Lewis Hamilton a pole pozícióból indulva megnyerte az Olasz Nagydíjat, miközben Nico Rosberg két körrel a leintés előtt motorhiba miatt kiesett.
Az angol előnye 53 pontra nőtt a vb-pontversenyben, de nem biztos, hogy ez így is marad, mert az Olasz Nagydíj sportfelügyelői vizsgálatot indítottak a Mercedes-istálló ellen a Pirelli által rögzített minimális guminyomási érték megsértéséért.
A Mercedes-istálló szerint nem lehetett rossz Lewis Hamilton és Nico Rosberg keréknyomása az Olasz Nagydíj rajtjánál, a Pirelli csapathoz kirendelt mérnöke ugyanis elégedett volt az értékekkel, amikor felfújták a kerekeket. „Nem értjük az FIA problémáját. A verseny előtt a csapathoz kirendelt Pirelli-mérnök jelenlétében fújtuk fel a kerekeket, látott mindent, tökéletesen elégedett volt. Meg kell vizsgálni, mi történhetett – mondta Paddy Lowe, a Mercedes technikai igazgatója. – Nem hiszem, hogy megbüntetnek, de elővigyázatosságból rászóltunk Lewisra, hogy nyomja a gázt, biztos, ami biztos, időbüntetés esetére. A sportfelügyelők előtt mindent tisztázunk.” A Mercedes számára enyhítő körülmény lehet, hogy a Pirelli által meghatározott minimális keréknyomás nem a szabályzat része, hanem csupán technikai irányelv, amelynek megszegése papíron nem akkora bűn, mint a technikai szabályok valamelyikének megsértése. |
A rajtnál a jobb hátsó kerekekkel volt probléma, Hamilton gumijában 0.3, Rosbergében 1.1 psi-vel alacsonyabb volt az érték a Pirelli által előírtnál.
Ez megmagyarázhatja, miért kérte a csapat Hamiltont arra a verseny hajrájában, hogy több mint 20 másodperces előnye ellenére gyorsítson. A Mercedes időbüntetésre számít, a Sebastian Vettelt 25.042 másodperces előnnyel legyőző Hamiltonak belefér ennyi, és megtarthatja a győzelmet.
Az FIA meghallgatta a csapat képviselőit, és a tárgyalás után Toto Wolff csapatfőnök azt mondta, nincs büntetés.
A sportfelügyelők magyarázata szerint a kerekek felhelyezésekor megfelelő nyomás volt a gumikban, amelyek attól lettek laposabbak a kelleténél, mert a rajtrácson a Mercedes kikapcsolta a gumimelegítő paplanokat, és a kerekek hőmérsékletével együtt a nyomás is alacsonyabbá vált. Így viszont nem voltak szabálytalanok.
Az FIA arra kérte a Pirellit, hogy egyeztessen a csapatokkal az ilyen mérési kiskapukról.
Ami a versenyt illeti, Hamilton jól rajtolt, megőrizte az első helyét Vettel előtt, és kényelmesen nyert. A német azt követően jött fel a második helyre, hogy csapattársa, az első sorból rajttoló Kimi Räikkönen csúnyán beragadt az indulásnál, és a mezőny végéről kellett visszakapaszkodnia. Végül ötödik lett.
Vettel sokáig magabiztosan tartotta második helyét, de a hajrában utolérte őt a rajtnál Räikkönen mögött elbizonytalanodva visszaeső Rosberg. A Mercedes németje a kerékcseréig a két Williams mögött haladt, korai bokszkiállásával Felipe Massát is Valtteri Bottast is maga mögé utasította, és üldözőbe vette Vettelt, akit utol is ért, de Mercedesének hetedik versenyt teljesítő motorja a hajrában lángra kapott, és leállt.
Így Massa, miután visszaverte Bottas támadásait, a tavalyi Olasz Nagydíj után ismét felállt a dobogóra.
A Force India dupla pontszerzést ünnepelt, akárcsak a versenyt többszöri motorcsere miatt az utolsó két sorból kezdő Red Bull.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:18:00.688 |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 25.042 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 47.635 mp h. |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 47.996 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:08.860 p h. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:12.783 p h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
9. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1 kör h. |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
12. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
13. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1 kör h. |
15. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
16. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
17. | Nico Rosberg* | német | Mercedes | 3 kör h. |
18. | Fernando Alonso* | spanyol | McLaren-Honda | 6 kör h. |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 7 | 11 | 12 | 252 |
2. | Nico Rosberg | 3 | 10 | 11 | 199 |
3. | Sebastian Vettel | 2 | 8 | 11 | 178 |
4. | Felipe Massa | – | 2 | 10 | 97 |
5. | Kimi Räikkönen | – | 1 | 9 | 92 |
6. | Valtteri Bottas | – | 1 | 9 | 91 |
7. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 9 | 58 |
8. | Daniel Ricciardo | – | 1 | 9 | 55 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 6 | 38 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 7 | 33 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 30 |
12. | Max Verstappen | – | – | 4 | 26 |
13. | Felipe Nasr | – | – | 3 | 16 |
14. | Pastor Maldonado | – | – | 2 | 12 |
15. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 11 |
16. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 4 | 9 |
17. | Marcus Ericsson | – | – | 5 | 9 |
18. | Jenson Button | – | – | 2 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | PONT | |
1. | Mercedes | 451 |
2. | Ferrari | 270 |
3. | Williams-Mercedes | 188 |
4. | Red Bull-Renault | 113 |
5. | Force India-Mercedes | 63 |
6. | Lotus-Mercedes | 50 |
7. | Toro Rosso-Renault | 35 |
8. | Sauber-Ferrari | 25 |
9. | McLaren-Honda | 17 |
A FUTAM (53 KÖR, 306.720 KM)
53. kör Hamilton megnyerte az Olasz Nagydíjat, előnye így 53 pontra nőtt Rosberggel szemben.
Vettel a második, Massa a harmadik Bottas előtt.
51. kör Ez a hetedik versenye volt ennek a motornak, Rosberg nem véletlenül aggódott.
50. kör Bottas Massát támadja a 4. helyért. Rosberg autója kigyulladt, a német feladta a versenyt. Közelről üldözte Vettelt, megadta magát a Mercedes.
49. kör Hamilton gyors, nem érti, mit akar a csapat, de megnyugtatták, hogy nincs gond, a verseny után megbeszélik. Räikkönen megelőzte Pérezt, és ezzel már a hatodik a finn.
48. kör A Mercedes kísérleti üzemmódba kapcsolt, Hamiltonnak nyomnia kell a gázt. 23 másodperces a különbség, valamit tudni szeretnének az új motorról.
47. kör Alonso Buttont támadja a 15. helyért folyó McLaren-belharcban.
45. kör Ericsson nem tud mit kezdeni a Force Indiával, Räikkönen viszont gyorsan utolérte Pérezt, és hamarosan próbálkozhat az előzéssel.
41. kör Rosberg hátránya 3.4 másodpercre csökkent Vettellel szemben. A legizgalmasabb csata Hülkenberg és az őt támadó Ericsson között zajlik a 8. helyért.
40. kör Hamilton néhány remek kör után beszólt a rádión, hogy visszavesz a motor teljesítményéből. Most már csak olyan köröket fut, mint Vettel és Rosberg. 22 másodperc az előnye.
35. kör Hamilton, Vettel, Rosberg, Massa, Bottas, Pérez, Räikkönen, Hülkenberg, Ericsson, Ricciardo az első tíz sorrendje. Rosberg lassan csökkenti hátrányát Vettellel szemben.
33. kör Hamilton előnye 19.3 másodperc, Rosberg öt másodpercre van Vetteltől. Räikkönen 7.6 másodperces hátránnyal követi a hatodik Pérezt.
32. kör Ricciardo kerékcseréje, Ericsson és Hülkenberg megelőzése után Räikkönen már a hetedik.
RÄIKKÖNEN ÉS MERHI ESETE
29. kör Hamilton, Vettel, Rosberg, Massa, Bottas, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Ericsson, Räikkönen az első tíz sorrendje. Ricciardo még nem volt a depóban.
28. kör Rosberg a célegyenesben megelőzte Räikkönent, üldözőbe vette Vettelt. A finn a kör végén a bokszba hajtott, a mögötte szintén a depóba tartó Merhi majdnem nekiment, hatalmas fékezéssel kerülte el az ütközést.
2008-ban Hamilton és Rosberg Räikkönennek ment a kanadai bokszutcában.
26. kör Hamilton is új gumikon. A pályára visszatérve Nasr mellett termett, a Sauber brazilja le is vágta az első kanyart megilletődöttségében.
25. kör Vettel kereket cserélt, a 2. helyen folytatja csapattársa, Räikkönen előtt. A finn még nem volt a bokszban.
22. kör Bottas megkapta a közepesen kemény gumikat. Mind a négy keréken az van ezúttal, nem úgy, mint Belgiumban, ahol a jobb hátsó kerék típusa eltért a másik háromtól.
21. kör Bottast nem hívták ki a bokszba, Hamilton és Vettel mögött halad a harmadik helyen. Vettel hátránya 12.7 másodperc, Bottasé Vettellel szemben 13.9.
19. kör Massa érkezett kerékcserére, a Räikkönen által megelőzött Ericsson és Rosberg mögé jött vissza.
18. kör Rosberg a bokszba érkezett kerékcserére. Közepesen kemény gumikat kapott, ezekkel a célig mehet. Hülkenberg is szervizelt. Räikkönen utolérte Ericssont.
15. kör Räikkönen nem a várt mértékkel közelít Ericssonhoz, még 2.5 másodperc a svéd előnye.
14. kör Rosberg egyre elszántabb, a célegyenes végén tett egy próbát Bottas megelőzésére. Rászóltak, túl forró a fék, vigyázzon rá.
12. kör Hamilton, Vettel, Massa, Bottas, Rosberg, Pérez, Hülkenberg, Ericsson, Räikkönen, Ricciardo az első tíz sorrendje.
11. kör Hamilton előnye már 6.5 másodperc. Massa öt másodpercre van Vetteltől, a brazilt tisztes távolból követi Bottas, akit Rosberg üldöz.
8. kör Rosberg Bottast támadja, de úgy érzi, nem tudja maximális erőre tekerni a motorját, ezért nem sikerül előznie.
6. kör Hamilton előnye már 3.2 másodperc. Räikkönen Buttont megelőzve a 9., Ericsson hat másodpercre van tőle.
5. kör Räikkönen Sainzot támadta a második lassító előtt, de lefutott az útról, kiegyenesítette a kanyart, és a menekülőúton jött vissza a pályára. Később megelőzte a spanyolt, és feljött a 10. helyre.
3. kör Hamilton lerázta Vettelt, már 2.4 másodperc az előnye. Räikkönen Ricciardo megelőzése után már a 11. helyen halad. Button a 9. helyen halad a McLaren-Hondával.
Maldonado nem jött vissza, mindkét Lotus kiesett. A venezuelai az első kanyarkombinációban levágta a pályát, a fekvőrendőrre futva kettétört a kocsi padlólemeze.
ÍGY RAGADT BE KIMI A RAJTNÁL
2. kör Rosberg megelőzte Pérezt, ezzel már az ötödik. Grosjean Lotusa leállt, Maldonado a bokszban.
1. kör Hamilton, Vettel, Massa, Bottas, Pérez, Rosberg, Grosjean, Hülkenberg, Ericsson, Button az első tíz sorrendje. Räikkönen a 14. a kör végén.
Rajt Räikkönen csúnyán beragadt, visszaesett a mezőny végére. Mögötte Rosberg is pórul járt, a 6. helyre esett vissza, Hamilton maradt az élen Vettel előtt.
14.00 Mindenki simán eljött a felvezető körre.
13.59 A levegő 22, az aszfalt 37 fokos.
13.58 Alonso, Sainz, Kvjat és Ricciardo közepesen kemény gumikon rajtol, a többiek lágyakon kezdik meg a versenyt.
ELŐZMÉNYEK
13.55 A mezőnyből eddig hárman nyertek Olaszországban, Vettel háromszor, Hamilton és Alonso kétszer.
13.53 BRÉKING! Hamilton az olasz himnusz alatt levette a sapkáját!
13.50 A Bernie Ecclestone-nal együtt a rajtrácsra érkező Flavio Briatore a hátsó sorokba sétált, éppen jó tanácsokkal látja el Alonsót. A spanyol motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetést kapott, mégis egy pozícióval előrébbről indul, mint ahol az időmérőt zárta.
13.49 Az olasz himnusz után vadászgépek süvítettek el a pálya felett, az olasz tricolort festették a stílusosan azúrkék égre.
13.48 Jópofa riport a BBC-n: David Coulthard Felipe Massával beszélget, a brazil fia, Felipinho megjelenik egy játék Ferrarival a kezében. „Apu?” – kérdi Coulthard, mire az öreg Massa: „Á, olyat nem kaptunk. Ez Fernando.”
13.45 Bezárt a bokszutca, a pilóták eljutottak a rajtrácsra. Negyedóra múlva felvezető kör.
13.40 A Pirelli alapból egy kerékcserét jósolt, az időjárás miatt nem kell módosítani a stratégián, eső nem várható, kellemes kora őszi idő van Milánó mellett.
13.39 A Pirelli jelezte, a Belga Nagydíjhoz hasonlóan Monzában is a szokásosnál több sérülést találtak a gumikon, Paul Hembery, az olasz gyár sportigazgatója kiemelte, fogalmuk sincs, hogyan kerülhetett üvegszilánk valamelyik abroncsba.
13.36 Hamilton az első, Rosberg a negyedik helyről rajtol, de Spában láthattuk, mennyire könnyű elrontani a rajtot, ez a sorrend megfordulhat az első kanyarig. Bár Rosberg számára nem éppen biztató, hogy két hete ő rontotta el csúnyán az indulást.
13.35 Hamilton számára jó hír, hogy a Mercedesnél megállapították, Rosberg szombati motorhibájára az ő autójában nincs esély, a németnél a hűtőfolyadék szivárgott, azaz nem a hajtómű hibásodott meg.
13.33 Nyitva a bokszutca, a versenyzők még mennek pár kört, hogy ellenőrizzék autóikat, aztán elfoglalják a helyüket a rajtrácson.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes |
11. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari |
12. | Marcus Ericsson* | svéd | Sauber-Ferrari |
13. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari |
14. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari |
15. | Jenson Button** | brit | McLaren-Honda |
16. | Fernando Alonso** | spanyol | McLaren-Honda |
17. | Carlos Sainz Jr.** | spanyol | Toro Rosso-Renault |
18. | Danyiil Kvjat** | orosz | Red Bull-Renault |
19. | Daniel Ricciardo** | ausztrál | Red Bull-Renault |
20. | Max Verstappen** | holland | Toro Rosso-Renault |
*feltartás miatt három rajthelyes büntetés. **motorcsere miatti büntetések |
13.30 Hamilton Twitter-üzenettel igyekszik helyreállítani korábbi illetlenségét, egy baseball-sapkás képet közölt Wilsonról, akiről azt írta, rá gondol a verseny előtt.
13.28 Verstappennek a versenyen áthajtásos büntetést is le kell töltenie, mert az időmérőn nem rögzítették a motorja fedelét, és le is repült az autójáról.
13.27 Rekordnak számító 168 rajthelynyi büntetést osztottak ki az Olasz Nagydíj sportfelügyelői. Többszöri motorcserék miatt Daniel Ricciardo 50, Carlos Sainz Jr. és Danyiil Kvjat 35-35, Max Verstappen 30 rajthelyes büntetést kapott a Renault-erőforrást használók közül. A McLaren versenyzőit is visszasorolták, Jenson Buttont 5, Fernando Alonsót 10 rajthellyel – mindez persze elméleti, hiszen az időmérőt a 16. helyen záró Button valójában a 15. helyről indul, és Alonso is előrébb lép egy helyet.
13.25 Köszöntjük olvasóinkat az Olasz Nagydíjat élőben végigkövető cikkünkben!
Lewis Hamilton vasárnap délben csúnya foltot ejtett az eddig tökéletesen alakuló hétvégéjébe: a szokásos pilótaparádé előtt egyperces gyászszünetet tartottak a hetekben elhunyt IndyCar-versenyző, Justin Wilson emlékére, és a Mercedes pilótája nem vette le a baseball-sapkáját. A szőke haját láthatóan szégyellő angolt rengeteg támadás érte az interneten, sokak szerint túlságosan sok figyelmet kapott Hamilton, és ezzel elterelte a figyelmet nemrég elhunyt honfitársáról.