Sir Jack Brabham (1979): az ausztrál versenyző három vb-címet szerzett az F1-ben, 1966-ban – azóta is példátlan módon – a saját csapata színeiben. Sir Frank Williams (1999): a csapattulajdonos 1977-ben alapította F1-es istállóját, amellyel 1997-ig hét egyéni és kilenc konstruktőri vb-címet ünnepelt. Csapata azóta is a mezőny tagja. Sir Stirling Moss (2000): az F1-ben 1951 és 1961 között versenyzett, 16 futamgyőzelmet aratott, és bár vb-címet nem tudott nyerni, négyszer végzett az összetett második helyén. Sir Jackie Stewart (2001): versenyzőként három F1-es vb-címet nyert, majd saját istállóját is futamgyőzelmekig vezette. Kiemelt szerepet játszott a sportág biztonsági törekvéseiben. Sir Patrick Head (2015): a Williams-istálló társalapítójaként elévülhetetlen érdemeket szerzett a csapat kiemelkedő sikereiben. Ma is tanácsadóként segíti az istállót. |
Mégis mikor, ha nem most? Amióta Lewis Hamilton valósággal halmozza az F1-es világbajnoki címeket, Nagy-Britanniában egyre többen vetik fel, vajon miért nem emelik már lovagi rangra a Mercedes klasszisát, és ezek a hangok vasárnap óta újra felerősödtek. A motorsport kedvelői leggyakrabban a teniszező Andy Murrayvel példálóznak, akit 2017-ben úgy ütöttek lovaggá, hogy neve mellett három Grand Slam-győzelem áll, miközben az örökranglistát Roger Federer 20 diadallal vezeti, megelőzve Rafael Nadalt (19) és Novak Djokovicsot (16). Ehhez képest Hamilton a saját sportágában már futamgyőzelmek és világbajnoki címek tekintetében is karnyújtásnyi közelségbe került a rekordlista első helyéhez, mégis mintha újra meg újra megfeledkeznének róla a döntéshozók.
Ezt elégelte meg a hatodik vb-diadal után a brit motorsportszövetség elnöke, David Richards, valamint Lord Hain helyi politikus, akik a Daily Mail értesülései szerint levélben kérték Boris Johnson miniszterelnököt, hogy tegyen konkrét lépéseket Hamilton lovagi rangra emelése érdekében. De nemcsak sportvezetők és politikusok, hanem olyan világsztár sportolók is emellett lobbiznak, mint Gary Lineker korábbi futballklasszis. „Valójában az az elképesztő, hogy eddig nem ütötték lovaggá, különösen ha figyelembe vesszük, kik kapták már meg ezt az elismerést a sport világában – írta a Twitteren az 1986-os labdarúgó-vb gólkirálya. – Lewis Hamilton vitathatatlanul a legnagyszerűbb sportszemélyiségünk.”
Hasonló véleményt fogalmazott meg a közösségi médiában az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill is: „Ha mindenkire ugyanazok a szabályok vonatkoznak, Lewisnak meg kell kapnia azt az átkozott lovagi rangot. Már rég oda kellett volna ítélni neki. Sajnos sok ember úgy gondolja, az F1 nem igazi sportbeli kihívás, amire azt mondom: tessék nyugodtan megpróbálni!”
A 13-szoros futamgyőztes David Coulthard szerint Lewis Hamiltont máris az F1-történelem legnagyobbjaként kell emlegetnünk, mert például Ayrton Sennával és Michael Schumacherrel ellentétben piszkos trükkök és ellentmondásos manőverek nélkül érte el sikereit: „Nyerhet-e Lewis hét vb-címet vagy túl is szárnyalhatja Michaelt? Hát persze, de úgy vélem, nincs rá szüksége. Szerintem máris bebetonozta a helyét a Formula–1 történetének csúcsán. És ami igazán megkülönbözteti olyan nagyságoktól, mint Senna és Schumacher, az a sportszerűsége. Szerintem Lewis ízig-vérig sportember. Mindig is határozott elképzelésem volt arról, milyen is egy igazi sportember – szerintem ebbe beletartozik a becsületesség és a szabályok betartása.” |
Az ellentábor régóta úgy érvel, hogy az, aki adóoptimalizálás céljából Monacóban él, nem érdemli meg hazája egyik legrangosabb elismerését, ám ez sem fedi teljesen a valóságot, mert Hamilton munkaadója, a Mercedes F1-es istállója brit székhelyű, így csillagászati fizetése miatt a versenyző közvetett módon igenis alaposan kiveszi részét a közteherviselésből. Egy másik érv ellene, hogy sportágában túlzott szerepet játszik az autó teljesítménye, de ezen az alapon akkor Stirling Mossnak, Jackie Stewartnak és az ausztrál Jack Brabhamnek sem kellett volna odaadományozni a lovagi rangot.
Ráadásul fontos figyelembe venni, hogy Hamilton olyan nemzetközi közegben ér el káprázatos sikereket, amelyet az egész világon kiemelt figyelem övez, vagyis valószínűleg nem túlzás azt állítani, ő egyedül nagyobb dicsőséget szerzett eredményeivel Nagy-Britanniának, mint az a harminc krikettjátékos együttvéve, akiket az elmúlt évtizedekben lovaggá ütöttek. Természetesen az is logikusan hangzik, hogy a sportolók esetében érdemes megvárni az aktív karrier végét, és egyfajta életműdíjként odaítélni a lovagi rangot, ez az elmélet viszont már többször is megbukott – például Andy Murray, Bradley Wiggins vagy Mo Farah esetében.
A labda tehát a döntéshozók térfelén pattog, mindenesetre az előzmények és az egyre erősödő támogatói háttér fényében meglepő lenne, ha a 2020-as F1-es mezőnyben nem szerepelne egy bizonyos Sir Lewis Hamilton.
Amikor 2013-ban Lewis Hamilton a Mercedeshez igazolt, az F1 jelenlegi sportszakmai igazgatója, Ross Brawn irányította a csapatot, és a szakember a versenyző hatodik vb-címe apropóján felidézte a közös kezdeti időszakot. Elárulta, voltak kételyei azzal kapcsolatban, miként tud majd együtt dolgozni a McLarennél sokszor kezelhetetlennek tűnő sztárral: „Be kell vallanom, amikor 2013-ban elkezdtük a munkát, kissé feszült voltam a hozzáállása miatt mint professzionális versenyző. E tekintetben nekem Michael Schumacher volt a mérce, aki teljes mértékben elköteleződött a sikerek hajszolása iránt, ezzel egy időben nagyon ügyelt családja és magánélete sérthetetlenségére. Lewis már akkor is sokrétűen állt a karrierjéhez, és bár ő is teljes mértékben profi volt, nem folytatott már-már szerzetesi életmódot, mint Michael. Lewis mindig is szívesen mozgott különböző körökben, mint például a zene és a divat, ez pluszenergiát adott neki ahhoz, hogy továbbfejlődjön, miközben arra is ügyelt, hogy fizikailag csúcsformában legyen. A Mercedesnél kellő támogatásra lelt olyan közegben, amely technikai szempontból ösztönzi, ugyanakkor garantálja neki a szabadságot, amely elengedhetetlen az életében. Ezért gratulálok Toto Wolffnak és a csapatnak, mert nemcsak remek autót adtak neki évről évre, hanem azt is engedték, hogy folyamatosan fejlődjön és az F1 történetének egyik legnagyszerűbb versenyzőjévé váljék – de egyértelműen az elmúlt 15 év legjobbjává.” |