Az éveken át tartó hiábavaló ígérgetés után a Ferrari felső vezetői 2023-ra eltávolították a csapatfőnöki pozícióból Mattia Binottót, akinek helyét az Alfa Romeótól elcsábított Fréd Vasseur vette át. A francia szakember hivatalosan mintegy három hete állt munkába, ezalatt alaposan feltérképezte a helyzetet Maranellóban. Tapasztalatai alapján a csapat már idén harcba szállhat a világbajnoki címért.
„Meg vagyok róla győződve, hogy a Ferrarinál minden adva van a győzelemhez – mondta a nemzetközi média képviselőinek Vasseur. – Egy topcsapatnál nem is lehet más a célod. Nem vághatsz neki úgy egy idénynek, hogy elégedettek leszünk a második hellyel is, ez az ambíció hiányára vallana.”
A tavalyi évadot kirobbanó formában kezdte a Ferrari, és az autó teljesítménye szempontjából fél távig méltó ellenfele volt a Red Bullnak. A stratégiai hibák azonban már ekkor is rengeteg pontjába kerültek az istállónak, ősztől pedig már az erősorrendben is egyértelműen a nagy ellenfél mögé csúszott. Vasseur elmondta, mindezek ellenére nem kezd azonnali tisztogatásba:
„Bízom a jelenlegi munkatársakban, és megpróbálom őket olyan pozíciókba helyezni, amelyekben a legjobb teljesítményt tudják nyújtani. Aztán néhány hét vagy hónap után lehetséges a változtatás, ha valami nem működik. De szeretném pontosan megérteni minden egyes tavalyi hiba forrását, kitalálni, hogy döntésbeli, szervezeti vagy kommunikációs problémáról volt-e szó. A boxutcafalon az irányítópultban például nagyon gyakran a kommunikáció okozza a bajt, mert egyszerűen túl sokan vannak bevonva. Ha ugyanarról a témáról túl sokan értekeznek, a megoldás csak a következő körre születik meg.”
Bár Fréd Vasseur nagyon jó kapcsolatot ápol Charles Leclerc-rel, akit 12 éves kora óta ismer, és már a Saubernél is volt a csapatfőnöke, leszögezte, nem tekint rá első számú pilótaként Carlos Sainzcal szemben. Ígérete szerint a bevett F1-es gyakorlatot fogja alkalmazni: csak nyilvánvaló pontelőny esetén áll be a csapat valamelyik versenyző mögé. „Két nagyon jó pilótánk van, akik egyaránt képesek elvégezni a legnagyobb feladatokat – mondta Vasseur. – Megvan a kapacitásunk hozzá, hogy mindkettejüknek pontosan ugyanolyan autót és támogatást biztosítsunk. Nem lesz egyes vagy kettes számú, de ha eljön a pont, amikor cselekednem kell, akkor meg fogom tenni. Nem számít, hogy egyikük vagy másikuk, ha a bajnokság érdekében döntenem kell, dönteni fogok.” |
Az ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a Ferrari tavaly elsősorban nem a különböző műveleti bakik, hanem a teljesítményhiány miatt bukta el tükörsimán a bajnokságot, ami sokkal aggasztóbb a jövőre nézve. Ha Vasseur idei tapasztalata az, hogy át kell alakítania a technikai stábot, éveket is igénybe vehet, míg az új szerkezet hatékonyan összeáll, vagyis nem várt kihívások is az új csapatfőnök útjába kerülhetnek. Mindenesetre igyekszik a legfelkészültebben nekivágni az idénynek, amelyhez nem félt kikérni elődje, Mattia Binotto, valamint az istálló korábbi sikerkovácsa, Jean Todt véleményét.
Óvatos, de szisztematikus munkával próbál meg javítani a szükséges területeken: „Már összeírtam egy listát a legfontosabb teendőkről, de ezt nem osztom meg a nyilvánossággal. Egyértelmű, hogy vannak fejlesztendő pontok. Mindemellett a legfontosabb munkám az első néhány hétben, hogy elérjem, mindenki egy irányba húzzon. Igazán lényeges a csapatszellem, minden istállónál a legnagyobb kihívás, hogy a munkatársak megfelelően működjenek együtt. Pozitívum, hogy mindenkin óriási lelkesedést érzek, szerencsére hatalmas a kollégák motivációja.”
Az első néhány hét benyomásai tehát bizakodásra adnak okot Vasseurnek, de így is nagy lesz rajta a nyomás, mert ha a márciusi idénykezdet balul sül el a Ferrarinak, a legélesebb kritikák kereszttüzében kell majd maradandót alkotnia. Egyértelmű, hogy élete kihívása vár rá a következő években.