miatt el sem indult az időmérőn. A versenyen a szabadedzésen elért eredményei miatt indulhat, de szinte teljes motorcserére volt szükség a Lotusában.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:53.860 | átlag: 171.452 km/ó |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:54.455 | 0.595 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:54.960 | 1.100 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:55.143 | 1.283 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:55.637 | 1.777 |
6. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:56.147 | 2.287 |
7. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:56.282 | 2.422 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:56.366 | 2.506 |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:56.773 | 2.913 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:57.079 | 3.219 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:56.860 | |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:56.963 | |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:57.289 | |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:57.393 | |
15. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:57.675 | |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:58.264 | |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:58.988 | |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:59.260 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:59.326 | |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2:00.646 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2:00.865 | |
Pastor Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) nem vett részt az időmérőn. |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 3 | 3 | 61 |
2. | Lewis Hamilton | 2 | 2 | 2 | 50 |
3. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 28 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 3 | 26 |
5. | Sebastian Vettel | – | 1 | 2 | 23 |
Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 | |
7. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 3 | 18 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 2 | 16 |
10. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 12 |
11. | Felipe Massa | – | – | 2 | 12 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 2 | 7 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
14. | Danyiil Kvjat | – | – | 2 | 3 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 111 |
2. | Force India-Mercedes | 44 |
3. | McLaren-Mercedes | 43 |
4. | Red Bull-Renault | 35 |
5. | Ferrari | 33 |
6. | Williams-Mercedes | 30 |
7. | Toro Rosso-Renault | 7 |