Max Verstappen péntek délután vette át az irányítást a Paul Ricard-pályán, amit követően már nem is engedte ki a kezei közül az első helyet. A holland a harmadik gyakorláson már nyolc tizedre húzott el a Mercedesek előtt, s bár előnye némileg csökkent, az időmérőn sikerült elsőként és egyedüliként bemennie 1:30 alá, aminek köszönhetően pályafutása ötödik pole pozícióját jegyezte.
JÚNIUS 18., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:33.448 | ||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:32.872 | ||||
JÚNIUS 19., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.300 | ||||
Időmérő: 1. Verstappn 1:29.990 | ||||
JÚNIUS 20., VASÁRNAP | ||||
A verseny (53 kör, 309.069 km) rajtja: 15.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Június 27. 15.00 | Stájer Nagydíj, Spielberg | |||
Július 4., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg | |||
Július 18., 16.00 | Brit Nagydíj, Silverstone |
Ez azért is óriási fegyvertény a Red Bull számára, mert az „ezüstnyilak" 2018-ban és 2019-ben is letaszíthatatlanok voltak az élről a helyszínen – amellett, hogy a német gárda valamennyi gyakorláson és a kvalifikáció mindhárom szakaszában is a leggyorsabbnak bizonyult, mindkét alkalommal győzelmet aratott, vagyis ez számított az egyik kedvenc vadászterületének.
Most azonban a „vörös bikák" egyértelműen erősebbek voltak, s végre Verstappen is ki tudta használni a lehetőséget, a holland az idénynyitó Bahreini Nagydíj után várhatja majd újra az élről a piros lámpák kialvását.
„Bár még nem osztottak ki egyetlen pontot sem, a mai mindenképpen nagyszerű nap a számunkra. Persze vasárnap eredményre kell váltanunk a pole-t, és meg kell próbálnunk megszereznünk azt a 25 pontot, amit Azerbajdzsánban elvesztettünk, de ez mindenképpen biztató, és remélem, továbbra is így folytatjuk. Eddig fantasztikus hétvégénk van egy olyan pályán, amelyen korábban nem voltunk túl egyszerű helyzetben. Úgy hiszem, a második edzés jelentette a fordulópontot, és ma csak még jobbak lettünk, szóval nagyon jó érzés, hogy sikerült megszerezni a rajtelsőséget."
A hollandhoz hasonlóan a csapatfőnök, Christian Horner is lelkesen nyilatkozott, szerinte ha a Red Bull Franciaországban le tudja győzni a Mercedest, akkor bárhol képes lehet rá. „Fantasztikus! Ez az első pole-unk Franciaországban. Max nagyszerű munkát végzett, mindegyik gyakorláson gyors volt, és csapatként is sikerült folyamatosan előrelépnünk. (Sergio) Pérez is itt van, szóval ez eddig nagyon biztató."
„Mára némileg csökkentettük a leszorítóerőnket, ami sokkal magabiztosabbá tett minket, azonban még meg kell várnunk, mi történik holnap. A Mercedes nagyon erős volt Franciaországban az elmúlt években, és ha itt nyerni tudunk, akkor bárhol legyőzhetjük. A csapat nagyszerűen dolgozik, rengeteg időt töltünk együtt, és egyáltalán nem könnyű egyszerre foglalkozni a költségvetési határral, a mostani, illetve a 2022-es autóval is. Az, hogy ilyen nagy nyomást tudunk helyezni a Mercedesre, egészen hihetetlen!" – mondta a Sky Sportsnak adott nyilatkozatában, majd kitért a vasárnapi esélyekre is.
„Arra számítok, hogy a futamon is nagyon versenyképesek leszünk, és itt van Pérez is elöl, szóval plusznyomást helyezhetünk rájuk. Nagyon sok stratégiai lehetőségünk van. Persze nagyon fontos, hogy először jó rajtot vegyünk, és nem szabad hibáznunk az olyan alapvető dolgoknál, mint a taktika vagy a bokszkiállás."
A csapatfőnök mellett Helmut Marko tanácsadó is értékelte a Red Bull szombatját, úgy érzi, egyszerű pole pozíciót szereztek. „A szabadedzések során sikerült megtalálnunk az optimális beállítást, ami a harmadik gyakorláson vált egyértelművé, amelyen nagyjából három tized lehetett az előnyünk. Bár sosem egyszerű megszerezni a pole-t, a mostanit mégis az volt tudva, hogy milyen autó-, erőforrás- és versenyzőkombináció áll a rendelkezésünkre. Bíztunk benne, hogy Péreznek sikerül legalább feljönnie a harmadik helyre, de végül elmaradt néhány századdal."
„Összességében jó helyzetben vagyunk a versenyt illetően. Először szeretnénk jól kijönni a rajtból, aztán elhúzni az élen, és legalább egy másodperces előnyt kiépíteni a Mercedes előtt, hiszen a DRS hatása nagy lehet a hosszú egyenesekben. Ha sikerül, akkor az élről kontrollálhatjuk a futamot. Ez a tervünk. Nyilván van egy a Mercedesnek is, de szerintem beválhat a miénk."
A második rajthelyet Lewis Hamilton szerezte meg azt követően, hogy az hétvége korábbi szakaszában végig a csapattársa mögött volt, és nem érezte túlzottan jól magát a W12-esben. Egyesek arra gyanakodtak, hogy a Mercedes versenyzői között történt kasztnicsere vethette vissza a címvédőt, ám ő már pénteken is igyekezett lehűteni a kedélyeket, s most elmondta, örül, hogy sikerült a márkatárs karosszériájával is előrébb végeznie, hiszen ezzel véget vethet a találgatásoknak.
„El sem hinnétek, milyen sok módosítást hajtottunk végre az autón az első tréning óta. Egész hétvégén elégedetlen voltam a kocsival, ami elég megterhelő volt mentálisan. Folyamatosan azon dolgoztam, hogy végre jól érezzem magam a volán mögött. Hallottam a kasztnicserével kapcsolatos találgatásokat, szóval most örülök, hogy bizonyíthattam, nem volt semmi alapjuk. A garázs mindkét oldalán ugyanolyan minőségű a mérnökök munkája, és a két autó is teljesen megegyezik."
„Gratulálok Maxnak, nagyszerű munkát végzett ma, és hihetetlenül gyors volt. Új erőforrással mennek a hétvégén, és bár az értesüléseim szerint nem új specifikációról van szó, az biztos, hogy nagyon gyorsak az egyenesben. Még előttünk áll a verseny, mi imádunk harcolni, szóval keményen fogjuk nyomni, és mindent beleadunk" – jelentette ki, majd arról is beszélt, örülne, ha megérkezne vasárnap az eső.
„Az edzéseken nagyon szenvedtünk, és a hosszú etapok során nagyjából két-három tized volt a lemaradásunk, de most teljesen más az autóm, szóval igyekszek optimistán hozzáállni, és mindent meg fogok tenni, amit csak tudok. Lesz egy lehetőségünk az 1-es kanyarban, talán lesz pár érdekes stratégiai húzás is, és akkor még az is előfordulhat, hogy leszakad az ég. Az esőmenők biztosan megteszik most a szükséges lépéseket. Izgatott vagyok!"
A Mercedes Le Castellet-ben mutatott teljesítményéről a csapatfőnök, Toto Wolff is megosztotta a véleményét. Az osztrák úgy érzi, egyszerűen nem elég gyorsak. „Nehéz hétvége volt eddig a számunkra, egyszerűen hiányzik a tempónk mindenhol. Ez az igazság. Sokkal rosszabbul is alakulhatott volna, ha azt vesszük figyelembe, hol voltunk, de minden területen javulnunk kell. Nincs egyetlen terület sem, ahol ne lenne hová fejlődnünk."
Wolffot arról is kérdezte a Sky Sports F1 szakérőjeként dolgozó korábbi pilótája, Nico Rosberg, hogy nem a meleg időjárás okozta-e a Mercedes szenvedését. „Nem tudom, lehet, hogy ennek épp az ellentettje igaz, hiszen a Q1-ben és a Q2-ben is a második gyors körünkön tudtunk gyorsabbak lenni. Minden arról szól, hogy megfelelő módon készítsd elő és melegítsd fel a gumijaidat, itt ez azonban valamiért nem olyan egyszerű."
Az osztrák azt követően azt is elárulta, ők miért nem váltottak a kisebb leszorítóerős csomagra a Red Bullhoz hasonlóan. „A szimulációink azt mutatták, hogy úgy lassabbak lennénk. Ha alacsony leszorítóerős csomagra váltottunk volna, akkor sokkal több időt vesztettünk volna a kanyarokban. Itt nagyon fontos, hogy megtaláld a helyes egyensúlyt."
A Mercedes csapatfőnök később azt is megosztotta, hogy az alakulat döntött a kasztnicseréről, és erről csak a hét közepén értesítették a versenyzőket.
Negyedikként az Azerbajdzsánban győzedelmeskedő Sergio Pérez zárt, aki bízik benne, hogy az istálló segítségére lehet vasárnap abban, hogy maximalizálja a megszerezhető pontokat. „Elvileg jó lesz a versenytempónk, szóval annyi pontot szeretnék gyűjteni a csapatnak, amennyit csak lehet. Sok dolog történhet, így fontos, hogy végig ott legyek a közelben, és persze, hogy jól rugaszkodjak el."
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:29.990 | átlag: 6.6 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:30.248 | 0.258 mp h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:30.376 | 0.386 |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:30.445 | 0.455 |
5. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:30.840 | 0.850 |
6. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:30.868 | 0.878 |
7. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:30.987 | 0.997 |
8. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.252 | 1.262 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:31.340 | 1.350 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:31.382 | 1.392 |
11. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:31.736 | 1.001 |
12. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:31.767 | 1.032 |
13. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1:31.813 | 1.078 |
14. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:32.065 | 1.330 |
15. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | idő nélkül | |
16. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:33.062 | 2.061 |
17. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:33.354 | 2.353 |
18. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 1:33.554 | 2.553 |
19. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 2:12.584 | 41.583 |
20. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | idő nélkül |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Verstappen | 1:31.001 | 1. | Bottas | 1:30.735 |
2. | Hamilton | 1:31.237 | 2. | Hamilton | 1:30.788 |
3. | Pérez | 1:31.560 | 3. | Pérez | 1:30.971 |
4. | Bottas | 1:31.669 | 4. | Verstappen | 1:31.080 |
5. | Norris | 1:31.733 | 5. | Sainz | 1:31.146 |
6. | Gasly | 1:31.898 | 6. | Gasly | 1:31.353 |
7. | Sainz | 1:32.079 | 7. | Norris | 1:31.542 |
8. | Vettel | 1:32.132 | 8. | Alonso | 1:31.549 |
9. | Ocon | 1:32.139 | 9. | Leclerc | 1:31.567 |
10. | Alonso | 1:32.158 | 10. | Ricciardo | 1:31.615 |
11. | Ricciardo | 1:32.181 | 11. | Ocon | 1:31.736 |
12. | Leclerc | 1:32.209 | 12. | Vettel | 1:31.767 |
13. | Giovinazzi | 1:32.722 | 13. | Giovinazzi | 1:31.813 |
14. | Schumacher | 1:32.942 | 14. | Russell | 1:32.065 |
15. | Russell | 1:33.060 | 15. | Schumacher | idő nélkül |
16. | Latifi | 1:33.062 | |||
17. | Räikkönen | 1:33.354 | |||
18. | Mazepin | 1:33.554 | |||
19. | Stroll | 2:12.584 | |||
20. | Cunoda | idő nélkül |