Lewis Hamilton pénteken az Abu-dzabi Nagydíj mindkét szabadedzését az élen zárta csapattársa, Nico Rosberg előtt, de az idényzárón már nem az a fő kérdés, hogy melyik Mercedes nyer, hanem az, hogy kettős győzelmet arat-e a vb-t uraló csapat. Ha igen, Hamiltont az sem fogja megfosztani a vb-címtől, hogy esetleg ő ér másodikként célba.
A Mercedes pénteki – no meg az egész szezonban látott... – fölénye elég meggyőző volt ahhoz, hogy feltételezzük, tiszta versenyben nem lehet megfosztani a csapatot a kettős győzelemtől. Lewis Hamilton persze azt mondja, a győzelemre tör, nem is lenne szabad másképpen hozzáállnia az idényzáró futamhoz, mint bármelyik másikhoz.
„Nem érzem úgy, hogy megbénítana a nyomás, hogy egyáltalán nagyobb nyomás van rajtam, mint máskor. Az időmérőn ugyanúgy kell vezetnem, mint máskor, és meglátjuk, elég lesz-e a pole-hoz – mondta Hamilton. – Az autó nagyon jó, ez az eddigi legjobb kocsim ezen a pályán, van még mit finomítanunk az egyensúlyán, de az időkülönbségekből is látszik, milyen fantasztikus munkát végez a csapat. A hosszú meneteink is nagyon jók voltak, az időlista nem hazudik. A szuperlágy gumik pedig a vártnál sokkal tovább bírták, a szemcsésedés ellenére sem lassult a kocsi."
Vettel hároméves szerződést kötött a Ferrarival, Alonso távozik - hivatalos |
Bahrein a csúcs, Belgium a mélypont a Merci eddigi vb-csatájában |
Hamiltonnak Lauda félpontos példáját kell követnie |
Alonso: Már tavaly voltak kételyeim a Ferrariról |
PÉNTEK |
Egy edzés után úgy tűnik, senki sem fog segíteni Rosbergnek |
Továbbra is Hamilton az élen az idényzárón |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny (55 kör, 305.355 km) rajtja |
Magyar idő szerint. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Nico Rosberg elsődleges célja csapattársa legyőzése, a többi nem rajta múlik. Az elmúlt tíz évben Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel is lett úgy világbajnok, hogy az idényzáró előtt nem vezette a pontversenyt, de azzal, hogy megnyerte az utolsó futamot, megszerezte a végső elsőséget. A finn és a német példáját próbálja követni a német-finn Rosberg, aki eddig elégedett.
„Sokkal gyorsabb tudok lenni annál, amilyen pénteken voltam, nem igazán raktam össze jól a körömet, de jó érzés a kocsit vezetni – mondta Rosberg, akinek a vb-címhez Hamilton hibája vagy egy nem Mercedes-pilóta bravúrja kellene. – Várjunk még az erőviszonyok felvázolásával, a Williams nagyon jónak tűnik."
Rosberg excsapatának kalandos péntekje volt, az első, kora délutáni edzésen mindkét autó borítólemezei lelazultak, és Valtteri Bottas kocsijáról egy hatalmas rész le is repült. A Williams az első edzés elején körözött, s azt követően csak az esti folytatáskor láttuk a fehér autókat – akkor is módosított oldallemezzel. Bottas szerint nem aggódnak a csapatnál.
„Tudtuk, hogy néhány módosítással biztonságossá tehető az autó, de kipróbáltunk valamit. A borítóelemek rögzítőit még nem próbáltuk ilyen nagy sebességnél, de nem is volt gyorsabb tőle az autó – mondta Bottas. – Ezt leszámítva minden rendben volt, a második edzésen teljesítettük, amit elterveztünk. Többször előfordult, hogy valaki más vezette a kocsimat az első edzésen, ez a pár kör még bónusznak is tűnt."
Az FIA pénteken közölte, hogy mivel Romain Grosjeannak nem a teljes motorját cserélik le, hanem a hat fő elemből hármat, nem a boxból kell rajtolnia, hanem a rajtrácsról. A francia 20 rajthelyes büntetést kapott, így biztosan az utolsó helyről indul, s ezután a fennmaradó rajthelyeket a következőkkel válthatja ki a versenyen: 5 rajthelyig 5 másodperces időbüntetés, 6-tól tízig 10 másodperces időbüntetés, 11-től 20-ig áthajtásos büntetés (ez a legvalószínűbb). 20 felett 10 másodperces stop-ad-go büntetés, de mivel 20-an indulnak a futamon, ez csak elméleti lehetőség.
Az F1 igazságtalan pénzelosztása ellen tüntetett a Lotus, a Force India és a Sauber, amelyek csapatfőnökei bojkottálták a pénteki hivatalos FIA-sajtótájékoztatót, s egyik beosztottjuk képviselte őket.
Abu-Dzabiban a győztes 50, a második helyezett 36, a harmadik 30, a negyedik 24, az ötödik 20, a hatodik 16, a hetedik 12, a nyolcadik 8, a kilencedik 4, a tizedik 2 pontot kap. |
Lewis Hamilton világbajnok lesz, ha Abu-Dzabiban... ...több pontot szerez, mint Rosberg. ...Rosberg legfeljebb a hatodik. ...Rosberg nyer, ő pedig a 2. helyen ér célba. ...Rosberg 2. lesz, ő pedig befér az első ötbe. ...Rosberg a 3. helyen ér célba, Hamilton pedig legalább 6. ...Rosberget negyedikként intik le, az angol pedig nem rosszabb nyolcadiknál. ...Rosberg 5., Hamilton pedig négy pontot szerez, azaz legalább 9. lesz. ...egyikük sem ér célba pontszerző helyen. |
Nico Rosberg a világbajnok, ha... ...nyer, Hamilton pedig legfeljebb 3. ...2. lesz, Hamilton pedig legfeljebb 6. ...3., Hamilton pedig nem fér be az első hatba. ...4., miközben csapattársa kiszorul az első nyolcból. ...5., és Hamilton csak két pontot szerez. |
A tiltakozás csendes volt, nagy szavak nélkül, de Fernley nyílt levelet írt Bernie Ecclestone-nak, amelyben azt kifogásolta, hogy amíg a 11 csapatból négy hozzájut az F1-es istállók között szétosztott 835 millió dollár feléhez, s ezen felül külön bónuszokat is kap, a Lotus, Force India, Sauber hármas évente egyenként 52-64 millió dolláros FOM-bevételhez jut, miközben a motorokért 43 milliót kell fizetniük évente. Azt is kiemeli, hogy a kiscsapatokat nem kérdezték meg a motorok átalakításáról, a gyárak csak a saját érdekeiket vették figyelembe.
Ez utóbbi felvetésbe a pénteki sajtótájékoztatón belekapaszkodott Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki azt mondta, vagy vissza kell térni a V8-as motorokhoz, vagy le kell egyszerűsíteni a jelenlegi erőforrásokat, és a V6-os turbókhoz egységes elektromotort (ERS) kell illeszteni. Érdekes, hogy épp a Red Bull partnere, a Renault volt az, amely távozással fenyegetőzött, ha nem változtatják meg a motorokra vonatkozó szabályokat. Most már a Mercedes ragaszkodik leginkább a szabályokhoz, ami az idei uralmát látva érthető.
„Mit szólna a Honda, ha most visszahoznánk a V8-as motorokat?" – tette fel a jogos kérdést Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, aki nem alaptalanul feltételezi az F1-be jövőre visszatérő japán vállalatról, hogy a jelenlegi szabályok csábították az F1-be.
A másik, Wolff által nem részletezett, de jogos felvetés, hogy nem minden a motor, hiszen négy istálló használja a Mercedes hajtóműveit, de csak egy nyert versenyt közülük.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:42.113 | átlag: 195.806 km/ó | 33 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:42.196 | 0.083 mp h. | 35 |
3. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:42.895 | 0.782 | 34 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:42.959 | 0.846 | 31 |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:43.070 | 0.957 | 32 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:43.183 | 1.070 | 29 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:43.489 | 1.376 | 31 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:43.503 | 1.390 | 21 |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:43.546 | 1.433 | 36 |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:43.558 | 1.445 | 32 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:43.746 | 1.633 | 34 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:44.005 | 1.892 | 35 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:44.068 | 1.955 | 30 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:44.157 | 2.044 | 37 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:44.316 | 2.203 | 36 |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:44.763 | 2.650 | 35 |
17. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:44.986 | 2.873 | 32 |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:45.505 | 3.392 | 36 |
19. | Will Stevens | brit | Caterham-Renault | 1:47.057 | 4.944 | 32 |
20. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | idő nélkül | 2 |
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:43.476 | átlag: 193.227 km/ó | 31 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:43.609 | 0.133 mp h. | 30 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:45.184 | 1.708 | 21 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:45.334 | 1.858 | 29 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:45.361 | 1.885 | 22 |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:45.718 | 2.242 | 17 |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:45.835 | 2.359 | 31 |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:45.913 | 2.437 | 8 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:45.983 | 2.507 | 22 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:46.030 | 2.554 | 23 |
11. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:46.049 | 2.573 | 22 |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:46.131 | 2.655 | 22 |
13. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:46.549 | 3.073 | 7 |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:46.556 | 3.080 | 27 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:46.711 | 3.235 | 30 |
16. | Esteban Ocon* | francia | Lotus-Renault | 1:47.066 | 3.590 | 28 |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:47.235 | 3.759 | 8 |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:47.971 | 4.495 | 23 |
19. | Adderly Fong* | kínai | Sauber-Ferrari | 1:48.269 | 4.793 | 25 |
20. | Will Stevens | brit | Caterham-Renault | 1:50.684 | 7.208 | 13 |
*tartalék pilóta, a versenyen nem indul |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 15 | 15 | 334 |
2. | Nico Rosberg | 5 | 15 | 16 | 317 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 8 | 15 | 214 |
4. | Sebastian Vettel | – | 4 | 15 | 159 |
5. | Fernando Alonso | – | 2 | 16 | 157 |
6. | Valtteri Bottas | – | 5 | 16 | 156 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 12 | 106 |
8. | Felipe Massa | – | 2 | 10 | 98 |
9. | Nico Hülkenberg | – | – | 14 | 80 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 12 | 55 |
11. | Kimi Räikkönen | – | – | 12 | 53 |
12. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 7 | 22 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 2 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |