F1: az utolsó esélyét szalaszthatta el a Ferrari a bajnoki harcban

Vágólapra másolva!
2022.08.02. 08:57
null
Nem véletlenül ért fülig a szája Max Verstappennek: a Red Bull holland klasszisa a Hungaroringen tett igen nagy lépést a címvédés felé (Fotó: Red Bull Contentpool)
A Ferrari a kettős győzelem reményével érkezett hazánkba múlt héten, ám a vasárnapi hűvösben pilótái még a dobogóra sem tudtak felállni. Úgy tűnik, a csapat elvesztette mindkét bajnokságot.

 

Fájdalmas pofont jelentett a Ferrarinak, hogy július 24-én Charles Leclerc vezető pozícióból csúszott ki Franciaországban, de minden jel arra utalt, hogy egy héttel később Magyarországon kiköszörülhetik a csorbát, életben tartva a bajnoki esélyeket. A mogyoródi pálya karakterisztikája az eddigi nagydíjak alapján egyértelműen a maranellóiaknak feküdt, akik pénteken a várakozásoknak megfelelően domináns formában nyitották a hétvégét.

Csakhogy szombatra és vasárnapra olyan hidegfront érte el a Gödőllői-dombság környékét, amivel a levegő hőmérséklete több mint tíz, az aszfalté pedig mintegy harminc Celsius-fokkal csökkent, ez a külső körülmény pedig egy csapásra felborította az eredeti erőviszonyokat. A hűvös idő a három élcsapat közül a Mercedes teljesítményére volt a legjobb, a Ferrariéra pedig a legrosszabb hatással, de a Red Bull is előrelépett az olaszokhoz képest. Innentől óriási nyomás hárult a Scuderiára, hiszen ezek után már nem tudta „erőből” megoldani a feladatot, így minden fronton tökéletes teljesítményre lett volna szüksége, ami újra csak nem jött össze.

 

A második helyről induló Carlos Sainz egyszerűen nem tudott mit kezdetni az autó hirtelen tempóvesztésével, ráadásul mindkét kerékcseréje során elbukott egy-két másodpercet, a futam feléig jól boldoguló Charles Leclerc sorsát pedig borzalmas gumistratégiája pecsételte meg. Az élen álló monacói pilóta hiába kérte csapatát, hogy nyújtsák el a középső etapját a közepes keverékű gumikon, az illetékesek felülbírálták, és a kemény abroncsok felhelyezésével a 40. körben gyakorlatilag tönkretették a versenyét. Mivel az idén ez már nem az első hibás stratégiai döntés, amellyel a monacói elvesztette a győzelem lehetőségét, a Ferrarit irányító Mattia Binotto megpróbálta azzal kozmetikázni a helyzetet, hogy az autó tempójára fogta a vereséget.

 

„Valójában a sebességünk nem volt meg ezen a délutánon  – mondta.  – Nem hiszem, hogy nyerni tudtunk volna. Az okát nem tudom, mert a tizenhárom verseny során ez volt az első alkalom, hogy hiányzott a tempónk a diadalhoz. Szóval először a teljesítményhiány okára kell rálelnünk. Biztos vagyok benne, hogy ezután azt is megértjük, miért nem működtek az autók megfelelően. Az eddigieknél sokkal hűvösebb körülmények között bármilyen gumit is tettünk az autóra, nem voltunk elég gyorsak.”

Bejött a Red Bull taktikája, így Max Verstappent intették le először a Magyar Nagydíj célvonalánál (Fotó: Reuters)
Bejött a Red Bull taktikája, így Max Verstappent intették le először a Magyar Nagydíj célvonalánál (Fotó: Reuters)

 

A számok ugyanakkor némileg mást mutatnak, mert első kerékcseréje után Leclerc nemcsak megelőzte az addigi éllovas George Russellt, hanem növelte is előnyét vele és a későbbi győztes Max Verstapennel szemben. Ha ekkor elnyújtja etapját, akkor a végén friss lágy gumikon támadhatta volna a kopottabb, közepes keveréken köröző címvédőt, akár a győzelemért is harcba szállva. Diadala esetén Leclerc 56 pontra csökkentette volna hátrányát Verstappennel szemben, ami még mindig tekintélyes különbség, de kilenc futam alatt nem ledolgozhatatlan. Borzalmas stratégiája miatt viszont csak hatodik lett, így 80 egység tátong közöttük, és ez bizony háromgyőzelemnyinél is több.

Ezen a ponton a Ferrarinak már a holland pilóta súlyos pechsorozatában kell bíznia, de a helyzetre reagálva a Red Bullnál nyilván az eddigieknél nagyobb hangsúlyt fektetnek a bombabiztos megbízhatóságra, még ha ez kissé a teljesítmény rovására is megy majd. Leclerc-nek az ősszel legalább két Verstappen-kiesésre lenne szüksége ahhoz, hogy valamennyi esélye maradjon az idény végén, miközben a Ferrarinak az eddigiekkel ellentétben minden téren tökéletes teljesítményt kellene nyújtania. Valljuk be, nagy sansz nem látszik erre a forgatókönyvre.

Kár, hogy így alakult, mert az olasz istálló az idén tényleg nagyon gyors autót alkotott, ez azonban csak az alapfeltétele egy sikeres bajnoki hadjáratnak – a végső diadal felé vezető úton nem fér bele ennyi technikai, műveleti és versenyzői hiba. Abban a furcsa helyzetben vagyunk tehát, hogy bár a nagydíjak általában izgalmasak – sőt, a Magyar Nagydíj a három különböző csapat pilótáinak küzdelmével kifejezetten parádés volt –, a két bajnoki tabella borzasztóan egyhangú képet fest. Ha az augusztusi nyári szünet után hirtelen nem történnek szélsőséges események, a Ferrari valószínűleg újabb idényt zár vb-cím nélkül, holott az egyéni trófeára 2007, a konstruktőrire pedig 2008 óta áhítozik.

MAGYAR NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1.Max Verstappen
hollandRed Bull-Honda
2.Lewis HamiltonbritMercedes7.834 mp h.
3.George RussellbritMercedes12.337 mp h.
4.Carlos SainzspanyolFerrari14.579 mp h.
5.Sergio PérezmexikóiRed Bull-Honda15.688 mp h.
6.Charles LeclercmonacóiFerrari16.047 mp h.
7.Lando NorrisbritMcLaren-Mercedes1:18.300 p h.
8.Fernando AlonsospanyolAlpine-Renault1 kör h.
9.Esteban OconfranciaAlpine-Renault1 kör h.
10.Sebastian VettelnémetAston Martin-Mercedes1 kör h.
11.Lance StrollkanadaiAston Martin-Mercedes1 kör h.
12.Pierre GaslyfranciaAlphaTauri-Honda1 kör h.
13.Csou Kuan-jükínaiAlfa Romeo-Ferrari1 kör h.
14.Mick SchumachernémetHaas-Ferrari1 kör h.
15.Daniel RicciardoausztrálMcLaren-Mercedes1 kör h.
16.Kevin MagnussendánHaas-Ferrari1 kör h.
17.Alexander AlbonthaiföldiWilliams-Mercedes1 kör h.
18.Nicholas LatifikanadaiWilliams-Mercedes1 kör h.
19.Cunoda JukijapánAlphaTauri-Honda2 kör h.
20.Valtteri BottasfinnAlfa Romeo-Ferrari5 kör h.
A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLEGGYORSABB KÖRÖKPONT
1. Max Verstappen810113258
2. Charles Leclerc35103178
3. Sergio Pérez16112173
4. George Russell512158
5. Carlos Sainz16112156
6. Lewis Hamilton6122146
7. Lando Norris110176
8. Esteban Ocon1058
9. Valtteri Bottas746
10. Fernando Alonso941
11. Kevin Magnussen522
12. Daniel Ricciardo519
13. Pierre Gasly316
14. Sebastian Vettel516
15. Mick Schumacher212
16. Cunoda Juki311
17. Csou Kuan-jü25
18. Lance Stroll44
19. Alexander Albon23
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda431
2. Ferrari334
3. Mercedes304
4. Alpine-Renault99
5. McLaren-Mercedes95
6. Alfa Romeo-Ferrari51
7. Haas-Ferrari34
8. AlphaTauri-Honda27
9. Aston Martin-Mercedes20
10. Williams-Mercedes3

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik