F1: Hamilton így még sosem győzött, Pérez Baki dobogókirálya

Vágólapra másolva!
2018.04.30. 12:21
null
Hamilton (balra) alig hitte a „háromkörös” győzelmét, Pérez másodszor állt dobogón Bakiban.(Fotó: AFP)
Kaotikus véget ért a vasárnapi Azeri Nagydíj, amelyen Lewis Hamilton ölébe hullott a futamgyőzelem. Sergio Pérez csaknem két év után állt ismét dobogóra, Charles Leclerc megszerezte első pontjait, a két Red Bull kipöckölte egymást. Valtteri Bottas drámai módon, Romain Grosjean meg egészen banálisan esett ki. Nyertesek és vesztesek az Azeri GP után.

NYERTESEK

Kétségtelen, hogy a pályafutása 63. futamgyőzelmét arató Lewis Hamilton ezért a sikerért tett a legkevesebbet immár 212 F1-es versenyből álló karrierje során, hiszen a második biztonsági autós fázis után előbb Vettel fékezte el magát, amikor Bottast próbálta megelőzni, s került a négyszeres bajnok mögé, majd a finn csapattárs kapott defektet, és adta fel a versenyt két körrel a vége előtt. A brit pilóta így összesen három körön keresztül állt az élen, s pályafutása során soha ilyen keveset nem töltött még az élen olyan versenyen, amely aztán az ő győzelmével zárult. A korábbi csúcs a brit pilótától ebben a műfajban a 2011-es Kínai Nagydíj volt, ahol hat kört vezetve tudott győzni.

A nyertesek közé sorolhatjuk a dobogó második helyén végző Kimi Räikkönent is, hiszen már az is szép teljesítmény, ha valaki a hatodik helyről küzdi fel magát a másodikra, ám a finn világbajnoknak még ennél is nehezebb dolga volt. Miután ugyanis az első körben kitessékelte a futamból Ocont, megsérült a Ferrarijának első szárnya, amit kicseréltek a bokszban, s így a 12. helyről kezdhette meg a felzárkózást.

Sergio Pérez, a Force India mexikói pilótája csaknem két év – 2016 júniusa – után állhatott ismét dobogóra, miután a verseny végi kaotikus eseményeknek köszönhetően hirtelen a harmadik helyen találta magát. Ezzel Pérez a baki utcai pályán rendezett F1-es versenyek rövidke, hároméves történelmében az első pilóta lett, aki kétszer is dobogóra állhatott, hiszen legutóbbi dobogóját is Azerbajdzsán fővárosában érte el, csak akkor még Európai Nagydíjnak nevezeték a futamot.

2. AZERI NAGYDÍJ
PÉNTEK
1. szabadedzés:1. Bottas 1:44.242
2. szabadedzés:1. Ricciardo 1:42.795
SZOMBAT
3. szabadedzés:1. Vettel 1:43.091
Időmérő edzés:1. Vettel 1:41.498
VASÁRNAP
Verseny:1. Hamilton
Nyilatkozatok a futam után
KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 13., 15.10: Spanyol Nagydíj
Május 27., 15.10: Monacói Nagydíj
Június 10., 20.10: Kanadai Nagydíj

A Sabuer monacói újonca, Charles Leclerc pályafutása 4. futamán a 6. helyen végzett, így megszerezte első F1-es pontjait. A 20 éves ifjonc az első monacói pilóta, aki Louis Chiron 1950-es Monte-carlói GP-n elért 3. helyezése óta pontot tudott szerezni az F1-ben a hercegség zászlaja alatt versenyezve. Jeleznénk, amíg a két egymást követő monacói pontszerzés között 68 év telt el, a két pilóta 98 év eltéréssel látta meg a napvilágot.

VESZTESEK

Bőven van választék vesztesekből is az ilyen kaotikus futam után, a legnagyobbat talán Valtteri Bottas bukta, aki a gumikkal remekül gazdálkodva, egészen a második biztonsági autós fázisig húzta az első etapját, és vissza is tudott jönni a kerékcsere után Vettel elé, aki ráadásul az újraindítás után elfékezte magát és kiszállt a futamgyőzelemért folyó csatából. Így minden összeállt ahhoz, hogy a finn megszerezze pályafutása negyedik és idei első sikerét, ám arra nem számíthatott, hogy nem vesz észre némi törmeléket, amitől a célegyenes végén defektet kap, így két körrel a vége előtt dobhatta sutba a pezsgőzésről szóló terveit. Az idén már harmadik alkalommal állt úgy egy futam, hogy Bottasnak esélye volt a győzelemre, aztán mégsem jött neki össze. Ám amíg Bahreinben és Kínában legalább a második helyen végzett, most még a pontszerzés sem jött össze neki.

A legnagyobb vesztes címre a Red Bull csapata is jó eséllyel pályázhat, miután Max Verstappenbe hátulról belecsattant Daniel Ricciardo, s mindkét pilótának véget ért a futama. Most nem is feltétlenül a pilótákkal foglalkoznánk, hanem a csapattal, amely a legutóbbi három futamból kétszer is kettős kieséssel zárt. Hasonlóra az osztrák istálló „modern napjaiban” nem volt példa, csak a Vettel előtti hőskorszakban. A 2006-os szezon elején a Red Bull két pilótája Coulthard és Klien négy egymást követő versenyből háromszor is kettős kiesést produkált, Malajziában, a San Marinó-i Nagydíjon, majd a Nürburgringen rendezett Európai Nagydíjon sem jutott el a kockás zászlóig. Ne felejtsük persze a legnagyobb visszhangot kiváltó Red Bull-os ütközést, amikor a 2010-es Török Nagydíjon Vettel próbálta megelőzni első helyen haladó csapattársát, ám nem járt sikerrel, nekiütközött Webbernek, és kiesett – Webber versenyben maradt, és a 3. helyen zárt.

Romain Grosjean, a Haas francia pilótája egészen banális módon esett ki a vasárnapi futamon: a biztonsági autós időszak alatt sikerült a falba állítani autóját, miután véletlenül elállította a fékerőelosztást, majd beletaposott a fékbe. Az eredmény ismert. A francia nem először bénázott ilyen szinten, sőt, a mostanihoz kísértetiesen hasonló kiesést sikerült 2014-ben összehoznia az az évi Magyar Nagydíjon. Akkor Ericsson balesete miatt volt a pályán a biztonsági autó, amikor Grosjean a hármas kanyar után eldobta autóját. Korábban, szintén még a Lotus pilótájaként a 2012-es, emlékezetes belga rajtbaleset és eltiltása után röviddel Webberrel találkozott a Japán Nagydíjon, ami után megkapta az „első körös dilinyós” becenevet. Említhetnénk azt is, amikor a tavaly előtti Brazil Nagydíjon, a rajtrácsra vezető körben állította a falba a Haas-Ferrarit, vagy a tavalyi Olasz Nagydíj időmérőjét, amelyen az esőben jelezte csapatának hogy veszélyes ilyen vizesen a pálya, majd a bokszutca kijáratánál falnak is csapta autóját, miközben mindenki más gond nélkül közlekedett az aszfalton.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
1.Lewis Hamilton13470
2.Sebastian Vettel22466
3.Kimi Räikkönen3348
4.Valtteri Bottas2340
5.Daniel Ricciardo11237
6.Fernando Alonso428
7.Nico Hülkenberg322
8.
Max Verstappen218
9.Sergio Pérez1115
10.Carlos Sainz Jr.313
11.Pierre Gasly112
12.Kevin Magnussen211
13.Charles Leclerc1 8
14.Stoffel Vandoorne3 8
15.Lance Stroll1 4
16.Marcus Ericsson1 2
17.Esteban Ocon1 1
17.
Brendon Hartley1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1.Ferrari114 pont
2.Mercedes110
3.Red Bull-TAG Heuer 55
4.McLaren-Renault 36
5.Renault 35
6.Force India-Mercedes 16
7.Toro Rosso-Honda 13
8.Haas-Ferrari 11
9.Sauber-Ferrari 10
10.Williams-Mercedes 4

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik