Mint minden évben, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) idén is nagyszabású gála keretében osztotta ki az égisze alá tartozó bajnokságok legjobbjainak járó díjakat. A péntek este Bolognában tartott esemény fénypontjaként a Formula–1 2022-es világbajnoka, Max Verstappen is átvette az impozáns világbajnoki trófeát, amelyre tavalyi diadala után másodszor is felvésték a nevét.
A gála előtt tartott sajtótájékoztatón a holland klasszis többek között arról beszélt, mennyiben volt más érzés az idei vb-győzelem, mint a tavalyi.
A Red Bull 2013 után hódította el ismét a konstruktőri diadalt, így a csapatot irányító Christian Horner nagyon örült, hogy majd egy évtized kihagyás után ismét részt vehetett az FIA gáláján. Elmondta ugyanakkor, vannak árnyoldalai is a 759 ponttal megszerzett konstruktőri diadalnak. „Épp a napokban kaptam meg az FIA-tól a jövő évi nevezési díj számláját, és eddig nem is vettem észre, milyen sokat felszámolnak a pontokért – utalt rá fanyar humorral, hogy a csapatoknak az alapdíjon kívül még pontonként is több ezer eurót kell fizetniük nevezés gyanánt. – De komolyra fordítva a szót, nagyon különleges idényt zártunk, számos rekordot megdöntve. A Ferrari gyorsabb autóval kezdte az idényt, de sikerült lőtávolon belül maradnunk, aztán Imolában kritikusan fontos diadalt arattunk, ami pszichológiai szempontból is fontos volt. Ezután folyamatosan fejlesztettük az autót, csökkentettük a tömegét, és ezzel a tempónk is nőtt. Fantasztikus munkát végzett a csapat.” |
„Amikor az ember megkezdi a karrierjét, az a cél lebeg a szeme előtt, hogy világbajnoki címig jut, ezért az első megszerzése mindig nagyon érzelmes pillanat – mondta a Red Bull versenyzője. – Idén versenyképesebb autóval szálltunk harcba, ami élvezetesebb volt, mert a végén megnyertük az egyéni és a konstruktőri bajnokságot is, miközben rengeteg győzelmet arattunk. Ez a vb-diadal kielégítőbb volt, az első viszont érzelmesebb. Nagyon különbözőképp jött össze a két siker, mégsem tudnám megmondani, melyiket választanám szívesebben.”
Verstappen idénye rémisztően kezdődött, mert az első három futamból kettőt technikai hiba miatt volt kénytelen feladni, így hamar 46 pontos hátrányba került az éllovas Charles Leclerc-rel szemben. Akkor lemondóan úgy nyilatkozott, legalább „35 versenyre” lenne szüksége a különbség ledolgozásához, ennél azonban végül sokkal hamarabb a tabella élére állt. Amikor most megkérdezték, mikor hitte el, hogy megnyerheti a bajnokságot, már viccesen reagált:
„Bahrein után! Na jó, nem... Igazából akkor, amikor felálltunk a padlóról a melbourne-i kiesés után, és rögtön utána Imolában káprázatos versenyhétvégét futottunk, megvillantva az autónkban rejlő potenciált. Ezután is jó irányba fejlesztettük tovább, miközben folyamatosan csökkentettük a tömegét. Imola után már magabiztos voltam atekintetben, hogy lehetőségünk lesz a vb-győzelemre.”
Az immár kétszeres világbajnok idén szinte minden hétvégéjéből kihozta a maximumot, és első bajnoki idényéhez képest is nagyon keveset hibázott. A díjátadó előtt kitért rá, milyen téren fejlődött 2022-ben a leginkább:
„Az ember minden évben tanul valamit, miközben folyamatosan egyre több tapasztalatot szerez. Mindig azt figyelem, miben javulhatnék, egy bajnoki harcban pedig az a legfontosabb, hogy minden futamon pontot szerezz. Mivel az első három versenyen kétszer is nulláztam, tudtam, hogy nem engedhetek meg magamnak több kiesést, így igyekezetem a tökéleteshez közeli teljesítményt nyújtani. Minden egyes nagydíjhelyszínen ezt követeltem meg magamtól.”
Verstappen 2022-ben 15 futamgyőzelmet, 17 dobogós helyezést, 7 pole pozíciót és 454 pontot szerzett, már négy futammal a vége előtt bebiztosítva a világbajnoki címet.
Bolognában Charles Leclerc megkapta az F1-es bajnokság második helyezettjének járó díjat, és a gála előtti sajtótájékoztatón ő is megosztotta gondolatait a média munkatársaival. A Ferrari monacói versenyzőjétől azt kérdezték, nem tart-e attól, hogy Mattia Binotto menesztése után az új csapatfőnöknek legalább két-három év kell majd, míg ütőképessé formálja az alakulatot. „Nem tudom, még sosem éltem át olyat, hogy csapatfőnököt váltanak felettem – mondta. – Valószínűleg némi időt vesz majd igénybe, amíg megismerkedik a rendszerrel és a Ferrarival, ami nyilván óriási csapat. De ha ez megfelelően sikerül, nem hinném, hogy küszködünk majd a pályán. Szinte biztos vagyok benne, hogy zökkenőmentes lesz az átmenet. Rengeteget dolgozunk a szimulátorban, és folyamatosan próbáljuk megérteni az idei autó gyengeségeit, hogy a következő már jobb legyen. A nehéz 2020-as szezon után is sikerült új alapokra helyezni a következő évi autót. Akkor is jól dolgoztunk, és a helyes irányba indultunk el, ez ad önbizalmat, hogy a 2023-as kocsink versenyképes lesz.” |