ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MONACÓI PADDOCKBÓL
Max Verstappen Imola óta veretlen, és a sorozatban megszerzett három győzelmének köszönhetően nemcsak lecsökkentette viszonylag nagy hátrányát, hanem át is vette a vezetést az egyéni vb-összetettben. A holland előnye hat nagydíj után hat pont az egészen eddig élen álló Charles Leclerc előtt, és a hétvégén akár jó esélye nyílhat rá, hogy azonnal ellépjen fő riválisa elől.
A monacói hiába vezetett magabiztosan a fejlesztésekkel felvértezett Ferrarival, végzetes technikai hiba ütötte fel a fejét, így immár az ő neve mellett is szerepel egy kiesés. A Scuderia tehát amellett, hogy nem kapott pontos választ arra, az újítások révén sikerült-e ledolgoznia a nagyjából kéttizedes hátrányát, már most kedvezőtlen helyzetben találhatja magát a meghibásodott motor miatt.
A maranellói alakulat hivatalos közleménye szerint ugyanis Leclerc elveszítette az idei második példányát az MGU-H-ból, valamint a turbóból, és noha elmondása szerint nem gyártási probléma vagy típushiba okozta a gondot, vagyis valamilyen külső tényező állt a háttérben, szinte biztossá vált, hogy a versenyző nem fogja büntetés nélkül lehúzni az évet, hiszen a tervezettnél is korábban kell bevetnie a harmadik erőforrását – akár már most hétvégén.
A már utóbbi két nagydíjon új elemeket használó monacóinál ugyanis nem biztos, hogy megkockáztatják a korábbi komponensek visszatételét, hiszen azokat eredetileg már csak a pénteki szabadedzéseken tervezték használni. Könnyen lehet, hogy a csapat amellett dönt, új elemeket épít be az F1-75-ösbe, ami azt jelentené, hogy már a hetedik állomáson elérné a maximálisan felhasználható számot az adott alkatrészből, vagyis egy újabb betétele automatikus hátrasorolást vonna maga után.
Az üggyel kapcsolatban Mattia Binotto csapatfőnök is megszólalt, és elhintette, számolnak a büntetéssel, hiszen alapvetően sem lett volna könnyű gazdálkodni az erőforrásokkal, amit tavaly a bajnoki címért egymással viaskodó Mercedes és Red Bull példája is jól mutatott, mivel mindkét alakulat kénytelen volt meghaladni a megengedett mennyiséget.
Az olaszokat tehát nem aggasztja túlzottan a jelenlegi helyzet, Leclerc-nek viszont lehetett pár álmatlan éjszakája a hazai versenye előtt. Példátlan pechsorozatot fogott ki ugyanis a legendás utcai pályán, és a szerencsétlen széria még a Formula–1-es pályafutásán is túlmutat. Leclerc 2017-ben a pole pozícióból indulva esett ki a sprintversenyen még az F–2-es bajnokságban, amiért a második futamot a mezőny végéről volt kénytelen megkezdeni, ahonnan már nem igazán tudott visszakapaszkodni.
Egy évvel később F1-es újoncévében balesetbe keveredett, és a 18. helyen zárt az Alfa Romeóval, majd az első ferraris idényében már az időmérő első szakaszában búcsúzni kényszerült egy csapathiba miatt, a futamon aztán defektet kapott, majd kénytelen volt kiállni. A következő kiírásban (2020) a koronavírus-járvány okán nem rendeztek nagydíjat Monacóban, a rossz sorozatnak azonban az egy év kihagyás sem vetett véget, 2021-ben ugyanis hiába szerezte meg a pole-t, az utolsó gyors körén falhoz vágta a Ferrarit, majd vasárnap a rajtrácsra vezető körön probléma lépett fel, így el sem tudott indulni a hazai futamán.
Ha mindez nem lenne elég, nemrég Niki Lauda legendás versenyautóját, az 1974-es Ferrarit is összetörte a Grand Pix Monaco Historique nevű rendezvényen, amikor fékprobléma adódott négykerekűjében.
Leclerc nagyon reméli, ezúttal elkerüli a balszerencse, és már előre kijelentette, nem fog túl nagy kockázatot vállalni a hercegségben, ám hozzátette: az alapstílusán semmiképpen sem fog változtatni, és már nagyon meg szeretné ízlelni, milyen a győzelem íze hazai pályán családja és a barátai előtt.
Nos, szinte minden adva van egy esetleges Leclerc-sikerhez, már csak az a kérdés, Fortuna ezúttal rámosolyog-e.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Leclerc-nek ugyanakkor nem csak szerencsére lehet szüksége, ugyanis Spanyolországban úgy tűnt, a Red Bull mellett a Mercedes révén új kihívója is akadt. A német gárda ugyanis Miami után Barcelonában is remek nyitó napot zárt, ráadásul ezúttal a folytatásra sem fogyott el. Noha a W13-as lemaradása bő hat tized volt az időmérőn, a versenyen már egyértelműen jobb tempót diktált, olyannyira, hogy a mezőny végéről felzárkózó Lewis Hamilton a futam bizonyos szakaszán mindenkinél jobb köridőket futott.
Bár némileg elrugaszkodottnak tűnik a csapatfőnök, Toto Wolff azon kijelentése, miszerint ha nincs a rajt utáni incidens Kevin Magnussennel, akkor a hétszeres világbajnok a győzelemért is harcba szállhatott volna, az biztos, hogy akár könnyen összejöhetett volna a dupla dobogó az „ezüstnyilak” számára.
Ráadásul az eddigiek alapján a mostani versenyhétvégét is nagy reményekkel várhatnák, hiszen az adatok alapján a W13-as kimondottan jól mozgott a lassú kanyarokban, így papíron feküdhetne nekik a monacói aszfaltcsík.
A bajnoki reményekről is beszélő Wolff azonban igyekezett gyorsan lehűteni a kedélyeket, megjegyezve, az új csomagjuk a megítélése szerint nem fog túl jól muzsikálni a szűk utcai pályán. Az osztrák szerint mindenképpen árulkodó volt a spanyolországi utolsó szektor, amely általában remek indikátort jelent a várható monacói erősorrendet illetően.
A Mercedes lemaradása 362 ezred volt a lassú kanyarokban lubickoló Ferrarival szemben, míg a Red Bull 287 ezredet adott neki az utolsó szektorban, igaz, az „ezüstnyilakat” akkor nagyrészt a Pirellik túlmelegedése hátráltatta, ami a miniállamban szinte biztosan nem fog gondot okozni, hiszen ott inkább pont a gumik felmelegítése szokott problémát jelenteni.
És a kulcs pontosan ebben keresendő, hiszen a címvédő alakulat az idén többször is megszenvedett azzal, hogy nem tudta megfelelő működési tartományba hozni abroncsait, Wolff óvatossága tehát megalapozott lehet, de nem érdemes már előre leírni Hamiltonékat, főleg hogy a hétvégén akár az időjárás is megbolygathatja a mezőnyt.
MI VÁRHATÓ A MONACÓI NAGYDÍJON?
Nincs megállás, hiszen szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a hetedik állomás Monte-Carlo, ahol a 68. Monacói Nagydíjat rendezik meg. A csapatok rendelkezésére tehát rengeteg adat áll, a korábbi eredményekre azonban nem igazán lehet alapozni, mivel az új generációs autókkal először gurulnak pályára.
Bizonyos minták ugyanakkor kirajzolódnak a történelmi múltat illetően, így az ezúttal sem kétséges, hogy igencsak meghatározó lesz a rajtsorrend. Az elmúlt húsz ott megrendezett GP-ből 12 alkalommal győzedelmeskedett a pole pozíciós, és az első soron kívülről rajtolva is csak háromszor született siker, méghozzá akkor is a harmadik rajtkockából indulva.
Ami a jelenlegi formát illeti, a Red Bull az elmúlt három nagydíjon győzedelmeskedett, így továbbra is nála a lendület, ám az időmérős teljesítményt, valamint a pályakarakterisztikát figyelembe véve a Ferrari lehet a favorit, és adott esetben a Mercedes, valamint az Alfa Romeo is meglepetést okozhat.
Ami az időmérőt illeti, az eddig négy pole-t szerző Leclerc számít a fő esélyesnek, aki nem mellesleg a legutóbbi Monacói Nagydíjon is kisajátította az első helyet. De a szűk hercegségbeli pályán egy apró hiba könnyen a véget is jelentheti, és az időzítés, valamint a pályapozíció is meghatározó lehet már szombaton.
A kvalifikáción ugyanis általában sok a sárga zászlós jelzés, plusz nagy forgalom alakulhat ki, a versenyzők így könnyen feltarthatják egymást, ezzel is elvéve a lehetőséget a javítástól. Pontosan ezért különösen fontos lesz, hogy adott pilóta minél előbb összerakjon egy hibamentes biztonsági kört, hiszen gyorsan a továbbjutó helyeken kívül találhatja magát, ha elsőre hibázik, majd egy esetleges sárga zászlós jelzés alatt már sansza sem marad a javításra, megpecsételve az egész hétvégéjét.
A mezőny dolgát ráadásul nehezíteni fogja a gumik felmelegítése is, ami Monacóban az elmúlt években hagyományosan problémát okozott, mi több, az idén pont az időmérő idejére felhősödhet be az ég, ami még tovább bonyolíthatja a helyzetet.
Ami a győzelmet illeti, a favorit mindenképpen Leclerc még annak ellenére, is, hogy a Red Bull az eddigi nagydíjakat figyelembe véve rendre versenytempóban nőtt a riválisa fejére, hiszen Monacóban ennek csekély a jelentősége, miután meglehetősen nehéz előzni, sőt az idei autókkal még rosszabb lehet a helyzet.
Hiába ugyanis a versenyzés izgalmasabbá tételére irányuló autótervezetek, a 2022-es gépek nehezebbek és szélesebbek az elődeiknél, ami jelentősen megnehezíti a manőverezést, mert a pálya ugyanolyan szűk maradt.
A győzelem sorsa így már szombaton eldőlhet, és nincs kizárva, hogy a Mercedes vagy épp az Alfa Romeo már akkor megalapoz egy dobogós helyet, igaz, a két csapat közül inkább az utóbbinak lehet jó esélye szombaton – legalábbis az „ezüstnyíl” várható gumimelegítési gondja következtében.
A svájci-olasz csapat ugyanis kifejezetten jól mozog a lassú kanyarokban, és Barcelonában is a harmadik erőnek számított az utolsó szektorban, miközben a hátránya sem volt óriási: nagyjából egy tizedet kapott a szakaszon leggyorsabb Ferraritól, és alig maradt el a második Red Bulltól.
Valtteri Bottas ráadásul többször is villant már az idén, így egyáltalán nem tűnik elrugaszkodottnak egy második sor, ami után egy jó rajttal a Ferrari és a Red Bull harcába is könnyen beleszólhat.
Mindezek mellett ugyanakkor egy dolgot fontos kiemelni: a verseny ideje alatt 60 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég, ami igencsak megkavarhatja az esélyeket...
Pénteken még napsütésben veheti kezdetét az első szabadedzés, a levegő hőmérséklete 27 Celsius-fok körül alakulhat. Délután kisebb zápor érkezhet – jelenleg 20 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég a második egyórás tréningen. A felhők szombaton sem tágítanak a pálya felől, csapadékra ugyanakkor nincs kilátás, nem úgy, mint vasárnap, amikor 60 százalék esély van az eső megérkezésére. Az első két naphoz képest ráadásul a levegő hőmérséklete is jócskán lecsökken: 27 Celsius-fok helyett mindössze 22 Celsius-fokig kúsznak fel a higanyszálak a futam idején. |
Ami a dobogós esélyeket illeti, az Alfa Romeo és a Mercedes tehát könnyen elhappolhat top 3-as pozíciót, és az esetleges égi áldás akár még a McLarent is helyzetbe hozhatja, nem is beszélve arról, ha esetleg nagyobb baleset, biztonsági autós szakasz vagy megszakítás lenne a 78 körös verseny során.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine-ra, valamint az Aston Martinra lesz érdemes figyelni, előbbi csapatnál mindkét pilóta jól szokott teljesíteni a hercegségben, míg utóbbi sokat léphet előre, ha sikerül megtalálnia a megfelelő beállításokat a Barcelonába hozott új csomagjához.
Rajtuk kívül még Alexander Albon okozhat meglepetést, aki alternatív stratégiával akár a mezőny első felében találhatja magát a Williamsszel.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 4 | 4 | 4 | 2 | 110 |
2. | Charles Leclerc | 2 | 4 | 5 | 3 | 104 |
3. | Sergio Pérez | - | 3 | 5 | 1 | 85 |
4. | George Russell | - | 2 | 6 | - | 74 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | 3 | 5 | - | 65 |
6. | Lewis Hamilton | - | 1 | 5 | - | 46 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 4 | - | 39 |
8. | Valtteri Bottas | - | - | 5 | - | 38 |
9. | Esteban Ocon | - | - | 5 | - | 30 |
10. | Kevin Magnussen | - | - | 3 | - | 15 |
11. | Daniel Ricciardo | - | - | 2 | - | 11 |
12. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
13. | Pierre Gasly | - | - | 2 | - | 6 |
14. | Sebastian Vettel | - | - | 1 | - | 4 |
15. | Fernando Alonso | - | - | 2 | - | 4 |
16. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 3 |
17. | Csou Kuan-jü | - | - | 1 | - | 1 |
18. | Lance Stroll | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull | 195 |
2. | Ferrari | 169 |
3. | Mercedes | 120 |
4. | McLaren-Mercedes | 50 |
5. | Alfa Romeo-Ferrari | 39 |
6. | Alpine-Renault | 34 |
7. | AlphaTauri-Red Bull | 17 |
8. | Haas-Ferrari | 15 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 6 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |