Nico Rosberg nem is várhatná kedvezőbb helyzetből a vasárnapi 56 körös Kínai Nagydíjat! A német úgy szerezte meg szombaton az első rajtkockát, hogy az utolsó köre előtt még nem állt az élen, azaz pazar zárás kellett tőle az időmérő hajrájában. Sikerült, ráadásul legnagyobb vb-riválisa, Lewis Hamilton Mercedesének műszaki hibája miatt a mezőny végére került.
Rosberg a második szakaszból a lágy gumikon jutott tovább, azaz a szabályok szerint ezeken kell elstartolnia. Bár a rajtnál és az első egy-két körben hátrányban lehet a közvetlenül mögötte szuperlágy gumikon nekivágókkal szemben, a 6-8. körtől ki fog jönni a lágy gumi előnye, s ha el is veszti az elsőséget, hamar visszaszerzi azt, és nem kell a sanghaji pályán rémes versenyguminak kikiáltott szuperlágyakon bajlódnia az 56 kör során.
„Nem nagyon mélyedtem el a stratégia kérdésében, de szerintem jó, hogy a lágy gumikon rajtolok. Előnyt jelenthet a versenyen" – mondta Rosberg, aki az első két idei GP-n sokkal nehezebb helyzetből nyert.
Ezúttal is inkább menedzselnie kell az előnyét az üldözőivel szemben, és ha megoldja, a 2015-ös szezont is beleszámolva zsinórban hat versenyt nyer meg egymás után, amire az F1 történetében csak Sebastian Vettel, Alberto Ascari és Michael Schumacher volt képes. Ők hárman 13 vb-címet hódítottak el.
Rosbergnek hirtelen új riválisa akadt, Daniel Ricciardo ugyanis a Red Bull-TAG Heuerral megelőzte a hibázó Ferrari-pilótákat, és ott termett a Mercedes mellett az első sorban. Az osztrák istálló nehezebb idénykezdetre számított, és noha Ricciardo még nem állt pódiumon, a vb-pontversenyben a harmadik helyen található a két Mercedes-pilóta mögött, Kínában pedig versenytempó terén a Ferrarik riválisa lehet. Eddig ugyanis a Red Bullnak is az egykörös tempója volt a gyengéje.
„Honnan jött ez a kör? Ez minket is sokkolt – ismerte el Christian Horner csapatfőnök. – Egyre gyorsabb volt, és a végén is jól jött ki a nagy szélből. Ebből a rajtkockából indulva már versenyben lehetünk. Rosberg más gumikon rajtol, sebezhetőek vagyunk, de régóta nem indultunk az első sorból, már ez is szép, mindent beleadunk."
Ricciardo azt mondta, bízik benne, hogy a Ferrarikkal versenybe szállhat, és már annak is örülne, ha a dobogóra léphetne, amire a tavalyi Szingapúri Nagydíj óta nem volt példa.
„Két éve is az első sorból indultam itt, ám akkor esőben volt az időmérő. A mostani száraz pályás második helyem mutatja, milyen sokat javultunk az előző idény vége óta" – mondta Ricciardo, aki már sokkal erősebb Renault-motor előnyeit élvezheti.
Sebastian Vettel úgy véli, tévednek, akik szerint Rosberg stratégiája lesz a nyerő. A Ferrari is taktikázhatott volna úgy, ahogy Rosberg, simán továbbjutott volna lágy gumis körével a harmadik szakaszba, de ragaszkodott a szuperlágy abroncsokhoz, amelyek Vettel szerint nem lesznek használhatatlanok a futamon – bár sokak szerint legfeljebb öt kör után a bokszba kell hajtani rajtuk.
„Valóban nehéz megjósolni, érdekes lesz látni, milyen különbség alakul ki. Voltak futamok, amelyeken jól működött ez a stratégia, másokon kevésbé. Szerintem a gumik kopása nekünk fog kedvezni, nagyon jó lehet a versenyünk – fejtegette Vettel, aki nem tart attól, hogy Rosberg helyett Ricciardóval kell csatáznia. – Danielnek nagyon jó napja volt. Fontos, hogy a kocsi egyensúlya megfelelő legyen, és a Red Bull ezt most eltalálta. Ez nem meglepő, de a versenyen szerintem megint előtte leszünk."
A Ferrarinak Kimi Räikkönen szerint a lágy és a közepesen kemény gumikon sem ment valami jól a hét végén, azonban a versenyt a szuperlágy gumikon nem lehet végigcsinálni, sőt! Vettel roppant magabiztos, már csak ezért is érdekesnek ígérkezik a verseny.
Fernando Alonso nagyon siránkozott a második szakasz végén, mert Nico Hülkenberg és a Force India miatt nem maradt ideje második gyors körre a McLaren-Hondával. A spanyol hangjából arra lehetett számítani, hogy nagy dobásra készült a csapat, és ezt Alonso az autóból kiszállva is megerősítette.
„Borzasztóan sajnáltam, hogy nem mehettem egy valóban gyors kört – mondta a kétszeres világbajnok. – Az első szakasz elején mentem egy biztonságit, második mért körre nem is volt szükség, azt megszakítottam. A második etap elején használt gumikon szintén biztonsági kört mentem, a frisseken pedig felkészültünk rá, hogy feltekerjük a motort, és megmutatjuk, mit tudunk. Sajnos így jártunk, legközelebb nagyobb szerencsénk lesz. Valahol már az is jó érzés, hogy ezen bosszankodunk."
A McLaren tavalyi megpróbáltatásai után valóban biztató a helyzet. Már csak azért is, mert jenson Button a jót is látja a balszerencsében: nem kell a szuperlágy gumikkal bajlódni a versenyen.
Lewis Hamilton úgy érkezett Kínába, hogy tudta, öt rajthelyes büntetés vár rá váltócsere miatt. Az angol az első két futam rajtjánál a pole-ból indulva esett vissza a hatodik hely környékére, most már a rajtrácson is eleve csak oda állhatott volna fel. Ám a Mercedes-motor energia-átalakító rendszere az időmérőn meghibásodott, az angol mért kört sem ment, ezért a mezőny végéről kell startolnia.
„Sajnálatos az eset, de ezek előfordulnak, ilyenekkel tesz próbára minket a sors. Tanulnunk kell belőle, biztos vagyok benne, hogy a mérnökök és a szerelők is rosszul érzik magukat. Rá kell jönnünk, mi történt, és dolgoznunk rajta, hogy egyik autóval se forduljon elő többé – mondta Hamilton, aki igyekszik a jót meglátni, hiszen mint a csapat is megfogalmazta a rajtbüntetés kapcsán: ha valahol belefér egy ilyen, az a sanghaji pálya, mert itt lehet előzni. – Lehet előzni, az tény, bár nem biztos, hogy egyszerű lesz. Mindent beleadok, a leintésig nincs vége a versenynek."
Hamilton a 2014-es Magyar Nagydíjon – szintén motorhiba miatt – a bokszból rajtolt, de a versenyen fel tudott jönni a harmadik helyre.
„Akkor szerintem könnyebben lehetett előzni" – utalt vissza Hamilton arra a Magyar Nagydíjra, amelyet Ricciardo nyert meg.
Hamilton új motort kapott a vasárnapi versenyre, ám a sportfelügyelők engedélyezték neki, hogy ennek ellenére ne a bokszutcából, hanem a 22. rajtkockából induljon.
EKÖZBEN A VILÁG MÁS TÁJAIN...
Spanyolországban a Renault-világszéria keretein belül tartják a Renault Sport Trophy versenysorozatot, amelynek idei mezőnyében ott van Carmen Jorda, az F1-es Renault-istálló Lotustól örökölt fejlesztő pilótája. A spanyol hölgy a 14 fős mezőnyben az időmérőn a 14. helyet szerezte meg, 4.5 másodperccel elmaradva a pole pozíciós német Fabian Schillertől.
Silverstone-ban a sportautó-vb első versenyét tartják meg a hét végén, de a szombati időmérő már órák óta csúszik, ugyanis hóvihar van az F1-es Brit Nagydíjnak is otthont adó pályán. A briteknél nagyon bolondos az áprilisi időjárás.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
4. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-TAG Heuer |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari |
9. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Ferrari |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
11. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda |
13. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes |
14. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari |
15. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari |
16. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari |
17. | Kevin Magnussen | dán | Renault |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari |
19. | Jolyon Palmer | brit | Renault |
20. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes |
21. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes |
22. | Lewis Hamilton** | brit | Mercedes |
*három rajthelyes büntetés veszély okozásáért | |||
**öt rajthelyes büntetés váltócseréért |