AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPIELBERGI PADDOCKBÓL
A Red Bull minden szempontból kulcsfontosságú győzelmet aratott múlt héten Franciaországban, s nem zárható ki, hogy sikere fordulópontot jelent a bajnokság szempontjából is. A Mercedes ugyanis hiába érkezett meg két kiábrándító hétvégét követően papíron favoritként az egyik kedvenc vadászterületének számító Paul Ricard-pályára, nemcsak stratégiailag, csapatszinten is nagy csapást mértek rá.
JÚNIUS 25., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||
2. szabadedzés: 15.00–16.00 | ||||
JÚNIUS 26., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | ||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||
JÚNIUS 27., VASÁRNAP | ||||
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Július 4., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg | |||
Július 18., 16.00 | Brit Nagydíj, Silverstone | |||
Augusztus 1., 15.00 | Magyar Nagydíj, Mogyoród |
A „vörös bikák”,amellett, hogy az idénynyitó Bahreini Nagydíj után újra ki tudták használni az egykörös fölényüket, és kisajátították a pole-t, a versenyen annak ellenére is győzelmet, valamint dupla dobogót ünnepelhettek, hogy Max Verstappen a rajt utáni hibája miatt visszaszorult a második helyre Lewis Hamilton mögé, míg Sergio Pérez mindkét „ezüstnyíl” mögül volt kénytelen nekivágni az 53 körös versenynek.
A Mercedes először az első kiállások időzítésével hibázott, hiszen az után, hogy először a verseny elején a gumiját elfékező Valtteri Bottast hozta ki, további két kört várt Hamilton cseréjével, aminek eredményeként az időközben kiálló Verstappen megelőztea címvédőt.
Az „ezüstnyilak” vesztét aztán pont az okozta, hogy a kemény gumis etap elején meggyőzőbb tempót mutattak, mint az élre törő Verstappen, hiszen a Red Bull részben emiatt váltott alternatív stratégiára, s tett fel friss közepeseket a holland autójára.
A pilóta előtt adva volt a feladat: megbosszulni a 2019-es Magyar, illetve az idei Spanyol Nagydíjon elszenvedett vereségeket, vagyis a saját stratégiájával legyőzni a Mercedest. Verstappennek ehhez mindkét „ezüstnyilat” meg kellett előznie a pályán, s miután Bottas nem nagyon tudta feltartani, végleg megpecsételődött Hamilton sorsa is.
A címvédő hiába húzott elő remek időket a kopott keményeken, esélye sem volt az új Honda-erőforrással, valamint az alacsonyabb leszorítóerős csomaggal felszerelkezett Red Bull ellen, amely a nyitott hátsó szárnyával állva hagyta a W12-est az egyenesben.
Többen ugyanakkor nemcsak a hibázó finnt, hanem a britet is kritikákkal illették, mondván,meg sem próbált védekezni a rivális ellen az utolsó előtti körben. Hamilton szerint azonban felesleges lett volna keménykedni, hiszen esélytelen volt Verstappennel szemben, így inkább arra összpontosított, hogy minél inkább óvja a gumijait, és behozza a második helyen a Mercedest.
Verstappen idénybeli harmadik diadalával tizenkét pontra növelte a különbséget Hamilton előtt az egyéni összetettben, míg a Red Bull Pérez harmadik helyének is köszönhetően harminchét pontra lépett el a Mercedestől, vagyis lassan egy kettős győzelemnyi az előnye.
Bár a franciaországi siker önmagában is óriási fegyvertény, még ennél is fontosabb, hogy a Red Bull annak ellenére sem esett vissza, hogy több fronton is módosítania kellett a Mercedes vádaskodásai után.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK
A „vörös bikák” ugyanis nemcsak előreléptek motorfronton, és már teljesen egy szinten vannaka Mercedesszel, hanem képesek voltak úgy is stabilak maradni a kanyarokban, hogy alacsonyabb leszorítóerős csomagra váltottak, miközben a hétvégén már érvényben voltak a hajlékony hátsó szárnyakat érintő szigorítások, amelyektől pont azt lehetett várni, hogy ha nem is szignifikánsan, de némileg visszavetik az RB16B tempóját.
A Red Bullon azonban nem igazán lehetett fogást találni a hétvégén, és a Pirelli által bevezetett szigorúbb ellenőrzések sem hatottak a teljesítményére, vagyis hiába támadta őt a Mercedes, és aratott győzelmet felette a zöld asztalnál, a pályán mégis ő diadalmaskodott.
Az osztrák csapat ráadásul vissza is vágott, hiszen miután panaszt tett a rivális első szárnyára, a hírek szerint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) módosítani fog a szóban forgó elem ellenőrzésén is. Noha a Mercedes az elmondása alapján felkészült már az esetleges változtatásra, nem zárható ki, hogy a Red Bull-lal szemben az ő teljesítményére már hatással lesznek a módosítások.
A vádaskodások tehát a Red Bullt még inkább feltüzelték, és Milton Keynesben érzik a vérszagot: az elmúlt hét évben hét egyéni és konstruktőri címet nyerő Mercedes egyre bizonytalanabb, s a rá nehezedő nyomás miatt egyre több hibát követ el a pályán is.
Az „ezüsnyilaknak” tehát minél hamarabb vissza kell találniuk a bajnoki formájukhoz, és meg kell oldaniuk a gumikkal kapcsolatos problémákat, ráadásul úgy, hogy a hírek szerint költségvetési határ miatt már nem nagyon szeretnének átfogó fejlesztéseket bevetni, plusz a soron következő pályák közül nem nagyon van olyan, amely kifejezetten az ő gépüknek feküdne jobban.
Ahhoz, hogy ez megtörténjen, és a Red Bull ne lépjen el túlságosan a nyári szünet előtt, a Mercedesnek szüksége lesz arra, hogy Bottas gyorsabbá és összeszedettebbé váljon. A finn nemcsak a csapattárstól, hanem Péreztől is kikapott Le Castellet-ben annak ellenére, hogy a mexikói elé kvalifikálta magát szombaton.
MI VÁRHATÓ A STÁJER NAGYDÍJON?
A mezőny tavaly osztrák duplával indította az idényt a pandémia kirobbanását követően, s az idén is a járványhelyzet okán csap össze két alkalommal Spielbergben. Ami a történelmi múltat illeti, a Mercedes hiába ért el hat pole pozíciót, illetve hiába nyert hatszor a Red Bull Ring 2014-es visszatérése óta, nem feltétlenül ő érkezik favoritként a helyszínre.
A jelenlegi formát tekintve ugyanis a Red Bull lehet az úr hazai pályán: a „vörös bikák” arattak győzelmet az elmúlt három versenyhétvégén, s bár előbbi kettőre lehetett számítani, az utóbbi, Franciaországban megszerzett sikerük némileg meglepetésként hatott, s azt vetíti előre, hogy a Paul Ricard-hoz hasonlóan gyors pályának számító Red Bull Ringen is erősek lesznek a múlt héten debütált Honda-erőforrással felfegyverkezve.
Ami az időmérőt illeti, a hazai pályán pole pozíciót még nem szerző osztrák csapat számít az idén a fő esélyesnek. A Red Bull tavaly Verstappen révén először száraz pályán 538 ezredes hátránnyal szerezte meg a harmadik – Hamilton utólagos büntetés után a második – rajthelyet, majd az esős időben lezajló kvalifikáción 1.2 másodperces lemaradással végzett másodikként, ezúttal viszont egyértelműen megcélozhatja az első pozíciót.
Persze a Mercedest sem szabad leírni, de az idei tendenciákat és a történelmi múltat tekintve nem lesz egyszerű dolga az „ezüstnyilaknak”. Ráadásul Hamilton kedvencei közé sem tartozik az osztrák aszfaltcsík, így még az is előfordulhat, hogy a csapattárs, Bottas és/vagy Pérez is beékelődhet a két bajnokaspiráns közé.
A finn ugyanis kifejezetten erős ezen a pályán, 2017-ben, 2018-ban és 2020-ban is pole-t jegyzett, valamint 2017-ben és 2020-ban felállhatott a dobogó felső fokára, míg Pérez eddig összesen öt alkalommal szerzett pontot a helyszínen, és egyértelműen javuló tendenciát mutat az elmúlt hetekben.
Hamilton így leginkább az eső megérkezésében bízhat, amely tavaly egyértelműen a segítségére volt a második spielbergi kvalifikáción. Nos, jelen állás szerint a britnek lesz is lehetősége az ismétlésre, hiszen nagy a valószínűsége annak, hogy az idén is vizes körülmények között bonyolítják le a Stájer Nagydíj időmérőjét, de vajon megint a címvédő lesz az úr esőben?
Ami a versenyt illeti, a hét végén várhatóan pont vasárnap lesz a legmelegebb az idő Spielbergben, ami ugyancsak a Red Bull kezére játszhat, miután az elmúlt években a Mercedes többször is túlmelegedéssel kapcsolatos problémákkal küzdött a helyszínen, ami 2018-ban odáig vezetett, hogy mindkét autójával fel kellett adnia a futamot.
Bár úgy tűnt, hogy a német gárdának 2020-ra sikerült megoldania a gondot, az idén leginkább a gumik megfelelő munkára bírásával küszködnek Hamiltonék, és kérdéses, ezúttal miként tudnak felkészülni a szabadedzéseken a vasárnap várhatóan teljesen eltérő pályakörülményekre – Franciaországban a Red Bull hajtotta végre jobban ezt a feladatot.
A két csapat olyan közel van egymáshoz, hogy a két bajnokaspiráns csatáját nem is feltétlenül a pályán mutatott tempója, hanem a márkatárs teljesítménye, valamint a csapat stratégiai döntései határozhatják meg, ezekben az elmúlt hétvégékben egyértelműen a Red Bull volt a jobb, így papíron mindenképpen ő a favorit vasárnap is.
Péntekenfelhős időre és 20-21 Celsius-fokra lehet számítani, miközben 80 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég a szabadedzések ideje alatt. Szombaton hasonló hőmérséklet várható, azt azonban egyelőre nehéz megjósolni, hogy az időmérőt vizes vagy száraz körülmények között rendezik-e meg, hiszen pillanatnyilag 40 százalék az esélye annak, hogy újra megnyílik az ég. Vasárnap aztán némileg feljebb kúsznak a higanyszálak, hiszen a levegő hőmérséklete a 25 Celsius-fokot is elérheti. Bár a felhők maradnak, ezen a napon jóval kisebb esély van az eső megérkezésére. |
Ami a dobogós esélyeket illeti, a két élcsapaton kívül a szokásosan a konstruktőri harmadik helyért ádáz csatát vívó McLaren és a Ferrari játszhat a leginkább a lepattanóra.
A wokingiak múlt hétvégén visszavették a vezetést a párharcban, és már tavaly is remek teljesítményt nyújtottak Ausztriában (Lando Norris az első versenyen harmadik, a másodikon ötödik lett), így tovább növelnék 16 pontos előnyüket a rivális előtt, miközben a maranellóiak a Le Castellet-i kudarc után térnek vissza arra a helyszínre, amely tavaly Charles Leclerc révén dobogót hozott a számukra.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a tengerszint felett 660 méterrel fekvő és rendkívül gyors pályán több technikai probléma is felütötte már a fejét az alakulatoknál, miközben nem egy olyan pont is van, ahol könnyen összeakadhatnak a pilóták, így az is megtörténhet, hogy az egyik esélyes nulláz, ami újabb nem várt dobogót eredményezhet.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, érdemes lehet figyelni az AlphaTaurira, amely ugyanazzal a Honda-erőforrással van felszerelve, amelyik a Red Bullt a hétvége fő esélyesévé léptette elő. A faenzaiaknál Pierre Gasly élete formájában versenyez, míg a japán újonc, Cunoda Juki egy évvel ezelőtt pole-t szerzett a helyszínen még az Formula–2-es bajnokságban, szóval könnyen előfordulhat, hogy meglepetést okoznak.
Rajtuk kívül az Alpine és az Aston Martin bízhat még leginkább erős pontszerzésben, igaz, előbbire nehezebb munka várhat a Renault-motor lemaradása miatt, így inkább Sebastian Vettelék jelenthetnek nagyobb fenyegetést vasárnap.