F1: nem veszi biztosra idei felzárkózását a Mercedes

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2023.01.20. 07:03
null
A Mercedes a tavalyi idényben a Red Bull hátát nézte, és Toto Wolff szerint korántsem biztos, hogy az idén csökken a különbség a csapatok között (Fotó: AFP)
A tavalyi pofon után óvatos optimizmussal készül a Mercedes a 2023-as idényre, amelyben a pattogás megszüntetésével végre előcsalná az autójában rejlő potenciált. A sikerre azonban nincs garancia.


Minden várakozást alulmúlóan kezdte a Mercedes a tavaly beköszöntő radikálisan új technikai érát, mert autója tervezése során nem számolt azzal, hogy a szívóhatású padlólemezeket úgy kell optimalizálni, hogy semmiképp se érjenek az aszfalthoz. Máskülönben a leszorítóerő hirtelen megszűnik, majd rögtön újra is termelődik, és ez a ciklikusság vezet a szakzsargonban „delfinezésnek” hívott pattogó jelenséghez. A csapat tavaly nem tudott mit kezdeni a problémával, mert ha megemelte autója hasmagasságát, rengeteget vesztett a tempóból, ha pedig leeresztette, a pattogás kirázta a lelket a pilótákból.

A 2014 és 2021 között sorozatban nyolc konstruktőri vb-trófeát nyerő alakulat így tulajdonképpen végigtesztelte az egész idényt, és csak a tabella harmadik helyén végzett, de erőt meríthet abból, hogy az utolsó előtti futamon a Red Bull megingását már győzelemmel tudta kihasználni. Teljesítménye azonban bántó mértékben függött a külső körülményektől, épp ezért bíznak benne, hogy a fájdalmas leckékből tanulva ezen a télen végre ütőképes konstrukcióval állnak ki. A probléma csak az, hogy mindeközben a konkurencia sem pihen, és a Red Bull a tavalyi szilárd alapra építkezve autója továbbfejlesztésével megőrizheti előnyét.

A Mercedest irányító Toto Wolff elárulta, tisztában vannak ezzel a forgatókönyvvel is: „Úgy vélem, sikerült megértenünk, miért csúsztunk hátra, melyek a hiányosságaink, és mely területeken kell még tanulnunk. Keményen dolgozunk, hogy olyan autót küldjünk a pályára, amelyen már orvosoltuk a problémáinkat, de csak a teszten derül majd ki, elő tudjuk-e csalni belőle azt a teljesítményt, amely mindig is benne szunnyadt. Ugyanakkor nincs kétségünk afelől, hogy fél másodperces hátrányból indulva nehéz lesz felzárkózni olyan nagyszerű csapatokra, mint a Red Bull és a Ferrari. Természetesen eltökéltek vagyunk, de reálisan kell meghatározni az elvárásainkat.”

A tavalyi idényhajrából nagyon nehéz megjósolni, mennyire működnek majd a Mercedes fejlesztései, mert míg Brazíliában nyert a csapat, az évadzáró Abu-dzabi Nagydíjon nemcsak a Red Bullhoz, hanem a Ferrarihoz képest is alárendelt szerepet játszott. De korábban is megfigyelhető volt ez a hullámzás, mert a például a barcelonai, a silverstone-i és a zandvoorti felvillanás után is rendre visszaesett a gárda. Épp ezért fontos, hogy az új autó alapkoncepcióját úgy alkossák meg, hogy a körülményektől függetlenül ki tudják hozni belőle a maximumot.

„Ha a reményeinknek megfelelően teljesítünk, az élmezőnyben küzdhetünk, ami remek kiindulópont lenne – mondta Wolff. – De erre semmi garancia nincs. Simán lehet, hogy ugyanakkora különbségeket látunk majd a csapatok között, mint az előző idény végén. Ugyanakkor úgy gondolom, óriási potenciál rejlik az autónkban és a teljes koncepcióban, így a következő hónapokban még meredekebb lehet a fejlődési görbénk.”

Óriási blama lenne, ha a tavalyi küszködés után a Mercedes nem tudna látványosan előrelépni, mindenesetre ha a Red Bullnak is sikerül tovább optimalizálnia domináns autóját, valóban megmaradhat az eddigi különbség.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik