„Leclerc nagyszerű monzai győzelmével nyugdíjba küldte Vettelt” – írta a spanyol Marca. „Leclerc lángra gyújtotta Monzát a Ferrari-győzelemmel!” – hangoztatta az olasz Corriere dello Sport. Tavaly szeptemberben kis túlzással egy hét alatt berobbant a monacói, miután az egymást követő hétvégékén nyert Spában, majd Monzában is. Utóbbi a Ferrari hazai pályáján egészen különleges siker volt, hiszen ott a Scuderia Fernando Alonso 2010-es sikere óta először állt a dobogó tetejére. A győzelmet ráadásul még emlékezetesebbé tette, hogy a Ferrari alapításának 90. évfordulóján született. Azokban a hetekben mindenki Charles Leclerc-ről beszélt, pedig a Ferrari másodhegedűsnek szerződtette és akként is kezelte Sebastian Vettel mellett. Most is sokat emlegetik a nevét, noha a koronavírus-járvány miatt nincs Formula–1. Legalábbis a valóságban...
AKI GYORS, MINDENHOGYAN GYORS
Van az a mondás, hogy „a tehetség mindig utat tör magának”. Charles Leclerc a motorsport nélküli időkben is bizonyítja, hogy van ebben igazság. Legutóbb tavaly decemberben bőgtek fel az F1-es motorok e versenyhétvégén, aztán a sorozat szempontjából a lehető legrosszabbkor tört ki Kínából és szabadult rá a világra a járvány – márciusban, amikor a téli böjt után kezdődnie kellett volna a 2020-as szezonnak. Az utolsó pillanatban fújták le az idénynyitónak tervezett Ausztrál Nagydíjat, és azóta sorra maradnak el a futamok. Ebben a helyzetben még a hatszoros világbajnok és a feltűnést gyakran kereső Lewis Hamiltonról is keveset hallani, hiszen autó nélkül ő sem annyira érdekes. Sok versenyző az online térbe menekült ebben az időszakban, és versenyszerűen szimulátorozni kezdett. A legtöbben teljesen újoncok az e-sportban, az igazi nagyágyúk közül lényegében csak Max Verstappen indult korábban is online versenyeken. Leclerc váratlanul simán átállt, és a Formula–1 virtuális bajnokságában két futamgyőzelemmel kezdett, a legutóbbi két versenyen pedig szintén a dobogón végzett. Rendkívül komolyan veszi a szimulátorozást, otthonában kialakított egy szobát csak erre a célra.
„Segít, hogy ne veszítsem el a fókuszt, észben tudjam tartani, hogy versenyző vagyok, aki arra vár, hogy visszaülhessen az autóba – árulta el. – Az online futamok megadják a versenyzés érzetét, amivel át lehet vészelni a nehéz időszakot. Persze az autó viselkedése sosem lesz olyan, mint a valóságban, hiszen itt nincsenek erőhatások. Ugyanakkor a szimulátorozással tudom fejleszteni a reflexeket, minden nap gyakorolhatok. Ez áll a lehető legközelebb ahhoz, amit az igazi pályákon csinálunk.”
Leclerc futamgyőzelemmel kezdett
RÄIKKÖNENT FELEDTETTE, VETTELT LEGYŐZTE
Tavaly sokan meglepődtek, hogy a Ferrari milyen hamar lehetőséget adott Leclerc-nek. Mindenki tudta róla, hogy nagy potenciál van benne, hiszen 2016-ban a GP3, 2017-ben a Formula–2 bajnoka volt, 2018-ban pedig az első F1-es szezonjában jelentős különbséggel nyerte meg a házi versenyt az Alfa Romeo Saubernél a nála négy idénnyel tapasztaltabb Marcus Ericssonnal szemben. Az időmérőkön 17–4-re, pontszerző helyek számában 14–2-re, pontokban pedig 33–7-re verte újoncként svéd csapattársát. Mégis meglepő volt, hogy a Ferrarinál „elcserélték” az Alfa Romeóval Kimi Räikkönenre, hiszen a csapatban 1961-ben debütáló mexikói Ricardo Rodríguez óta nem volt ilyen fiatal pilótája az istállónak. Persze lehetett mondani, hogy a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel mellé jó választásnak tűnt, hadd tanuljon, csakhogy hamar kiderült, Leclerc egyszerűen túl jó és túl ambiciózus ehhez a szerephez. Lett is ebből feszültség az előző szezonban.
Rögtön az első versenyen át kellett adnia a helyét Vettelnek, majd az első hat futamon többször is megkérték erre. Akkor szakadt el a cérna, amikor Monacóban, Leclerc hazai hétvégéjén, ami minden pilótának különleges alkalom, a Ferrari annyira a német továbbjutására fókuszált az időmérőn, hogy Charles emiatt esett ki rögtön a Q1-ben egy olyan pályán, amelyen szinte lehetetlen előzni. Rengeteg kritikát kapott a csapat emiatt, és talán ennek hatására a szezon második felétől egyenrangú partnerként kezdték kezelni a két pilótát. Leclerc kihasználta a lehetőséget, és a nyári szünet után remek formát mutatva megelőzte Vettelt a bajnokságban: több futamot nyert (2–1), többször állt a dobogón (10–9) és végül több pontot is szerzett (264–240) a németnél.
A monacói időmérő kálváriája
MÁR NEMCSAK A JÖVŐ, HANEM A JELEN IS
Most ott tartunk, hogy a tavalyi vb-negyedik Leclerc-nek 2024-ig szól a szerződése a Ferrarival, miután az olasz csapat észbekapott, és még az előző idény vége előtt hosszabbított vele. Eközben a Ferrari bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg Vettel szerződését, amely idén lejár. A német tehát a mostani szezon végével búcsút int Maranellónak. Egyetlen év alatt fordult a kocka, és ma már Leclerc-re lehet úgy tekinteni, mint a Ferrari jövőjére és jelenére.
„Jól érzem magam Seb mellett, mindig is jó volt a kapcsolatunk, ami kívülről nézve talán nem volt ilyen egyértelmű – fogalmazott diplomatikusan a monacói a csapaton belüli felállásról. – Az én feladatom, hogy együtt dolgozzam azzal, aki mellém kerül, és mindenkitől lehet tanulni. Szóval bárki legyen a csapattársam, üdvözlöm.”
Egy biztos, a mostani szezon izgalmas csatát hozhat közöttük, mivel Vettelnek bizonyítania kell, az eddig megszerzett presztízse és talán a Formula–1-es jövője múlik azon, hogy milyen teljesítményt nyújt 2020-ban, Leclerc-nek pedig immáron megnövekedett elvárásoknak kell megfelelnie, hiszen innentől már nem a német vállát nyomja a Ferrari sikerességének terhe, hiszen ő jövőre már nem lesz a fedélzeten. Az előszezon tesztjei nem sikerültek jól az olasz csapatnak, ami alapján nem valószínű, hogy pont idén tudják majd letaszítani a trónról a 2014 óra uralkodó Mercedest, de a két pilóta külön harca – ismerve Vettel távozásának körülményeit – így is a 2020-as szezon egyik legérdekesebb fejezetét írhatja.
KÉT BAJNOKI CÍM ÉS KÉT FÁJÓ EMLÉK
Fiatal kora ellenére Leclerc nagy valószínűséggel elbírja a lelki nyomást, hiszen már eddig is súlyos drámákkal kellett megküzdenie életében, és mintha mindegyik után erősebben tért volna vissza. Szoros kötelék fűzte a 2015-ös Japán Nagydíjon az autójával az egyik mentődarunak csapódó Jules Bianchihoz, aki a baleset következtében kómába zuhant, amelyből már sosem ébredt fel. Mindössze 25 éves volt, és Ayrton Senna 1994-es tragédiája után ő az első, aki F1-es baleset következtében hunyt el. Leclerc élete első gokartos élményeit azon a pályán szerezte, amelyet Bianchi apja, Philippe üzemeltetett, majd amikor 14 éves lett, Jules ajánlotta be Nicholas Todtnak, aki azóta is a menedzsere. Szoros volt a kapcsolat a két család között, olyannyira, hogy egy 2018-as interjúban Leclerc elárulta, hogy Bianchi volt a keresztapja.
„Apáink mindig azon viccelődtek, hogy mennyire hasonlóan alakulnak a versenyeink. Amikor neki futama volt, akkor nekem is, amikor neki rosszul ment, ugyanazon a hétvégén nekem is – emlékezett vissza Leclerc. – Jules megmutatta, hogy mire képes a Formula–1-ben, de tudom, hogy sokkal több volt benne. Meg vagyok győződve, hogy többet ért volna el nálam, mert hihetetlenül tehetséges volt.”
Amikor 2016-ban Leclerc megnyerte a GP3-at, Bianchi emlékének ajánlotta a bajnoki címét. Nem ez volt az egyetlen ilyen jellegű, szomorú gesztusa. Egy évvel később a korábbi autóversenyző édesapja, Hervé is elhunyt, így a 2017-es Formula–2-es címével rá emlékezett. Bízunk benne, hogy amikor egy napon a Formula–1 bajnoka lesz, amire minden esélye megvan, nem árnyékolja majd be hasonló veszteség!
Nagyszerű Leclerc-előzések