A Force India Formula–1-es csapatának megalakulását 2007 őszén jelentette be az egyik leggazdagabb indiai üzletember, Vijay Mallya, azt követően, hogy 88 millió euróért felvásárolta a Spykert, és jelentős indiai támogatásának köszönhetően a 2008-as szezonnak a Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil versenyzőpárossal tudott nekivágni.
A debütáló esztendőben a pontszerzés még nem sikerült, ám 2009-ben már egy pole pozíciót és egy dobogót elcsípett a istálló, s úgy tűnt, a legjobb úton halad Mallyáék terve, hogy indiai pénzből folyamatosan fejlődő, a sportágban szép lassan tényezővé váló csapatot építsenek.
Az elmúlt hétvégén rendezett őrült Azeri Nagydíjon az istálló két pilótája, Sergio Pérez és Esteban Ocon ütköztek egymással, amikor még mindketten az élmezőnyben haladtak – és reális esélyük lehetett volna a Force India történelmének első dupla dobogós futamát teljesíteni. Végül csak Ocon szerzett pontot, a verseny után pedig komoly beszélgetést ígért a csapat vezetősége a két kormányművésznek. |
Két héttel korábban Kanadában is meggyűlt egymással a baja a csapattársaknak, igaz, akkor legalább az ütközést elkerülték. |
Az elmúlt nyolc évben azonban a hazai támogatók szép lassan eltűntek az alakulat mögül, ami egyáltalán nem járt az anyagi helyzet megrendülésével, hiszen a mostani idényben főtámogatójának köszönhetően 100 millió euró fölötti költségvetésből gazdálkodhat – amiért talán az a legkevesebb, hogy rózsaszínűre festette a korábban tradicionálisan indiai színekben versenyző autóit.
„Az idény végén hivatalosan benyújtjuk a csapat nevének megváltoztatására vonatkozó kérelmet az FIA F1-es bizottságánál. A 'Force' szócska megmarad a nevünkben, ez biztosítja majd, hogy az emberek tudják, kik vagyunk, hogy nem egy új, hanem egy régóta létező alakulat a miénk” – fogalmazott Otmar Szafnauer, a Force India csapatfőnöke.
Mindez csupán erősíti azt a pletykát, hogy a Force India szeretne egyre nemzetközibb istállóvá és márkává válni a száguldó cirkusz mezőnyén belül, és szeretne kilépni a saját árnyékából. Hiszen míg az induláskor szinte kizárólag indiai támogatója volt, az „otthoni” cégek mára egyértelmű kisebbségbe kerültek.
„Már rég beszélünk arról magunk között, hogy elhagyjuk a csapat nevéből az Indiát, ami egyre ésszerűbb változtatás lenne. Ma már nincs Indiai Nagydíj, alig vannak indiai szponzoraink, csak korlátozza a fejlődési lehetőségeinket az India név" – mondta Szafnauer, aki az új nevet nem árulta el, csak annyit, hogy nemzetközi imázst akarnak vele tükrözni.
Egybehangzó értesülések szerint jövőre Force 1 név alatt versenyezne az istálló, és az egyes szám lenne az, ami a nemzetköziséget sugallná.
A Force India idén a jubileumi szezonját futja a Formula–1-ben, s eddig a tíz év alatt egy edzéselsőség mellett ötször állhattak dobogóra a pilótái, a csapat legjobb versenyhétvégéje pedig a 2009-es Belga Nagydíj volt, ahol Giancarlo Fisichella az élről rajtolva hozta be az autóját – a team első pontjait és dobogóját szerezve – a második helyre, amit azóta sem tudott megismételni az istálló (alább megtekinthető a futam rövid összefoglalója).