Fájdalmas pofont jelentett a Ferrarinak, hogy július 24-én Charles Leclerc vezető pozícióból csúszott ki Franciaországban, de minden jel arra utalt, hogy egy héttel később Magyarországon kiköszörülhetik a csorbát, életben tartva a bajnoki esélyeket. A mogyoródi pálya karakterisztikája az eddigi nagydíjak alapján egyértelműen a maranellóiaknak feküdt, akik pénteken a várakozásoknak megfelelően domináns formában nyitották a hétvégét.
Csakhogy szombatra és vasárnapra olyan hidegfront érte el a Gödőllői-dombság környékét, amivel a levegő hőmérséklete több mint tíz, az aszfalté pedig mintegy harminc Celsius-fokkal csökkent, ez a külső körülmény pedig egy csapásra felborította az eredeti erőviszonyokat. A hűvös idő a három élcsapat közül a Mercedes teljesítményére volt a legjobb, a Ferrariéra pedig a legrosszabb hatással, de a Red Bull is előrelépett az olaszokhoz képest. Innentől óriási nyomás hárult a Scuderiára, hiszen ezek után már nem tudta „erőből” megoldani a feladatot, így minden fronton tökéletes teljesítményre lett volna szüksége, ami újra csak nem jött össze.
A második helyről induló Carlos Sainz egyszerűen nem tudott mit kezdetni az autó hirtelen tempóvesztésével, ráadásul mindkét kerékcseréje során elbukott egy-két másodpercet, a futam feléig jól boldoguló Charles Leclerc sorsát pedig borzalmas gumistratégiája pecsételte meg. Az élen álló monacói pilóta hiába kérte csapatát, hogy nyújtsák el a középső etapját a közepes keverékű gumikon, az illetékesek felülbírálták, és a kemény abroncsok felhelyezésével a 40. körben gyakorlatilag tönkretették a versenyét. Mivel az idén ez már nem az első hibás stratégiai döntés, amellyel a monacói elvesztette a győzelem lehetőségét, a Ferrarit irányító Mattia Binotto megpróbálta azzal kozmetikázni a helyzetet, hogy az autó tempójára fogta a vereséget.
„Valójában a sebességünk nem volt meg ezen a délutánon – mondta. – Nem hiszem, hogy nyerni tudtunk volna. Az okát nem tudom, mert a tizenhárom verseny során ez volt az első alkalom, hogy hiányzott a tempónk a diadalhoz. Szóval először a teljesítményhiány okára kell rálelnünk. Biztos vagyok benne, hogy ezután azt is megértjük, miért nem működtek az autók megfelelően. Az eddigieknél sokkal hűvösebb körülmények között bármilyen gumit is tettünk az autóra, nem voltunk elég gyorsak.”
A számok ugyanakkor némileg mást mutatnak, mert első kerékcseréje után Leclerc nemcsak megelőzte az addigi éllovas George Russellt, hanem növelte is előnyét vele és a későbbi győztes Max Verstapennel szemben. Ha ekkor elnyújtja etapját, akkor a végén friss lágy gumikon támadhatta volna a kopottabb, közepes keveréken köröző címvédőt, akár a győzelemért is harcba szállva. Diadala esetén Leclerc 56 pontra csökkentette volna hátrányát Verstappennel szemben, ami még mindig tekintélyes különbség, de kilenc futam alatt nem ledolgozhatatlan. Borzalmas stratégiája miatt viszont csak hatodik lett, így 80 egység tátong közöttük, és ez bizony háromgyőzelemnyinél is több.
Ezen a ponton a Ferrarinak már a holland pilóta súlyos pechsorozatában kell bíznia, de a helyzetre reagálva a Red Bullnál nyilván az eddigieknél nagyobb hangsúlyt fektetnek a bombabiztos megbízhatóságra, még ha ez kissé a teljesítmény rovására is megy majd. Leclerc-nek az ősszel legalább két Verstappen-kiesésre lenne szüksége ahhoz, hogy valamennyi esélye maradjon az idény végén, miközben a Ferrarinak az eddigiekkel ellentétben minden téren tökéletes teljesítményt kellene nyújtania. Valljuk be, nagy sansz nem látszik erre a forgatókönyvre.
Kár, hogy így alakult, mert az olasz istálló az idén tényleg nagyon gyors autót alkotott, ez azonban csak az alapfeltétele egy sikeres bajnoki hadjáratnak – a végső diadal felé vezető úton nem fér bele ennyi technikai, műveleti és versenyzői hiba. Abban a furcsa helyzetben vagyunk tehát, hogy bár a nagydíjak általában izgalmasak – sőt, a Magyar Nagydíj a három különböző csapat pilótáinak küzdelmével kifejezetten parádés volt –, a két bajnoki tabella borzasztóan egyhangú képet fest. Ha az augusztusi nyári szünet után hirtelen nem történnek szélsőséges események, a Ferrari valószínűleg újabb idényt zár vb-cím nélkül, holott az egyéni trófeára 2007, a konstruktőrire pedig 2008 óta áhítozik.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 7.834 mp h. |
3. | George Russell | brit | Mercedes | 12.337 mp h. |
4. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 14.579 mp h. |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 15.688 mp h. |
6. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 16.047 mp h. |
7. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:18.300 p h. |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1 kör h. |
9. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. |
10. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. |
13. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
18. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
19. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 2 kör h. |
20. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 5 kör h. |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 8 | 10 | 11 | 3 | 258 |
2. | Charles Leclerc | 3 | 5 | 10 | 3 | 178 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 6 | 11 | 2 | 173 |
4. | George Russell | – | 5 | 12 | – | 158 |
5. | Carlos Sainz | 1 | 6 | 11 | 2 | 156 |
6. | Lewis Hamilton | – | 6 | 12 | 2 | 146 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 10 | 1 | 76 |
8. | Esteban Ocon | – | – | 10 | – | 58 |
9. | Valtteri Bottas | – | – | 7 | – | 46 |
10. | Fernando Alonso | – | – | 9 | – | 41 |
11. | Kevin Magnussen | – | – | 5 | – | 22 |
12. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | – | 19 |
13. | Pierre Gasly | – | – | 3 | – | 16 |
14. | Sebastian Vettel | – | – | 5 | – | 16 |
15. | Mick Schumacher | – | – | 2 | – | 12 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 3 | – | 11 |
17. | Csou Kuan-jü | – | – | 2 | – | 5 |
18. | Lance Stroll | – | – | 4 | – | 4 |
19. | Alexander Albon | – | – | 2 | – | 3 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 431 |
2. | Ferrari | 334 |
3. | Mercedes | 304 |
4. | Alpine-Renault | 99 |
5. | McLaren-Mercedes | 95 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | Haas-Ferrari | 34 |
8. | AlphaTauri-Honda | 27 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 20 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |