ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A HUNGARORINGI PADDOCKBÓL
A Brit Nagydíj óta kétségkívül a két bajnokaspiráns, Lewis Hamilton és Max Verstappen ütközése jelentette a legfőbb beszédtémát, amire a Red Bull is ráerősített azzal, hogy a kezdeményezésére a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) csütörtökön 16 órakor újabb meghallgatást írt ki az ügyben.
JÚLIUS 30., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||
2. szabadedzés: 15.00–16.00 | ||||
JÚLIUS 31., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | ||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||
AUGUSZTUS 1., VASÁRNAP | ||||
A verseny (70 kör, 306.63 km) rajtja: 15.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Augusztus 29., 15.00 | Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | |||
Szeptember 5., 15.00 | Holland Nagydíj, Zandvoort | |||
Szeptember 12., 15.00 | Olasz Nagydíj, Monza |
A Magyar Nagydíj sajtónapján tehát újra az incidens, annak utózöngéi, valamint az újabb meghallgatás esetleges végkimenetele szolgáltatták a legfőbb témát. A „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko ugyanis már szerdán azt hangoztatta, hogy az új bizonyíték teljesen más megvilágításba helyezi az esetet, és kijelentette, egyfutamos eltiltás lenne a megfelelő büntetés Hamilton számára.
Hiába azonban a látszólagos magabiztosság, a Red Bull nemegyszer elmondta, nem hisz igazán abban, hogy változna az ítélet, és a történelmi múlt sem szól mellette, hiszen eddig nagyon ritkán fordult elő, hogy a sportfelügyelők visszamenőleg módosítottak volna a döntésükön.
A „vörös bikák” így bevallottan azért vitték tovább az ügyet, hogy ne hagyjanak egyetlen lehetőséget sem kihasználatlanul, illetve hogy megmutassák, teljes mellszélességgel ott állnak Verstappen mögött. Továbbá az ügy hozománya lehet az is, hogy az FIA esetlegesen változtat a jövőben a hasonló balesetek eljárásain és azok megítélésén.
A két élcsapat tehát minden szinten igyekszik nyomást gyakorolni egymásra, és a küzdelem jó ideje már nemcsak a pályán, hanem azon kívül is zajlik. Ennek egyik következményeként az eredeti tervek szerint pont a mostani hétvégétől szigorodtak volna a bokszkiállásokkal kapcsolatos előírások, amire több ellenfél szerint is azért lett volna szükséges, mert a Red Bull a méréseik alapján nem feltétlenül teljesen szabályosan jár el a kerékcserék alkalmával.
A „vörös bikáknak” természetesen ez nem tetszett, és erősen bírálták is az FIA-t, amely azóta némileg visszatáncolt, hiszen amellett, hogy egy futammal eltolta az új szabályok bevezetését, még enyhített is rajtuk, így a módosítások hatásai először Belgiumban mutatkozhatnak meg.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK
A nyári szünet előtti utolsó hétvégéjéhez érkezett az idei kiírás, amely több szempontból is meghatározó mérföldkő lehet. Egyrészről rövidesen elindulhat a mozgolódás a pilótapiacon, másrészről pedig egyre több csapat állhat át teljes mértékben a 2022-es autó fejlesztésére, főleg annak tudatában, hogy egyelőre eléggé bizonytalan, hogyan is fog alakulni a naptár második fele.
Ami az átigazolásokat illeti, hiába szólt több sajtóértesülés is arról, hogy a Mercedes már Nagy-Britanniában megerősíti George Russell szerződtetését, erre végül nem került sor, és a várakozások szerint a Hungaroringen sem lesz nagy bejelentés.
Ugyanakkor az „ezüstnyilak” kommunikációja elég árulkodó, hiszen a csapatfőnök, Toto Wolff már arról is beszélt, kötelességének érzi, hogy adott esetben segítsen Bottasnak új ülést találni, hiszen megérdemli a fényes jövőt azt követően, hogy a csapattársa a Formula–1 történetének a legjobb versenyzője volt...
Emellett Russell elzárkózása is sokatmondó, a fiatal brit ugyanis kijelentette, mindenképpen marad a Mercedes-család tagja, és jövőre is német erőforrással hajtott autót fog vezetni azt követően, hogy a Red Bull-os Marko hízelgett neki, és elmondta, fontolóra venné a szerződtetését, ha szabadon igazolhatóvá válna.
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a háttérben már megszületett a döntés, és Bottas a nagy szabályváltoztatásoknak már másik istállóval vág neki. A legvalószínűbb forgatókönyv jelenleg az, hogy visszatér a Williamshez, amit maga a finn versenyző is tovább erősített azzal a nyilatkozatával, miszerint érdekes kihívás lenne a számára, ha újra annál az alakulatnál versenyezhetne, amellyel elkezdte a karrierjét.
Emellett 2009 világbajnoka, Jenson Button úgy véli, a finn újra kivirágozhat a folyamatosan fejlődő grove-iakkal, az azonban más kérdés, mennyire tudná motiválni őt, ha nem nagyon lenne esélye dobogóra sem állnia. A Williams pont ezért nem zárkózik el más pilóták elől sem, s a legfrissebb hírek szerint elképzelhető, hogy a Mercedes Formula E-s csapatánál versenyző Stoffel Vandoorne vagy Nyck de Vries juthat lehetőséghez.
A belga 2016 és 2018 között 42 futamon már rajthoz állt a McLarennel a „száguldó cirkuszban”, míg a bajnokságot jelenleg vezető hollandot hiába tartották nagy tehetségnek, nem jutott üléshez a 2019-es Formula–2-es bajnoki címe után.
Kettejük közül ugyanakkor pont az F1-es tapasztalattal még nem rendelkező De Vries lehet az esélyesebb, és hozzá hasonlóan akár Callum Ilott is szerződést kaphat, ő ugyancsak ülés nélkül maradt az F2-es remek szereplését követően. A Ferrari kötelékében álló brit az Alfa Romeóhoz érkezhet, az azonban egyelőre bizonytalan, hogy a svájciaknál lesz-e változás a pilótafelállásban 2022-re, és ha igen, akkor mindkét versenyző cserélődik-e, hiszen a Haasnál szereplő Mick Schumachert is szóba hozták már az alakulattal.
MI VÁRHATÓ A MAGYAR NAGYDÍJON?
Egy évvel ezelőtt Hamilton a pole pozícióból indulva aratta sorozatban a harmadik, összességében a nyolcadik győzelmét a Hungaroringen, méghozzá meggyőző fölénnyel – egy pluszkiállást is bevállalhatott a verseny végén, így is több mint 5 másodperccel Verstappen előtt szelte át a célvonalat. A fenti számok is jól mutatják, hogy a mogyoródi aszfaltcsík a címvédő egyik kedvenc vadászterülete, amelyen nem mellesleg történelmet is írhat a hét végén.
Mert amellett, hogy a kilencedik sikerével letaszítaná Michael Schumachert az egy adott nagydíjon megszerzett legtöbb diadal listájának az éléről, a Formula–1 történetében először érhetné el a bűvös 100-as határt a győzelmekben. Ám hiába szól a történelmi múlt Hamilton mellett, az idei formát tekintve egyáltalán nem a Mercedes számít a magyarországi hétvége favoritjának. Noha sikeresnek tűntek a Silverstone-ban bevetett fejlesztések, az „ezüstnyilak” ennek ellenére sem tűntek egyáltalán dominánsnak azon a pályán, amely az elmúlt években egyértelműen a kedvenceik közé tartozott, és papíron még feküdt is a W12-esnek.
A Hungaroring ezzel szemben egyértelműen a Red Bull autójának kedvez, hiszen míg a Mercedes az idén eddig szenvedett a nagy leszorítóerőt igénylő pályákon, és nemegyszer még a Ferrari is lehagyta, Verstappen Monacóban és a Circuit de Catalunya harmadik szektorában is nagy fölényben volt a riválissal szemben. A frissítések valódi tesztjét tehát a most hétvége jelenti, amely megmutatja, hogy a Mercedesnek valóban sikerült-e jó irányba haladni a W12-essel.
Ami az időmérőt illeti, a zsinórban négy (Nagy-Britanniában a sprintkvalifikáció győztese szerezte meg hivatalosan a pole pozíciót) rajtelsőségnél járó Verstappen számít a fő esélyesnek, míg Hamiltonékra várhatóan nehéz szombat vár, hiszen még a Ferrari is fenyegetést jelenthet rájuk. A maranellóiak versenyzői, Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr. ugyanis hiába igyekeztek lehűteni a kedélyeket, és jelentették ki, nem hiszik, hogy felvehetik a versenyt a két élcsapattal, az SF21-esnek papíron kedvez a magyar aszfaltcsík.
Ráadásul a spanyol, de különösképpen a monacói többször megmutatta már az idén, hogy nem árt számolni velük, így könnyen előfordulhat, hogy az első két sor valamelyikébe kvalifikálják magukat, főleg annak tekintetében, hogy már a nekik kevésbé fekvő Silverstone-ban is szép eredményt tudtak felmutatni.
Az olaszok idei legnagyobb ellenfele, a McLaren eközben leginkább Lando Norris parádés teljesítményében bízhat, az MCL35M-esnek egyelőre kevésbé ízlett a mogyoródiéhoz hasonló pályakarakterisztika.
Ami a versenyt illeti, papíron az idén is a Red Bull és Verstappen a favorit, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az osztrákok hiába kerültek több alkalommal is közel a sikerhez, 2014 óta nyeretlenek a pályán. Nagy kérdés tehát, hogy az osztrákoknak ezúttal sikerül-e megszakítaniuk Hamilton menetelését, de az biztos, hogy a várakozások szerint az idén van erre a legnagyobb esélyük.
Pénteken meleg és száraz időre van kilátás, a levegő hőmérséklete a 34 Celsius-fokot is elérheti. Szombatra virradóan azonban megérkeznek a felhők, és nem zárható ki, hogy vizes pályán veszi kezdetét a program. Ráadásul a folytatásban újabb égi áldás jöhet, jelen állás szerint 60 százalék az esélye annak, hogy megérkezik az eső az időmérő ideje alatt. A higanyszálak eközben 30 Celsius-fok körül fognak mozogni, és ez vasárnap sem lesz másként, amikor a napos kezdés után délután ugyancsak leszakadhat az ég. A szél viszont nem igazán fogja zavarni a mezőnyt a hét végén, a szélerősség a kvalifikáció idején lehet a legnagyobb, de akkor is 10 és 20 km/óra között fog mozogni. |
Ugyanis a Mercedes hiába kerülhet közelebb hozzájuk vasárnap, Verstappen esetleges pole-ja nagy fegyvertény lehet, hiszen nem túl egyszerű előzni a pályán, és az RB16B várhatóan gyorsabb is lesz az egyenesben, így Hamiltonék leginkább egy alternatív stratégiában vagy az időjárásban (lásd keretes írásunkat) bízhatnak. Előbbi két évvel ezelőtt már bejött az „ezüstnyilak” számára, hiszen a harmadik pozícióból induló Hamiltonnak sikerült a pluszcseréjét követően levadásznia Verstappent a verseny utolsó köreiben, és ez a taktika már az idén Spanyolországban is kifizetődött.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a két élcsapaton kívül leginkább a Ferrarira és a McLarenre lesz érdemes figyelni. A maranellóiaknál Leclerc már Silverstone-ban sem volt messze a győzelemtől, és a várakozások szerint az autója jóval erősebb lehet most hétvégén. A csapattársa, Sainz nem mellesleg kedveli a pályát, amit jól mutat, hogy 2016 óta valamennyi alkalommal top 10-ben tudott zárni a helyszínen.
A wokingiaknál eközben a brillírozó Norris mellett Daniel Ricciardo is egyre inkább magára kezd találni, és Magyarországon már több ízben is sikerült jó eredményeket elérnie: 2014-ben nyert, míg 2015-ben és 2016-ban pódiumra tudott állni, vagyis újabb erős hétvége várhat rá.
Ami a további pontszerző helyeket illeti: az AlphaTuari akár meglepetést okozhat elsősorban Pierre Gasly révén, a már teljes mértékben a 2022-es projektre összpontosító Alpine-nál pedig Fernando Alonso egyre jobb formába lendül, és nagy a valószínűsége annak, hogy sikerül tovább írnia az öt hétvége óta tartó pontszerző sorozatát.
Rajtuk kívül az elmúlt két időmérőn a Q3-ba jutó Russell is végre révbe érhet a Williamsszel, hiszen ha esetleg sikerül folytatnia a szériáját, a magyar nyomvonal adottságait tekintve jó esélye lehet megtartania a pozícióját.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 5 | 8 | 8 | 3 | 185 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 9 | 3 | 177 |
3. | Lando Norris | - | 3 | 10 | - | 113 |
4. | Valtteri Bottas | - | 6 | 7 | 2 | 108 |
5. | Sergio Pérez | 1 | 2 | 8 | - | 104 |
6. | Charles Leclerc | - | 1 | 8 | - | 80 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 1 | 8 | - | 68 |
8. | Daniel Ricciardo | - | - | 8 | - | 50 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 7 | - | 39 |
10. | Sebastian Vettel | - | 1 | 3 | - | 30 |
11. | Fernando Alonso | - | - | 7 | - | 26 |
12. | Lance Stroll | - | - | 6 | - | 18 |
13. | Esteban Ocon | - | - | 5 | - | 14 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 4 | - | 10 |
15. | Kimi Räikkönen | - | - | 1 | - | 1 |
16. | Antonio Giovinazzi | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda | 289 |
2. | Mercedes | 285 |
3. | McLaren-Mercedes | 163 |
4. | Ferrari | 148 |
5. | AlphaTauri-Honda | 49 |
6. | Aston Martin-Mercedes | 48 |
7. | Alpine-Renault | 40 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 2 |
9. | Williams-Mercedes | 0 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |