A FERRARI ELŐNYBEN – ÉRKEZIK A MERCEDES VÁLASZA?
A Ferrari az elmúlt három nagydíjon egyértelműen az erősorrend élén állt, ám csupán egy alkalommal aratott diadalt. Németországban Sebastian Vettel sima győzelmet szerezhetett volna, miközben Lewis Hamilton a 14. helyről volt kénytelen felzárkózni, míg Magyarországon a maranellóiak uralták a hétvégét, a németek pedig látványosan szenvedtek, így jó esély nyílt a Ferrari kettős sikerére.
AUGUSZTUS 31., PÉNTEK |
11.00–12.30: 1. szabadedzés |
15.00–16.30: 2. szabadedzés |
SZEPTEMBER 1., SZOMBAT |
12.00–13.00: 3. szabadedzés |
15.00–16.00: időmérő edzés |
SZEPTEMBER 2., VASÁRNAP |
15.10: a verseny (53 kör, 306.072 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Szeptember 16., 14.10: Szingapúri Nagydíj |
Szeptember 30., 13.10: Orosz Nagydíj |
Október 7., 07.10: Japán Nagydíj |
Ezzel szemben Vettel a vizes aszfaltcsíkon hibázott és hazai versenyén az élről nullázott, mialatt a vert helyzetben lévő Hamilton nagy diadalt aratott. Egy héttel később pedig szombaton érkezett a csapadék, és az addig 4-5. helynél jobbra nem számító Hamilton pole pozíciót szerzett, míg az olasz istálló az első sor helyett csak a másodikat foglalhatta el a másnapi rajtrácson. A futam aztán bár száraz volt, a címvédő mégis fölényes győzelmet aratott és építette ki az idei év legnagyobb előnyét a vb-pontversenyben.
A nyári szünetet követően pedig úgy tűnt, a tendencia folytatódik, hiszen a mindhárom tréninget, illetve a kvalifikáció első két szakaszát élen záró Ferrari ezúttal is alulmaradt az esővel és Hamiltonnal szemben – a brit így újabb edzéselsőséget gyűjtött be úgy, hogy nem ő számított az esélyesnek. Bár a forgatókönyv eddig ismétlődött, a vasárnap fordulatot hozott, és talán nemcsak a hétvégében, hanem az egész bajnoki párharcban.
Ugyanis hiába várta a Hungaroring után ugyancsak száraz pálya a mezőnyt, a brit nem tudta a dobogó felső fokára váltani a rajtelsőségét. Vettel már az első körben előzött, méghozzá DRS nélkül, onnantól kezdve pedig nem lehetett fogást találni rajta, domináns győzelemmel csökkentette újra 17 pontra a hátrányát.
Vettel manővere akár meghatározó is lehet a 2018-as kiírásban, ám arra a kérdésre, hogy ez csak egy egyszeri epizód vagy igazi fordulópont, Monza adhat kijózanító választ.
A német és a brit ugyanis mondhatni megismételte a tavalyi meccset, csupán annak végkimenetele lett fordított – Vettel a második helyről azonnal támadta az élről startoló Hamiltont, előznie akkor viszont nem sikerült.
Tehát a Mercedes már 2017-ben sem dominált Spában, ám egy héttel később igazi erődemonstrációt tartott a tifosi előtt.
ISMÉTLŐDIK MINDEN?
Napokig úgy tűnt, az időjárás a tavalyival megegyező lesz, mostanra azonban kevés esély maradt arra, hogy szombaton pont az időmérő alatt érkezzen meg az égi áldás Monzában. Ehelyett a pénteket moshatja el az eső, ami jó lehetőséget biztosíthat a Ferrari számára, hiszen a gárda így tét nélkül tesztelheti az autóját vizes körülmények között.
Vagyis Hamiltonnak idén száraz pályán kellene megkaparintania az első rajtkockát – egy évvel és 10 sikerrel azután, hogy megdöntötte Michael Schumacher pole-rekordját. Ha pedig ez sikerül, vasárnap döntő fontosságú futam várhat rá, mert amennyiben elmarad a Mercedes-dominancia, a vélhetően közelebb zárkózó Vettel pontelőnnyel távozhat már Szingapúrból. Persze ehhez először célba is kell érni, nem úgy, mint tavaly...
PILÓTAKERINGŐ ELNAPOLVA – ÁM ÚJABB VERSENYZŐ KAPOTT KEDVET A TÁNCHOZ?
Szinte biztos volt, hogy már Monza előtt komoly átrendeződés megy végbe a pilótapiacon, de most némi csúszásra van kilátás – igaz, a hírek szerint újabb versenyző szállhat be a keringőbe.
Lance Stroll hiába járt már üléspróbán a Force Indiánál, és mossa előre a kezeit a csere miatt, újabb hétvégét kell eltöltenie a Williamsnél. A kanadai nemrég elmondta, tisztában van azzal, hogy az előrelépését nem mindenki tartaná igazságosnak, ám úgy véli, vele szemben sem teljesen azok, akik átsiklanak az eredményei felett.
„Többet érdemlek annál, hogy csak a pénzről beszéljenek velem kapcsolatban. Ha apa (Lawrence Stroll) úgy határoz, hogy a Force Indiához visz engem, akkor az az ő döntése. Megértem, hogy ez Esteban (Ocon) szemszögéből nem fair, azonban az én eredményeimet is el kellene ismerni" – magyarázta a fiatalabb Stroll.
Bár ebből, és a francia pilóta még a spái időmérő után Vettellel folytatott kínos párbeszédéből egyértelműnek tűnik, hogy Ocon helyére érkezne Stroll, a Sky Sports információi szerint most mégsem biztos Sergio Pérez maradása. A legújabban felröppent hírek ugyanis arról szólnak, hogy a mexikói is feliratkozott a McLaren listájára, amelyen Stoffel Vandoorne, Ocon és Lando Norris szerepel még.
A belga két éve versenyez a wokingiaknál, teljesítménye azonban elmarad a várttól, ezért most meg kell küzdenie az üléséért – amelyre bár Ocon tűnik a legnagyobb esélyesnek, spekulációk szerint a francia magassága meghiúsíthatja a szezonközi cserét. A fiatal brit eközben újabb lehetőséget kap, hiszen Belgium után Olaszországban is ő foglalhatja el az egyik McLarent a pénteki első gyakorláson.
Pérez szempontjából pedig érdekes lenne a visszatérés, mivel 2013-ban már versenyzett a McLarennél. Akkor azonban egy csalódáskeltő idény után távozott a mexikói, aki a Force Indiánál lehelt újra életet az F1-es pályafutásába.
Ám nemcsak a McLaren, hanem a Williams listája is bővülni látszik: Robert Kubica hiába készül már lélekben a visszatérésre, Artyom Markelov, Nyikita Mazepin és Marcus Ericsson is elhappolhatja előle az ülést.
Utóbbi lehetőségre viszont egyre kevesebb az esély, ugyanis a Sauber vezetője, Frédéric Vasseur annak ellenére is kizárja Vandoorne érkezését a csapatába, hogy az ART Grand Prix-nál eltöltött időszak óta nagyon jó kapcsolatot ápol vele – így pedig Ericsson sem szorulna rá a váltásra.
Míg a Force India, Williams, Sauber hármasnál egyre nagyobb a kavarodás, addig a Ferrari ezen a hétvégén végérvényesen lezárhatja saját pilótafelállásának kérdését. Noha nemrég kiderült, hogy Charles Leclerc már ült a maranellóiak idei konstrukciójában egy Monzában tartott forgatási nap keretein belül, Kimi Räikkönen maradása szinte biztos az olasz csapatnál.
A bejelentésre pedig remek alkalmat biztosít a Ferrari hazai nagydíja, amelyen így az elmaradó pilótakeringő ellenére is fontos kérdőjel egyenesedhet ki.
A WILLIAMS LELÉPVE, FELKÉSZÜL A SAUBER, MAJD A TORO ROSSO?
A Racing Point Force India ugyanis maga mögött hagyta a bizonytalan hónapokat, és azonnal szárnyalt Spa-Francorchamps-ban. Hiszen az újjászülető gárda kisajátította a második rajtsort az esővel is áztatott időmérőn, majd másnap Ocon révén majdnem a futamot is vezette. Végül Pérez az 5., míg márkatársa a 6. pozícióban futott be, és az így összegyűjtött 18 pontjával rögtön visszautasította a Williamst a konstruktőri tabella utolsó helyére.
Ráadásul a Saubert is megközelítette egypontos lemaradásban, és svájciak csak Ericsson 10. helyének köszönhetik, hogy egyelőre a rózsaszín alakulat előtt maradtak. Ám ami késik, nem múlik: Monzában szinte biztos a helycsere.
A következő célpont így a Toro Rosso lesz, és Pierre Gasly már a Belga Nagydíj után felhívta csapata figyelmét a veszélyre.
„Látva, hogy mennyi pontot gyűjtöttek össze Spában, eléggé nehéz lesz magunk mögött tartanunk őket. Ha Monzában megismétlik a belgiumi teljesítményüket, akkor két verseny alatt lelépnek minket. Márpedig ha minden jól megy számukra, akkor Olaszországban pontokat szereznek, ám utána már olyan pályák jönnek, amelyek sokkal jobban fekszenek a mi autónknak is, így versenybe szállhatunk velük."
RICCIARDO ÉS HÜLKENBERG MEGINT HÁTULRÓL TÁMAD
Tavaly összesen kilenc pilóta kapott rajtbüntetést Olaszországban, ami azt eredményezte, hogy csupán a pole-t szerző Hamilton startolt arról a helyről, amelyikre kvalifikálta magát. A büntetettek között szerepelt többek között Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg is, akik idén sem ússzák meg hátrasorolás nélkül. Előbbi ugyancsak a motorkvóta átlépéséért csúszik hátra, míg utóbbi a Spában okozott rajtbaleset miatt bűnhődik.
Az ausztrál akkor a 16. helyről a 4. lett, szemben a némettel, aki csak egy pozíciót javított a rajtrácson elfoglalthoz képest. Kérdés, a Renault jövő évi párosának hogyan megy idén a felzárkózás, mivel a startoláskori hátrányuk nagy hatással lehet a középmezőny csatájára.
BEMUTATKOZIK A RENAULT ERŐSEBB, DE MEGBÍZHATATLANABB MOTORJA
A Mercedes és a Ferrari Spában vetette be a továbbfejlesztett hajtóegységeit, míg a Renault jelezte, hogy Olaszországban lesz elérhető az erősebb, de bevallottan megbízhatatlanabb „C"-specifikációjú erőforrása, amit, úgy tűnik, egyetlen alakulat vállal be.
1. | Mercedes | 375 |
2. | Ferrari | 360 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 238 |
4. | Renault | 82 |
5. | Haas-Ferrari | 76 |
6. | McLaren-Renault | 52 |
7. | Toro Rosso-Honda | 30 |
8. | Alfa Romeo Sauber | 19 |
9. | Racing Point Force India | 18 |
10. | Williams-Mercedes | 4 |
„A Red Bull fogja csak használni az új specifikációjú motort, hiszen olyan helyzetben van, melyben a teljesítményt helyezheti előtérbe, miközben nem kell attól tartania, hogy pozíciót veszít a bajnokságban. Ezzel ellentétben mi és a McLaren ezt nem tehetjük meg, hiszen a mi szempontunkból a kiegyensúlyozottság és a megbízhatóság lesz a döntő abban, hogy elérjük-e a célunkat" – magyarázta Rémi Taffin, majd azt is elárulta, mekkora teljesítménybeli különbéget hozhat az új motor.
„A „C"-specifikáció az előző evolúciója, és határozottan hatékonyabb. Ám megbízhatóság terén nem éri el a korábbi szintjét. Egy olyan pályán, mint Monza, az időmérőn körönként három tizedet jelenthet a fejlesztés, ami nagy lépésnek számít előre" – mutatott rá a szakember.
Ricciardo tehát büntetés ellenében, míg Max Verstappen hátrasorolás nélkül használhatja a továbbfejlesztett erőforrást. Kérdés, vajon tényleg ekkora javulást hoz-e a motor, és ha igen, akkor valóban megéri-e a rizikót.
Egy biztos, a Red Bull sokat nem veszthet vele, ellenben akár nagy hatással lehet arra, miként alakul Hamilton és Vettel párharca, hiszen nem mindegy, ki és hány pontot tud hozni a másikon – pontosan ezért Valtteri Bottas és Räikkönen rövidesen kimondva is második számúvá lép vissza...