Amikor azt látjuk, hogy egy-egy Oconhoz hasonló tehetség eltűnik a mezőnyből csak mert talentumán kívül mása – értsd: pénze – nincs, érdemes eljátszani a gondolattal, miképpen lehetne mégis olyan bővítést végrehajtani a mezőnyön, hogy mégis maradjon hely a franciának.
Az egyik a csapatok létszámának emelése, ám az évtized elején hiába csatlakozott három új csapat is a sorozathoz, de mára mindegyik kikopott a mezőnyből - ráadásul a Caterham, HRT, Virgin/Marussia/Manor trió autóit vezető számtalan pilóta közül csak Daniel Ricciardo és Esteban Ocon tagja jelenleg is a mezőnynek.
A másik megoldás lehetne a harmadik autó bevezetése lenne, amely szintén nem idegen a sportágtól, igaz, meglehetősen régen, még a nyolcvanas években fordult elő utoljára, hogy egy csapat egy versenyen három autót indítson – az 1985-ös Német Nagydíjon a Renault tette ezt meg.
Ez utóbbit javasolta nemrég Toto Wolff is, a Mercedes csapatvezetője azonban feltételekhez kötné a harmadik autó elindításának lehetőségét.
„Van egy egyszerű megoldásom arra nézve, hogy kerüljük el a tehetségek elkallódását. Engedélyezzék a harmadik autó használatát, amelybe kötelezően olyan pilótát kell ültetni, akinek maximum két év F1-es versenyzői tapasztalata van. Ennek nem lennének nagy költségei, a rajtrács szépen megtelne és az új fiúk biztosan nagy harcra kényszerítenék a sztárokat, hiszen tudnák, hogy maximum két évük van a bizonyításra” – mondta Wolff.
A Red Bull más úton neveli a tehetségeit mint a Mercedes, ők a Toro Rosso révén bírnak egy fiókcsapattal, és az ő ifjúsági programjuk eredményeképpen versenyez ma az F1-ben Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo és Max Verstappen is – a Mercedesnél kizártnak tartják egy fiókcsapat összehozását.
A németek elzárkózása a fiókcsapat ötletétől legalábbis érdekes, hiszen korábban már elvesztették Pascal Wehrleint, aki az istálló pártfogoltjaként egy Manornál és egy Saubernél töltött idény után nem tudott megragadni a mezőnyben és inkább visszatért a DTM-be.
A szintén a Mercedes-nevelt Ocon egyébként támogatja a harmadik autó bevezetését, igaz, ő maga már nem ülhetne ezekbe, mert a jelenlegi szezonnal teljesíti második teljes idényét az F1-ben.
A magunk részéről azt tudnánk elképzelni, hogy nem lenne kötelező a harmadik autót elindítani, ám, ha egy csapat mégis így tesz, akkor a harmadik pilóta eredményei a konstruktőri vb állásába nem számítanának bele, csak az egyéniben gyűjtögethetné a pontokat a 3. számú pilóta, s ezek mellett kizárólag a fent már említett maximum két év versenytapasztalattal rendelkező pilóta vezethetne versenyen harmadik számú autót. |
„Az ötlet remek, de nem tudom, hogy lehetne megvalósítani. Jó lenne, mert akkor például Charles Leclerc, vagy George Russell, vagy korábban például én is kaphattam volna egy harmadik autót. Azt gondolom, a költségek jelenthetik a gondot a kisebb csapatoknak" – vélte Ocon.
Nem volt ilyen lelkes Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke, aki szerint a nézőket összezavarná a harmadik autó.
„Emellett meg még túlságosan megnövelné a költségeket egy harmadik autó rajthoz állítása, ezért mi nem támogatjuk. Na persze, ha valaki jön és kifizetné ennek a költségeit, akkor elgondolkodnánk rajta” – mondta Steiner.
Szintén az ötlet ellenszólt Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója, aki szerint, már így is túlzottan domináns a három élcsapat.
„Persze, jó lenne, ha több autót láthatnánk a rajtrácson, de az igazság az, hogy a három élcsapat már így is nagyon domináns, ha mindhárman három autót indítanának, a mezőny maradéka a 10. helyért harcolhatna” – mondta Whiting.
Egyelőre hivatalosan semmilyen lépés nem történt a jogtulajdonos részéről, így nem valószínű, hogy bármikor újra komolyan szóba kerül a harmadik autó elindításának lehetősége, mindenesetre ötletnek nem rossz.