A mezőnyt teljesen megosztotta az isztambuli pálya pénteki állapota. Reggel még kigyorsítani is alig lehetett a nemrég elkészített aszfalton, de délutánra, ahogy fokozatosan lerakódott rá a gumi, egyre magabiztosabban vezettek rajta a versenyzők.
A Mercedes és az óvatosabb pilóták azt szeretnék, ha folytatódna a szabadedzéseken látott folyamat, egyre több gumi rakódna le az aszfaltra. Így a pálya az időmérőre és a versenyre ideális vagy ahhoz közeli állapotba kerülhet, lehet nyomni a gázt, ahogy más pályákon is, s nem kell attól tartani, hogy egy váratlan pillanatban megcsúszik az autó és netán baleset történik.
A hetedik vb-címe megnyerésének küszöbén álló Lewis Hamilton javulást szeretne. A 2010-es Török Nagydíj győztese bosszúsan nyilatkozott a pénteki tréningek után.
…Bottas előtt inti le a kockás zászló. |
…Bottas nyer, míg ő legfeljebb második és nem a finné a versenyen futott leggyorsabb kör. |
…Bottas második, míg ő legfeljebb negyedik, vagy ötödik úgy, hogy megfutja a leggyorsabb kört. |
…Bottas harmadik, míg ő legfeljebb hatodik, és nem a finné a versenyen futott leggyorsabb kör. |
…Bottas negyedik, míg ő legfeljebb hetedik, vagy nyolcadik úgy, hogy megfutja a leggyorsabb kört. |
…Bottas ötödik, míg ő legfeljebb nyolcadik, vagy kilencedik úgy, hogy megfutja a leggyorsabb kört. |
…Bottas hatodik, míg ő legfeljebb tizedik és nem a finné a versenyen futott leggyorsabb kör. |
…Bottas hetedik vagy annál hátrébb végez. |
„Egy csodálatos pályára jöttünk, nem tudom felfogni, miért kellett tönkretenniük egy milliós újraaszfaltozással. Érthetetlen pénzpocsékolás. Megértem, hogy régóta érintetlenül állt, de talán elég lett volna neki egy sima takarítás is – mondta Hamilton. – Ez most rémesebb, mint amikor Portimao a legrosszabb volt. Esélyünk sincs arra, hogy élvezzük a csodálatos pálya egyedülálló ritmusát. Rémisztő, mintha itt-ott pocsolyák lennének.”
Hamilton szerint a fő probléma, hogy teljesen sima az út felülete, ráadásul a bitumenből szivárog a friss olaj, ami fokozza a csúszósságát.
„Ez így sz.r, nagy Sz-szel – jegyezte meg Hamilton, aki nem tudja, mennyit segítene a helyzeten, ha a Pirelli nem a három legkeményebb gumikeverékét vitte volna Isztambulba. – Biztosan jobb lenne a tapadás, ugyanakkor a nyolcas kanyar hamar megöli a gumikat, azaz a lágyabbak aligha bírnák tovább. Ez van, azokkal a gumikkal kell kezdenünk valamit, amelyek itt vannak.”
Hamilton aggodalmaiban osztozik Romain Grosjean, aki szerint az edzések között személyautókkal mehetnének a pályán, hogy javítsanak az aszfalt minőségén. Antonio Giovinazzi azt mondta, soha nem érezte magát annyira rosszul F1-es autóban, mint pénteken Isztambulban. Kimi Räikkönen is egyetért abban, hogy az aszfalt állapota messze van a tökéletestől.
A mezőnyben olyanok is akadnak, akik nem bánnák, ha esne az eső (az FIA már jelezte, hogy a szombati 3. szabadedzés előtt mindenki kap egy plusz készlet intermediate gumit), vagy a pálya karbantartói a péntek reggelihez hasonló mosást végeznének az aszfalton, mert így felborulhatnak az erőviszonyok.
A Portugál Nagydíj rajtjánál láthattuk, hogy a portimaói esőben a McLaren pilótái mindenki másnál jobban érezték magukat a csúszós úton, és a hetedik helyről rajtoló Carlos Sainz Jr. a második körben vezetett a versenyben. Amikor aztán felszáradt a pálya, a két Mercedes visszakerült az élre. Törökországban valós esély van rá, hogy ugyanígy bedőljön az erősorrend, és valaki egy jó beállításnak köszönhetően kihasználja a körülményeket. Ráadásul ez a fellángolás itt nemcsak két körön át tartana, hanem akár a futam nagy részén megmaradhat az így szerzett előny.
NOVEMBER 13., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:35.077 | ||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:28.330 | ||||
NOVEMBER 14., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 10.00–11.00 | ||||
Időmérő: 13.00–14.00 | ||||
NOVEMBER 15., VASÁRNAP | ||||
A verseny (58 kör, 309.396 km) rajtja: 11.10 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
November 29., 16.10 | Bahreini Nagydíj, Szahír | |||
December 6., 18.10 | Szahíri Nagydíj, Szahír | |||
December 13., 14.10 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas próbálta meglátni a körülmények élvezetes faktorát, Sainz pedig újra kihasználná a furcsa helyzetből adódó lehetőséget. Csapattársa, Lando Norris a 21. születésnapjára kapott ajándék driftélményvezetésként tekintett a szabadedzésekre, míg Kevin Magnussen kifejezetten élvezte az „őrült” napot.
A két szabadedzést élen záró Max Verstappen is ahhoz a csoporthoz tartozik, amely inkább a lehetőséget látja a körülményekben.
„Nagyon alacsony volt a tapadás, alig lehet vezetni a kocsit. Ennek ellenére jó napunk volt, úgy tűnik, fekszik a pálya az autónknak – mondta Verstappen, aki egyetértett Hamiltonnal abban, hogy szerencsétlen döntés volt az újraaszfaltozás. – Van még öt másodperc a köridőben, a csapatok feladata, hogy kitalálják, hogyan nyerhetik vissza. A Mercedes nagyon jó ebben, össze fogja szedni magát.”
A csúszós úton nyilván nagyobb esély van egy izgalmasabb viadalra. Ahogy Verstappen mondta, az istállók feladata, hogy stabilabbá tegyék az autót, míg a versenyzőké, hogy a rossz körülmények között is elvezessék négykerekűiket.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:28.330 | átlag: 217.556 km/ó | 37 kör |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:28.731 | 0.401 mp. h. | 45 |
3. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:28.905 | 0.575 | 43 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:29.180 | 0.850 | 39 |
5. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 1:29.363 | 1.033 | 42 |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | AlphaTauri-Honda | 1:29.689 | 1.359 | 43 |
7. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:29.944 | 1.614 | 43 |
8. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:30.022 | 1.692 | 41 |
9. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1:30.297 | 1.967 | 38 |
10. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 1:30.907 | 2.577 | 39 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1:31.104 | 2.774 | 38 |
12. | Esteban Ocon | francia | Renault | 1:31.380 | 3.050 | 36 |
13. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1:31.493 | 3.163 | 39 |
14. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1:31.498 | 3.168 | 40 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1:31.660 | 3.330 | 35 |
16. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:31.932 | 3.602 | 43 |
17. | George Russell | kanadai | Williams-Mercedes | 1:32.302 | 3.972 | 39 |
18. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:32.570 | 4.240 | 33 |
19. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:32.807 | 4.477 | 37 |
20. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:33.488 | 5.158 | 40 |
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:35.077 | átlag: 202.118 km/ó | 29 kör |
2. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 1:35.318 | 0.241 mp. h. | 27 |
3. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:35.507 | 0.430 | 26 |
4. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:35.543 | 0.466 | 26 |
5. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:35.620 | 0.543 | 29 |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | AlphaTauri-Honda | 1:36.738 | 1.661 | 27 |
7. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 1:37.216 | 2.139 | 21 |
8. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1:37.503 | 2.426 | 21 |
9. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:37.629 | 2.552 | 23 |
10. | Esteban Ocon | francia | Renault | 1:38.428 | 3.351 | 23 |
11. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:38.508 | 3.431 | 18 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1:38.612 | 3.535 | 22 |
13. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1:39.484 | 4.407 | 21 |
14. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:40.025 | 4.948 | 25 |
15. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:40.225 | 5.148 | 12 |
16. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:41.035 | 5.958 | 23 |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:41.854 | 6.777 | 21 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1:45.156 | 10.079 | 20 |
19. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1:46.462 | 11.385 | 12 |
20. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:49.256 | 14.179 | 17 |