A 18 éves, hét hónapos és 15 napos Max Verstappen történelmi győzelme alaposan felbolygatta az F1-et. Ha csak a statisztikákat nézzük, akkor is. A legfiatalabb győztes lett, a legfiatalabb dobogós volt, a legfiatalabban állt az élen – mindegyik kategóriában Sebastian Vettelt taszította le a trónról.
„Ez csodálatos, el sem hiszem. Nagy verseny volt, köszönöm a csapatnak, hogy ilyen jó autót készített – mondta Verstappen. – Az első versenyt megnyertem a Red Bullnál, ez szuper! Nagyon kicsi voltam, amikor az apám elkezdte terelgetni a pályafutásomat, és idáig jutottunk. Az utolsó tíz kör olyan volt, mint egy megbízhatósági verseny, alig hittem el, hogy az élen állok. Minden jól sült el, a legjobb stratégiát választottuk.”
„Minket is sokkol ez az eredmény – ismerte el Christian Horner csapatfőnök. – Eddig is biztatóak voltak a versenyeink, beváltak a fejlesztéseink, de hogy Max az első versenyén nyerni fog, nem hittük volna. A Mercedes lehetőséget adott nekünk, de a Ferrarikkal meg kellett küzdenünk. Max ellenállt a nyomásnak, tizennyolc évesen az egész hétvégét lehozta hiba nélkül, hihetetlen.”
Verstappen győzelme volt az első a Red Bull F1-es történetében, amely úgy született meg, hogy Sebastian Vettel nem volt az istálló versenyzője. A 2005-ben a Jaguar helyén bemutatkozó istállóban 2009-től 2014-ig versenyzett Vettel, s ebben az időszakban minden évben nyert is futamot a Red Bull, sőt, 2010-től 2013-ig mind a négy világbajnoki címet megszerezte.
2014-ben Vettel csapattársaként Daniel Ricciardo triplázott, őt tavaly óta, egészen eddig a hétvégéig az istálló új vezérének tekinthettünk. De Verstappen érkezésével úgy járhat, mint Mark Webber Vettel mellett. A két Mercedes karambolja után az élre álló ausztrál most úgy érezte, a stratégián ment el a győzelme. Az utolsó előtti körben történt defektje nélkül is eggyel többször állt a depóba, mint Verstappen.
„Ha valaki egy boly végén van, próbálja meg a három kiállást, mert nincs vesztenivalója. De a sor éléről átállni erre, hogy a többi autó mögé kerüljek, nincs sok értelme – mondta Ricciardo. – Irányítottam a versenyt, s bár nem voltam olyan gyors, mint reméltem, nem az a megoldás, hogy hátradobnak. Nem hiszem, hogy Max miatt tették ezt velem, így sikerült a stratégia. Az élen állónak kellene jobb stratégián mennie, még ha nincs is a defektem, akkor sem kerültem volna a dobogóra.”
Ricciardo a szintén háromszor kereket cserélő Vettelt támadta, volt egy tiszta ütközetük, amely után Vettel korábbi csapattárásra panaszkodott. Az ausztrál szerint a német reakciója tipikus volt, s hozzátette, nem érti, mit akar Vettel egy autóversenytől. A Ferrari pilótája abban egyetértett Ricciardóval, hogy hiba volt a három kiállás.
„Mindent megpróbáltunk a végén, kicsit meglepett, milyen előnyös volt a két kiállás, ez mindkét csapat esetében így volt. Érdekes volt, hogy a lágy gumikon mi voltunk a gyorsabbak, a közepesen keményen a Red Bull. A harmadik szektorban is a Red Bull volt a gyorsabb” – mondta Vettel.
Kimi Räikkönen a második helyezésével a vb-pontversenyben is feljött a második helyre. A verseny hajrájában próbált közel kerülni Verstappenhez, de nem tudott manőverbe kezdeni.
„Örülök Max sikerének, kár, hogy nem tudtam legyőzni, ilyen a versenyzés – mondta a finn. – Gyorsabb voltam, de az utolsó szakaszban nem tudtam követni, vesztetem a tapadásból mögötte. Mindent megpróbáltam, de nem volt elég, a célegyenes előtti kigyorsításom nem volt megfelelő. Az ötödik és a hatodik helyről indultunk, a verseny előtt aláírtam volna a második és a harmadik helyet, de így azért csalódott vagyok.”
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 1:41:40.017 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 0.616 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 5.581 mp h. |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 43.950 mp h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 45.271 mp h. |
6. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:01.395 p h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:19.538 p h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:20.707 p h. |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1 kör h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1 kör h. |
14. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 1 kör h. |
16. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 1 kör h. |
17. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 1 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 56 | |
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 45 | |
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 20 | |
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 0 | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 0 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 4 | 4 | 4 | 100 |
2. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 4 | 61 |
3. | Lewis Hamilton | – | 3 | 4 | 57 |
4. | Sebastian Vettel | – | 3 | 3 | 48 |
5. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 48 |
6. | Max Verstappen | 1 | 1 | 4 | 38 |
7. | Felipe Massa | – | – | 5 | 36 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 5 | 29 |
9. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 3 | 22 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 22 |
11. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 3 | 12 |
12. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 8 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 2 | 8 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
14. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | 6 |
16. | Jenson Button | – | – | 2 | 3 |
17. | Stoffel Vandoorne | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 157 |
2. | Ferrari | 109 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 94 |
4. | Williams-Mercedes | 65 |
5. | Toro Rosso-Ferrari | 26 |
6. | Haas-Ferrari | 22 |
7. | Force India-Mercedes | 14 |
8. | McLaren-Honda | 12 |
9. | Renault | 6 |