A FIATALOK ÉS A 2023-AS GUMIK TESZTJE PÉNTEKEN
Bár a második szabadedzés Mexikóban is a 2023-as gumik teszteléséről szólt, Charles Leclerc-nek ki kellett hagynia a másfél órás tréning jelentős részét, miután falnak csapta a Ferrariját. A monacói pilóta önbizalmára azonban nem volt nagy hatással a pénteki hiba.
„A második edzésen teljesítettünk néhány rövidebb etapot, majd amikor a versenyszimulációkra tértünk, megforogtam, és ezzel véget is ért az edzésem – emlékezett vissza Leclerc. – Nem gondolom, hogy ez túl nagy hatással van a hétvége hátralévő részére, és magabiztos vagyok azzal kapcsolatban, hogy jól alakul a szombati napunk, hiszen jól éreztem magam az autóban.”
Austinban Antonio Giovinazzinak, Mexikóban pedig Pietro Fittipaldinak adta át az autóját Kevin Magnussen, aki ráadásul úgy hajthatott pályára a második szabadedzésen, hogy új motor volt az autójában. Fittipaldi technikai problémája miatt egyébként félbe is kellett szakítani az első tréninget, majd Magnussen is veszített némi időt a gumitesztbe fulladó második edzésen a motorcsere miatt, ráadásul az új elem beszerelése öthelyes rajtbüntetést jelent a dán pilóta számára. |
Leclerc-hez hasonlóan Max Verstappen is volt egy látványos megforgása a pénteki napon, ám az 1-es számú Red Bull megúszta a fallal való találkozást. A kétszeres világbajnok elárulta, mi vezetett az ő kicsúszásához.
„Amint kicsit letértem az ideális ívről, olyan volt, mintha jégre kerültem volna. Megcsúsztam balra, majd jobbra, egy ponton pedig úgy döntöttem, hogy inkább rélépek a fékre, nehogy nekiütközzek a falnak – mondta Verstappen. – Jól mentünk a lágy gumikon, de csak pár kört teljesíthettem velük, mert a második szabadedzés megint a gumitesztelésről szólt. Ez kissé megnehezíti a helyzetünket, és több kérdőjel akad, akárcsak az előző hétvégén. A kemény abroncsokon már nehézkesebb dolgunk volt, és elég kevés információval rendelkezünk, viszont minden, amit kipróbáltunk, jól működött.”
Ismét több fiatal versenyző kapott lehetőséget az első szabadedzésen, s ezúttal George Russellnek is át kellett adnia az autóját. A brit pilóta Nyck de Vries miatt hagyta ki a mexikói nyitányt, ám magabiztos a Mercedes esélyeit illetően.
„Ez az egyik, ha nem a legjobb pénteki napunk volt idén – vélekedik Russell. – Kellően gyorsak voltunk, azonban tisztában vagyunk a pálya jelentette kihívásokkal. Az időmérőn nehéz dolgunk lesz azzal, hogy kellő állapotba hozzuk a gumikat egy adott körre, vasárnap pedig az jelenti majd a nehézséget, hogy kezeljük a motor és a fékek hőmérsékletét.”
ÉS AMI BEÁRNYÉKOLJA A MEXIKÓI HÉTVÉGÉT...
Úgy tűnik, hosszú hetek után végre pont került a Red Bull ügyének végére, ugyanis a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ítéletet hozott a tavalyi költségvetési határ átlépésével kapcsolatban. Az osztrák istállót hétmillió dollárra büntették, továbbá 10 százalékkal csökkentették azt az időt, amelyet a szélcsatornában az aerodinamikai fejlesztésekre fordíthatnak. A büntetés megosztotta a királykategória világát.
OKTÓBER 28., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 1. Sainz 1:20.707 | |||||
2. szabadedzés: 1. Russell 1:19.970 | |||||
OKTÓBER 29., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 19.00–20.00 | |||||
Időmérő: 22.00–23.00 | |||||
OKTÓBER 30., VASÁRNAP | |||||
A verseny (71 kör, 305.354 km) rajtja: 21.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
November 13., 19.00 | Brazil Nagydíj, Sao Paulo | ||||
November 20., 14.00 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Bár a Red Bullnál végül elismerték a vétséget, Christian Horner állítja, nem szándékosan hibáztak, ráadásul bocsánatkéréssel senkinek sem tartoznak.
„Őszintén szólva úgy érzem, hogy néhány riválisunknak kellene bocsánatot kérnie a korábbi kijelentéseikért – vélekedik a Red Bull csapatfőnöke. – Mi nem kérünk bocsánatot azért, ahogyan viselkedtünk ebben a helyzetben. Úgy vesszük ezt az esetet, hogy vannak leckék, amelyeket meg kell tanulnunk. Hibát vétettünk, de nem volt ebben szándékosság vagy tiszteletlenség, csalásról pedig egyáltalán nem lehet szó. Mindenki tanulhat az esetünkből, lezárhatjuk ezt a fejezetet, és a nyilvánosság előtt felelünk a történtekért.”
Toto Wolff, a Mercedes vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a konkrét szankciók mellett a Red Bull hírneve is igencsak kárát látja a történteknek.
„Attól függetlenül, hogy enyhének vagy súlyosnak tartjuk-e, jó látni, hogy büntetés született – szögezte le Wolff. – Továbbá látható, hogy a sportot és a pénzügyeket érintő büntetés mellett a megítélésük is sérült. Akármilyen csapatot is irányítasz, te magad felelsz a márkád hírnevéért.”
A Ferrarinál kissé rosszabbul fogadták a döntést. Laurent Mekies, a csapat sportigazgatója elmondta, mi a problémájuk a kirótt büntetéssel.
„Sokat beszéltünk az elmúlt hetekben arról, hogy akár félmillió dollár is mennyit jelenthet – emlékeztetett a francia szakember. – Kétmillió már jelentős összeg, és a Ferrarinál úgy gondoljuk, hogy ezzel akár több tizedmásodpercre is szert tehettek, aminek nagy hatása lehetett a versenyek és a világbajnoki cím alakulására is. Két okból kifolyólag nem vagyunk elégedettek a büntetéssel. Egyrészről az aerodinamikai tesztkorlátozással is képesek lehetnek ugyanarra a köridőre, másrészről az ott megspórolt pénzre elköltésére nem tér ki a büntetés, vagyis azt az összeget elkölthetik más területen. Teljes szabadságot élveznem ebben a tekintetben, azaz amit nem költenek el a szélcsatornában, azzal például megpróbálhatják csökkenteni az autójuk tömegét.”
A riválisok közül a McLaren volt az egyik, ahol az első perctől kiálltak a kemény szankciók mellett. Nem meglepő tehát, hogy Zak Brown nem teljesen elégedett azzal, ahogyan az FIA döntött a Red Bull ügyében.
„Értékeljük, hogy az FIA ekkora vizsgálatot rendelt el az ügyben, ráadásul azt alapos és átlátható módon folytatta le – mondta a McLaren ügyvezetője. – Elégedett vagyok, hogy kiderült az igazság, ami szerint egy csapat túllépte a költséghatárt, míg a másik kilenc megfelelt a szabályoknak. Ennek következtében helyes, hogy büntetésre került sor. Azonban ha az FIA hatékonyabb szeretne lenni, és a büntetésekkel példát szeretne mutatni a többiek számára, a jövőben sokkal keményebb szankciókat kellene kiszabnia.”
1. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 1:20.707 | átlaf: 191.983 km/ó | 25 kör |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:20.753 | 0.046 mp h. | 20 |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull | 1:20.827 | 0.120 | 22 |
4. | Max Verstappen | holland | Red Bull | 1:20.827 | 0.120 | 22 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:20.849 | 0.142 | 17 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:20.899 | 0.192 | 26 |
7. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:21.083 | 0.376 | 23 |
8. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.120 | 0.413 | 21 |
9. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Red Bull | 1:21.310 | 0.603 | 25 |
10. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:21.525 | 0.818 | 24 |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:21.762 | 1.055 | 16 |
12. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:21.820 | 1.113 | 20 |
13. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:21.865 | 1.158 | 24 |
14. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:21.952 | 1.245 | 22 |
15. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:22.912 | 2.205 | 20 |
16. | Liam Lawson* | új-zélandi | AlphaTauri-Red Bull | 1:23.861 | 3.154 | 19 |
17. | Logan Sargeant* | amerikai | Williams-Mercedes | 1:24.246 | 3.539 | 22 |
18. | Nyck de Vries* | holland | Mercedes | 1:24.582 | 3.875 | 20 |
19. | Jack Doohan* | ausztrál | Alpine-Renault | 1:24.615 | 3.908 | 13 |
20. | Pietro Fittipaldi* | brazil | Haas-Ferrari | 1:26.766 | 6.059 | 9 |
* csak ezen a szabadedzésen vett részt |
1. | George Russell | brit | Mercedes | 1:19.970 | átlag: 193.752 km/ó | 32 kör |
2. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Red Bull | 1:20.798 | 0.828 mp h. | 30 |
3. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:21.177 | 1.207 | 31 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:21.509 | 1.539 | 32 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull | 1:21.579 | 1.609 | 34 |
6. | Max Verstappen | holland | Red Bull | 1:21.588 | 1.618 | 34 |
7. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:21.618 | 1.648 | 13 |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 1:21.693 | 1.723 | 34 |
9. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:21.993 | 2.023 | 36 |
10. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Red Bull | 1:22.104 | 2.134 | 36 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:22.337 | 2.367 | 31 |
12. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:22.371 | 2.401 | 32 |
13. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:22.447 | 2.477 | 24 |
14. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.738 | 2.768 | 31 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:22.763 | 2.793 | 27 |
16. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:22.840 | 2.870 | 23 |
17. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:22.879 | 2.909 | 31 |
18. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:23.316 | 3.346 | 21 |
19. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:23.320 | 3.350 | 34 |
20. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:23.369 | 3.399 | 34 |